Kleine nieuwtjes

Ik denk dat op elk vlak er een verschil is tussen grenzen aan Kaliningrad en heel Rusland. Ik zie vanuit Kaliningrad toch wat minder risico op militair gebied. Net zoals ik denk dat Orban niet snel genoeg zal kunnen terugkrabbelen als hij plots een grens deelt met een Rusland dat al eens "rebellen" steunt.

Volgens mij is het gewoon een signaal, de EU kan niet alles blijven slikken van Rusland, dat zet enkel maar de toon voor meer provocaties of regelrechte inbreuken op de grenzen in de toekomst.
Wat vermag de EU tegen Rusland? "Sancties"? Dan draait Poetin weer de kraan dicht.

Wat vermag de EU tegen Rusland? "Sancties"? Dan draait Poetin weer de kraan dicht.
Het is niet dat de EU een supermacht is, maar Rusland is dat eigenlijk ook niet meer hé. De economie van de EU is een veelvoud van de Russische, dus ik vraag mij eigenlijk af hoe lang ze sancties + minder gasinkomsten aankunnen. Waarschijnlijk lang omdat de bevolking enerzijds onder de knoet kan gehouden worden en anderzijds snel opgezweept kan worden met patriotisme. Maar ik ben er toch van overtuigd dat de politiek van Rusland vooral is om te testen waarmee ze kunnen wegkomen, om dit dan als een grote overwinning te verkopen aan het thuisfront.

Ik dat het dan ook gewoon beter is voor de EU om daar paal en perk aan te stellen. Je hoort hier vaak negativiteit over de rol (het verval) van Europa op het wereldtoneel, maar ik denk niet dat we er op lange termijn beter uitkomen als we onze half-dictatoriale buur gewoon zijn gang laten gaan.

Laatst bewerkt:
Het is niet dat de EU een supermacht is, maar Rusland is dat eigenlijk ook niet meer hé. De economie van de EU is een veelvoud van de Russische, dus ik vraag mij eigenlijk af hoe lang ze sancties + minder gasinkomsten aankunnen. Waarschijnlijk lang omdat de bevolking enerzijds onder de knoet kan gehouden worden en anderzijds snel opgezweept kan worden met patriotisme. Maar ik ben er toch van overtuigd dat de politiek van Rusland vooral is om te testen waarmee ze kunnen wegkomen, om dit dan als een grote overwinning te verkopen aan het thuisfront.

Ik dat het dan ook gewoon beter is voor de EU om daar paal en perk aan te stellen.
De economie van de EU is inderdaad een stuk sterker en stabieler dan dat van Rusland, maar op vlak van buitenlands beleid is het een kneusje en ik betwijfel dat het een vuist kan maken tegen Moskou. De VS garandeert dan wel de soevereiniteit van Kiev, maar zou de VS werkelijk een Oost-Europees avontuur wagen als Poetin daar een invasie doet?

De economie van de EU is inderdaad een stuk sterker en stabieler dan dat van Rusland, maar op vlak van buitenlands beleid is het een kneusje en ik betwijfel dat het een vuist kan maken tegen Moskou. De VS garandeert dan wel de soevereiniteit van Kiev, maar zou de VS werkelijk een Oost-Europees avontuur wagen als Poetin daar een invasie doet?
Volgens mij is dat ook de afweging die Poetin maakt: gaat er iemand mij echt tegenwerken en kan dit escaleren? Indien ja houden we het bij provocaties en sterke taal, indien nee gaan we ervoor. Het antwoord weet ik ook niet.

Volgens mij is dat ook de afweging die Poetin maakt: gaat er iemand mij echt tegenwerken en kan dit escaleren? Indien ja houden we het bij provocaties en sterke taal, indien nee gaan we ervoor. Het antwoord weet ik ook niet.
Dat is inderdaad het diplomatische spel dat wordt gespeeld. Zelfde met China en Taiwan: die grenzen worden telkens verlegd tot er sprake is van een feitelijke annexatie. Wie niet waagt, niet wint.

Hoewel ik enorm veel respect voor de politie heb en ook hun zorgen, maar mensen gaan tegenhouden om hun vlucht te halen vind ik toch echt wel meer dan schandalig.

Hoewel ik enorm veel respect voor de politie heb en ook hun zorgen, maar mensen gaan tegenhouden om hun vlucht te halen vind ik toch echt wel meer dan schandalig.

Moedwillig maar twee hokjes bemannen aan de paspoortcontrole zorgt voor gigantische opstoppingen in de vertrekhal van Brussels airport. Onmogelijk in die situatie sociale afstand te houden.

Totaal onverantwoord gedrag (en eigenlijk machtsmisbruik) van de politie.

Moedwillig maar twee hokjes bemannen aan de paspoortcontrole zorgt voor gigantische opstoppingen in de vertrekhal van Brussels airport. Onmogelijk in die situatie sociale afstand te houden.

Totaal onverantwoord gedrag (en eigenlijk machtsmisbruik) van de politie.
Blijft toch een rare reflex, die stiptheidsacties: "we willen meer pré, dus we gaan ne keer keihard werken" (en de burger kloten). Op die manier kweek je een ACAB-sentiment.

Zeker die acties op de luchthaven zijn echt degoutant als je per se een vlucht moet halen. Wat later zijn met de auto is irritant, maar dan valt de "schade" nog wel mee. Een vlucht missen kost vaak een hoop extra geld en heel je tijdschema is naar de klote. En dan maar campagnes opzetten om respect bij de bevolking af te dwingen en klagen dat mensen soms agressief doen tegen de politie.

Anderzijds, het is niet of er zijn veel manieren om enige druk te zetten waar niemand last van ondervindt hé. Ze zouden kunnen ondersteuning/bescherming aan politici weigeren (bv. begeleiding van de dienstwagens), maar ik weet nu niet of daar echt iemand van wakker ligt.

Anderzijds, het is niet of er zijn veel manieren om enige druk te zetten waar niemand last van ondervindt hé. Ze zouden kunnen ondersteuning/bescherming aan politici weigeren (bv. begeleiding van de dienstwagens), maar ik weet nu niet of daar echt iemand van wakker ligt.
Lijkt me nu nochtans wel echt de doelgroep die ze zouden moeten raken.
Alle respect voor de politie en hun werk, maar deze acties pakken ze niet goed aan.

Lijkt me nu nochtans wel echt de doelgroep die ze zouden moeten raken.
Alle respect voor de politie en hun werk, maar deze acties pakken ze niet goed aan.
Ik weet niet of dat de beste strategie zou zijn. Moesten ze politici irriteren en politici geven ze, om daar vanaf te zijn, meer van ons geld dan gaan die politici daar niet mee scoren. Het lijkt me een beter plan om de bevolking te irriteren zodat er meer draagvlak ontstaat om het probleem op te lossen en dus om extra geld naar daar te laten gaan.

Het doet hun reputatie niet goed, maar hun reputatie verbeteren is ook niet het doel van deze acties, meer geld is het doel.

De Brusselse tunnels blokeren, waardoor mensen hun willen draaien. Dan de tunnels trg openzetten waardoor de mensen hun met veel moeite terug moeten draaien.

Terwijl staan er daar een paar met hun vakbondvlag te lachen met mensen die alle moeite doen om op hun werk te geraken.

Om te kotsen vind ik dat eigenlijk. En het werkt totaal averechts, want je raakt niet wie je wil raken en de publieke opinie keert zich ook tegen hun.

dat is toch al even dat vakbondsacties eigenlijk meer degouteren dan goed doen. Het is voor mij zelfs de reden geweest om niet langer bij een vakbond aangesloten te zijn.
Ik snap dat vakbonden/stakingen nodig zijn, maar de laatste tien jaar of zo, is het soms staken voor het minste en vooral mensen treffen die op weg zijn naar het werk of school.

We zitten iets hoger dan gemiddeld als het in vergelijking met GDP is. De politie kost ons ongeveer 1% van ons GDP. We zitten natuurlijk redelijk hoog in GDP per capita, dus in absolute cijfers zullen we wat hoger staan in de ranking maar nog steeds niet spectaculair vermoed ik (en de vergelijking met GDP houdt ook meer steek waarschijnlijk).

dat is toch al even dat vakbondsacties eigenlijk meer degouteren dan goed doen. Het is voor mij zelfs de reden geweest om niet langer bij een vakbond aangesloten te zijn.
Ik snap dat vakbonden/stakingen nodig zijn, maar de laatste tien jaar of zo, is het soms staken voor het minste en vooral mensen treffen die op weg zijn naar het werk of school.
Dit vooral, er zijn zeker nog goede redenen om te staken, maar onschuldige burgers meepakken in je staking is gewoon degoutant.

Dit vooral, er zijn zeker nog goede redenen om te staken, maar onschuldige burgers meepakken in je staking is gewoon degoutant.

Idd, er zijn tal van andere manieren om je werk niet te doen en de normale mensen gerust te laten.

ze zouden bv criminelen niet kunnen opsporen, of als ze ze per ongeluk oppakken ze onmiddelijk weer vrijlaten.

ow wait....

Terug
Bovenaan