Général Zantas
Well-known member
Nu, als een minderheid extremer is, is het gemiddelde, als volledige groep, ook iets extremer, technisch gezien. En ik snap je oproep om er zeker op te blijven letten, dat is zeker een terecht aandachtpunt. Maar de gemiddelde moslim is daardoor niet persé extremer.
Het is vooral dit waar ik benieuwd naar ben, hoe is het gesteld met "DE" gemiddelde moslim. En het is inderdaad ook belangrijk om aandacht te hebben voor hoe deze minderheidsgroep invloed heeft op "DE" gemiddelde moslim, zoals dat artikel terecht aanhaalt.
Bedankt voor het diepere inzicht in je visie.
Nog een aantal nieuwsberichten, omdat je blijkbaar interesse hebt in diepere inzichten op mijn visie.
In Nederland in 2016 kwam een artikel uit dat zei dat jonge Moslims minder belang hechten aan het geloof dan hun ouders. Specifiek gesteld was geloof even belangrijk voor ongeveer 50% van de ondervraagden, minder belangrijk voor 25% en meer belangrijk voor 17%. Frappant.
Jonge moslims hechten minder aan geloof dan ouders
Ook christelijke jongeren seculariseren, blijkt uit onderzoek. Ruim de helft van hen vindt religie minder belangrijk dan hun ouders.
In Belgie in De Standaard eveneens in 2016 wordt dan net gezegd dat jongeren even religieus zijn en dat van gestage secularisatie geen sprake is. Wel dat ze minder naar de Moskee gaan, maar eerder naar culturele centra en via internet.
Meer hoofddoek, minder moskee
Jonge moslims zijn even religieus als hun ouders. Van een gestage secularisatie is geen sprake, zeggen onderzoekers. Wel is de manier waarop ze het geloof beleven, aan het veranderen. ‘Religie is individueler aan het worden.’
In 2018 in Nederland zegt men weer dat Nederlandse Moslims zich steeds meer vasthouden aan hun geloof en dat de groei in de "extremere" groepen (Vroom,privaat + Strikt,praktiserend) stijgt. Bij Turken van 37 naar 45 procent en bij Marokkanen zelfs van 77 naar 84%. Extremere groepen zijn hier niet Salafisten of Wahhabisten (al zijn die ook in groei) maar gewoon de strengere gelovige.
Steeds meer Nederlandse moslims houden zich vast aan hun geloof
Veel moslims ervaren discriminatie en denken negatief over Nederland, blijkt uit een SCP-rapport.
Maar goed, nog steeds niet dat specifieke onderzoek gevonden. Nochtans werden daar percentages gehanteerd, zo mooi je houdt het amper voor mogelijk. Ik blijf verder zoeken nu ik weet dat je een fan bent.