Kleine nieuwtjes

Maar goed wat was uw functie in die fabriek?

Vraag mij dat nu ook wel af. In de productie lijkt me zoiets onmogelijk. Zal eerder onderhoudstechnieker zijn geweest, in grote fabrieken heb je er dan idd die met hun vingers staan draaien.
"Bedieningsman" was m'n functietitel.

Toezicht houden op de productie-installatie. Zorgen dat alle waarden (druk, temperatuur, co2,...) Binnen de juiste marges bleef. (Door buiten rond te lopen en alle kraantjes, meters,... Af te gaan en te bedienen), monsters/staaltjes nemen, vrachtwagens vullen met teer, zwavel,...

Toezicht houden op de productie-installatie. Zorgen dat alle waarden (druk, temperatuur, co2,...) Binnen de juiste marges bleef. (Door buiten rond te lopen en alle kraantjes, meters,... Af te gaan en te bedienen), monsters/staaltjes nemen, vrachtwagens vullen met teer, zwavel,...
Normaal gezien is dat een job waar je wel uw bezigheid hebt.
Maar hangt af van bedrijf tot bedrijf natuurlijk. En natuurlijk ook hoe serieus je uw job neemt.
Maar ik snap wel dat je inderdaad ook wel momenten zal gehad hebben waar er weinig te doen was.

goh ja, dat ge bij zo'n job de helft van de tijd niets aan het doen bent, betekent daar niet dat ge uw job niet kent, noch dat ge inefficiënt zijt. Er zijn nu eenmaal jobs waarbij ge drie vierde van de tijd niets te doen hebt, maar als er gewerkt moet worden is wel een volledig team nodig. Daar kunnen ze niet zeggen: we gaan dit werk met 3 man minder doen zodat die ene wat meer te doen heeft, want dan lukt het niet als er gewerkt moet worden. Ik denk dat een bedrijf dat ook wel weet (alhoewel ik ook nog in een bedrijf gewerkt heb, waar de verantwoordelijke kwaad was als we op ons gat zaten, terwijl hij eigenlijk blij mocht zijn, want dat betekende dat alle processen prima draaiden. Als ge het team zag rondlopen, betekende dat dat er problemen waren en dan kostte het hen geld).
Dat is anders dan iemand die de krant leest op zijn job terwijl hij eigenlijk wel taken te verrichten heeft. Of dat ge zo inefficiënt werkt dat uw werk niet afgeraakt of ge misschien zelfs de inhoud van uw werk niet echt kent en bij eventuele vragen gewoon het antwoord niet weet.

Als het gaat om de zekerheid dat er voldoende voedsel is dan is het afbouwen van de veestapel een goede zaak. Om vlees te kweken wordt eigenlijk voedsel vernietigd, als je het uitdrukt in calorieën. Je moet ongeveer 25 calorieën aan voeder opofferen op 1 calorie rundsvlees te krijgen. Soms gaat die vergelijking niet helemaal op omdat het voeder dat gebruikt wordt niet zou vervangen kunnen worden door gewassen voor menselijke consumptie (bvb gras dat groeit op een rotsachtige bodem), maar zeker in het geval van Vlaanderen en Nederland is dat amper het geval, bijna al onze grond is geschikt voor de kweek van gewassen voor menselijke consumptie.
Ik ga het niet compleet tegenspreken maar hier mist toch wel wat nuance ;)

Het cijfer 25-1 komt uit 1 bron, namelijk het boek/de studie Feeding the World: A Challenge for the Twenty-First Century door Vaclav Smil.

Ik heb het boek hier niet meer liggen, dus ik kan niet met zekerheid zeggen of de nuance van de auteur zelf komen of van elders.
  • Hij gaat uit van het "aging & processing" dat ook hierin vermeld is. Dit is natuurlijk niet voor alle cuts van toepassing. Ook houdt hij heen rekening met separatorvlees of ander "slachtafval" dat nog steeds gebruikt wordt; hij kijkt enkel naar de mooie brokken vlees.
  • Meer dan de helft van veevoeder komt van nevenstromen van andere producten. Dat wilt zeggen dat dit dus gewoon afval is van andere producten. Dit wilt dus bijvoorbeeld zeggen de overschot van de plant nadat alles voor menselijke consumptie geoogst is, of vermalen beenderen of ... Je kan dus de vergelijking niet maken als je het hebt over gewassen voor menselijke consumptie, sinds een groot deel van die planten ook teruggaat naar veevoeder.

Europa heeft decennialang landbouwsubsidies gegeven om onze voedselvoorziening ten allen tijde veilig te stellen.
Nu zijn ze dat beleid drastisch aan het afbouwen, in NL overwegen ze zelfs subsidies te geven aan landbouwers om ermee te stoppen.

Ik versta niet hoe dit in het belang is van de bevolking.

Aanvoerlijnen uit het buitenland kunnen ineens wegvallen, we zagen dat tijdens corona ook.
Als je voor uw voedsel dan toch zeker bent, lijkt me wel enorm belangrijk.
Als je weet dat belgie aan 140 a 150 procent produceert op landbouwgebied geloof ik toch niet dat we zo snel in de problemen zullen komen. Het zou voor de ganse sector zelf beter zijn om minder te produceren zodat er minder op de markt moet gegooid worden en ook de prijzen voor de producent wat hoger liggen. Want die grote efficiëntie heeft ook een kostprijs natuurlijk.

Mijn punt is dat die 'verstandige mensen' OOK al decennia aan het roepen zijn dat er zaken grondig moeten veranderen en daar luisterde niemand naar.
En wat heeft Anuna daaraan veranderd? Wie luistert er naar haar? De enige politieke partij waarmee zij zich associeerde incasseerde pakken minder stemmen dat ze gehoopt hadden. Zoals Verhulst het ook zei, die Anuna is een vergiftigd geschenk voor een groene partij, at best.
Om dan nu af te komen met 'we luisteren niet naar dit kind, waar zijn de verstandige mensen?' is een beetje heel hypocriet. Dan liever de @Straddle en @MiniJeffrey van deze wereld die er tenminste recht voor uit komen dat zolang ze het zelf goed hebben al de rest mag vergaan.
Onzin, dat is helemaal niet mijn mening. Omdat ik mij niet schaar achter een aandachtsgekke, lesbische hysterica betekent niet dat de wereld van mij mag vergaan.

Ik merk enkel op dat de klimaatacties van jongeren steevast meer negatieve reacties opwekken dan het discours dat door de politiek gevoerd wordt.
Omdat wat staan roepen aan de zijlijn, en jongeren lokken doordat ze een dag school kunnen missen, ook pakken eenvoudiger is dan effectief een beleid te voeren waarbij er zaken gaan veranderen. Op dat vlak is Anuna (en haar klimaatclub) een lege doos, dan kan je toch moeilijk verwachten dat mensen daar positief op gaan reageren?

Omdat wat staan roepen aan de zijlijn, en jongeren lokken doordat ze een dag school kunnen missen, ook pakken eenvoudiger is dan effectief een beleid te voeren waarbij er zaken gaan veranderen. Op dat vlak is Anuna (en haar klimaatclub) een lege doos, dan kan je toch moeilijk verwachten dat mensen daar positief op gaan reageren?
Het enige wat ze bereiken is een dag gespijbeld.

Met alle respect maar de zaken die het clubje van Anuna voorstelt, lachwekkend gewoon.

Het enige wat ze bereiken is een dag gespijbeld.

Met alle respect maar de zaken die het clubje van Anuna voorstelt, lachwekkend gewoon.
Maar nu moeten ze ook het probleem zelf oplossen? Is hun taak niet vooral bewustwording en druk creëren?

Ik vind dat een beetje als bij de Witte Mars destijds van die mensen een voorstel verwachten om politie en justitie te fixen.

Maar nu moeten ze ook het probleem zelf oplossen? Is hun taak niet vooral bewustwording en druk creëren?

Ik vind dat een beetje als bij de Witte Mars destijds van die mensen een voorstel verwachten om politie en justitie te fixen.

Nee ze moeten zelf niks oplossen.
Maar hun actie zou er wel voor moeten zorgen dat er iets verandert. Maar dat gaat niet gebeuren, dus is hun actie vrij nutteloos.

Echt triestig. Benieuwd welke straffen hier gaan volgen.
Max 5 jaar gok ik.

Ik zie niet in hoe spijbelen de klimaatcrisis zal oplossen , hun actie gaat het doel voorbij . Klimaat wordt teveel gepolitiseerd hierdoor . Het zijn ook niet de politici die de klimaatcrisis zullen oplossen , wel de ondernemers en industrie-bazen , ga daar eens mee praten in plaats van wat door Brussel te marsen.

Ik zie niet in hoe spijbelen de klimaatcrisis zal oplossen , hun actie gaat het doel voorbij . Klimaat wordt teveel gepolitiseerd hierdoor . Het zijn ook niet de politici die de klimaatcrisis zullen oplossen , wel de ondernemers en industrie-bazen , ga daar eens mee praten in plaats van wat door Brussel te marsen.
Waarom hebben we dan nog de politiek?

En net zoals die verstandige mensen gaat anuna niet echt iets veranderen.
Behalve dat x aantal personen geen diploma gaan halen.

Als je echt denkt dat omdat een paar jongeren en andere mensen daar wat "staan te schilderen" dat men dat nu ineens wel gaat serieus nemen ?
Niet serieuzer dan anders.

In ieder geval de dochter van een collega die 3 jaar geleden heeft meegedaan aan de klimaatmarsen. Is ondertussen een reis naar Spanje met het vliegtuig aan het plannen. Heeft een diesel wagentje gekocht want goedkoop. En rijdt nu van hot naar her voor het minste. En eet evengoed nog haar dagelijks goed stuk vlees. Of koopt de zoveelste brol die een week later aan de kant ergens ligt te schimmelen.
Klimaat, niet als het mijn gemak raakt zunne.
Maar ja omdat mensen naar buiten komen, effe een dagje congé nemen, wat roepen en leut verkopen, dan is dat omdat zij effectief iets geven om het klimaat. Op het nieuws van gisteren was dat gewoon de vibe die ik leek te zien. Niet meer en niet minder.

Wil je iets doen voor het klimaat. Doe dan elke week een klimaatmars langs de autostrades op de berm waar je tegelijkertijd het afval opraapt.
Dan doe je nog iets nuttigs.

Nu negeert gewoon de meerderheid dit (ik inclusief) behalve een paar politiekers die wat blaten dat ze het signaal gehoord hebben terwijl ze effectief gewoon business as usual doen.

Iets anders verwachten is een utopie, zolang het niet in lijn ligt met het egocentrisme van de mens.

En ik verwacht van de toekomstige jeugd net zo min dat ze hun gemak vrijwillig gaan opofferen voor het milieu.
Het ironische is dat je eigenlijk zegt dat haar uitspraak geen hyperbool was maar gewoon correct.

Anuna zou potverdikke moeten oproepen, Studeer! Word ingenieur/wetenschapper/beleidsmaker/bedrijfsleider in ecologische diensten en producten.

En dat is ook zo'n leuke dooddoener. Tegen de tijd dat die generatie in een positie is om iets te veranderen is het zeker al lang te laat.

Het ironische is dat je eigenlijk zegt dat haar uitspraak geen hyperbool was maar gewoon correct.
Ik heb dan ook nergens gezegd dat het een hyperbool is. De realiteit is dat wij zullen moeten leren leven met het veranderd klimaat. Want het klimaat zal niet voor het gemak en normale dagdagelijkse leven komen van de bevolking. Want wees eens eerlijk hé, de prijs van elektriciteit en gas krijgt een kleine opstoot en wat doet men? Minder verbruiken ? Neen hé, gewoon business as usual en klagen over de hoge prijs en sommigen nog een subsidie geven om de invloed van die stijging te temperen. Of zelfs teruggrijpen naar steenkool of hout om hun huis te verwarmen. Klimaat de fik erin verdomme !!!!

Maar het is gemakkelijk om dergelijke doelen te hebben wanneer je gewoon uwe bebber wat moet moe maken of wat op zeiltocht te gaan of 1 van die andere leuke activiteiten. Of wat staan te zwaaien met wat bordjes en er een leuk uitstapje van maken. Daarmee overtuig je de mensen niet hé. Die zien u enkel uwe bebber gebruiken en snoepreisjes maken terwijl het plebs voor al die lasten gaat mogen opdraaien. Wil je mensen overtuigen, begin met naast uwe bebber te gebruiken ook maar eens met andere zaken die echt commitment vereisen en die ook een impact hebben op het klimaat om een punt te maken. Laat effectief zien dat de jeugd bereid is om opofferingen te maken voor die toekomst. En misschien, krijg je mensen zo overtuigd.

Maar ik geloof niet dat wat spijbelen of wat op straat komen ook maar iemand zal overtuigen om iets anders te doen dan de keuze voor hun gemak te maken.

Want als wij nu effectief al het nodige moeten doen om dat af te weren, dan gaan we onszelf zodanig economisch pijn doen, dat de toekomst van de jeugd evengoed verkloot is. Maar als de volledige wereld dat gaat doen, dan zou je nog kunnen zeggen ok er is een even speelveld, dus iedereen gaat zich pijn doen. Maar zodra niet de volledige wereld het doet, dan is het klimaat nog altijd naar de zak. En op dat moment raad ik u toch aan dat je best een deftig diploma hebt, in plaats van de leut van te spijbelen of verhaaltjes op uw sollicitatie dat je hebt meegedaan aan de betoging ten kostte van uw opleiding. Maar verstand komt nu eenmaal met de jaren en idealisme verdwijnt in exact hetzelfde tempo wanneer de realiteit van het leven komt opdagen.

Wat ga je dan wel krijgen. Het ecorealisme. Zaken die je veranderd zonder dat het allemaal te veel moeite kost en we gaan dan gewoon moeten leven met de consequenties ervan. Dit is hetgeen ik verwacht. En zoals altijd, gaat dat ook lukken en passen wij ons wel aan aan die veranderende omstandigheden.

Ondernemers en bedrijfsleiders aan zelfregulatie laten doen, lijkt mij een enorm slecht idee. Hun primaire zorg is niet de klimaatproblematiek, wel winst maken en aandeelhouders tevreden stellen. Nee, zulke maatregelen en een klimaatvriendelijk beleid moet van bovenaf worden opgelegd.

En dat is ook zo'n leuke dooddoener. Tegen de tijd dat die generatie in een positie is om iets te veranderen is het zeker al lang te laat.
Er is nochtans genoeg werk en vacatures die niet ingevuld geraken in engineering.
E.g. Nieuw hoofdkantoor van fortis brussel is een juweeltje (niet van ons trouwens maar verdient zeker een pluim op ecologisch vlak)
Die seasonal thermal storage is echt een crazy ge-engineerde oplossing om het gebrek aan geothermal in brussel op te vangen. De simulaties die daar aan voorgegaan zijn wil ik niet weten. Een testcase die hopelijk in de toekomst een bredere basis gaat vinden bij nieuwere gebouwen. En geloof me vrij dat al die jonge ingenieurs die er aan meegewerkt hebben dit concept en de nieuwe methodieken wel zullen meenemen naar nieuwere projecten of nieuwere werkgevers.
Gaan die jonge ingenieurs alle klimaatproblematieken oplossen? Nee uiteraard niet. Maar ze sturen de markt, de bouwheren en spelen in op de immer strenger wordende wetgevingen. Klimaat is spijtig genoeg een log schip dat niet op 1-2-3 kan draaien.

Welke oplossingen reikt Anuna feitelijk aan? Het is de schuld van de oude witte cisman? Wij gaan het hier wel eens oplossen? Hoe dan?

Zonet feitelijk nog een tof artikel gelezen.. Wist nu niet goed of ik het hier zou posten of in het woke topic.
Ex-weervrouw Jill Peeters is terug met tv-reeks over klimaat: “Hebben de mannen het niet om zeep geholpen, dan?”

Siegfried Bracke is natuurlijk weer zo’n oude witte heteroman die de klimaatcrisis minimaliseert en geen kennis van zaken heeft.

(lacht) “Dat zijn de woorden van Anuna De Wever.”

De klimaatactiviste zegt dat ze met haar uitspraak niet Studio 100-baas Gert Verhulst viseerde, wel het feit dat oude witte heteromannen deze klimaatcrisis niet hebben kunnen tegenhouden.

“We weten niet hoe het geweest zou zijn als er de voorbije decennia evenveel vrouwen aan de macht waren geweest als mannen. Maar het is een feit dat in de periode waarin we deze crisis veroorzaakt hebben, het blanke heteromannen waren die aan de knoppen zaten. Ik heb als student bijna alleen maar mannelijke proffen gehad. Bij VTM had ik alleen maar mannelijke bazen. Ik weet nog dat ik naar de bijeenkomsten van de Vlaamse Vereniging voor Weerkunde ging, een hobbyclub voor mensen die gepassioneerd zijn door het weer: ik was het enige meisje. Of het nu weer is of klimaat of exacte wetenschappen: mannen. Al is het wel aan het kantelen.”

Het zijn natuurlijk niet dé mannen die het klimaat om zeep hebben geholpen.

(droog) “Waarom niet?”

Eh, hebben ze dat gedaan?

“De afgelopen dertig jaar hebben we de problemen enorm uit de hand laten lopen. Geldgewin heeft ervoor gezorgd dat de fossiele bedrijven bleven zweren bij fossiele brandstoffen. Zij hebben een tegenlobby opgezet die het klimaatbeleid dertig jaar lang heeft vertraagd. Die fossiele bedrijven werden en worden allemaal geleid door mannen. Of vrouwen het beter zouden gedaan hebben en de lokroep van het geld wél naast zich hadden kunnen neerleggen, zullen we nooit weten. Ik weet wél dat het van levensbelang is om meisjes en vrouwen op alle continenten te scholen en op te leiden. Ik ben met Ondernemers Zonder Grenzen in Senegal naar de Afrikaanse Grote Groene Muur gaan kijken (een strook bomen van vijftien kilometer breed en bijna achtduizend kilometer lang van het westen naar het oosten, red.). Die Muur moet het oprukken van de woestijn tegengaan in de Sahel, een regio die enorm ontwricht is door overbevolking en ontbossing. Ondernemers Zonder Grenzen werkt daar met vrouwen die zaden oogsten en bomen planten. Die vrouwen beschermen die prille boompjes met hun leven, want uit die bomen kun je Arabische gom halen (dat wordt gebruikt in voeding, cosmetica en verf, red.), ze kunnen daar bijenkorven zetten, gras zaaien en het hooi verkopen. De vrouwen hebben zo in een inkomen en kunnen de kinderen naar school sturen. Meisjes die langer naar school gaan, krijgen ook minder kinderen, wat een lagere druk legt op de voedselbevoorrading. Maar geef dat geld aan de mannen en ze souperen het op. Dat is een vaststelling voor die regio, ik veralgemeen niet. Maar het toont wel aan dat alles samenhangt: klimaat en natuur, vrouwen en werk, meisjes en school. Als je de mensen daar niet mee helpt, raken ze alles kwijt en migreren ze.”

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan