Kleine nieuwtjes

Zonder grondige hervormingen zie ik de NMBS of De Lijn weinig tot geen kans maken als ze niet privatiseren.

Eigenlijk zouden ze beter enorm snoeien in de kleinste stations, en tegelijkertijd De Lijn laten snoeien in hun verre routes. Als ik mijn trein van Oudenaarde naar Gent mis, ben ik rapper door daarna de bus van het station naar Gent-Sint-Pieters te nemen dan dat ik wacht op de volgende trein. Dan moet ge ergens toch toegeven dat het op z'n minst inefficiënt in elkaar zit.

En overigens, op de bus zijt ge amper een 10-tal minuten langer onderweg aangezien de trein op die toch relatief kleine route om de 4-5 minuten een stop heeft.

Ook akkoord, Er zijn veel te veel stations en haltes. Al duidelijk genoeg dat OV voor velen geen oplossing is. Men zou beter die groep loslaten want nu verpest men het voor degene voor wie OV wel een oplossing kan zijn.

Antwerpen-Essen bijvoorbeeld: Bijna 40minuten voor een traject van 35km met de trein. Als er in een straal van 5km een ander treinstation ligt, hoort die er niet te zijn. Brussel-Centraal moet men laten vallen.
Reduceer het aantal bushaltes met de helft en maak een "centrale halte" per dorpscentrum met deelfietsen, deftige fietsenstalling, misschien zelfs deelauto's voor grotere centra.

PS kiest duidelijk voor de makkelijkste klinkende manier. Gratis maken zonder iets van beleid. Ik ga niet meer pendelen met de trein als de trein gratis wordt voor iedereen want dat wordt gewoonweg een nachtmerrie. Overbevolkt, dieven, marginalen, vandalisme, hooligans,...

Ook akkoord, Er zijn veel te veel stations en haltes. Al duidelijk genoeg dat OV voor velen geen oplossing is. Men zou beter die groep loslaten want nu verpest men het voor degene voor wie OV wel een oplossing kan zijn.

Antwerpen-Essen bijvoorbeeld: Bijna 40minuten voor een traject van 35km met de trein. Als er in een straal van 5km een ander treinstation ligt, hoort die er niet te zijn. Brussel-Centraal moet men laten vallen.
Reduceer het aantal bushaltes met de helft en maak een "centrale halte" per dorpscentrum met deelfietsen, deftige fietsenstalling, misschien zelfs deelauto's voor grotere centra.

PS kiest duidelijk voor de makkelijkste klinkende manier. Gratis maken zonder iets van beleid. Ik ga niet meer pendelen met de trein als de trein gratis wordt voor iedereen want dat wordt gewoonweg een nachtmerrie. Overbevolkt, dieven, marginalen, vandalisme, hooligans,...
Ik snap de logica achter het laten vallen van Brussel-Centraal, dat is zowat dé bottleneck met die 6 sporen, maar is dat tevens niet een beetje het "aangenaamste" Brusselse station, zeker voor toeristen. Nu goed, Brussel-Zuid heeft een deftige metro-aansluiting, dat zou al veel kunnen opvangen. Noord moet het met bussen en trams doen.

brussel centraal laten vallen? u mad? oO Dat brussel 3 stations heeft, lijkt me nog heel aannemelijk.

Ik snap de logica achter het laten vallen van Brussel-Centraal, dat is zowat dé bottleneck met die 6 sporen, maar is dat tevens niet een beetje het "aangenaamste" Brusselse station, zeker voor toeristen. Nu goed, Brussel-Zuid heeft een deftige metro-aansluiting, dat zou al veel kunnen opvangen. Noord moet het met bussen en trams doen.

Centraal stinkt ook naar pis. Niet zo erg als Noord of Zuid maar het stinkt ook. :p Dat Centraal "aangenamer" is gewoon de onwil om iets te doen aan de vluchtelingen, bedelaars en daklozen die daar al decennialang rondblijven hangen rond Zuid en Noord.

brussel centraal laten vallen? u mad? oO Dat brussel 3 stations heeft, lijkt me nog heel aannemelijk.

Brussel heeft waarschijnlijk 20 treinstations :p. Kunnen ze wel eentje missen, denk ik dan. :p

Waarom niet? Je geraakt van Noord ook makkelijk op een metro of in het centrum. (Noord => Rogier en je zit op de binnenring van de metro. Noord=> de Brouckére en je zit pal in het centrum)
Anders zet je zo'n ondergrondse lopende band van Noord naar Rogier zoals in de luchthavens :p. Lijkt mij ook een vrij "goedkope" oplossing.

Ofwel gebruik je Centraal enkel volledig buiten de spitsuren (relatief weinig problemen buiten spits?) en heel beperkt tijdens de spits door maar een heel beperkt aantal treinen te stoppen daar (Enkel treinen naar en van de luchthaven bijvoorbeeld). Geen idee of het realistisch is :p.

Het probleem zijn niet de stations. Die kunnen perfect onbemand werken als ze overal ticket machines zetten. Dus die laten verdwijnen is niet nodig.

Het probleem is het aantal bedienden waar een heel pak van zou kunnen verdwijnen. Ik heb er hier 1tje wonen. Daar zitten ze op de bureau met 6 bij HR rail. 3 voor de franstaligen te helpen en 3 voor de nederlandstaligen.

Door omstandigheden en ziektes doet ze nu het werk van 6 alleen al een jaar lang. En dan heeft ze nog tijd over. En dat is niet alleen op haar bureau zo zegt ze.

Klopt, het moet vooral beter worden i.p.v. gratis.

Anderzijds, we vinden het blijkbaar wél normaal dat we massaal een gratis auto krijgen en gratis brandstof om ons te verplaatsen op een milieuvervuilende manier. Maar we vinden het dan wel schandalig wanneer er gratis openbaar vervoer zou komen om ons te verplaatsen op een milieubewuste manier.
Oh, het OV is al gratis hoor. Ik ben jaren met de trein gaan werken en nooit iets voor betaald.

Exact de reden waarom bedrijfswagens dus ook niet gratis zijn, zoals @mac-bc probeert te beweren.
Ja maar goed dat kan je ook niet vergelijken natuurlijk.
Ten eerste betaalt uw firma dat abonnementsgeld gewoon volledig en integraal aan de NMBS. Er is dus geen sprake van scheve fiscaliteit.
Dan ten tweede is het persoonlijk voordeel daarvan heel klein aangezien dat abonnement enkel voor één traject telt.

Als uw bedrijfswagen enkel maar kan gebruikt worden voor de verplaatsing woon -> werk en werk -> woon dan zou je nog kunnen discuteren erover. Het zou nog altijd geen steek houden omdat je beter collectief vervoer voorziet, maar bon.

OV blijft gewoon een probleemkind en dat ondanks dat we toch een redelijk uitgebreid net hebben. OV is interessant binnen een stad en directe randgemeenten, maar zodra ge er buiten komt, is het dikwijls gewoon een ramp.
Mijn stageplaats is in Lokeren, wil ik dat met OV doen, moet ik minstens 3x de tijd er voor uittrekken van wat ik nu doe (als er dan al geen bus van tussen valt of er geen overstap misloopt). Als ik mijn moeder zou willen bezoeken met het OV doe ik er 4x zo lang over. Zelfs met files ingerekend is het OV verre van interessant.
En dan gaan ze binnenkort misschien nog de spoorlijn Mechelen-St.Niklaas afschaffen ;)

Het probleem zijn niet de stations. Die kunnen perfect onbemand werken als ze overal ticket machines zetten. Dus die laten verdwijnen is niet nodig.

Het probleem is het aantal bedienden waar een heel pak van zou kunnen verdwijnen. Ik heb er hier 1tje wonen. Daar zitten ze op de bureau met 6 bij HR rail. 3 voor de franstaligen te helpen en 3 voor de nederlandstaligen.

Door omstandigheden en ziektes doet ze nu het werk van 6 alleen al een jaar lang. En dan heeft ze nog tijd over. En dat is niet alleen op haar bureau zo zegt ze.

Het probleem is dat ze enorm besparen op het personeel dat effectief zorgt dat de treinen kunnen rijden. Personeel op het seinhuis dat steeds meer werk moet doen met steeds minder volk (ik doe bvb nu hetzelfde werk dat 10j geleden door 30 man gedaan werd). En natuurlijk, elke minieme fout, die onvermijdelijk is als je 20 stations moet in de gaten houden wordt je voor op het matje geroepen. Idem voor bvb Machinisten.

Maar qua "ondersteundende diensten" richten ze meer en meer nieuwe, nutteloze, overbetaalde functies op.

Laatst bewerkt:
Ja maar goed dat kan je ook niet vergelijken natuurlijk.
Ten eerste betaalt uw firma dat abonnementsgeld gewoon volledig en integraal aan de NMBS. Er is dus geen sprake van scheve fiscaliteit.
Dan ten tweede is het persoonlijk voordeel daarvan heel klein aangezien dat abonnement enkel voor één traject telt.

Als uw bedrijfswagen enkel maar kan gebruikt worden voor de verplaatsing woon -> werk en werk -> woon dan zou je nog kunnen discuteren erover. Het zou nog altijd geen steek houden omdat je beter collectief vervoer voorziet, maar bon.
OV is toch ook 100% aftrekbaar en zonder VAA? Dat is een fiscaal gunstiger regime dan bedrijfswagens.
Akkoord, het nut is kleiner (al is dat wat situatieafhankelijk, in mijn geval werden ook heel veel prive-km's zo gedaan).

OV is toch ook 100% aftrekbaar en zonder VAA? Dat is een fiscaal gunstiger regime dan bedrijfswagens.
Akkoord, het nut is kleiner (al is dat wat situatieafhankelijk, in mijn geval werden ook heel veel prive-km's zo gedaan).
Wel die 100 procent is niet overal zo. Ik denk dat het minimum wel altijd 70 of 80 procent is

Je moet inderdaad geen belastingen betalen op de terugbetaling van uw treinabonnement, maar dat lijkt me toch ook niet meer dan logisch. Collectief vervoer stimuleren is toch iets wat je enkel maar kan toejuichen?

VAA is ook logisch aangezien het voordeel zich beperkt tot een verplaatsing zuiver voor uw werk. Je hebt daar privé zeer weinig tot geen voordeel aan. Ook is de kostprijs van een treinabonnement niet zo gigantisch.

Ik zie niet in hoe jij hier privé dan wel veel kilometers mee deed. Ja je eens ergens naartoe wat op uw traject ligt. Maar dat zal zich toch beperken tot misschien 2x per maand. Terwijl een ticket 5€ kost heb je zo dus 20€ privé voordeel uit uw abonnement. Dat zijn geen gigantische bedragen natuurlijk.

Je moet inderdaad geen belastingen betalen op de terugbetaling van uw treinabonnement, maar dat lijkt me toch ook niet meer dan logisch. Collectief vervoer stimuleren is toch iets wat je enkel maar kan toejuichen?

VAA is ook logisch aangezien het voordeel zich beperkt tot een verplaatsing zuiver voor uw werk. Je hebt daar privé zeer weinig tot geen voordeel aan. Ook is de kostprijs van een treinabonnement niet zo gigantisch.

Ik zie niet in hoe jij hier privé dan wel veel kilometers mee deed. Ja je eens ergens naartoe wat op uw traject ligt. Maar dat zal zich toch beperken tot misschien 2x per maand. Terwijl een ticket 5€ kost heb je zo dus 20€ privé voordeel uit uw abonnement. Dat zijn geen gigantische bedragen natuurlijk.
Hola. VAA is net omdat je er privé gebruik van _kan_ maken.

Ik had een abonnement op de lijn Antwerpen-Leuven, en die passeert in mijn "Geboorteregio". Ik ging dus ook met de trein naar mijn ouders en vrienden etc.
Maar zoals bij bedrijfswagens is het woon-werkverkeer met de trein evengoed privé he.
Ik snap heel uw punt dat ge openbaar vervoer wilt aanmoedigen he, maar het ging erover dat hier weer werd aangehaald dat bedrijfswagens gratis waren en OV niet, terwijl OV fiscaal gezien net voordeliger is. Terecht, akkoord. Maar dat is dus geen argument voor de discussie of OV voor privereizen gratis moet.

Terug
Bovenaan