Kleine nieuwtjes

Een kleine bloemlezing. Kom nu niet af dat deze zaak opeens anders is he.

Anders moet je alles gewoon op 1 hoop gooien.

Daar komen enkele zaken in terug he.

1) dat verkrachting te licht bestraft wordt.
Ik ben overigens niet de enige die dat vindt. Vrouwenorganisaties, politici,... zeggen dit ook

2) recidivism bij verkrachting moet ook erger bestraft

3) uitzonderlijke wrede gevallen daar schiet justitie te kort. Nee, ik heb liever niet dat ne Fourniret zijn ziekenhuis rekening oploopt om z'n leven wat te rekken
En nee, iemand die Sofie Muylle zo wreed om het leven brengt in zo veel verschillende stappen moet voor mij ook geen tweede kans meer krijgen.

Nu mag jij mij eens zeggen wat dat allemaal te maken heeft met een proces niet nodig achten.
En dat ik de brandstapel en hooivorken terug wil.

Als je met een karikatuur van wat ik zeg wil discussiëren, mij niet gelaten. Maar dan mag je dat gerust verder alleen doen.

Laatst bewerkt:
Gelukkig moet hij de straf nog uitzitten in Roemenië, toch één lichtpuntje. Eigenlijk zou België beter een overeenkomst opstellen met landen zoals Roemenië of Servië dat wij onze langdurige gevangenen bij hun in de cel kunnen plaatsen (waarvoor ze dan een vergoeding krijgen). Dat bespaart enorm veel dure kosten in België (loonkosten, stroom, voorzieningen, voeding, ...) en de gevangenen in kwestie komen ook meer in een echte gevangenis terecht, geen Belgische staatshotels.

Goh, dat vind ik toch een beetje respectloos naar die landen toe, waarom zouden wij "onze" criminelen naar daar exporteren? Dat is onze verantwoordelijkheid. Tenminste die gevangen die effectief de Belgische nationaliteit hebben. Al de rest (inclusief dubbele nationaliteiten voor 50% van hun straf) zou wél al een mooie besparing zijn, want die zijn in onze gevangenissen helaas oververtegenwoordigd.

Plus als je gevangenen zwaar wilt straffen - waar ik in het geval van misdaden tegen de menselijke, fysieke integriteit zoals geweld, verkrachting en moord - dan moet je bereid zijn die straf zelf uit te voeren.

Daarom dat ik ook (ten dele) tegen de doodstraf ben: er zijn zonder twijfel misdadigers die deze straf verdienen (Dutroux is het klassieke voorbeeld) maar ik zou de straf niet zelf willen uitvoeren, noch de overheid die macht geven. Maar ik zou wel willen dat onze overheid de verantwoordelijkheid draagt dat die man nooit nog vrijkomt, en niet dat die in Servië nog eens kan ontsnappen.

Anders moet je alles gewoon op 1 hoop gooien.

Daar komen enkele zaken inn terug he.

1) dat verkrachting te licht bestraft wordt.
Ik ben overigens niet de enige die dat vind. Vrouwenorganisaties, politici,... zeggen dit ook

2) recidivism bij verkrachting moet ook erger bestraft

3) uitzonderlijke wrede gevallen daar schiet justitie te kort. Nee, ik heb liever niet dat ne Fourniret zijn ziekenhuis rekening oploopt om z'n leven wat te rekken
En nee, iemand die Sofie Muylle zo wreed om het leven brengt in zo veel verschillende stappen moet voor mij ook geen tweede kans meer krijgen.

Nu mag jij mij eens zeggen wat dat allemaal te maken heeft met een proces niet nodig achten.
Als je iedere keer de strafmaat weigert te aanvaarden zie ik niet in waarom we nog een proces houden om de strafmaat te bepalen. Het is altijd te weinig, te laks, te soft,... Een volgende keer kunnen we dan gewoon eens de koppen bij elkaar steken om te bekijken of de feiten correct zijn en of de beklaagde schuldig is en hem dan gewoon in de vergeetput steken Men houd wel degelijk deze processen om ook de strafmaat te bepalen en niet enkel het bewijs van schuld

dit is verontrustend...
Hopelijk gaat men hier echt wel dieper op in want anders dreigt dit op de achtergrond te verdwijnen door JC en corona maar in mijn opinie is dit zeker ook een serieuze dreiging en ik hoop dat men toch wel eens werk gaat maken van een betere cybersecurity bij de overheid en beter opererende diensten

Als je iedere keer de strafmaat weigert te aanvaarden zie ik niet in waarom we nog een proces houden om de strafmaat te bepalen. Het is altijd te weinig, te laks, te soft,... Een volgende keer kunnen we dan gewoon eens de koppen bij elkaar steken om te bekijken of de feiten correct zijn en of de beklaagde schuldig is en hem dan gewoon in de vergeetput steken Men houd wel degelijk deze processen om ook de strafmaat te bepalen en niet enkel het bewijs van schuld
Iedere keer weiger te aanvaarden?
Hou je dan ook rekening met al de gevallen dat ik hier niets kom zeggen of toevoeg in de discussie omdat ik de strafmaat wel ok vind?
Of moet ik dat iedere keer ook komen doen?

Ik denk dat ik duidelijk ben in m'n mening.
Oa verkrachting en recidivisme op verkrachting wordt te licht bestraft. En uitzonderlijk wrede gevallen schieten we ook te kort.

Ik zie daar ook geen reden toe om daar dan af te komen alsof brandstapels, hooivorken en what not aan de orde zijn.
Laat staan dat ik vind dat een proces overbodig is.

Laat staan dat we een normaal gesprek kunnen hebben over het feit dat slachtoffers zich vaak in de kou gezet voelen door justitie, zoals de vader van Sofie zelf aangeeft.

Iedere keer weiger te aanvaarden?
Hou je dan ook rekening met 90 al de gevallen dat ik hier niets kom zeggen of toevoeg in de discussie omdat ik de strafmaat wel ok vind?
Of moet ik dat iedere keer ook komen doen?

Ik denk dat ik duidelijk ben in m'n mening.
Oa verkrachting en recidivisme op verkrachting wordt te licht bestraft. En uitzonderlijk wrede gevallen schieten we ook te kort.

Ik zie daar ook geen reden toe om daar dan af te komen alsof brandstapels, hooivorken en what not aan de orde zijn.
Laat staan dat ik vind dat een proces overbodig is.

Laat staan dat we een normaal gesprek kunnen hebben over het feit dat slachtoffers zich vaak in de kou gezet voelen door justitie, zoals de vader van Sofie zelf aangeeft.
Voor slachtoffers zijn de strafmaten altijd ontoereikend. Heb je al ooit een ouder horen zeggen dat de moordenaar van zijn of haar kind en te zware straf gekregen heeft? Als betrokkenen wil je altijd de zo zwaarst mogelijke straf wat volkomen begrijpelijk is maar die wens komt wel voort vanuit een wrok tegenover de dader. Net daarom hebben we een rechterlijke macht die de afweging maakt van hoe zwaar de straf moet zijn want zij kunnen (of zouden dit toch moeten) met een neutrale blik naar de feiten kijken en de houding van de dader om daaruit een goeie inschatting te proberen maken wat de juiste strafmaat is om te voorkomen dat dit nog eens gebeurd en als het mogelijk is de dader een kans te geven om toch nog terug in de samenleving te kunnen komen. Dat dit niet altijd lukt gaat niemand ontkennen maar dit is nu eenmaal geen exacte wetenschap en niemand kan voorspellen of een strafmaat de schuldige werkelijk iets gaat doen en of hij de teugels in handen zal nemen om een beter mens te worden, hij kan ook gewoon nog verknipter uit zijn straf komen met nog meer wrok voor de samenleving en nog zwaardere feiten plegen. Waarom ik de brandstapel en hooivorken bij sleur is omdat men dit vroeger zo deed om het volk hun "gerechtigheid" te geven en men ingezien heeft dat dit disproportioneel was, net daarom heeft men de rechterlijke macht verder ontwikkeld tot waar we nu staan. De wil van het volk ging moeten top gewerkt hebben dan ging er ook geen nood geweest zijn om de zaken anders aan te pakken.

Minister Somers verwacht van gemeenten "laadpaalplan" voor elektrische auto's, lokale besturen bezorgd over uitvoering

Ik wil het allemaal nog wel zien gebeuren. In theorie klinkt het allemaal heel mooi; iedereen een laadpaaltje in de straat of achter de hoek, of een laadkabeltje trekken over de stoep.
In de praktijk, welke mens gaat elke dag moeite willen doen om z'n auto ergens verder op te laden? En wat met de mensen die in een appartement wonen zonder een garage of nooit geen plaats voor de deur hebben?

Denk dat Somers nog altijd denkt dat de gemiddelde Vlaming leeft in een open bebouwing in een boerengat met een eigen oprit of constant plaats voor de deur. Als dat het plan is om iedereen elektrisch te doen rijden, viel Glück maar het gaat ni gebeuren.
Het mattheuseffect oproepen omdat je asap groener dan Kermit wil zien; de rijken rijden comfortabel in hun Tesla's rond in Poelkapelle en de armen betalen de LEZ-boetes.
Wereldvreemd, wereldvreemder, wereldvreemdst. Rijkenliberalisme.

Hopelijk gaat men hier echt wel dieper op in want anders dreigt dit op de achtergrond te verdwijnen door JC en corona maar in mijn opinie is dit zeker ook een serieuze dreiging en ik hoop dat men toch wel eens werk gaat maken van een betere cybersecurity bij de overheid en beter opererende diensten
Ik denk wel dat ze daar toch wel serieus wat moeite in steken hoor. Sowieso zullen er ook wel systemen zijn die hierdoor niet geïmpacteerd zijn.

En misschien brengt dat ook wel gedeeltelijk de niet connectiviteit terug. Beste manier om niet gehackt te worden is door geen mogelijkheid te voorzien zodat je kan hacken.

Minister Somers verwacht van gemeenten "laadpaalplan" voor elektrische auto's, lokale besturen bezorgd over uitvoering

Ik wil het allemaal nog wel zien gebeuren. In theorie klinkt het allemaal heel mooi; iedereen een laadpaaltje in de straat of achter de hoek, of een laadkabeltje trekken over de stoep.
In de praktijk, welke mens gaat elke dag moeite willen doen om z'n auto ergens verder op te laden? En wat met de mensen die in een appartement wonen zonder een garage of nooit geen plaats voor de deur hebben?

Denk dat Somers nog altijd denkt dat de gemiddelde Vlaming leeft in een open bebouwing in een boerengat met een eigen oprit of constant plaats voor de deur. Als dat het plan is om iedereen elektrisch te doen rijden, viel Glück maar het gaat ni gebeuren.
Het mattheuseffect oproepen omdat je asap groener dan Kermit wil zien; de rijken rijden comfortabel in hun Tesla's rond in Poelkapelle en de armen betalen de LEZ-boetes.
Wereldvreemd, wereldvreemder, wereldvreemdst. Rijkenliberalisme.
Eerste kritiek is al daar :p

Al vind ik het raar dat den bart niet aan onze rolstoelgebruikers heeft gedacht indien je de volledige trotoirs gaat volleggen met kabels of desnoods er een kabelmat gaat rondsteken. Te voet allemaal geen probleem, met een rolstoel veel plezier... zelfs met van die rolkarretjes ter assistentie van ouderen om te wandelen gaat dat al miserie zijn...

Daarnaast spreken we niet over kabels waarover x<50V passeert...

Laatst bewerkt:
Gelukkig moet hij de straf nog uitzitten in Roemenië, toch één lichtpuntje. Eigenlijk zou België beter een overeenkomst opstellen met landen zoals Roemenië of Servië dat wij onze langdurige gevangenen bij hun in de cel kunnen plaatsen (waarvoor ze dan een vergoeding krijgen). Dat bespaart enorm veel dure kosten in België (loonkosten, stroom, voorzieningen, voeding, ...) en de gevangenen in kwestie komen ook meer in een echte gevangenis terecht, geen Belgische staatshotels.

Wat een idee weeral.

Gevangenen hebben evenzeer familie of kinderen en die mensen hebben het recht om niet compleet afgesneden te worden van hun familielid. Bij kinderen in het bijzonder is het essentieel dat die band (indien wenselijk) kan worden onderhouden.

Om nu te zeggen dat Leuven Centraal of Sint Gillis staatshotels zijn...

Gevangenen hebben evenzeer familie of kinderen en die mensen hebben het recht om niet compleet afgesneden te worden van hun familielid. Bij kinderen in het bijzonder is het essentieel dat die band (indien wenselijk) kan worden onderhouden.
I couldn't care less voor types zoals Alexandru Caliniuc. In welke mate gaat Sofie Muylle nog ooit een band kunnen onderhouden met haar familieleden? Dat heeft hij van haar afgepakt, waarom zouden we nu nog bezorgd moeten zijn over zijn rechten hierop?

Dat is nochtans wat ik heb gehoord tijdens een seminarie in mijn studententijd van een persoon die zowel in Leuven als in Hongarije in de cel heeft gezeten. Die persoon vergeleek de gevangenis in Leuven met een hotel als je de Hongaarse gevangenis erlangs zette.

Wat een idee weeral.

Je kan je wel afvragen of het voor de kinderen goed is om de papa te bezoeken in de gevangenis omdat hij een jonge vrouw heeft verkracht en vermoord. Ik zou zeggen: hou die kinderen liefst zo ver mogelijk van hun vader vandaan. Voor de rest heeft ieder daar zijn standpunt, al mag je in mijn ogen vrijwel al uw basisrechten verliezen als je twee van de gruwelijkste daden op uw kerfstok hebt.

Rehabilitatie en tweede kansen zijn allemaal goed en wel, maar die zouden absoluut niet zomaar standaard voor elke gevangene van toepassing mogen zijn. Toont de dader überhaupt berouw? Heeft deze een crimineel verleden en dus al reeds meerdere kansen gehad? Welke misdaad heeft hij gepleegd? We leven nu eenmaal niet in een utopie waar iedere gevangene na zijn straf en rehabilitatie een voorbeeldig burger wordt.

Er is een wezenlijk verschil tussen pakweg een ruzie tussen twee dronken mensen op café waar er eentje een duw krijgt en verkeerd neerkomt of in dit geval men een jonge vrouw verkracht, vermoord en heel het gebeuren ook nog eens op film zet. Sorry, maar dan heb je meer dan genoeg bewijs geleverd dat je absoluut niet in staat bent om mee te draaien in onze maatschappij.

I couldn't care less voor types zoals Alexandru Caliniuc. In welke mate gaat Sofie Muylle nog ooit een band kunnen onderhouden met haar familieleden? Dat heeft hij van haar afgepakt, waarom zouden we nu nog bezorgd moeten zijn over zijn rechten hierop?

Je begrijpt het niet. Het gaat niet over de rechten van de misdadiger maar over de rechten van de mensen in zijn onmiddellijke familie. Een moordenaar die wordt opgesloten maar tegelijk ook vader van kinderen is. Dan gaan we de band van die kinderen met de vader ook kapot maken?

Je kan je wel afvragen of het voor de kinderen goed is om de papa te bezoeken in de gevangenis omdat hij een jonge vrouw heeft verkracht en vermoord. Voor de rest heeft ieder daar zijn standpunt, al mag je in mijn ogen vrijwel al uw basisrechten verliezen als je twee van de gruwelijkste daden op uw kerfstok hebt.

Zelfde probleem hier. Het gaat niet over de rechten van de misdadiger maar die van anderen in zijn onmiddellijke omgeving. Als een kind van een misdadiger wenst om in contact te blijven en een band te onderhouden met de vader of moeder mag je dat als maatschappij niet onmogelijk maken. Ik hoop dat dat toch een lijn is waar niemand hier tegen in zal gaan.

Nee Leuven centraal en Gillis Waas zijn geen hotels, ook niet in vergelijking met Roemenie! Ik heb mezelf om enkel maar na te bootsen wat een gevangene (mijn patiënt) zou kunnen voelen, mij een halve dag laten op sluiten in Gillis. Er zijn geen woorden voor om te omschrijven hoe machteloos je bent, hoe gekrenkt je bent en het neemt je letterlijk naar de adem want je voelt je plaats, ruimte en vrijheid afgenomen worden. Je wilt dat niet meemaken, wie zegt dat het een hotel is liegt. Wie zegt dat hij er beter uitkomt of het hem niets doet liegt. Het is een traumatische gebeurtenis.

Ik ben niet tegen een gevangenisstraf, ik ben ook niet tegen een voorhechtenis maar ik ben tegen het principe we sluiten je op en we laten u maar zitten. Dat principe dat is middeleeuwen stijl de mensen komen er niet goed uit de recidive kansen zijn veel groter. Als gevangenen hier in België kom je binnen en ook al hebben mensen dag in dag uit goede zaken gedaan voor de maatschappij. Dat wordt allemaal op een hoop gesmeten als negatief.

Een gevangenisstraf moet nuttig zijn en voorhechtenis al zeker. Justitie moet dringend volgens mij de voorhechtenis gebruiken om te sensibiliseren, rehabilitatie, therapie, bemiddeling etc. Daar zou het kaf van het koren concreet moeten gescheiden worden tussen, past terug in de maatschappij of heeft nog meer werk. Een dakloze die express nen t-shirt gaat pikken om op zijn minst 5 dagen warm eten en een bed te hebben die kunnen eruit gefilterd worden, illegalen die het bobejaanland vinden eruit andere diensten.

In plaats van mensen 4 jaar te laten wachten op hun proces. 4 jaar de tijd gehad bv om hem met therapie te doen praten, te sensibiliseren enz.
Uit die voorhechtenis die toch minstens 6 maanden duurt moet blijken of de persoon in staat is mits hulp en controle of hij terug op eigen benen kan staan. Blijkt hij aan de voorwaarden te voldoen dan moet de rechter daar rekening mee houden. Wel schuldig maar voorwaardelijke straf en wel bv met sociale controle.

Wat houdt die sociale controle in ik zou altijd iemand de eerste zes maanden op enkelband zetten en erna onder 1 jaar justitie assistente ( 1x Per maand moeten verantwoorden) plaatsen en daarna misschien nog een dienst bij maken. Dan zitten mensen met een cyclus bezig van 2 jaar, hun leven terug op de rit te krijgen, weinig kans op recidive (8 op tien). Schadevergoedingen zullen tot grote frustratie afbetaald kunnen worden en de voorhechtenis heeft zijn nut bewezen.

Blijkt uit voorhechtenis dat de persoon niet klaar is na intensieve opvolging komt hij alsnog voor de correctionele rechtbank met een gevangenisstraf. Moorden is altijd hof van assisen dus dat blijft ook.

Krijgen ze dan nog een gevangenisstraf bij de correctionele dan moeten er in de gevangenis nog meer oplossingen gevonden naar het probleem. Niet er van wegkijken. Dit zou een absolute plus zijn voor de maatschappij. Therapie en dat rehabilitatie proces beginnen stimuleren vanaf dag 1. Dan zou ik inderdaad wel de kans openlaten tussen 1/3de en 2/3de straf.
Ook werk organiseren valt perfect te doen er zijn genoeg modellen waar men zich op kan baseren Duitsland bv. en niet iedereen moet daar werken als arbeider, het is daar rehabilitatie op basis van de competities.

En dan heb je nog die levenslang zitten, kan toch niet zijn dat die heden ten dage een cel apart hebben en gewoon hun eigen gangetje gaan en wachten tot hun leven voorbij is. Ook daar moeten perspectieven zijn met dat werken. Geen vrijheid maar wel stappen zetten naar een beter mens. Ook met oog op de slachtoffer vergoeding, oog op hun eigen financiën dus geen profiteurs op kosten van onze maatschappij enz.

Dat het dan milder lijkt en het voor de slachtoffers nooit genoeg zal zijn dat begrijp ik wel maar hoe we nu bezig zijn. Lost het nog minder op.

Ik denk wel dat ze daar toch wel serieus wat moeite in steken hoor. Sowieso zullen er ook wel systemen zijn die hierdoor niet geïmpacteerd zijn.

En misschien brengt dat ook wel gedeeltelijk de niet connectiviteit terug. Beste manier om niet gehackt te worden is door geen mogelijkheid te voorzien zodat je kan hacken.

Al vind ik het raar dat den bart niet aan onze rolstoelgebruikers heeft gedacht indien je de volledige trotoirs gaat volleggen met kabels of desnoods er een kabelmat gaat rondsteken. Te voet allemaal geen probleem, met een rolstoel veel plezier... zelfs met van die rolkarretjes ter assistentie van ouderen om te wandelen gaat dat al miserie zijn...

And so it begins.
In theorie een mooi en nobel idee, maar in de praktijk allesbehalve makkelijk.

Zelfde probleem hier. Het gaat niet over de rechten van de misdadiger maar die van anderen in zijn onmiddellijke omgeving. Als een kind van een misdadiger wenst om in contact te blijven en een band te onderhouden met de vader of moeder mag je dat als maatschappij niet onmogelijk maken. Ik hoop dat dat toch een lijn is waar niemand hier tegen in zal gaan.
Soms moet de maatschappij beslissingen maken in de plaats van het kind, om het kind te beschermen. Nu zijn instanties en rechters ook al in staat om kinderen weg te halen bij hun ouders als men oordeelt dat deze een gevaar vormen voor hun kinderen of niet in staat zijn een veilige leefomgeving te voorzien.

Die kabels op de stoep daar is een mouw aan te passen, desnoods geulen met een uitneembare rooster voorzien ofzo, die kost is minimaal. Maar ik heb een tijd in een rijwoning gewoond, en ik kon mij zelden voor mijn deur zetten wegens plaatsgebrek. In die straat kon je trouwens ook maar aan één kant parkeren dus wie aan de overkant woonde kon nooit voor zijn deur staan, die mensen moesten zich al in dubbele file of op het voetpad parkeren als ze veel spullen moesten in en uitladen.

Het gaat om de ingenieur van de kabelbaan en de directeur en het operatieve hoofd van het bedrijf dat de dienst levert.

Onderzoek heeft aangetoond dat er met een van de remsystemen geknoeid was om vertragingen van de kabelbaan te voorkomen. Hierdoor kon het noodsysteem niet geactiveerd worden.
3 toch wel intelligente mensen zou je denken die dachten dat het een goed idee was om levens te riskeren om toch maar geen vertragingen te hebben. 14 doden en een kindje van vijf dat in 1 klap wees is. Hier word ik toch altijd zo triest van he. Ongelukken gebeuren in het leven, maar als het komt door de laksheid/geldzucht/egoisme van anderen, zucht... :headshake:

Allee kom. Een stervende vrouw verkrachten, er selfies mee nemen en dan laten dood vriezen op het strand.

Die man heeft zn eerste kans verschoten toen hij geweld pleegde op een vrouw alleen
Zijn tweede toen hij haar gewond uit t zicht van de mensen sleepte
Zijn derde toen hij de stervende vrouw verkrachtte
Zijn vierde toen hij haar filmde terwijl hij haar verkrachtte en met haar selfies nam
Zijn vijfde toen hij haar alleen achterliet om te sterven van de kou na mishandeld geweest te zijn
Zijn zesde toen hij op de vlucht trok
Zijn zevende toen hij opgepakt werd en de moord ontkende
Ge vergeet nog de verschillende keren dat hij nog voorbij is gewandeld nadien zonder iets te ondernemen.

Maarja, onze kansenstaat hé 🤷‍♂️

Terug
Bovenaan