Kleine nieuwtjes

Zelfs bij levenslang kan hij in Roemenië vervroegd vrijkomen. Na 16 jaar al dacht ik gelezen te hebben.

Misschien was dat een van de voorwaarden om hem zijn straf in eigen land te laten uitzitten. België zal hem in elk geval niet uitleveren aan een land waar hij die straf volledig moet uitzitten of waar de omstandigheden zwaarder zijn dan hier. Wie volgt die strafuitvoering eigenlijk op?

Is levenslang in de praktijk ook niet eerder 30 jaar (met dan nog eens de optie om vervroegd vrij te komen), met als belangrijkste caveat dat er bij levenslang eerst sowieso een evaluatie nodig is om effectief vrij te komen (waardoor psychopaten als Dutroux etc. wel in de cel kunnen blijven).

In alle geval, als die vrijkomt is die minstens 42. Een leeftijd waarop hij nog iets kan proberen van z'n leven te maken (zodat hij ook niet de facto de maatschappij tot last moet blijven), maar eveneens met een blijvende impact (waar leeftijdgenoten 20 jaar aan carrière/huis/gezin/sociale cirkel hebben kunnen bouwen, start hij van 0). Geen enkele straf kan ongedaan maken wat het slachtoffer en de familie is aangedaan, dus dan kun je als maatschappij imo beter streven naar straffen die criminelen nog enigszins de mogelijkheid geven om te rehabiliteren ipv ze in de vergeetput te gooien.

Die is de facto groter dan wanneer je ze in de bak houdt (en alleszins goedkoper).
Hangt natuurlijk ook voor een groot deel af hoe het verblijf in de gevangenis verloopt. Als je iemand 20 jaar lang op water en brood zet (waar sommige mensen voor ijveren), ja dan zou het me niet verbazen dat iemand slechter uit de gevangenis komt dan hij er in ging.

Hangt natuurlijk ook voor een groot deel af hoe het verblijf in de gevangenis verloopt. Als je iemand 20 jaar lang op water en brood zet (waar sommige mensen voor ijveren), ja dan zou het me niet verbazen dat iemand slechter uit de gevangenis komt dan hij er in ging.

Het is maar de vraag of ge mensen terug moet vrij laten die stervende vrouwen verkrachten, dat nog filmen en vervolgens gewond een trage dood laten sterven op een strand moederziel alleen.

Het is maar de vraag of ge mensen terug moet vrij laten die stervende vrouwen verkrachten, dat nog filmen en vervolgens gewond een trage dood laten sterven op een strand moederziel alleen.
Het is eveneens de vraag of het nu moet beslissen om die definitief uit de maatschappij te weren (met alle gevolgen en kosten van dien), of dat ge dit na verloop van tijd (in dit geval een decennia of 2) kunt herevalueren.

Dat is inderdaad een goede vraag en ik ga ervanuit dat de rechter daar ook niet over één nacht ijs is gegaan. Ik ken het dossier niet grondig genoeg om mij daar in detail over uit te spreken maar 25 jaar cel (in Roemenië) vind ik ook nog steeds een serieuze straf.

Dat we daar eigenlijk nog een proces voor nodig hadden. Een brandstapel en wat hooivorken en laat het volk maar zijn werk doen zodat de dader zijn straf het volk hun wraak krijgt.

Dat we daar eigenlijk nog een proces voor nodig hadden. Een brandstapel en wat hooivorken en laat het volk maar zijn werk doen zodat de dader zijn straf het volk hun wraak krijgt.

We kunnen anders ook gewoon totaal overdreven en buiten proportie reageren op iets wat ik niet gezegd heb.

Dat is inderdaad een goede vraag en ik ga ervanuit dat de rechter daar ook niet over één nacht ijs is gegaan. Ik ken het dossier niet grondig genoeg om mij daar in detail over uit te spreken maar 25 jaar cel (in Roemenië) vind ik ook nog steeds een serieuze straf.

Met de kans dat hij na 15-16 (?) jaar weer kan rondlopen.

Enfin dat is de eeuwig durende discussie die we hier al zo vaak gehad hebben.
Ik vind dat er voor bepaalde misdaden toch eens wat meer mag gekeken worden naar de slachtoffers en diens familie.
Zeker als ze zo wreed zijn in deze.

Om het met de woorden van de vader te zeggen

"Ik ben levenslang slachtoffer van zijn daden. Vier jaar heb ik met grote angsten naar deze dag toegeleefd. De strengste straf was niet groot genoeg, niet voordat ik hier aankwam, zeker niet na het zien van al die beelden en de emoties van alle mensen. Ik ben niet ontgoocheld in het gerecht, maar ik moet het aanvaarden. Zij beslissen, ik onderga. Ik ga levenslang gebogen onder dat verdriet."

Ofwel met die van de openbare aanklager

Hij is een gevaar voor de maatschappij", klonk het bij de aanklager. "Niet te behandelen, en de vraag is: is de maatschappij nog gebaat met een persoon als hij? Een seksueel pervert die ronddoolt en toeslaat zodra hij een makkelijke prooi ziet

Allee kom. Een stervende vrouw verkrachten, er selfies mee nemen en dan laten dood vriezen op het strand.

Die man heeft zn eerste kans verschoten toen hij geweld pleegde op een vrouw alleen
Zijn tweede toen hij haar gewond uit t zicht van de mensen sleepte
Zijn derde toen hij de stervende vrouw verkrachtte
Zijn vierde toen hij haar filmde terwijl hij haar verkrachtte en met haar selfies nam
Zijn vijfde toen hij haar alleen achterliet om te sterven van de kou na mishandeld geweest te zijn
Zijn zesde toen hij op de vlucht trok
Zijn zevende toen hij opgepakt werd en de moord ontkende

Ik ben van oordeel dat vaak moorden, geen verzachtende omstandigheden verdienen en we naar een nutteloos proces gaan. Doch zou ik absoluut niet aan gerechtigheid en het hof van assisen willen torren en rommelen, hoe zwaar dit ook moge zijn voor de slachtoffers en huidige familie. Plus, was deze wel belangrijk want hij heeft ze zonder effectieve of bij gebrek aan handelingen laten doodgaan. Is dat dan gelijk aan moord?
De rechtbank is van oordeel dat schuldigverzuim en het er op toe zien hoe iemand sterft gelijk is aan moord, denk dat het een belangrijk precedent is. Waar ik me trouwens ook volledig in kan vinden.

Hij heeft de feiten gepleegd op zijn 23ste? Ik vind dat toch een vrij jonge leeftijd? Men had beter de tijd in voorhechtenis gebruik gemaakt van hem onder therapie te steken. Met het gemem en het toneelstukje van de openbare aanklager houd ik eigenlijk minder rekening mee, heeft zij dan een expertise dat het niet geneesbaar is?

Kon dit niet geclassificeerd worden als feminide of vrouwenmoord? Worden zo een zaken niet zwaarder bestraft net zoals racistische moorden?

Ik ben van oordeel dat vaak moorden, geen verzachtende omstandigheden verdienen en we naar een nutteloos proces gaan. Doch zou ik absoluut niet aan gerechtigheid en het hof van assisen willen torren en rommelen, hoe zwaar dit ook moge zijn voor de slachtoffers en huidige familie. Plus, was deze wel belangrijk want hij heeft ze zonder effectieve of bij gebrek aan handelingen laten doodgaan. Is dat dan gelijk aan moord?
De rechtbank is van oordeel dat schuldigverzuim en het er op toe zien hoe iemand sterft gelijk is aan moord, denk dat het een belangrijk precedent is. Waar ik me trouwens ook volledig in kan vinden.

Hij heeft de feiten gepleegd op zijn 23ste? Ik vind dat toch een vrij jonge leeftijd? Men had beter de tijd in voorhechtenis gebruik gemaakt van hem onder therapie te steken. Met het gemem en het toneelstukje van de openbare aanklager houd ik eigenlijk minder rekening mee, heeft zij dan een expertise dat het niet geneesbaar is?
Ik deel je mening hoor, het was dan ook een sarcastische post. Men zit zich af te vragen of je personen die zulke barbaarse praktijken hanteren nog uberhaupt moeten de kans geven om vrij te komen, wel dan moeten we ze ook geen proces geven want het antwoord staat zo te zien al op voorhand vast, ze moeten gewoon uit de samenleving verwijderd worden en mogen nooit meer vrij komen. Of hoe men meer en meer geen gerechtigheid wil maar gewoon uit wraakgevoelens wil handelen.

Ik deel je mening hoor, het was dan ook een sarcastische post. Men zit zich af te vragen of je personen die zulke barbaarse praktijken hanteren nog uberhaupt moeten de kans geven om vrij te komen, wel dan moeten we ze ook geen proces geven want het antwoord staat zo te zien al op voorhand vast, ze moeten gewoon uit de samenleving verwijderd worden en mogen nooit meer vrij komen. Of hoe men meer en meer geen gerechtigheid wil maar gewoon uit wraakgevoelens wil handelen.

Dat is gewoon totale onzin.
Heb ik ooit hier op voorhand überhaupt iets gezegd over deze zaak of de mans schuld? Nee.

Ik spreek mij nu uit nadat bewezen is dat hij schuldig is en er nog een hoop informatie over de misdaad is bijgekomen.
En ja dan stel ik mij vragen over het feit of zo iemand ooit nog moet buiten komen ja.

Redelijke dooddoener (eigenlijk gewoon een leugen) dat jij er dan van maakt dat ik een proces overbodig acht.

Dan kunnen we in de JC-topic nog wat verwonderd zijn dat die man een bepaalde aantrek heeft in tijden waar het gerecht door veel mensen als een falende instelling wordt gezien.

Dat is gewoon totale onzin.
Heb ik ooit hier op voorhand überhaupt iets gezegd over deze zaak of de mans schuld? Nee.

Ik spreek mij nu uit nadat bewezen is dat hij schuldig is en er nog een hoop informatie over de misdaad is bijgekomen.
En ja dan stel ik mij vragen over het feit of zo iemand ooit nog moet buiten komen ja.

Redelijke dooddoener (eigenlijk gewoon een leugen) dat jij er dan van maakt dat ik een proces overbodig acht.

Dan kunnen we in de JC-topic nog wat verwonderd zijn dat die man een bepaalde aantrek heeft in tijden waar het gerecht door veel mensen als een falende instelling wordt gezien.
Als ge 2 keer iemand verkracht hebt dan moet ge geen rehabilitatie-kansen meer hebben.
Steken de gevangenissen vol, fine dan moeten ze de doodstraf maar terug invoeren voor zo een mensen. /care

Maatschappij is er van af en uw gevangenissen steken niet meer vol, win-win.

Dan zou ik toch maar echt eens rond horen bij advocaten of op de rechtbank hoe licht verkrachting bestraft wordt. Dat zijn écht waar geen uitzonderingen.
Nogmaals, ik blijf bij mijn standpunt. 2 keer iemand verkracht en ge moet gewoon niet meer vrijkomen. En de eerste keer moet ge er nooit, maar dan ook nooit, vanaf komen met een straf met uitstel zoals het vb waar het mee begon met name met 2 in het toilet een meisje verkrachten, dat filmen en dan nog rondsturen.
Voor verkrachting zijn er GEEN verzachtende omstandigheden. Simpel gezegd: "ge blijft met uw poten van iemand anders zijn lijf af punt andere lijn"

Dan ga je ervan uit dat de typische verkrachter ook in staat is tot moord, dat is wel héél veel verder. Denk niet dat het een excuus zou mogen zijn om verkrachters minder zwaar te bestraffen omdat er misschien eens ene ooit het in zijn hoofd zou halen om bij strengere bestraffing ineens tot moord te gaan.

Allee, benieuwd hoe die gestraft gaan worden. My guess, veel te licht.

Van mij zouden ze het geld dat ze in de medische kosten steken om zo een kwaadaardig individu in leven te houden beter gebruiken in geld om slachtoffers van zo een mensen te helpen (psychologische bijstand bijvoorbeeld).

Ja das natuurlijk het hellend vlak argument en dat snap ik. Maar voor meervoudige moordenaars en verkrachters mogen we toch eens denken hoeveel geld we in die mensen hun gezondheidszorg moeten steken.

Wie daarover beslist en hoe dat praktisch uit te werken valt, daar valt wel een mouw aan te passen denk ik.

Als zo ene 1 jaar zware medische hulp moet hebben voor een terminale ziekte. Moeten we daar dan geld aan geven?
Vind dat we daar toch eens over mogen nadenken. Zeker als je ziet hoe vaak het ontbreekt aan een deftige opvang voor die slachtoffers nadat ze vaak al jaren op een proces moeten hebben wachten.

Waarden, rechten,... allemaal mooi in theorie. Maar ik vind dat de slachtoffers hier nogal vaak in de kou blijven staan en dat de rechtstaat allesbehalve loopt.

Dan zie ik liever dat geld dat gaat naar de gezondheidszorg van die daders naar de opvang van de slachtoffers gaan.

En ja in een ideale wereld met onbeperkte middelen waar alles goed gaat "help" je die daders ook.
Maar ik vind 't nogal ongepast dat dat soort zorg zoveel geld kost dat beter kan gaan naar de psychologische begeleiding van zijn slachtoffers.
Een kleine bloemlezing. Kom nu niet af dat deze zaak opeens anders is he.

Gelukkig moet hij de straf nog uitzitten in Roemenië, toch één lichtpuntje. Eigenlijk zou België beter een overeenkomst opstellen met landen zoals Roemenië of Servië dat wij onze langdurige gevangenen bij hun in de cel kunnen plaatsen (waarvoor ze dan een vergoeding krijgen). Dat bespaart enorm veel dure kosten in België (loonkosten, stroom, voorzieningen, voeding, ...) en de gevangenen in kwestie komen ook meer in een echte gevangenis terecht, geen Belgische staatshotels.

Terug
Bovenaan