Ja, daar kan ik inkomen. Maar ik denk dat je er ook mee akkoord gaat dat als men zegt "We zien tot een capaciteit van x geen probleem", dat dat geen vrijgeleide is om er op geen enkele manier op te letten?
Over het algemeen is de energievraag (elektriciteit toch) gedaald de afgelopen 10 jaar. (Ja, vond ik ook vreemd overigens, daar niet van. Maar ben deze cijfers toch wel al eens tegengekomen.) Dus an sich is er niet direct een groot probleem met een grotere vraag voor elektrische wagens aangezien deze elders verminderd is. Er dan ook vanuit gaande dat niet alle auto's altijd zullen snelladen, integendeel, zeker residentiëel zal het merendeel gewoon s'avonds ingestoken worden en de nacht door opladen.
Dit gecombineerd met een capaciteitstarief en slimme laadpalen (laadpalen zijn bij mijn weten quasi altijd al slim trouwens), zorgt ervoor dat de piekbelasting niet zo enorm veel hoger komt te liggen.
Mogelijks, maar dan ben ik echt aan het speculeren, houdt hij in zijn betoog ook reeds rekening met dit nivelerend effect van het capaciteitstarief en zou er zonder het capaciteitstarief wel een mogelijk problemen zijn bij een lager aantal opladende auto's.