Kleine nieuwtjes

Misschien ook eens meer gaan beseffen dat voor een groep aan de onderkant van de samenleving (inclusief mezelf overigens) de vrijheid van een eigen wagen, in dit geval een elektrische dan, wel eens onbetaalbaar zou kunnen worden. De fabrikanten kunnen wel nog beter geprijsde modellen op de markt brengen, maar met onze elektriciteitsfactuur die reeds een halve belastingbrief is, met een slecht onderhouden elektriciteitsnet, met het Matteüseffect van de salariswagens, een overheid die de misgelopen accijnzen zal willen compenseren en die vroeger al speelde met het idee van een kilometerheffing, ...
Ga ik overigens ook volledig mee akkoord. Er zijn heel veel, over het algemeen goed bedoelde, wetten/regels die de prijzen enorm opdrijven. En dan gaat het zelfs niet alleen over elektrisch/niet elektrisch, maar ook kosten kleine wagens nu al stukken meer dan jaren terug omdat er steeds meer verplichte zaken mee op een wagen zitten. Vanuit een veiligheidsstandpunt natuurlijk lovenswaardig, maar heeft tegelijkertijd het tegenstrijdige effect dat er juist meer mensen met oudere wagens, met minder veiligheidssnufjes, blijven rondrijden omdat de nieuwe onbetaalbaar zijn.

Ja, daar kan ik inkomen. Maar ik denk dat je er ook mee akkoord gaat dat als men zegt "We zien tot een capaciteit van x geen probleem", dat dat geen vrijgeleide is om er op geen enkele manier op te letten? :)

Over het algemeen is de energievraag (elektriciteit toch) gedaald de afgelopen 10 jaar. (Ja, vond ik ook vreemd overigens, daar niet van. Maar ben deze cijfers toch wel al eens tegengekomen.) Dus an sich is er niet direct een groot probleem met een grotere vraag voor elektrische wagens aangezien deze elders verminderd is. Er dan ook vanuit gaande dat niet alle auto's altijd zullen snelladen, integendeel, zeker residentiëel zal het merendeel gewoon s'avonds ingestoken worden en de nacht door opladen.

Dit gecombineerd met een capaciteitstarief en slimme laadpalen (laadpalen zijn bij mijn weten quasi altijd al slim trouwens), zorgt ervoor dat de piekbelasting niet zo enorm veel hoger komt te liggen.

Mogelijks, maar dan ben ik echt aan het speculeren, houdt hij in zijn betoog ook reeds rekening met dit nivelerend effect van het capaciteitstarief en zou er zonder het capaciteitstarief wel een mogelijk problemen zijn bij een lager aantal opladende auto's.
Ja tot een maximum van 1 miljoen wagens.

Het aantal bedrijfswagens is bijna 5 miljoen

Dat wilt zeggen dat vanaf 2026 een groot gedeelte daarvan elektrisch gaat zijn want anders kan men die niet meer aftrekken. Ik voorzie toch wel iets of wat urgentie natuurlijk.

En laat ons eerlijk zijn hé, de beperkte kost van die piek gaat mensen die zich een elektrische wagen van 40 - 150k kopen voor hun bedrijf nu echt niet tegenhouden hoor. Dat zijn gewoon aftrekbare kosten. Om nog maar niet te zwijgen over de impact van pieken van de snelladers die er ook zouden moeten komen. Daarmee vergeleken zijn de pieken van de huishoudens klein bier...

Maar ja de elektrische behoefte is gedaald (grotendeels door de minder zuipende toestellen :p)... maar we moeten ook nog zien wat de omwenteling van kerncentrales naar gascentrales en invoer van het buitenland voor gaat zorgen. We verliezen opeens enorm veel capaciteit daar.

Laatst bewerkt:
Ja, daar kan ik inkomen. Maar ik denk dat je er ook mee akkoord gaat dat als men zegt "We zien tot een capaciteit van x geen probleem", dat dat geen vrijgeleide is om er op geen enkele manier op te letten? :)

Over het algemeen is de energievraag (elektriciteit toch) gedaald de afgelopen 10 jaar. (Ja, vond ik ook vreemd overigens, daar niet van. Maar ben deze cijfers toch wel al eens tegengekomen.) Dus an sich is er niet direct een groot probleem met een grotere vraag voor elektrische wagens aangezien deze elders verminderd is. Er dan ook vanuit gaande dat niet alle auto's altijd zullen snelladen, integendeel, zeker residentiëel zal het merendeel gewoon s'avonds ingestoken worden en de nacht door opladen.

Dit gecombineerd met een capaciteitstarief en slimme laadpalen (laadpalen zijn bij mijn weten quasi altijd al slim trouwens), zorgt ervoor dat de piekbelasting niet zo enorm veel hoger komt te liggen.

Mogelijks, maar dan ben ik echt aan het speculeren, houdt hij in zijn betoog ook reeds rekening met dit nivelerend effect van het capaciteitstarief en zou er zonder het capaciteitstarief wel een mogelijk problemen zijn bij een lager aantal opladende auto's.
ik denk niet dat iedereen kan zeggen.. "goh ik heb nu een elektrische wagen en zou die graag toch wat sneller opladen dan aan 20A bij 230V
Laat ons een 3x400V steken"
Dit gaat zomaar niet. Slechtste beste geval kan je 3x230 steken ALS er reeds niet teveel laadpalen voorzien zijn in de straat. Want dan ligt de cabine op zijn gat. (ah ja 30% gelijktijdigheid op een verbruik totaal niet voorzien op elektrisch laden)

Wat betreft de pieken..
Een elektrische wagen bij 32A is 11u45 min aan 7.4kW (weliswaar voor van 0-100% op te laden)
das 11uur constant koken bij wijze van spreken. Op hoogste stand. 3 kookplaten inductie
Screenshot-2020-03-26-at-17.29.38-768x246.png

Als je een lucht water WP hebt kan je vanaf 7gr buitentemperatuur het vergeten om samen je wagen op te laden en je huis te verwarmen (tenzij je je blauw wil betalen)

grof gerekend zit je aan 6-7kw bij een goed geisoleerde woning waarbij je een cop hebt van 0 bij 0gr buitentemp. das nog eens zes zeven kilowatt erbij. (San warm water niet bijgerekend) Uiteraard in de winter moet er verwarmd worden en moet de wagen opgeladen worden. Dit zowel snachts als overdag.
Veel kwartierpiekjes ga je niet hebben. (mss nog wat hoger als je effectief kookt of een tasje thee zet, die 3080 rtx eens de sporen laat zien of een filmpje bekijkt....)
Piek ligt dan op 14.4 kw of 21kw als je aant koken bent... Hallucinante cijfers feitelijk.
Mailtje naar de baas dan maar en zeggen dat je niet komt naar kantoor vandaag want het was gisteren 0°C en mijn wagen is daardoor niet opgeladen? :unsure:

Laatst bewerkt:
Een beetje zoals de nationale politiek dus. Cfr DeDonder, Verlinden, De Crem,...
Da's inderdaad het punt dat ik wou maken. Dat Joachim Coens daar nog maar eens aan denkt, wanneer hij voor een Zwitsers model met cantons pleit. Op lokaal niveau werkt de politiek écht niet zoveel beter.

Domme vraag misschien maar vanaf wanneer is het "ok" om mensen met naam en toenaam toe te spreken als ze verdacht worden van iets.
Publieke functie = sowieso de naam bekend maken?

Domme vraag misschien maar vanaf wanneer is het "ok" om mensen met naam en toenaam toe te spreken als ze verdacht worden van iets.
Publieke functie = sowieso de naam bekend maken?
In zijn geval is zijn functie bekend maken de facto ook zijn naam bekend maken natuurlijk.

Was te verwachen natuurlijk dat Rusland zich ging moeien, maar op economisch vlak hoeven we alleszins weinig schrik te hebben.

https://www.hln.be/brussel/brussel-en-omgeving-opgeschrikt-door-luide-knal~ab4c095e/

"De knal was zelfs te horen tot in Aalst". Beseffen die nu echt niet dat "de knal" te horen is overal waar het vliegtuig passeert? Dat heeft niks te maken met hoe luid de knal is.
Mocht de geluidsmuur een Belgische constructie zijn, dan zou die uiteraard wel verschillende specificaties hebben in Brussel, Vlaanderen en Wallonië en misschien ook nog eens in Eupen-Malmedy. Uiteraard ligt de drempel hoger in Brussel want zij zijn beter dan het plebs in de rand en verdienen meer nachtrust. In Vlaanderen ligt die hoger dan in Wallonië, want transfers...

Oh, en minstens 9 bevoegde ministers waarvan 13 ongeschikt voor de job.

https://www.hln.be/brussel/brussel-en-omgeving-opgeschrikt-door-luide-knal~ab4c095e/

"De knal was zelfs te horen tot in Aalst". Beseffen die nu echt niet dat "de knal" te horen is overal waar het vliegtuig passeert? Dat heeft niks te maken met hoe luid de knal is.
euh nee?
Die knal ontstaat wanneer het de geluidsmuur doorbreekt en wordt dus enkel op die locatie gegenereerd. Eens voorbij de geluidsmuur blijft da nie knallen he?

Verder is het gewoon de inverse square law van geluid dat je dient te volgen. Hoe luider hoe verder het gehoord wordt.

Laatst bewerkt:

Zo grappig, dat komt hier in Limburg wel regelmatig eens voor ge kijkt daar zelfs niet eens meer echt van op.

edit: shit, niet gezien dat kay-gell het al gezegd had blijkbaar :p ik laat het toch staan

Hoor je die knal niet enkel wanneer het vliegtuig mach 1 bereikt? Het typische scheurende lawaai als hij boven mach 1 zit blijf je natuurlijk de hele tijd horen zolang hij die snelheid aanhoudt.

Terug
Bovenaan