Kleine nieuwtjes

Ik merkte het op toen ik het las. Niet dat Boeing brol maakt, maar de 737-MAX was een moeilijk parcours en dit gaat opnieuw om een nieuw model. Aandeel ging ook naar beneden.

Uiteraard onderzoek nog af te wachten.

Bwa, Boeing heeft de laatste tijd wel degelijk veel problemen, blijkbaar veroorzaakt door zeer slecht management, wat effectief wel leidt tot QC problemen enzovoort. M.a.w. ze maken wel brol. Als ik vlieg ben ik altijd geruster als het een Airbus is - en meestal is het dat ook in Europa tegenwoordig.

Maar in dit geval is het niet logisch om in de eerste plaats naar Boeing te kijken, omdat dat model toch al jarenlang rondvliegt zonder specifieke problemen.

Ik merkte het op toen ik het las. Niet dat Boeing brol maakt, maar de 737-MAX was een moeilijk parcours en dit gaat opnieuw om een nieuw model. Aandeel ging ook naar beneden.

Gho, het max debacle was wel duidelijk een zware design fout van Boeing waarbij men allerhande shortcuts nam, wist dat het gevaarlijk was, loog tegen de FAA, en toen de vliegtuigen uit de lucht vielen initieel de schuld op de piloten trachtte te schuiven.

Niet dat alles wat Boeing maakt brol is, maar hun bedrijfscultuur de laatste +/- 20 jaar zat gewoon compleet verkeerd.

De 787 vliegt al 15 jaar rond, er zijn er al 1,189 geconstrueerd en het is de eerste dodelijke crash ermee. Het specifieke vliegtuig vliegt al 11j rond. Allemaal mooi te vinden op de wikipedia pagina: https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_787_Dreamliner

Dus ja, ik vind het confirmation bias om direct te denken/op te merken dat het weer een Boeing is. Ik ga ook niet ontkennen dat er al veel problemen geweest zijn met o.a. de 737-MAX maar in dit specifiek geval zijn er veel meer waarschijnlijke oorzaken; en de specifieke oorzaak zal waarschijnlijk pas na het onderzoek bekend zijn.

De laatste paragraaf is onnodig en naast de kwestie.
We hebben Hippocrates te danken dat de Westerse medische wereld 2000 jaar lang zich bezighield met de humores, de lichaamssappen, die in balans moesten staan. Dat is nu ook quatsch, maar dat doet niets af aan de bijdragen die hij geleverd heeft aan de geneeskunde, de invloed die hij heeft gehad, en de waarde van zijn theorieën in zijn tijd.
Een deel van wat Hippocrates verkondigde was quatsch, een ander deel legde de basis voor oa. klinische observatie en geneeskunde als een aparte tak van de wetenschap, met gevolgen tot op vandaag.

Wat deed Von Bingen juist, behalve medische eigenschappen toedichten aan edelstenen en verdere totaal non-wetenschappelijke quatsch, en wat is het belang van haar werk precies voor de huidige tijd?

Als historicus kijk ik uiteraard anders naar geschiedenisonderwijs dan niet-historici. En 1,58 delen door 2 krijg ik ook niet direct uit het hoofd gerekend, da's een persoonlijk falen, maar anderzijds heb ik het antwoord wel binnen de paar seconden op mijn gsm.
En deze tenenkrommende paragraaf toont waarom we analyses van oa. het onderwijs niet te veel mogen overlaten aan mensen uit de sociale wetenschappen.

Het is wel zot dat er - tot nu toe- maar 1 overlevende is. Als ge die vuurbal ziet, dan vraag je je af wat hem genoeg heeft afgeschermd om het te overleven. Een theorie is dat het stuk waar hij zat, seat 11a, waarschijnlijk afgebroken is voor de explosie en hij op die manier afgescheiden was van de vuurbal. Kerel kon blijkbaar zelfs gewoon wegwandelen van de crash.

Vraag me toch af hoe je zoiets mentaal verwerkt: waarschijnlijk de enige overlevende zijn. Zijn broer zat ook met hem in het vliegtuig. Blijkbaar is er zo iets als survivor guilt/syndrome, dus buiten een fysieke herstelweg, gaat die man ook mentaal serieus begeleid mogen worden.

Elijah Price strikes again.

Een deel van wat Hippocrates verkondigde was quatsch, een ander deel legde de basis voor oa. klinische observatie en geneeskunde als een aparte tak van de wetenschap, met gevolgen tot op vandaag.

Wat deed Von Bingen juist, behalve medische eigenschappen toedichten aan edelstenen en verdere totaal non-wetenschappelijke quatsch, en wat is het belang van haar werk precies voor de huidige tijd?

En deze tenenkrommende paragraaf toont waarom we analyses van oa. het onderwijs niet te veel mogen overlaten aan mensen uit de sociale wetenschappen.

Ik heb toevallig een boek van Hildegard van Bingen in de boekenkast, een minder bekend werk genaamd "antwoorden op 38 vragen".

Zijn vragen die monniken aan haar vroegen, bv vraag 32 "Is het mogelijk met geestelijke ogen lichamelijke elementen te zien en andersom geestelijke dingen met lichamelijke ogen waar te nemen?".

Ik heb niet veel met theologie en al helemaal niets met religie, maar ik vind het eigenlijk echt interessant hoe in de Middeleeuwen over dergelijke vragen nagedacht werd. In onze huidige samenleving is zo'n aparte blik best verhelderend, ook al wil dat niet zeggen dat je een religion nut moet worden ofzo.

Een notie van wie Hildegard van Bingen is vind ik persoonlijk wel goed. Wil niet zeggen dat kinderen nu opeens haar verzamelde werken moeten gaan lezen.

Laatst bewerkt:
Ik heb een boek van Hildegard van Bingen in de kast staan, dus wist wel wie ze was.

Ik heb toevallig een boek van Hildegard van Bingen in de boekenkast, een minder bekend werk genaamd "antwoorden op 38 vragen".

Zijn vragen die monniken aan haar vroegen, bv vraag 32 "Is het mogelijk met geestelijke ogen lichamelijke elementen te zienn en andersom geestelijke dingen met lichamelijke ogen waar te nemen?".

Ik heb niet veel met theologie en al helemaal niets met religie, maar ik vind het eigenlijk echt interessant hoe in de Middeleeuwen over dergelijke vragen nagedacht werd. In onze huidige samenleving is zo'n aparte blik best verhelderend, ook al wil dat niet zeggen dat je een religion nut moet worden ofzo.

Een notie van wie Hildegard van Bingen is vind ik persoonlijk wel goed. Wil niet zeggen dat kinderen nu opeens haar verzamelde werken moeten gaan lezen.
Het rare is niet enkel Hildegard van Bingen, uit de middeleeuwen moeten leerlingen 3 figuren kennen: Maimonides, Rollo de Viking, Hildegard en Al-Ghazali. Behalve Rollo heb je een Joodse, een moslim en een Christelijke denker en aangezien die drie allemaal vrij onbekende figuren zijn lijkt het me vooral te gaan om die religieuze verdeling, alle grote geloofsgroepen krijgen iemand en de vrouwen ook, mooi evenwaardig en gelijk verdeeld. Denk niet dat dat zo erg is, je kan die figuren gerust gebruiken om belangrijke historische evoluties te duiden maar het toont wel aan hoe geschiedenis altijd gebruikt wordt voor ideologische doeleinden. Dat zou ook nog en goede les zijn waarvoor ze die personen kunnen gebruiken.

In navolging van dit artikel is er ook een argumentatie dat ze de geschiedenisles beter wat internationaler maken omdat het doelpubliek iets minder homogeen is dan in de jaren 80-90. De guldensporenslag spreekt minder aan :unsure:

In navolging van dit artikel is er ook een argumentatie dat ze de geschiedenisles beter wat internationaler maken omdat het doelpubliek iets minder homogeen is dan in de jaren 80-90. De guldensporenslag spreekt minder aan :unsure:
De Guldensporenslag blijft wel van belang, alleen al de beeldvorming nadien en de mythescheppende rol in de Vlaamse Beweging maakt het toch belangrijk.

Voor u mogelijks maar voor een kind met buitenlandse roots minder lijkt me
Dat kind met buitenlandse roots woont in Vlaanderen en heeft te maken met een Vlaamse context, dus ik vind dat die dat zeker ook moet leren. Dat je geschiedenisonderwijs verder opentrekt vind ik wel logisch, ook omdat meerdere perspectieven je een beter inzicht geven.

Dat kind met buitenlandse roots woont in Vlaanderen en heeft te maken met een Vlaamse context, dus ik vind dat die dat zeker ook moet leren. Dat je geschiedenisonderwijs verder opentrekt vind ik wel logisch, ook omdat meerdere perspectieven je een beter inzicht geven.
Maar pisa gewijs en om kinderen meer te prikkelen in de studies is het dan niet beter om de kleinschalige geschiedenis die belgie heeft gewoon niet meer zo prominenter aanwezig te laten zijn en meer te focussen op internationale geschiedenis? Je hebt maar x aantal lesuren per week he.

Maar pisa gewijs en om kinderen meer te prikkelen in de studies is het dan niet beter om de kleinschalige geschiedenis die belgie heeft gewoon niet meer zo prominenter aanwezig te laten zijn en meer te focussen op internationale geschiedenis? Je hebt maar x aantal lesuren per week he.
Minder uren godsdienst en meer uren geschiedenis. Lijkt me veel nuttiger!

Minder uren godsdienst en meer uren geschiedenis. Lijkt me veel nuttiger!
Levensbeschouwelijke vakken hebben ook hun nut in het leren van normen en waarden. Ik zou het wel niet verkeerd vinden om de echte godsdienstlessen te weren en iedereen samen in de klas zedenleer (als dat tegenwoordig nog zo heet) te gooien.

Het tenenkrommende aan deze discussie is hoe een econoom na enkele minuten wikipedia tegen historici fulmineert over hoe een historische figuur niet relevant is.

Allezja, ik dacht dat we overeenkwamen dat er naar mensen moest geluisterd worden die enige expertise hadden.

Het tenenkrommende aan deze discussie is hoe een econoom na enkele minuten wikipedia tegen historici fulmineert over hoe een historische figuur niet relevant is.
Niet enkel 'econoom'. (Wat een bombastisch klinkende titels trouwens voor mensen die gewoon een basisdiploma hebben in economie of geschiedenis...)

Ik mag daar een mening over hebben toch?
Alsof iemand die bv. Oud-Romeinse geschiedenis studeerde veel meer zal weten over Hildegard dan iemand met jarenlange interesse in geschiedenis die een dagje leest over haar.

Maar zoals hier al gezegd, zoals in alle sociale wetenschappen kan je over zowat alles discussiëren aangezien er meestal geen hard bewijs over juist of fout bestaat.
En ik heb een aversie voor quack verkopers die tot op de dag van vandaag mee verantwoordelijk zijn voor verspreiding van pseudomedische zever zoals geneeskrachtige kristallen en dergelijke.

Allezja, ik dacht dat we overeenkwamen dat er naar mensen moest geluisterd worden die enige expertise hadden.
Euh ja, ware het niet dat er na jaren forumgeschiedenis nogal twijfel is bij die expertise, naar mijn subjectieve mening.
Trump en Rand/Ron Paul zijn ook 'economen' volgens jouw definitie. Hun mening mag niet in twijfel getrokken worden, ook al gaat het over hun domein?

Een fysicus zal ik niet in twijfel trekken in zijn domein, net zo min als een ingenieur werktuigkunde als het over machinebouw gaat.
Met de socialere wetenschappen gaat dat iets makkelijker.
Maar die discussie komt redelijk vaak terug in andere topics, dus we gaan het er hier niet over eens worden.

Laatst bewerkt:
Niet enkel 'econoom'. (Wat een bombastisch klinkende titels trouwens voor mensen die gewoon een basisdiploma hebben in economie of geschiedenis...)

Ik mag daar een mening over hebben toch?
Alsof iemand die bv. Oud-Romeinse geschiedenis studeerde veel meer zal weten over Hildegard dan iemand met jarenlange interesse in geschiedenis die een dagje leest over haar.

Maar zoals hier al gezegd, zoals in alle sociale wetenschappen kan je over zowat alles discussiëren aangezien er meestal geen hard bewijs over juist of fout bestaat.
En ik heb een aversie voor quack verkopers die tot op de dag van vandaag mee verantwoordelijk zijn voor verspreiding van pseudomedische zever zoals geneeskrachtige kristallen en dergelijke.

Euh ja, ware het niet dat er na jaren forumgeschiedenis nogal twijfel is bij die expertise, naar mijn subjectieve mening.
Trump en Rand/Ron Paul zijn ook 'economen' volgens jouw definitie. Hun mening mag niet in twijfel getrokken worden, ook al gaat het over hun domein?

Een fysicus zal ik niet in twijfel trekken in zijn domein, net zo min als een ingenieur werktuigkunde als het over machinebouw gaat.
Met de socialere wetenschappen gaat dat iets makkelijker.
Maar die discussie komt redelijk vaak terug in andere topics, dus we gaan het er hier niet over eens worden.
Je mag een mening hebben, en die lijkt me altijd subjectief, maar ik acht die weinig relevant. En er is inderdaad meer dan een basisdiploma nodig om kritiek weg te wuiven.

Terug
Bovenaan