Kleine nieuwtjes

Ik kende de context van redelijk wat vragen zelfs niet.
Ik vraag me af of ik vergeten ben dat ik daar ooit les van gekregen heb, of dat ik dat überhaupt nooit gezien heb.

Idem hoor, belachelijke quiz.
Als ze dat vragen aan 12-jarigen zal je de overgrote meerderheid voorgoed afschrikken van geschiedenis - wat een banale fait divers.

Gilgamesj epos - nog nooit in mijn leven van gehoord.
Hildegard van Bingen, de eerste vertegenwoordigster van de Duitse middeleeuwse mystiek - wie? wat? waarom? voor 12-jarigen?
De koning van Kongo in 1506? Hahaha
De vraag over de rivier in Bagdad is geografie, geen geschiedenis, want die rivier loopt daar nog steeds hoor.
Nog nooit in mijn leven gehoord over de bloednacht in Leuven. 6 mensen gestorven, wow, wat een belangrijke gebeurtenis die elke 12-jarige moet kennen.
De ontdekker van de anticonceptie pil is een strikvraag.
De laatste woorden van Caesar - ook een strikvraag. Blijkbaar moet men de geschriften van een zekere Suetonius kennen - nog nooit van gehoord ondanks 6 jaar Latijn.

edit: ik zie wat er gebeurd is. Bij het googlen van de bloednacht is de 2e link 'Canon van Vlaanderen'. Die Vlaams nationalistische insteek van het Canon bestond nog niet in mijn tijd.

Laatst bewerkt:
Je hebt dus vooral (4x) goed gegokt. :oi22:
Exact, daarom dat ik het ook verduidelijk. Want gewoon score zegt niet veel. En bevestigd vooral de eerste 2 zinnen van mijn post, de gok dingen waren zaken die vroeger niet aangeleerd werden.

Ik ken Tigris en Eufraat en het historische belang, maar vroeger werd dit als een duo aangeleerd, was totaal niet belangrijk dat je wist welke van de 2 door Bagdad stroomde.
Rosetta stone werd aangeleerd voor de vertaling Grieks & hiërogliefen, de 3e... Geen idee want was toen niet belangrijk.
Het was zoals gezegd ancien régime indertijd, dusja, een gok maar wel een logische gok sinds ik de andere tijdperken wel kende :P
Hildegard van Bingen & de heersers van Kongo werden vroeger niet (of toch niet zo gedetailleerd) aangeleerd. Ik wist dat Alfonso I een koning van Kongo was maar de exacte periode, geen idee.
De 2 fouten waren duidelijk ook niet belangrijk vroeger.

Geschiedenis is belangrijk. Zelfs als STEM’er. Ik had alleen de laatste vraag mis en ik ben/was een STEM’er
Volledig akkoord dat geschiedenis belangrijk is, maar dan toch eerder om de loop van de geschiedenis te kennen, de processen achterliggend aan hoe de wereld werkt.
Men moet bv leren hoe bepaalde zaken tot WOI hebben geleid, dat het einde van WOI en de behandeling van Duitsland tot WOII hebben geleid. Men moet leren hoe men doorheen de geschiedenis steeds heeft moeten strijden en bloeden om de vrijheden te bemachtigen die nu misschien vanzelfsprekend lijken.
Zulke zaken. Niet zozeer datums, namen of de doodskreet van Caesar vanbuiten te leren waar die test van de GVA naar kijkt.

Specifiek die test:
Dat je moet weten dat de steen van Rosetta zorgde voor een doorbraak in het ontcijferen van andere talen; gho ja dat is wel interessant. Welke talen juist, is toch minder belangrijk.
Hoe men de periode na de middeleeuwen noemt? Wel aangezien men de naam blijkbaar al veranderd heeft sinds mijn schooltijd lijkt me dat het niet zo belangrijk is...
Dat het oudste verhaal ter wereld over Gilgamesj ging? Meh.
Wie Hildegard van Bingen is? Zelf nog nooit van gehoord.
De naam van een koning van Kongo in de 16e eeuw? kom zeg. Leer eerder welke wrede dingen België gedaan heeft in Kongo. Ik herinner me niet daar ooit iets over geleerd te hebben op school. Misschien kwam het wel aan bod maar dan zal het wel heel beperkt geweest zijn als ik me er niets van herinner
Vraag over de bloednacht - weten dat het algemeen stemrecht pas zo recent ingevoerd is is belangrijk, kennis over 1 specifieke gebeurtenis dat daartoe geleid heeft minder.
Uitvinder anticonceptiepil - geen idee wie dat was. Als men namen van allerhande uitvinders moet leren, dan zijn we wel even zoet.
Het is wel een belangrijke gebeurtenis vind ik, het heeft mee gezorgd voor een verschuiving van hoe de mens in het leven staat en dan voornamelijk de vrouw. In plaats van broedmachines te zijn met kroosten van 10+ kinderen en heel hun leven te richten rond de kinderen wat niet zo lang geleden het geval was, zijn vrouwen nu veel vrijer om hun eigen leven te leiden. Als men het zo kadert is het zeker de moeite waard om te leren. Maar of dat nu jul of pierre of mohammed die pil uitgevonden heeft, who cares.

Kortom: dit zijn quizvragen. Leuk op de antwoorden te weten, maar nuttig? Niet als je de context of invloed van die gebeurtenissen niet kent.

Ik was en ben geflest.

Ik heb persoonlijk liever dat men meer moeite steekt in STEM opleidingen en kennis dan deze wetenswaardigheden. Meerwaarde lijkt mij relatief nihil.
Dat is niet "moeite in steken" eh, dit is lagere school kennis.

Zoals gewoonlijk ipv toe te geven gewoon tekort te schieten is hetgene dat men niet kent of kan direct "zonder meerwaarde". Beetje zoals de obligatoire BV die lacht met wiskunde want "dat kunnen ze niet".

Zoals gewoonlijk ipv toe te geven gewoon tekort te schieten is hetgene dat men niet kent of kan direct "zonder meerwaarde". Beetje zoals de obligatoire BV die lacht met wiskunde want "dat kunnen ze niet".
Goh ja, het interessante aan geschiedenis is patronen herkennen, linken leggen en zien hoe alles geconnecteerd is met elkaar. Daar heb je natuurlijk feitelijke kennis voor nodig maar dit zijn eerder willekeurige wist-je-datjes en quizvragen. De meerwaarde van die Congolese koning of Hildegard te kennen ontgaat me toch volledig in dat opzicht. Ik mag hopen dat de examens van de studenten iets beter zijn opgesteld :tongue:

ik zeg letterlijk dat ik geflest was. Dus dat ik tekort schiet en schoot op die test.

Ik zie gewoon de meerwaarde niet om te weten welke koning in congo 37 jaar aan de macht was. Dat er een bloednacht was in Leuven dat viel voorde onafhankelijkheid van België. Dat die bidden haar wetenschappelijke kennis haalde uit visioenen. Het feit dat ik mis was over Brutus en Caesar.
Het feit dat het de tigris of de eufraat is die door Baghdad loopt. Het feit dat het gilgamesh verhaaltje ouder was dan dat van duizend en 1 nacht. Heck ik zou zelfs niet meer weten wat nu exact de inhoud ervan is en was.
Maar bon er zijn meer zaken waar ik het antwoord schuldig op zou moeten blijven. Zelfs in de recente geschiedenis. Net zoals dat ook het geval zou zijn als we zouden verwachten in een les geschiedenis, de muziekgeschiedenis te integreren. Waar dan een vraag zou uit komen.

Het feit dat mijn kind of een leerkracht die kennis niet zou kennen hef ik serieus mijn schouders op. Het feit dat we dit verwachten van lage school leerlingen daar stel ik mij vragen bij.
Er zijn voor mij veel andere prioriteiten in de opleiding van onze kinderen dan dat. Al mag er voor mijn part gerust pure blokkennis voorzien worden.
Al zou persoonlijk liever hebben dat ze dat uur geschiedenis steken in taal (engels, chinees,...), wiskunde of een andere talent dat mij belangrijker lijkt maar waar je ook mee dat geheugen kan trainen.

Als je de verhalen hoort over China waar 60% van de studenten in stem terecht komen met ingenieurs, techniekers en weet ik veel wat nog allemaal in gedachten dat onder STEM valt. Dan stel ik mij gewoon vragen met die specifieke focus.

Maar whatever, ze doen maar. Ik zie gewoon de belangrijkheid er niet van in. Maar ik ben ook geen leerkracht geschiedenis.

Het feit dat jullie allemaal een testje van GVA als representatief beschouwen voor de effectieve eindtermen, doet me meer zorgen baren ...

In de huidige leerplannen geschiedenis staan ook veel feiten en details die jullie allicht ook niet (meer) kennen en die jullie ook niet relevant zullen vinden. Het verschil nu is dat er - onder jarenlange druk van de politiek én de samenleving - terug een grotere focus is op kennis, en dat er nu in de eindtermen ook al voorbeelden gegeven worden van feiten en gebeurtenissen die aan bod moeten komen in de opleiding. De competenties moeten uiteraard ook nog aangeleerd worden, maar waar de onderwijsverstrekkers met de vorige eindtermen een veel grotere vrijheid hadden hoe ze die competenties invulden, legt de overheid nu al een aantal zaken op.

Dat de feitelijke zaken die aangeleerd worden verschillen van wat wij 30 jaar geleden aangeleerd kregen, is ook niet bepaald verwonderlijk. Historici hebben niet stilgezeten, we weten intussen veel meer dan 30 jaar geleden en hebben ook heel wat zaken die we toen leerden intussen moeten bijstellen of corrigeren. De maatschappij is ook veranderd, met meer aandacht voor vrouwen, ons koloniaal verleden en met een bredere kijk op de geschiedenis dan de eurocentrische van een kwarteeuw geleden.

Een Hildegarde van Bingen toont de invloed die ook vrouwen hadden in en op het middeleeuwse leven, de godsdienst, enzovoort. Afonso 1 van Congo doorbreekt dan weer het eurocentrische narratief, en toont hoe Afrikaanse landen niet alleen lijdende voorwerpen waren in de geschiedenis (en o.a. ook het narratief dat de slavenhandel een pure Europese aangelegenheid was).

De keuzes qua feitelijke kennis die gemaakt zijn, zijn niet onlogisch. Alleen blijft de vraag of het aan de overheid is om die keuzes te maken, en niet de onderwijsverstrekkers en de leerkrachten.

Voor dezelfde redenen als hierboven is het verhaal van gigameshj en Baghdad belangrijk. Misschien niet voor een school in Ieper maar een school in Brussel met een grotere Moslim populatie. Baghdad heeft een rol gespeeld in zoveel verschillenden tijdperken en was 1 van de historische steden voor de Moslims.

Geschiedenis is ook deductie. Je kan perfect weten dat Alfonso geen Afrikaanse naam is maar een Portuguese naam. Als ze willen weggaan van de Europese koloniale geschiedenis dan gaan we moeten ook zo zaken leren. Vroeger kon je dat bvb ook leren in het Africa museum in Bxl.

Geschiedenis is ook deductie. Je kan perfect weten dat Alfonso geen Afrikaanse naam is maar een Portuguese naam.
“Afonso” zonder de L.
En misschien is dat voor jou een logische deductie omdat je in Afrika woont. Maar ik zou er nooit geld op kunnen zetten of die naam nu Portugees of Afrikaans is.

Waarom zou een portugese naam een hint zijn naar een koning van een Afrikaans land? Ik zou een.... Afrikaanse naam verwachten.

Voor dezelfde redenen als hierboven is het verhaal van gigameshj en Baghdad belangrijk. Misschien niet voor een school in Ieper maar een school in Brussel met een grotere Moslim populatie. Baghdad heeft een rol gespeeld in zoveel verschillenden tijdperken en was 1 van de historische steden voor de Moslims.

Geschiedenis is ook deductie. Je kan perfect weten dat Alfonso geen Afrikaanse naam is maar een Portuguese naam. Als ze willen weggaan van de Europese koloniale geschiedenis dan gaan we moeten ook zo zaken leren. Vroeger kon je dat bvb ook leren in het Africa museum in Bxl.
Gilgamesj bestond lang voor er nog maar een moslim bestond. Baghdad is gesticht door een moslim, maar "Tweestromenland"/Mesapotamië is ook al een begrip in de verre oudheid. Dat epos vind ik trouwens best leesbaar en zou door iedereen gelezen kunnen worden, ook door kinderen van de lagere school.

Geschiedenis moet niet louter feitenkennis zijn, maar het zijn wel de bouwstenen van een groter geheel. Er zijn wel mensen die graag kicken op weetjes en feitjes, maar het leuke aan geschiedenis vind ik de verbanden leggen en het zoeken naar oorzaken en gevolgen.

Idem hoor, belachelijke quiz.
Als ze dat vragen aan 12-jarigen zal je de overgrote meerderheid voorgoed afschrikken van geschiedenis - wat een banale fait divers.

Gilgamesj epos - nog nooit in mijn leven van gehoord.
Hildegard van Bingen, de eerste vertegenwoordigster van de Duitse middeleeuwse mystiek - wie? wat? waarom? voor 12-jarigen?
De koning van Kongo in 1506? Hahaha
De vraag over de rivier in Bagdad is geografie, geen geschiedenis, want die rivier loopt daar nog steeds hoor.
Nog nooit in mijn leven gehoord over de bloednacht in Leuven. 6 mensen gestorven, wow, wat een belangrijke gebeurtenis die elke 12-jarige moet kennen.
De ontdekker van de anticonceptie pil is een strikvraag.
De laatste woorden van Caesar - ook een strikvraag. Blijkbaar moet men de geschriften van een zekere Suetonius kennen - nog nooit van gehoord ondanks 6 jaar Latijn.

edit: ik zie wat er gebeurd is. Bij het googlen van de bloednacht is de 2e link 'Canon van Vlaanderen'. Die Vlaams nationalistische insteek van het Canon bestond nog niet in mijn tijd.
Het is een Vlaams nationalistische insteek die ervoor zorgt dat we nu leren over de invoering van het algemeen enkelvoudig stemrecht voor België? En dat we nu leren dat er in Congo koningen waren voor wij daar de plak zwaaiden? En dat we tweederangs historische figuren als Hildegard van Bingen moeten leren kennen omdat er ook vrouwen moeten tussenzitten? Dat we nu ook religieuze Islamitische denkers moeten kennen? Dat we moeten leren dat het eigenlijk geen Vlaming is die de pil uitgevonden heeft maar een Amerikaan?

Die geschiedenis eindtermen lijken me eerder het omgekeerde te zijn van een vlaams nationalistische insteek.

Waarom zou een portugese naam een hint zijn naar een koning van een Afrikaans land? Ik zou een.... Afrikaanse naam verwachten.
Omdat in die periode de portugezen het sterkst stonden aangaande alles wat te maken had met de afrikaanse west kust. Daarom dat angola ook portugees als eerste taal heeft bijvoorbeeld. De meeste slaven voor wat nu brazilië is komen ook van daar.

Het is een Vlaams nationalistische insteek die ervoor zorgt dat we nu leren over de invoering van het algemeen enkelvoudig stemrecht voor België? En dat we nu leren dat er in Congo koningen waren voor wij daar de plak zwaaiden? En dat we tweederangs historische figuren als Hildegard van Bingen moeten leren kennen omdat er ook vrouwen moeten tussenzitten? Dat we nu ook religieuze Islamitische denkers moeten kennen? Dat we moeten leren dat het eigenlijk geen Vlaming is die de pil uitgevonden heeft maar een Amerikaan?

Die geschiedenis eindtermen lijken me eerder het omgekeerde te zijn van een vlaams nationalistische insteek.
Hildegard van Bingen is echt geen tweederangs historisch figuur.

Hildegard van Bingen is echt geen tweederangs historisch figuur.
Klopt, eerder een zevenderangsfiguur.

Op basis van wat je daarover leest, is het eigenlijk onvoorstelbaar dat jongeren daar iets moeten over weten.

Haar belangrijkste werken gaan over theologische visioenen (hallucinaties dus), deed daarnaast ook wat quatsch oa. "geneeskunde" met edelstenen, en schreef wat gezangen.

Heel belangrijk figuur om op te nemen in de eindtermen voor de lagere school :sarcastic:

Op basis van wat je daarover leest, is het eigenlijk onvoorstelbaar dat jongeren daar iets moeten over weten.

Haar belangrijkste werken gaan over theologische visioenen (hallucinaties dus), deed daarnaast ook wat quatsch oa. "geneeskunde" met edelstenen, en schreef wat gezangen.

Heel belangrijk figuur om op te nemen in de eindtermen voor de lagere school :sarcastic:
zoals @Sir.Killalot al aangaf:
Een Hildegarde van Bingen toont de invloed die ook vrouwen hadden in en op het middeleeuwse leven, de godsdienst, enzovoort.
Over hoeveel vrouwen hebben we het in onze geschiedenisboeken? Naast Cleopatra denk ik geen enkele. Op zich niet slecht toch dat er een vrouw ook aandacht krijgt? We moeten dingen aanleren hé

Moet toch fijn zijn om zo'n groot licht te zijn en zoveel kennis te bezitten over het wetenschappelijke debat over het belang van historische figuren in hun tijdperk en hun invloed nadien dat je een Hildegarde van Bingen zomaar, met grote stelligheid, kan degraderen tot een zevenderangsfiguur.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan