Kleine nieuwtjes

Het probleem is dat ge pijn bij een ander ook niet zo gemakkelijk kunt inschatten, de ene mens klaagt en zaagt voor iets banaal terwijl de andere dan ondraaglijke pijnen moet lijden.

Het zou misschien al goed zijn moest de ziekenkas voor de helft tussenkomen (vb 15 euro per doktersbezoek , ipv 4 euro nu, stel dat het 30 euro kost zonder tussenkomst), met dan een sociaal tarief voor de zwakkeren in de maatschappij.

Als ik bij de dokter ga achter een attest om in Frankrijk granfondo's te mogen rijden, dan zou het ziekenfonds in feite niet moeten tussenkomen. Of een frequente loper die een blessure heeft door overbelasting. Dat zijn in feite vermijdbare zaken, die niet essentieel zijn om te overleven of om te kunnen functioneren. Kinesitherapie voor wie moet revalideren door een ongeval of ziekte dat is dan weer iets anders.
Maar enfin, als je al gaat selecteren op wie kinesitherapie mag krijgen op basis van welke hobbies die mens heeft?
Ten eerste waar trek je de lijn tussen vermijdbaar en niet? Elke mens moet nog steeds in staat zijn te wandelen / lopen en dat is zelfs gezond. Elke hobby heeft risico's. Sommige inderdaad meer dan anderen maar als je verdekke al frequente lopers gaat viseren :eek::wtf:
Ten tweede je maakt alles zo enorm belachelijk ingewikkeld dat je gegarandeerd meer kosten hebt omwille van allerhande administratie, procedures en controleurs. Wie gaat controleren wie gekwetst raakt omwille van vermijdbare zaken? Wat doe je als er fouten gemaakt worden tijdens deze beoordeling?
Ten derde hoe leg je uit aan de bevolking dat men actief moet blijven voor de gezondheid, maar zeg je tegelijk dat als er medische kosten komen omdat je actief bezig was dat je die zelf mag ophoesten want 'kom zeg, die kwetsuren waren te vermijden'?

Sommigen willen precies echt naar een maatschappij evolueren waar elke stap die je zet en elke hap die je eet geanalyseerd wordt om de 'maatschappelijke kost' ervan te berekenen en door te rekenen. Net pak friet gegeten? -> 0.00773% hogere kans op hartaanval binnen de 10 jaar -> uw premie voor de ziekenkas gaat volgende maand met 4 cent omhoog. Pak friet met dikke klot mayonnaise? Gij gevaarlijke zot, 7 cent!

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/17/lumumba-moord-etienne-davignon/ Die was 28 toen Lumumba stierf. Straf verhaal wel moest dit waar zijn. Ongelooflijk dat deze zaak nog niet geseponeerd is in feite. Maar blijft wel heel belangrijk.
Doet je ook wel nadenken over verjaringstermijnen. Moest ik nu beschuldigd worden van iets toen ik 28 was zou ik al een pak vergeten zijn: Met wie had ik contacten gehad, wat is er gezegd geweest, welke documenten bestaan er. En voor mij is dat nog niet zolang geleden.

Het is iets anders als er overduidelijk bewijs is en al die context minder relevant is maar in een zaak als deze waarin het vermoedelijk vooral zal gaan over wie wat wel of niet gecommuniceerd of beslist heeft kan iemand van in de 90 nog moeilijk een eerlijk proces krijgen denk ik over iets dat 60 jaar geleden gebeurd is.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/17/lumumba-moord-etienne-davignon/ Die was 28 toen Lumumba stierf. Straf verhaal wel moest dit waar zijn. Ongelooflijk dat deze zaak nog niet geseponeerd is in feite. Maar blijft wel heel belangrijk.
Ongelooflijk dat daar nog werk wordt ingestoken. De klacht alleen is al 14 jaar oud.
Dat daar niemand leiderschap kan tonen en gewoon beslissen om te seponeren.
In ieder geval heeft het onderzoek uitgewezen dat er geen enkel document te vinden is waaruit blijkt dat er iets gepland was of dat er bepaalde kwaadaardige bedoelingen waren bij beslissingen die genomen zijn. Zelfs niet van de Katangese overheid. Er zijn enkel hypotheses.

Nu nog de bende van Nijvel doorverwijzen.

Doet je ook wel nadenken over verjaringstermijnen. Moest ik nu beschuldigd worden van iets toen ik 28 was zou ik al een pak vergeten zijn: Met wie had ik contacten gehad, wat is er gezegd geweest, welke documenten bestaan er. En voor mij is dat nog niet zolang geleden.

Het is iets anders als er overduidelijk bewijs is en al die context minder relevant is maar in een zaak als deze waarin het vermoedelijk vooral zal gaan over wie wat wel of niet gecommuniceerd of beslist heeft kan iemand van in de 90 nog moeilijk een eerlijk proces krijgen denk ik over iets dat 60 jaar geleden gebeurd is.

Heeft toch vooral te maken met de tijdsgeest. Zo lang geleden zaten we nog met nog onze koloniale hoed op en gingen we zo’n acties in het geheim toejuichen.

Als we ooit serieus willen genomen worden moeten we als Europa eens stoppen met de hypocrisie. En laten we niet naïef zijn we jaren aan een stuk Afrika via zo’n toestanden gecontroleerd. Frankrijk deed het voor kort nog overal in de Sahel regio. Eens zien wat er gaat gebeuren met een Ibrahim Traore in de toekomst bvb.

Dat ze nu zoiets onderzoeken vind ik ok. Dat het zolang duurt om een onderzoek af te ronden is natuurlijk niet echt denderend. En over de bewijslast zal we het gerecht moeten beslissen. Maar zomaar onder de mat vegen ben ik wel minder fan.

Naam en toenaam graag! Want ja, het is dat de burger zo al vertrouwen in Justitie had…

Allez, ze hebben ergens in een schuif dan toch nog twee ballen gevonden. Enige terechte sanctie.

Het probleem is dat ge pijn bij een ander ook niet zo gemakkelijk kunt inschatten, de ene mens klaagt en zaagt voor iets banaal terwijl de andere dan ondraaglijke pijnen moet lijden.

Het zou misschien al goed zijn moest de ziekenkas voor de helft tussenkomen (vb 15 euro per doktersbezoek , ipv 4 euro nu, stel dat het 30 euro kost zonder tussenkomst), met dan een sociaal tarief voor de zwakkeren in de maatschappij.
...
Dat sociaal tarief bestaat nu al met de verhoogde tegemoetkoming, en als ik me niet vergis heb ik onlangs gelezen dat 1 op de 5 personen hiervoor al in aanmerking komt.
Persoonlijk vind ik het opdrijven van de prijs voor medische zorgen een moeilijke discussie omdat je enerzijds de overconsumptie van medicatie hebt door middelen die gemakshalve worden voorgeschreven (ik kijk naar de rusthuizen die kwistig AD verdelen) en anderzijds de groep voor wie medicatie echt nodig is en die vaak al een inkomensval hebben doorgemaakt doordat ze op een uitkering terecht komen of minder kunnen werken.

131 slachtoffers met steekwonden tijdens Frans muziekfestival na oproep om vrouwen massaal “aan te vallen en te steken”

Wat voor zieke geesten bedenken dit? Beeld je maar eens in dat je als vrouw naar een festival wil gaan en het risico loopt om door een of andere onnozelaar gestoken te worden met een tandenstoker? Ik hoop dat de daders een welverdiende stamp in hun sjokkedeizen krijgen.
Heel bizar verhaal, wtf zelfs. Ook wel weinig info: door wie werd die oproep gelanceerd?

Heel bizar verhaal, wtf zelfs. Ook wel weinig info: door wie werd die oproep gelanceerd?
Inderdaad , iets meer duiding was bij dit artikel toch wel nodig geweest.
Want je leest in de titel "steekwonden", dan denk je toch onmiddellijk aan messteken. Zo erg blijkt het gelukkig niet te zijn.
Maar het blijft een bizarre oproep en ook heel vreemd dat het dan ook nog eens flink wat navolging kreeg.

Wat een absolute idioten.

1. Doen die zelf geen research naar wie ze "protesteren"?
2. Waarom krijgt zoiets politiebegeleiding als ze niet ingrijpen wanneer die menigte gewoon begint te vandaliseren?

Die extreemlinkse bendes gaan dat blijven doen want ze komen er elke keer mee weg. Kijk maar naar de acties van Code Rood, Al 2 keer de haven van Antwerpen geblokkeerd, Cargill binnengedrongen met geweld en schade toegebracht aan kantoren, servers, etc.
Hun eigen woordvoerders praten dat geweld zelfs goed met de typische "what about..."
Nogmaals, we keuren het niet goed, maar we begrijpen het wel. En de schade die hier vandaag veroorzaakt werd, is slechts een fractie van de schade die deze bedrijven dagelijks aanrichten voor mens en milieu.”
Met op kop het boegbeeld van de klimaatbeweging
Activiste Greta Thunberg was ook aanwezig en reageerde in een video op Facebook. “Ik doe mee aan deze actie van Code Rood omdat we de veranderingen die nodig zijn niet gaan krijgen door er vriendelijk om te vragen”, klinkt het.
https://www.hln.be/gent/balans-na-b...de-die-zon-bedrijf-zelf-veroorzaakt~a3f2290a/

Dus "het doel heiligt de middelen" is duidelijk de Bond Zonder Naam spreuk die ze allemaal aan hun frigo hangen hebben. Hoe knullig wordt in dat artikel ook weergegeven dat ze onder politiebegeleiding naar daar werden gebracht. Precies of ze daar werden gedropt door de politie, ze even hun ding konden doen en vervolgens terug worden weggeleid.

Daar moet men toch gewoon hardhandig tegen optreden? Doet mij ook denken aan die activisten die met soep naar schilderijen gooiden. Smijt die toch de bak in en zet die financieel aan de grond voor de rest van hun leven. Kunnen ze effectief in de natuur gaan kamperen.

Laatst bewerkt:
Meute krijgt politiebegeleiding en gaat vervolgens ongehinderd over tot een terroristische aanval op een bedrijf. Politie staat erbij en kijkt ernaar. Past zo in een jommekesstrip, incompetent of zo aangestuurd van bovenaf?

Waarom worden dit eigenlijk steevast activisten genoemd?
Komen daar met 150 man gemaskerd afgestormd met hamers en slijpschijven en brengen voor 1 miljoen euro schade aan. Dat is toch geen activisme maar gewoon relschopperij uit politieke overtuiging, dat is gewoon terrorisme.

Meute krijgt politiebegeleiding en gaat vervolgens ongehinderd over tot een terroristische aanval op een bedrijf. Politie staat erbij en kijkt ernaar. Past zo in een jommekesstrip, incompetent of zo aangestuurd van bovenaf?
Ongelofelijk dat ze dit laten begaan, de politie had die inbrekers (ik zie niet hoe je ze anders kan noemen) met geweld moeten verwijderen en in de boeien slaan. Afgaande op het artikel hebben ze gewoon niets gedaan om het tegen te houden.

Terug
Bovenaan