Kleine nieuwtjes

Moet toch fijn zijn om zo'n groot licht te zijn en zoveel kennis te bezitten over het wetenschappelijke debat over het belang van historische figuren in hun tijdperk en hun invloed nadien dat je een Hildegarde van Bingen zomaar kan degraderen tot een zevenderangsfiguur.
Vergeleken met zowat alle andere historische figuren die de 12-jarigen moeten kennen, vind ik dat inderdaad een negenderangsfiguur.
Je kan daar gerust een andere mening over hebben.

Over hoeveel vrouwen hebben we het in onze geschiedenisboeken? Naast Cleopatra denk ik geen enkele. Op zich niet slecht toch dat er een vrouw ook aandacht krijgt?
Ok, maar dan wordt het eerder aangeleerd vanuit maatschappelijk huidig belang (nl. het tegengaan van het stereotiepe beeld van enkel mannen als belangrijke figuren) ipv historisch belang van dit individu.

Wat ok kan zijn.

Ik kende Hildegard von Bingen overigens wel.

Omdat ik in een grote sauna in Duitsland in aanraking kwam met zogenaamde helende kristalsauna's en een heel arsenaal aan geneeskrachtige edelstenen met bijhorende workshops etc. , allemaal gebaseerd op quatsch die ons overgeleverd werd door Hildegard Von Bingen.
Die zich voor de rest ook bezighield met haar onnozele visioenen. En daarnaast gezangen schreef, ok.

Vergeef me als lid van Skepp.be dus dat ik gepiqueerd reageer als ik die naam hoor 😄

Eerlijk gezegd had ik er nog nooit van gehoord en het is nu niet dat ik niets van geschiedenis afweet maar moet zijn dat deze persoon ergens in een dode hoek zit bij mij
In de periode dat de meesten van ons in het lager onderwijs zaten, was er amper aandacht voor vrouwen en niet-Westerse/blanke personen in het onderwijs en in de bredere historiografie. Het is geen schande dat je Hildegard van Bingen niet kent, of Mvemba a Nzinga (Afonso I). Die zaten niet in jouw dode hoek, maar in die van onze hele samenleving. Maar wil je dat ons onderwijs de nieuwste inzichten bijbrengt van het historisch onderzoek aan onze kinderen, en afgestemd op de maatschappij waarin we nu leven (waar we niet enkel meer oog hebben voor vrouwen, voor de absolute machthebbers of voor de blanke bevolking) of dat de populaire, niet-wetenschappelijke narratieven blijven herhaald worden?

Je kan voor elk vak in het onderwijs hopen zaken boven halen waarvan mensen zich afvragen waarom ze dat moeten weten, waarom moeten ze dat kennen, is dat relevant voor later, ... maar wij geven onze kinderen een brede basisvorming mee. En als je wil dat we scholieren afleveren die verbanden kunnen leggen tussen historische (en actuele) gebeurtenissen, oorzaken en gevolgen kunnen duiden, ... dan hebben ze ook een bepaalde basis aan feitenkennis nodig. Geen onderwerp zo breed echter als geschiedenis, dus over wat die basiskennis dan moet zijn kan je eeuwig discussiëren. Maar ik hoop dat er toch weinig discussie kan zijn over het feit dat het geschiedenisonderwijs niet langer enkel het verhaal vertelt van de West-Europese koningen en pausen, want dan ga je niet de basis meekrijgen die je nodig hebt om onze huidige maatschappij te begrijpen.

Ik kende Hildegard von Bingen overigens wel.

Omdat ik in een grote sauna in Duitsland in aanraking kwam met zogenaamde helende kristalsauna's en een heel arsenaal aan geneeskrachtige edelstenen met bijhorende workshops etc. , allemaal gebaseerd op quatsch die ons overgeleverd werd door Hildegard Von Bingen.
Die zich voor de rest ook bezighield met haar onnozele visioenen. En daarnaast gezangen schreef, ok.

Vergeef me als lid van Skepp.be dus dat ik gepiqueerd reageer als ik die naam hoor 😄
Vanuit een 21ste eeuws perspectief is dat uiteraard mumbo-jumbo (net als de meeste wetenschappelijke inzichten tot een bepaalde tijd geleden), maar ik denk dat je het historische belang van Hildegard van Bingen onderschat.

Probleem met zo'n eindtermen is dat je aan cherrypicking doet en als je dan nog eens "wat vrouwen" of "wat diversiteit" erbij wil zwieren om mee te zijn met de tijd, is dat allemaal nogal arbitrair. De keuze moet dus wel doordacht zijn en uiteraard evolueert dat mee met de tijd. Afonso I van Congo is trouwens interessant om te beseffen dat pre-koloniaal Afrika geen wasteland zonder beschaving is waar mensen enkel maar in hutjes leefden. Je kan die figuren wel gaan aanhalen als ankerpunten om een beter begrip te krijgen van het tijdperk waarin ze leefden en welke ideeën er in die tijd ontstonden die tot vandaag nog een impact hebben.

En ik beschouw mezelf niet als "woke", maar het is wel verfrissend om eens andere perspectieven aangereikt te krijgen buiten het klassieke eurocentrische beeld dat ook nog eens enkel focust op Grote Mannen. De Zijderoutes van Peter Frankopan en 1492 en 1493 van Charles C. Mann zijn echt wel eye-openers, net als tal van andere werken die bijvoorbeeld het perspectief van de "gewone mens" nemen om naar de wereld van toen te kijken.

We hebben Hippocrates te danken dat de Westerse medische wereld 2000 jaar lang zich bezighield met de humores, de lichaamssappen, die in balans moesten staan. Dat is nu ook quatsch, maar dat doet niets af aan de bijdragen die hij geleverd heeft aan de geneeskunde, de invloed die hij heeft gehad, en de waarde van zijn theorieën in zijn tijd.

Als er nu nog altijd mensen zijn die geneeskunde beoefenen zoals Hippocrates, Galenus, Avicenna (ibn Sina) of Hildegard van Bingen is dat vooral het probleem van die mensen vandaag, maar dat doet niets af van de waarde van die historische figuren.

ik zeg letterlijk dat ik geflest was. Dus dat ik tekort schiet en schoot op die test.

Ik zie gewoon de meerwaarde niet om te weten welke koning in congo 37 jaar aan de macht was. Dat er een bloednacht was in Leuven dat viel voorde onafhankelijkheid van België. Dat die bidden haar wetenschappelijke kennis haalde uit visioenen. Het feit dat ik mis was over Brutus en Caesar.
Het feit dat het de tigris of de eufraat is die door Baghdad loopt. Het feit dat het gilgamesh verhaaltje ouder was dan dat van duizend en 1 nacht. Heck ik zou zelfs niet meer weten wat nu exact de inhoud ervan is en was.
Maar bon er zijn meer zaken waar ik het antwoord schuldig op zou moeten blijven. Zelfs in de recente geschiedenis. Net zoals dat ook het geval zou zijn als we zouden verwachten in een les geschiedenis, de muziekgeschiedenis te integreren. Waar dan een vraag zou uit komen.

Het feit dat mijn kind of een leerkracht die kennis niet zou kennen hef ik serieus mijn schouders op. Het feit dat we dit verwachten van lage school leerlingen daar stel ik mij vragen bij.
Er zijn voor mij veel andere prioriteiten in de opleiding van onze kinderen dan dat. Al mag er voor mijn part gerust pure blokkennis voorzien worden.
Al zou persoonlijk liever hebben dat ze dat uur geschiedenis steken in taal (engels, chinees,...), wiskunde of een andere talent dat mij belangrijker lijkt maar waar je ook mee dat geheugen kan trainen.

Als je de verhalen hoort over China waar 60% van de studenten in stem terecht komen met ingenieurs, techniekers en weet ik veel wat nog allemaal in gedachten dat onder STEM valt. Dan stel ik mij gewoon vragen met die specifieke focus.

Maar whatever, ze doen maar. Ik zie gewoon de belangrijkheid er niet van in. Maar ik ben ook geen leerkracht geschiedenis.
Straks weten ze mss wel wie van Bingen was, maar kunnen ze nog amper de omtrek van een rechthoek berekenen.
Dan staan we even ver.

Nog maar een heel recent verhaal van een operator.
Machines moeten ingesteld worden, een hoogte en breedte staan opgegeven. Dan moet men een mal gaan halen, bij de mal staat gewoon de omtrek opgegeven. Rechthoeken dus. Wie het niet kan berekenen, ligt de dag zelf al weer buiten.
Veel blijvers zijn er dus niet. Zo erg is het dus geworden.

Legio gelijkaardige verhalen.

Aan de kassa ook hier in het dorp. Daar staan regelmatig nieuwe jobstudenten.
Producten einde vervaldatum doet men aan 50% weg, maar dat moet men manueel berekenen dan en ingeven.
10,4 delen door 2. Dat vraagt om een rekenmachine he.
Vorige week nog, 1,58 delen door 2, niet kunnen he.
Haha, erg wel.
Echt elke keer opnieuw.

Laatst bewerkt:
Het ene heeft niets met het andere te maken. In de nieuwe eindtermen worden wiskunde en Nederlands de twee belangrijkste peilers en gaat de lat voor beide omhoog.

Voor de andere vakken is het vooral een kwestie van een grotere focus op kennis in plaats van op competenties waar de afgelopen 30 jaar de klemtoon op lag. Maar het is niet dat leerlingen plots veel meer geschiedenis gaan krijgen of moeten kennen. Het grootste verschil ten opzichte van de vorige eindtermen is dat de invulling van bijvoorbeeld welke historische figuren aan bod zouden moeten komen nu ten dele al ingevuld wordt door de overheid - daar waar die invulling bij de vorige eindtermen volledig door de onderwijsverstrekkers en de leerkrachten gebeurde.

Je voorbeeld toont ook goed aan dat relevantie voor iedereen anders is. Als historicus kijk ik uiteraard anders naar geschiedenisonderwijs dan niet-historici. En 1,58 delen door 2 krijg ik ook niet direct uit het hoofd gerekend, da's een persoonlijk falen, maar anderzijds heb ik het antwoord wel binnen de paar seconden op mijn gsm. Maar het is niet omdat rekenmachines en AI's dat denkwerk voor ons kunnen doen, dat het niet meer belangrijk is dat leerlingen die basis wel kennen en kunnen.

Laatst bewerkt:
Straks weten ze mss wel wie van Bingen was, maar kunnen ze nog amper de omtrek van een rechthoek berekenen.
Dan staan we even ver.

Nog maar een heel recent verhaal van een operator.
Machines moeten ingesteld worden, een hoogte en breedte staan opgegeven. Dan moet men een mal gaan halen, bij de mal staat gewoon de omtrek opgegeven. Rechthoeken dus. Wie het niet kan berekenen, ligt de dag zelf al weer buiten.
Veel blijvers zijn er dus niet. Zo erg is het dus geworden.

Legio gelijkaardige verhalen.

Aan de kassa ook hier in het dorp. Daar staan regelmatig nieuwe jobstudenten.
Producten einde vervaldatum doet men aan 50% weg, maar dat moet men manueel berekenen dan en ingeven.
10,4 delen door 2. Dat vraagt om een rekenmachine he.
Vorige week nog, 1,58 delen door 2, niet kunnen he.
Haha, erg wel.
Echt elke keer opnieuw.
Idealiter kunnen beiden wel: uit het hoofd rekenen én weten wie van Bingen was. Stuk verantwoordelijkheid daarvan ligt toch ook wel bij de ouders vind ik en niet enkel bij het onderwijs. Ik vind het plezant om dingen uit te leggen aan mijn dochter en haar interesse te doen wekken in hoe de wereld in elkaar zit. Helaas zijn er ook mensen die hun kinderen niet intellectueel stimuleren.

Idealiter kunnen beiden wel: uit het hoofd rekenen én weten wie van Bingen was. Stuk verantwoordelijkheid daarvan ligt toch ook wel bij de ouders vind ik en niet enkel bij het onderwijs. Ik vind het plezant om dingen uit te leggen aan mijn dochter en haar interesse te doen wekken in hoe de wereld in elkaar zit. Helaas zijn er ook mensen die hun kinderen niet intellectueel stimuleren.
Heb je er zelf bij stilgestaan dat je misschien ook een bepaalde bias meedraagt over wat 'intellectueel stimuleren' precies is? Ik bedoel: leg je je dochter bijvoorbeeld ook uit waar de bubbels in cola vandaan komen? Of hoe het kan dat een vliegtuig, ondanks de lading, toch kan vliegen? Waarschijnlijk eerder niet - en dat is ook logisch, want je maakt altijd keuzes in wat je aanbiedt. Maar net daarom lijkt het me belangrijk dat het onderwijs een breed aanbod blijft voorzien, zodat kinderen niet enkel meekrijgen wat toevallig in hun thuismilieu als 'interessant' of 'waardevol' wordt gezien. Anders loop je het risico om onbedoeld bepaalde perspectieven te versterken en andere te verwaarlozen.

En misschien een bredere vraag voor de discussie: wanneer is geschiedenis überhaupt belangrijk? Het is logisch dat context kennen zinvol is. Maar hoe ver moet je daarin gaan? In de opleiding wijsbegeerte, bijvoorbeeld, is het aandeel 'geschiedenis van de wijsbegeerte' vaak zo groot dat het zelfs onder professoren vandaag onderwerp van discussie is. Studenten besteden er meer dan de helft van hun tijd aan - terwijl je in opleidingen zoals wiskunde of chemie doorgaans geen verplichte 'geschiedenis van de discipline' krijgt waarbij je verouderde of achterhaalde papers moet bestuderen. Waarom houden we dat onderscheid zo hard vast in bepaalde domeinen, en niet in andere? Ik vind dat een interessante vraag in deze bredere discussie over wat we kinderen en jongeren precies willen meegeven.

Heb je er zelf bij stilgestaan dat je misschien ook een bepaalde bias meedraagt over wat 'intellectueel stimuleren' precies is? Ik bedoel: leg je je dochter bijvoorbeeld ook uit waar de bubbels in cola vandaan komen? Of hoe het kan dat een vliegtuig, ondanks de lading, toch kan vliegen? Waarschijnlijk eerder niet - en dat is ook logisch, want je maakt altijd keuzes in wat je aanbiedt. Maar net daarom lijkt het me belangrijk dat het onderwijs een breed aanbod blijft voorzien, zodat kinderen niet enkel meekrijgen wat toevallig in hun thuismilieu als 'interessant' of 'waardevol' wordt gezien. Anders loop je het risico om onbedoeld bepaalde perspectieven te versterken en andere te verwaarlozen.
Gho ik denk dat het logisch is dat de kennis die je overdraagt aan je kinderen eerder gefocust is op je eigen interesses en vaardigheden. Op zich niets mis mee, als het maar enigszins nuttige of vormende kennis is. Of dat dat nu geschiedenis of techniek of muziek is, kan me weinig schelen.
Zolang het maar niet gaat over kennis á lá wie heeft wie gepoept in the kardashians ofzoiets.

En misschien een bredere vraag voor de discussie: wanneer is geschiedenis überhaupt belangrijk? Het is logisch dat context kennen zinvol is. Maar hoe ver moet je daarin gaan? In de opleiding wijsbegeerte, bijvoorbeeld, is het aandeel 'geschiedenis van de wijsbegeerte' vaak zo groot dat het zelfs onder professoren vandaag onderwerp van discussie is. Studenten besteden er meer dan de helft van hun tijd aan - terwijl je in opleidingen zoals wiskunde of chemie doorgaans geen verplichte 'geschiedenis van de discipline' krijgt waarbij je verouderde of achterhaalde papers moet bestuderen. Waarom houden we dat onderscheid zo hard vast in bepaalde domeinen, en niet in andere? Ik vind dat een interessante vraag in deze bredere discussie over wat we kinderen en jongeren precies willen meegeven.
Lijkt me logisch dat voor de exacte wetenschappen de geschiedenis van minder belang is, want hoe die theorieën en formules ontdekt zijn doet er niet toe. Als je morgen op je job de structurele belasting van een brugpijler moet berekenen kan het niemand iets schelen of dat de formule daarvoor 200 jaar geleden ontdekt is door de Jos. Je moet enkel weten dat die formule klopt, en aangezien men alle formules uit exacte wetenschappen uitvoerig test kan je gewoon aanvaarden dat ze correct zijn.
Bij niet-exacte wetenschappen is de geschiedenis van het vak veel belangrijker omdat er geen vastgebeitelde conclusies zijn. Er zijn bepaalde inzichten die men algemeen aanvaard, maar de kans dat er nieuwe inzichten ontstaan waardoor de huidige de vuilbak ingesmeten worden is nu eenmaal een pak groter dan bij exacte wetenschappen. Daarom moet je weten hoe de huidige inzichten tot stand gekomen zijn, waarom men deze aanvaard. Dat impliceert dat je leert welke inzichten men vroeger had, waarom die toen wel aanvaard werden maar nu niet meer.

Overigens herinner ik me wel wat Chemie geschiedenis: het woord 'atoom' komt van van een Griekse filosoof en betekend 'ondeelbaar', Rutherford met zijn bestralings experimenten met goud, het model van Niels Bohr, ... Interessant om te weten aangezien het over materie gaat waarbij het niet duidelijk is hoe je die inzichten tot stand brengt. Je kan een atoom niet zien, dus je vertrouwd op ideeën die initieel redelijk absurd kunnen lijken. Leren hoe men het atoommodel stap per stap heeft opgebouwd, getest, en verfijnd heeft is daarom waardevol.
Leren dat men eeuwenlang allerhande compleet foutieve modellen had op basis van de 4 elementen of whatever, dat is minder nuttig.

Elke mens handelt subjectief en naar eigen goeddunken, dus daar zit uiteraard bias in. Ik vind het belangrijk dat kinderen intellectueel worden gestimuleerd en geprikkeld, maar ik ga niet bepalen hoe een ander zijn kind moet opvoeden. Daarom heeft onderwijs ook een belangrijke rol omdat daar een curriculum wordt aangeboden waarbij een kind tijdens het schooljaar dagelijks wordt begeleid tot het "instapklaar" de volwassen wereld kan betreden en zich daar verder kan ontwikkelen. Ouders hebben daar mee een verantwoordelijkheid in, maar het aloude adagium "it takes a village to raise a child" blijft wel gelden.

Ik vind geschiedenis belangrijk omdat het context biedt op wie wij zijn en ons een perspectief geeft op hoe het menselijke handelen doorheen de geschiedenis zich heeft gemanifesteerd, welke patronen zich daar hebben voorgedaan en inzicht te geven in wie wij zijn.

Jouw vraag in de tweede alinea is wel interessant en ik vind wetenschapsgeschiedenis best wel interessant, maar ik denk dat alfawetenschappen minder ingebed zijn in het menselijke handelen dan wijsbegeerte en dat daarom de geschiedenis van de wiskunde een pak minder relevant is voor het wetenschappelijke bedrijf. Ik vind het eerlijk gezegd ook onnozel hoe alfawetenschappen worden afgezet tegenover betawetenschappen, alsof het ene minderwaardig is aan de andere.

We hebben dokters en ingenieurs nodig om in leven te blijven, maar kunst en filosofie geven ons dan wel zin en betekenis om voor te leven. Ik heb het ooit heel mooi verwoord gezien, maar kan het helaas niet meer terugvinden.

Same, kheb
zoals @Sir.Killalot al aangaf:

Over hoeveel vrouwen hebben we het in onze geschiedenisboeken? Naast Cleopatra denk ik geen enkele. Op zich niet slecht toch dat er een vrouw ook aandacht krijgt? We moeten dingen aanleren hé
Marie curie, Emelia earhart, Rosa Parks, jeanne d'arc, katherine johnson, ik kan er zo wel direct enkele benoemen die bekender zijn dan die uit de quiz. + nog een paar Britse konigingen.

Maar idd, naar verhouding hadden mannen het altijd meer voor het zeggen, maar om nu te zeggen dat enkel Cleopatra bekend is, is ook wel een slap in the face van een serieus lijstje aan vrouwen die veel hebben betekend

Laatst bewerkt:
Het is de eerste crash ooit met een dreamliner. Ik had eerder zoiets van "amai nu pas; dat moet een echt goed toestel zijn". Weet jij hoeveel vliegkilometers er tegenwoordig per jaar gevlogen worden met dreamliners?

Alle 242 passagiers en mogelijk nog eens 105 mensen op de grond omgekomen bij vliegtuigcrash in Ahmedabad

En dat opnieuw met een Boeing, ditmaal een 787-8 Dreamliner, wat toch een vrij recent toestel is. Op Twitter al wat filmpjes te zien van de crashsite, ook eentje met een menselijk hoofd waarvan ik niet weet of het fake nieuws is of niet. Er stonden wel tientallen brullerige Indiërs rond met hun smartphone.

EDIT: er zou 1 overlever zijn.

Het is de eerste crash ooit met een dreamliner. Ik had eerder zoiets van "amai nu pas; dat moet een echt goed toestel zijn". Weet jij hoeveel vliegkilometers er tegenwoordig per jaar gevlogen worden met dreamliners?

Ben vrij zeker dat ik ook al eens in zo'n toestel gezeten heb.

Het is weeral een Boeing, maar dat betekent niet dat er iets structureel mis is met hun toestel. Altijd onderzoek afwachten - meer dan genoeg mogelijke oorzaken (fouten bij onderhoud, pilot error) of zoals meestal een ongelukkige combinatie van factoren. Tenzij er binnenkort een tweede Dreamliner neerstort, natuurlijk, dan vergroot de kans dat er iets mis aan het gaan is met die toestellen.

Op de beelden zie je dat de neus wel lichtjes omhoog gericht staat tijdens de crash, maar dat het vliegtuig niet genoeg lift genereert. Dus ofwel kwam er niet genoeg stuwkracht uit de motoren, ofwel was er een aerodynamisch probleem (flaps in verkeerde positie, of in ieder geval iets aan de vleugels dat niet juist stond).

Wel een dramatisch ongeval natuurlijk. In zo'n dichtbevolkt gebied dan nog.
En ook bij het opstijgen, dus dat toestel is volgetankt met zeer brandbaar kerosine.

Alle 242 passagiers en mogelijk nog eens 105 mensen op de grond omgekomen bij vliegtuigcrash in Ahmedabad

En dat opnieuw met een Boeing, ditmaal een 787-8 Dreamliner, wat toch een vrij recent toestel is. Op Twitter al wat filmpjes te zien van de crashsite, ook eentje met een menselijk hoofd waarvan ik niet weet of het fake nieuws is of niet. Er stonden wel tientallen brullerige Indiërs rond met hun smartphone.

Ter info zijn er 1188 (1189 tot voor dit ongeluk) Dreamliners in service.
Dus goed weer een Boeing, als de verdeling overwegend Boeing is dan is dat niet verwonderlijk.

Mooi staaltje confirmation bias. En misschien het onderzoek afwachten, bij incidenten met vliegtuigen is de kans op human error ook groot.

Ja, het is alweer een Boeing. Niet onlogisch als je ziet hoe weinig constructeurs van passagiersvliegtuigen er zijn :P

Loop gewoon eens door dit lijstje (dat waarschijnlijk ook niet 100% volledig is maar goed genoeg):

De andere constructeurs komen er ook genoeg in voor. En veel human error. En ook soms veel geluk dat men geen doden heeft.

Mooi staaltje confirmation bias. En misschien het onderzoek afwachten, bij incidenten met vliegtuigen is de kans op human error ook groot.

Ja, het is alweer een Boeing. Niet onlogisch als je ziet hoe weinig constructeurs van passagiersvliegtuigen er zijn :p

Loop gewoon eens door dit lijstje (dat waarschijnlijk ook niet 100% volledig is maar goed genoeg):

De andere constructeurs komen er ook genoeg in voor. En veel human error. En ook soms veel geluk dat men geen doden heeft.
Ik merkte het op toen ik het las. Niet dat Boeing brol maakt, maar de 737-MAX was een moeilijk parcours en dit gaat opnieuw om een nieuw model. Aandeel ging ook naar beneden.

Uiteraard onderzoek nog af te wachten.

Het is wel zot dat er - tot nu toe- maar 1 overlevende is. Als ge die vuurbal ziet, dan vraag je je af wat hem genoeg heeft afgeschermd om het te overleven. Een theorie is dat het stuk waar hij zat, seat 11a, waarschijnlijk afgebroken is voor de explosie en hij op die manier afgescheiden was van de vuurbal. Kerel kon blijkbaar zelfs gewoon wegwandelen van de crash.

Vraag me toch af hoe je zoiets mentaal verwerkt: waarschijnlijk de enige overlevende zijn. Zijn broer zat ook met hem in het vliegtuig. Blijkbaar is er zo iets als survivor guilt/syndrome, dus buiten een fysieke herstelweg, gaat die man ook mentaal serieus begeleid mogen worden.

Ik merkte het op toen ik het las. Niet dat Boeing brol maakt, maar de 737-MAX was een moeilijk parcours en dit gaat opnieuw om een nieuw model. Aandeel ging ook naar beneden.

Uiteraard onderzoek nog af te wachten.
Toen de challenger crashte, ging 1 toeleverancier meteen drastisch onderuit op de beurs. Dat bleek achteraf ook de boosdoener geweest te zijn. Don't underestimate the wisdom of the crowd.

Maarja, we zijn in the age of the retard nu ook. Dus wie weet is het niet Boeing hun fout

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan