Contracten die betaald zijn worden uitgevoerd, dat is niet abnormaal. Dat er dus nog vrachtwagens op en af rijden is niet abnormaal en de aanwezigheid van "personeel" is dat ook niet.De EU met Turkije is al jaren aan het investeren in Rwandees leger. En dat was gewoon fout. Je kon al voorhand weten dat ze geld gingen misbruiken om capaciteit uit te breiden om Congo aan te vallen. De President was daar zelfs duidelijk over. De VN waarnemers zeggen namelijk ook dat dat het Rwandees leger in Congo is, het is dus niet alleen Congo die het zeg. Kijk ook gewoon naar de outfit van M23 die is krak het zelfde buiten de badges. EU kan zeer veel politieke druk op Rwanda steken aangezien de main partner is. Maar op dit moment blijft het verbazend stil.
Paar dagen waren ze nog in Turkije voor Baykir drones te gaan bekijken.
Het WK wielrennen en de F1 plannen zijn ook zwaar gesponsord door de EU.
En ik was daar on the ground. Er waren daar constant trucks die in en out de omheining rijden. Er zijn daar wegen aan het bouwen om het project te ondersteunen. Dat Total met zijn mensen het project stopt geloof ik volledig onder Force Majeure moeten de leningen niet afbetaald worden. Maar er zijn daar effectief nog “contractors” bezig met werken. Komen zelfs nog containers aan.
Ja en de blanke man heeft veel zaken gedaan die nooit door de beugel kunnen dus de high horse mentaliteit mag je wel achterwegen laten.Heel die ontwikkeling en regio daar is al jaren zonder oversight van de Mozembique regering. De LNG terminal wordt daar zelfs gebouwd zonder velen vergunning, wat wel meer gebeurd door zo’n bedrijven. Dus sorry dat ik een employee van Total niet op zijn woord zal nemen. Wat Total heeft in Afrika al veel te veel zaken gedaan die nooit door de beugel kunnen. Uiteraard niet in hun naam maar daarom gebeuren daar geen zaken die verachtelijk zijn. Straks gaan we nog de child labour gaan ontkennen ook in Afrika. Het gebeurt niet door hun bedrijf maar wel door contractor X uit land Y.
Tjah, wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil. Mijn ouders hebben mij ooit geleerd om geen ruzie te maken over zaken waar je niets van kent.Misschien eens on the ground gaan ipv achter een scherm. De Fransen kunnen zelfs helpen om te gaan bezoeken.
En heb ik dat ergens ontkent? Jij bent diegene die de EU beschuldigt de oorzaak te zijn van al dat geweld. Maar de EU is niet de dader maar Rwanda. Blijven herhalen dat de EU hier de dader is maakt het nog geen waarheid en plots beginnen zeveren over de acties van een paar supermajors verandert absoluut niets aan dat feit.Edit en je blijft maar hameren op de DRC. Ja dat land is kapot. Maar DRC is hier het slachtoffer. De partij die aanvalt is Rwanda. Zij zijn het probleem niet de DRC.
En hoe zou de EU dat moeten doen zonder toestemming van de betrokken landen? Zoals ik hierboven al tig keer heb aangehaald zijn Westerse troepen amper welkom in Afrika. Letterlijk in mijn laatste bericht staat een rapport waarin de bevolking van Goma zelf de buitenlandse troepen buiten wouden die daar waren om hen te beschermen. Hoe verwacht je dan dat de EU gewapende troepen in een soeverein land gaan krijgen om een privé onderneming te beveiligen?Edit2: ik zeg ook trouwens nergens dat PMC of vreemdelingen legion moet tussen komen bij interne strubbelingen. Maar EU mocht nooit een ander leger hebben gefund om hun eigen zaken te beschermen. EU moet maar zijn eigen resources sturen om de LNG te beschermen. Dit is voor mij de grootste fout.
De beledigingen mag je achterwege laten want dat is een puur zwaktebod omdat je tot nu toe er niet in geslaagd bent om argumenten naar voren te brengen die bewijzen dat de EU schuldig is aan het geweld in Congo.Nog een voorbeeldje van uw Total https://www.rfi.fr/en/africa/20241213-totalenergies-accused-of-abuses-linked-to-€10bn-east-african-oil-pipeline. Dat jij van op uw schermpje in België daar niets ga van te horen te krijgen geloof ik. Total is zo dom niet omdat in hun naam te doen maar daar hebben ze “contractors” voor om het lelijke werk te doen. Wat een naieviteit toch.
Mozambique: Report finds that TotalEnergies was aware of accusations of abuses committed by soldiers charged with protecting its gas site in early 2021; includes co. comments - Business and Human Rights Centre
Check out this page via the Business and Human Rights Centrewww.business-humanrights.org
Geloof mij ik ben blij dat ik een outsider ben en niet werk voor een bedrijf als Total
Dat er slechte zaken gebeurd zijn in het verleden en dat er regelmatig zaken naar boven komen ontken ik niet en heb ik nooit ergens ontkent. Hoe heel deze TotalEnergies discussie trouwens relevant is aan dit conflict is mij een raadsel tenzij je nu gaat claimen dat TE M23 inzet als een proxy om de regio te destabiliseren.
Ik vind het jammer dat jij je verlaagt tot dit niveau, vooral omdat wij in het verleden wel goede discussies hebben gehad in het Oekraïne topic. Waarover gaat deze discussie nu eigenlijk? Geef toch gewoon toe dat je verkeerd was om de EU als aanstoker van dit conflict aan te wijzen, voor de rest ben ik het 100% met je eens hoor. Wij willen alle twee dezelfde uitkomst en dat is dat Rwanda en M23 aan hun kant van de grens blijven.
Ik breek de discussie hier af want dit is zo'n discussie waar beide partijen naast elkaar aan het discussiëren zijn en die in cirkeltjes zal blijven draaien. Als je wil wil ik gerust de discussie verderzetten via PM.