Kleine nieuwtjes

Eigenlijk wel een leuk item.
Na een paar jaar pandemie en het bijhorende thuiswerk zitten we nu terug hier.

Een prima voorbeeld dat de mens echt gewoon te lomp is om bij te leren? Vanwaar komt die obsessie van de modale Vlaming om de helft van zijne vrije tijd ineen file door te brengen?

Een prima voorbeeld dat de mens echt gewoon te lomp is om bij te leren? Vanwaar komt die obsessie van de modale Vlaming om de helft van zijne vrije tijd ineen file door te brengen?

Veel van deze files zijn toch gewoon woon-werk verkeer? Daar heb je als modale Vlaming vaak weinig keuze in als je werkgever geen/amper thuiswerk toe laat?
Ik vraag mij eerder af waar die obsessie van werkgevers vandaan komt om hun personeel zo vaak op kantoor te houden?

Veel van deze files zijn toch gewoon woon-werk verkeer?
Volgens de woordvoerder van het Vlaams Verkeercentrum niet:
‘Het is te kort door te bocht om te veronderstellen dat je door meer thuiswerk minder files zou hebben’, zegt Peter Bruyninckx, woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum. ‘Uit onderzoek naar ons verplaatsingsgedrag blijkt dat slechts 24 procent van onze verplaatsingen – of dat nu met de auto, te fiets of te voet is – werk- of schoolgerelateerd is. Er zijn trouwens ook mensen die thuis werken maar na de ochtendspits toch nog de baan op gaan voor een afspraak. Het is dus niet zo dat telewerk alle pendelaars van de weg haalt, elke dag van de week.’
Alle thuiswerk ten spijt, files nooit erger (paywall)

Volgens de woordvoerder van het Vlaams Verkeercentrum niet:

Alle thuiswerk ten spijt, files nooit erger (paywall)

Interessant.
Ik vind zijn uitspraak wel wat verwarrend. Hij spreekt over 24% van onze verplaatsingen, maar dit lijkt me in het algemeen te zijn. Natuurlijk verplaatsen we ons ook voor onze vrije tijd, boodschappen, enzovoorts. Ik denk echter dat de hoogste files toch tijdens de ochtend- en avondspits zijn?
Als je gaat kijken naar wie er om 8 uur in de file op de ring van Brussel staat, gaat dit toch een totaal ander cijfer zijn? Het zou interessant zijn om te weten hoeveel % daarvan woon-werk verkeer is.

Als ik nu kijk naar de zomermaanden bijvoorbeeld was er toch opvallend minder verkeer als ik naar kantoor moest.

Veel files zijn ook gewoon door de camions die tegen 2km verschil aan het inhalen zijn en zo een flessenhals creëren. Verbied dat inhalen en ge zou al een pak minder files zien.
En natuurlijk ook het rijgedrag: als er een accident gebeurt is dat dikwijls op het linkervak. Ook logisch want ze rijden allemaal op een meter van elkaar. Met al die camera's tegenwoordig moet dat toch ook te controleren zijn?
Als mensen tussenafstand en snelheid wat meer zouden respecteren, er zou ook alweer wat minder file zijn.

Als de regering nu eens het verplicht maakt dat werkgevers thuiswerk aanbieden voor minstens 3 dagen per week als het werk dit toelaat zoals bij corona, dat zou al helpen om onnozele werkgevers te stoppen die hun personeel nog steeds verplicht terug te komen.

Als de regering nu eens het verplicht maakt dat werkgevers thuiswerk aanbieden voor minstens 3 dagen per week als het werk dit toelaat zoals bij corona, dat zou al helpen om onnozele werkgevers te stoppen die hun personeel nog steeds verplicht terug te komen.
Maar dan nog gaat het fileprobleem niet opgelost zijn want 24% is maar woon werkverkeer zoals hierboven aangehaald.
Teveel ander verkeer (goederen, diensten en transitverkeer) en een te complex snelwegsysteem (op en afritten op 5km van elkaar is niet zo efficient) zijn vermoedelijk de boosdoeners .

Maar dan nog gaat het fileprobleem niet opgelost zijn want 24% is maar woon werkverkeer zoals hierboven aangehaald.
Teveel ander verkeer (goederen, diensten en transitverkeer) en een te complex snelwegsysteem (op en afritten op 5km van elkaar is niet zo efficient) zijn vermoedelijk de boosdoeners .
Maar zoals @C11 al vroeg, die 24% is waarschijnlijk globaal genomen. Wat is het aandeel tijdens de spits?

Men zou de snelweg kunnen meer proberen vrijwaren door tijdens de drukste momenten alleen werkgerelateerd verkeer daar toe te laten. Dat wilt zeggen mensen die naar of van hun werk rijden, mensen die voor werk onderweg zijn, vrachtvervoer enzovoort.

Bezoekjes aan familie, vakantieverkeer, “de boodschappen”, enzovoort moeten dan maar op een ander moment of via de secundaire wegen. Je kan je afvragen waarom een gepensioneerde bv om 8u de weg op wilt gaan terwijl die letterlijk zeeën van tijd heeft.

Nu denk ik dat dat slechts een kleine groep is maar deze mensen die niet op de snelweg moeten zijn weghalen op dat moment kan misschien al een deel van de files oplossen, bv in combinatie met thuiswerken verplichten waar mogelijk.

Veel files zijn ook gewoon door de camions die tegen 2km verschil aan het inhalen zijn en zo een flessenhals creëren. Verbied dat inhalen en ge zou al een pak minder files zien.
Sorry maar dat is echt nonsens. Files worden veroorzaakt door structurele verzadiging van het wegennet en ongevallen. Een lang inhaalmanoeuvre door een camion is zeker irritant indien het niet al te druk is, maar dat veroorzaakt geen files. Op een quasi verzadigde autostrade ligt de snelheid amper hoger dan 90 km/u - ik denk dat velen tegenwoordig al blij zijn als ze in de spits constant aan 90-100 kunnen rijden.
Echte flessenhalzen ontstaan bij punten waar veel verkeer samenkomt, zoals verkeerswisselaars of een oprit die een autostrade op het punt van verzadiging brengt.
Dit is voor mij een statement zoals 'moest iedereen gewoon aan 140 doorrijden op het linkervak, de files zouden direct wegzijn', wat ik onlangs van een collega hoorde :unsure:

Men zou de snelweg kunnen meer proberen vrijwaren door tijdens de drukste momenten alleen werkgerelateerd verkeer daar toe te laten. Dat wilt zeggen mensen die naar of van hun werk rijden, mensen die voor werk onderweg zijn, vrachtvervoer enzovoort.

Bezoekjes aan familie, vakantieverkeer, “de boodschappen”, enzovoort moeten dan maar op een ander moment of via de secundaire wegen. Je kan je afvragen waarom een gepensioneerde bv om 8u de weg op wilt gaan terwijl die letterlijk zeeën van tijd heeft.
Dat lijkt me ten eerste qua logistiek helemaal onhaalbaar en ten tweede zou ik daar helemaal tegen zijn, ook al kan je dat volledig foutloos implementeren.

Waarom zou je een groot deel van het land de toegang tot het wegennet ontzeggen gewoon omdat de Vlaming een autoprobleem heeft? Er zijn er uiteraard die niet anders kunnen, maar een groot deel van die auto's die daar in de file staan zouden ook gewoon met de trein kunnen gaan, of met de fiets, of carpoolen, dus eigenlijk moeten die daar ook niet zijn.

En er zijn natuurlijk redenen waarom die mensen met de auto gaan, dus lijkt het mij veel nuttiger om te investeren in andere maatregelen, zoals meer nadruk leggen op glijdende werkuren (waarom moet iedereen die 9 to 5 uren doen en heel de dag op kantoor zitten?) en thuiswerk, zoals je zegt. Er zijn echt wel heel wat jobs die perfect (grotendeels) vanop afstand kunnen uitgevoerd worden. Dat zag ik tijdens COVID heel duidelijk bij veel van mijn naasten. Toch moeten die nu bijna allemaal opnieuw fulltime naar 'de bureau' gaan, en waarom eigenlijk?

Maar er zijn ook andere zaken die je kan/moet doen. De betrouwbaarheid van het openbaar vervoer is schandalig, en je kan enkel en alleen al hier op dit forum accounts lezen die wel met de trein zouden willen gaan, maar dat niet doen omdat het elke keer wel iets is. Als je daar een betrouwbaar netwerk van maakt dan haal je misschien ook al wat mensen van de baan, maar dat kost uiteraard handenvol geld.

Maar ook de salarisauto's kan je bekijken. Uiteraard moet dat, moesten we daar iets aan doen, fatsoenlijk vergoed worden, maar we gooien hier echt wel met de auto's naar de mensen in bepaalde sectoren.

Of fietspaden en fietsinfrastructuur. Ik heb het geluk dat ik via vrij veilige en aangename fietsweggetjes naar mijn werk kan rijden, maar iemand die over zo'n moordstrookje moet terwijl de vrachtwagens op 50 centimeter van je voorbij donderen die gaat natuurlijk niet snel voor de fiets kiezen, en dat is begrijpelijk ook.

Enfin, ik heb er nog al over geklaagd, maar voor een land dat zo klein is en eigenlijk gewoon 1 grote wijk is (toch zeker in Vlaanderen) vind ik het vrij vervelend hoe hard alles op de auto is afgestemd. Het is niet zo dat we hier in een land wonen waar je 30 kilometer moet rijden door lege velden vooraleer je aan het volgende dorpje komt. Het zou zo mooi en nuttig zijn om hier een uitgebreid fietsnetwerk te zien in combinatie met een betrouwbaar en stipt openbaar vervoer. Maar ik vrees dat dat, zeker in de komende jaren, gewoon een utopie zal blijven.

... Er zijn echt wel heel wat jobs die perfect (grotendeels) vanop afstand kunnen uitgevoerd worden. Dat zag ik tijdens COVID heel duidelijk bij veel van mijn naasten. Toch moeten die nu bijna allemaal opnieuw fulltime naar 'de bureau' gaan, en waarom eigenlijk?
...
Dit dus hé. Ik verschiet er echt van hoeveel er tijdens de coronaperiode zo goed als voltijds thuis zaten te werken en dat perfect ging en nu gewoon iedere dag maar weer naar hun werk zitten te rijden. Bij sommigen misschien een 'overdosis' thuiswerk geweest. Maar ik vermoed dat er bij redelijk wat bedrijven toch nog altijd een serieuze dosis wantrouwen is tegenover telewerk. Zelfs als na een goeie 2 jaar is aangetoond dat het wel degelijk werkt.

Dit dus hé. Ik verschiet er echt van hoeveel er tijdens de coronaperiode zo goed als voltijds thuis zaten te werken en dat perfect ging en nu gewoon iedere dag maar weer naar hun werk zitten te rijden. Bij sommigen misschien een 'overdosis' thuiswerk geweest. Maar ik vermoed dat er bij redelijk wat bedrijven toch nog altijd een serieuze dosis wantrouwen is tegenover telewerk. Zelfs als na een goeie 2 jaar is aangetoond dat het wel degelijk werkt.
Er zijn ook wel studies die beginnen uitkomen met de resultaten van het sinds corona ingeburgerde thuiswerk die wat een domper zetten op de initiële hoera stemming over thuiswerk, studies die aantonen dat er misschien toch wel een serieuze productiviteitsverliezen ontstaan zijn door thuiswerk. Ook heel wat grote bedrijven die na een paar jaar doorgedreven thuiswerk regelingen de resultaten zien en nu beslissen om weer meer op kantoor te werken.

Laatst bewerkt:
Maar zoals @C11 al vroeg, die 24% is waarschijnlijk globaal genomen. Wat is het aandeel tijdens de spits?

4. Woon-werkverkeer en verplaatsingen van en naar school zeer geconcentreerd in de tijd.

Het woon-werkverkeer is goed voor ongeveer 25% van het dagelijkse gemiddelde aan verreden kilometers, waarvan 2/3 tijdens spits [2].De meeste verplaatsingen gebeuren tijdens het spitsuur, tussen 7 en 9 in de ochtend en tussen 15 en 18 uur ’s avonds. Op schooldagen zijn de meeste van die verplaatsingen ‘woon-werk’ en ‘woon-school’ (65%) of begeleide verplaatsingen (15%) [2].
wel cijfers van 2017

dat zijn zo van die veralgemeningen die ook gewoon niet waar zijn.
files zijn er eerder door de overdaad van op-en-afritten (om dan nog niet te spreken over die aan tankstations waar op minder dan 200m vóór de oprit nog een beperking geldt van 50km/u), middenvakrijders, asociaal rijgedrag, slechte infrastructuur, overdaad aan werkzaamheden (ik passeer straks op weg naar mijn werk 3 grote werven)

het gewoon steken op "een camion die aan het inhalen is" is gewoon belachelijk. die camions rijden dan aan 90/u, daardoor gaat ge op de R0 met 3 rijvakken geen file hebben hoor.

dat zijn zo van die veralgemeningen die ook gewoon niet waar zijn.
files zijn er eerder door de overdaad van op-en-afritten (om dan nog niet te spreken over die aan tankstations waar op minder dan 200m vóór de oprit nog een beperking geldt van 50km/u), middenvakrijders, asociaal rijgedrag, slechte infrastructuur, overdaad aan werkzaamheden (ik passeer straks op weg naar mijn werk 3 grote werven)

het gewoon steken op "een camion die aan het inhalen is" is gewoon belachelijk. die camions rijden dan aan 90/u, daardoor gaat ge op de R0 met 3 rijvakken geen file hebben hoor.
Ik denk toch ook dat de infrastructuur een groot aandeel heeft.
Gent brussel heb is een rit van 40-45km? Je passeert het opritten complex merelbeke, wetteren, tankstation wetteren, mere, aalst, affligem ternat en dan de verkeerswisselaar ring/centrum brussel. Das om de ±6km a 6.5km toch iets waar verkeer moet in en uitvoegen. Hallucinant feitelijk dat je de E40 een snelweg durft noemen :D

kom ik zie dat elke morgen op het stuk E17 dat ik tussen Gent en Lokeren doe. Tijdens volle spits gaat er een camion aan 92km een camion aan 90 inhalen. Al degene op het tweede vak mogen dus afremmen naar 92 en als ze er voorbij willen moeten ze zich in een gat smijten op het linkervak. Aangezien Belgen graag gaatjes dichtrijden ziet ge de helft van de tijd dan op het linkervak een constante van remlichten die oplichten omdat ze hun snelheid niet kunnen afregelen. Ondertussen op het middenvak al een hele sliert aan auto's die mee aan 92km/h moeten rijden.
Dat zijn de files waar ge heel de tijd staat aan te schuiven en als ge dan vanvoor komt is er niks te zien, want er is nooit een ongeval geweest, maar iedereen is gewoon in de rem gemogen voor die ene camion die vindt dat zijn 2km/h tijdswinst veel belangrijker is dan al de andere voertuigen die hem tegen +110 zouden kunnen passeren. Natuurlijk zorgt dat voor files.
En natuurlijk zijn er nog tig andere redenen, maar het is er zeker 1 van. Ik zie genoeg opstroppingen door dat gedrag (in combinatie met het asociaal rijgedrag op het linkervak). Van mij zouden ze camions echt mogen verbieden om in te halen tijdens de spitsuren. Het gaat niet alle files oplossen, maar ook al is het maar 1/5de van de files dan staan we toch al weer iets verder.
Bovendien is dat iets wat ook eenvoudig op te lossen is (en zelfs te controleren), terwijl uw slechte infrastructuur is niet op 1 2 3 op te lossen.

Wel grappig dat ge middenvakrijders wel aanduidt als onderdeel van het probleem, maar voor zover dat ik weet rijden die meestal toch nog sneller dan een camion. Middenvaksrijder aan 100-110 is een probleem, maar een camion aan 92 niet. Checks out.

kom ik zie dat elke morgen op het stuk E17 dat ik tussen Gent en Lokeren doe. Tijdens volle spits gaat er een camion aan 92km een camion aan 90 inhalen. Al degene op het tweede vak mogen dus afremmen naar 92 en als ze er voorbij willen moeten ze zich in een gat smijten op het linkervak. Aangezien Belgen graag gaatjes dichtrijden ziet ge de helft van de tijd dan op het linkervak een constante van remlichten die oplichten omdat ze hun snelheid niet kunnen afregelen. Ondertussen op het middenvak al een hele sliert aan auto's die mee aan 92km/h moeten rijden.
Dat zijn de files waar ge heel de tijd staat aan te schuiven en als ge dan vanvoor komt is er niks te zien, want er is nooit een ongeval geweest, maar iedereen is gewoon in de rem gemogen voor die ene camion die vindt dat zijn 2km/h tijdswinst veel belangrijker is dan al de andere voertuigen die hem tegen +110 zouden kunnen passeren. Natuurlijk zorgt dat voor files.
En natuurlijk zijn er nog tig andere redenen, maar het is er zeker 1 van. Ik zie genoeg opstroppingen door dat gedrag (in combinatie met het asociaal rijgedrag op het linkervak). Van mij zouden ze camions echt mogen verbieden om in te halen tijdens de spitsuren. Het gaat niet alle files oplossen, maar ook al is het maar 1/5de van de files dan staan we toch al weer iets verder.
Bovendien is dat iets wat ook eenvoudig op te lossen is (en zelfs te controleren), terwijl uw slechte infrastructuur is niet op 1 2 3 op te lossen.

Wel grappig dat ge middenvakrijders wel aanduidt als onderdeel van het probleem, maar voor zover dat ik weet rijden die meestal toch nog sneller dan een camion. Middenvaksrijder aan 100-110 is een probleem, maar een camion aan 92 niet. Checks out.
Op dat stuk heb ik dat ook al vaak meegemaakt, is daar echt verzadigd van vrachtwagens op bepaalde tijdstippen. Ik herken het helemaal, vrachtwagen die in de spits een gaatje ziet om van rechts naar het midden te gaan waardoor iedereen die op het middenvak rijdt om die muur van vrachtwagens in te halen plots moet afremmen richting de 90km/u. Velen beginnen dan van het midden naar links te gaan, waardoor het op de linkerstrook ook richting de 90km/u gaat. Vervolgens ben je die vrachtwagen (of meerdere vrachtwagens) gepasseerd en zie je voor je weer een relatief lege autostrade. Met momenten creëert dat gevaarlijke situaties omdat je dan echt een cascade van manoeuvres krijgt.

Combiplassende vrienden van minister Van Quickenborne, en een zatte Theo Francken die op video wildplast in Brussel in een bloembak. Wat een gezeik in onze politiek :D

Op dat stuk heb ik dat ook al vaak meegemaakt, is daar echt verzadigd van vrachtwagens op bepaalde tijdstippen. Ik herken het helemaal, vrachtwagen die in de spits een gaatje ziet om van rechts naar het midden te gaan waardoor iedereen die op het middenvak rijdt om die muur van vrachtwagens in te halen plots moet afremmen richting de 90km/u. Velen beginnen dan van het midden naar links te gaan, waardoor het op de linkerstrook ook richting de 90km/u gaat. Vervolgens ben je die vrachtwagen (of meerdere vrachtwagens) gepasseerd en zie je voor je weer een relatief lege autostrade. Met momenten creëert dat gevaarlijke situaties omdat je dan echt een cascade van manoeuvres krijgt.
zulke situaties kunnen ook een harmonica effect veroorzaken waardoor verder terug de wagens quasi stilstaan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Harmonica-effect

Terug
Bovenaan