Men zou de snelweg kunnen meer proberen vrijwaren door tijdens de drukste momenten alleen werkgerelateerd verkeer daar toe te laten. Dat wilt zeggen mensen die naar of van hun werk rijden, mensen die voor werk onderweg zijn, vrachtvervoer enzovoort.
Bezoekjes aan familie, vakantieverkeer, “de boodschappen”, enzovoort moeten dan maar op een ander moment of via de secundaire wegen. Je kan je afvragen waarom een gepensioneerde bv om 8u de weg op wilt gaan terwijl die letterlijk zeeën van tijd heeft.
Dat lijkt me ten eerste qua logistiek helemaal onhaalbaar en ten tweede zou ik daar helemaal tegen zijn, ook al kan je dat volledig foutloos implementeren.
Waarom zou je een groot deel van het land de toegang tot het wegennet ontzeggen gewoon omdat de Vlaming een autoprobleem heeft? Er zijn er uiteraard die niet anders kunnen, maar een groot deel van die auto's die daar in de file staan zouden ook gewoon met de trein kunnen gaan, of met de fiets, of carpoolen, dus eigenlijk moeten die daar ook niet zijn.
En er zijn natuurlijk redenen waarom die mensen met de auto gaan, dus lijkt het mij veel nuttiger om te investeren in andere maatregelen, zoals meer nadruk leggen op glijdende werkuren (waarom
moet iedereen die 9 to 5 uren doen en heel de dag op kantoor zitten?) en thuiswerk, zoals je zegt. Er zijn echt wel heel wat jobs die perfect (grotendeels) vanop afstand kunnen uitgevoerd worden. Dat zag ik tijdens COVID heel duidelijk bij veel van mijn naasten. Toch moeten die nu bijna allemaal opnieuw fulltime naar 'de bureau' gaan, en waarom eigenlijk?
Maar er zijn ook andere zaken die je kan/moet doen. De betrouwbaarheid van het openbaar vervoer is schandalig, en je kan enkel en alleen al hier op dit forum accounts lezen die wel met de trein zouden willen gaan, maar dat niet doen omdat het elke keer wel iets is. Als je daar een betrouwbaar netwerk van maakt dan haal je misschien ook al wat mensen van de baan, maar dat kost uiteraard handenvol geld.
Maar ook de salarisauto's kan je bekijken. Uiteraard moet dat, moesten we daar iets aan doen, fatsoenlijk vergoed worden, maar we gooien hier echt wel met de auto's naar de mensen in bepaalde sectoren.
Of fietspaden en fietsinfrastructuur. Ik heb het geluk dat ik via vrij veilige en aangename fietsweggetjes naar mijn werk kan rijden, maar iemand die over zo'n moordstrookje moet terwijl de vrachtwagens op 50 centimeter van je voorbij donderen die gaat natuurlijk niet snel voor de fiets kiezen, en dat is begrijpelijk ook.
Enfin, ik heb er nog al over geklaagd, maar voor een land dat zo klein is en eigenlijk gewoon 1 grote wijk is (toch zeker in Vlaanderen) vind ik het vrij vervelend hoe hard alles op de auto is afgestemd. Het is niet zo dat we hier in een land wonen waar je 30 kilometer moet rijden door lege velden vooraleer je aan het volgende dorpje komt. Het zou zo mooi en nuttig zijn om hier een uitgebreid fietsnetwerk te zien in combinatie met een betrouwbaar en stipt openbaar vervoer. Maar ik vrees dat dat, zeker in de komende jaren, gewoon een utopie zal blijven.