Sorry maar dat is echt nonsens. Files worden veroorzaakt door structurele verzadiging van het wegennet en ongevallen. Een lang inhaalmanoeuvre door een camion is zeker irritant indien het niet al te druk is, maar dat veroorzaakt geen files. Op een quasi verzadigde autostrade ligt de snelheid amper hoger dan 90 km/u - ik denk dat velen tegenwoordig al blij zijn als ze in de spits constant aan 90-100 kunnen rijden.
Echte flessenhalzen ontstaan bij punten waar veel verkeer samenkomt, zoals verkeerswisselaars of een oprit die een autostrade op het punt van verzadiging brengt.
Dit is voor mij een statement zoals 'moest iedereen gewoon aan 140 doorrijden op het linkervak, de files zouden direct wegzijn', wat ik onlangs van een collega hoorde![]()
dat zijn zo van die veralgemeningen die ook gewoon niet waar zijn.
files zijn er eerder door de overdaad van op-en-afritten (om dan nog niet te spreken over die aan tankstations waar op minder dan 200m vóór de oprit nog een beperking geldt van 50km/u), middenvakrijders, asociaal rijgedrag, slechte infrastructuur, overdaad aan werkzaamheden (ik passeer straks op weg naar mijn werk 3 grote werven)
het gewoon steken op "een camion die aan het inhalen is" is gewoon belachelijk. die camions rijden dan aan 90/u, daardoor gaat ge op de R0 met 3 rijvakken geen file hebben hoor.
Jullie hebben nog niet gehoord van het fenomeen accordion files?
Hoe ontstaan files?
Op de vakantieroutes horen files er helaas bij, maar zijn ze niet zo onschuldig als ze lijken. Dit zijn de mechanismen die aan de basis van hun ontstaan liggen.
Al ben ik het er mee eens dat het niet enkel door de vrachtwagens komt die inhalen maar door de combinatie van alles dat de verkeerstroom onderbreekt
(opritten, afritten, tragere inhaalmaneuvers, zicht op de tegengestelde richting igv een ongeluk, ...)