Kleine nieuwtjes

Handbalteam uit Burundi verdwijnt spoorloos op WK: drie weken later vragen spelers asiel aan in België

UIteraard volgen daar op HLN dan reacties op zoals "We zijn het OCMW van de wereld, en het is geweten"

Toch even beginnen googlen dan en ik was toch ook een beetje verrast moet ik zeggen...

Het is enorm belabberd gesteld met de mensenrechten in Burundi, er circuleren nog veel wapens door hun interne conflicten, en er is extreme armoede. Dat mensen daar weg willen is compleet te begrijpen.
In 2022 was er ook al dit artikel
"Volgens haar reizen ze veelal visumvrij naar Servië, van waaruit ze “irregulier” verschillende grenzen oversteken binnen de Europese Unie om dan een asielverzoek in te dienen. Tachtig procent doet dat in België."

Van die tachtig procent was ik echt geschrokken. Er moeten dus wel redenen zijn.

Dan viel ik op bvb dit geval over een Burundese vrouw.
" Er werd geen geloof gehecht aan de verklaringen van de vrouw. Toch vindt de RvV een langdurig verblijf en een verzoek om internationale bescherming in België voldoende om een gegronde vrees voor vervolging aan te tonen. Het Burundese regime beschouwt personen in deze situatie als opposanten."

Dus het feit dat je asiel aanvraagt is in dit geval voor hen bewijs genoeg dat het nodig is. Ik snap dat ergens wel, begrijp me niet verkeerd, maar om het in het belachelijke te trekken: er zijn 12,5 miljoen Burundezen, dus als die hier allemaal komen aankloppen en diezelfde redenering zou gevolgd worden zijn we in Belgie plots met 2 keer zoveel, en moeten we de helft van bijna op nul op gang krijgen.
Is het feit dat 80 percent hun asiel in Belgie aanvraagt een teken dat andere Europese landen onrechtvaardig streng zijn of wij te soepel en werkt dat net mensensmokkel in de hand zoals den Theo beweert?
Momenteel weegt deze situatie vooral op de asielprocedures uiteraard, en de opvangplaatsen voor zwakkeren in het algemeen.

De antwoorden van Demoor zijn steeds extra opvangplaatsen, extra opvangplaatsen, extra opvangplaatsen. Dan begin ook ik me af te vragen of deze houding op de duur houdbaar is voor een relatief klein land als Belgie, en op welke grond we de populistische reacties van op HLN kunnen weerleggen... En ook: wat zouden we beter doen? Zijn er alternatieven voor het Australisch model waar Vivaldi blijkbaar niets moet van weten of heeft den Theo daarin gelijk?

Laatst bewerkt:
Handbalteam uit Burundi verdwijnt spoorloos op WK: drie weken later vragen spelers asiel aan in België

UIteraard volgen daar op HLN dan reacties op zoals "We zijn het OCMW van de wereld, en het is geweten"

Toch even beginnen googlen dan en ik was toch ook een beetje verrast moet ik zeggen...

Het is enorm belabberd gesteld met de mensenrechten in Burundi, er circuleren nog veel wapens door hun interne conflicten, en er is extreme armoede. Dat mensen daar weg willen is compleet te begrijpen.
"Volgens haar reizen ze veelal visumvrij naar Servië, van waaruit ze “irregulier” verschillende grenzen oversteken binnen de Europese Unie om dan een asielverzoek in te dienen. Tachtig procent doet dat in België."

Van die tachtig procent was ik echt geschrokken. Er moeten dus wel redenen zijn.

" Er werd geen geloof gehecht aan de verklaringen van de vrouw. Toch vindt de RvV een langdurig verblijf en een verzoek om internationale bescherming in België voldoende om een gegronde vrees voor vervolging aan te tonen. Het Burundese regime beschouwt personen in deze situatie als opposanten."

Dus het feit dat je asiel aanvraagt is in dit geval voor hen bewijs genoeg dat het nodig is. Ik snap dat ergens wel, begrijp me niet verkeerd, maar om het in het belachelijke te trekken: er zijn 12,5 miljoen Burundezen, dus als die hier allemaal komen aankloppen en diezelfde redenering zou gevolgd worden zijn we in Belgie plots met 2 keer zoveel, en moeten we de helft van bijna op nul op gang krijgen.
Is het feit dat 80 percent hun asiel in Belgie aanvraagt een teken dat andere Europese landen onrechtvaardig streng zijn of wij te soepel en werkt dat net mensensmokkel in de hand zoals den Theo beweert?
Momenteel weegt deze situatie vooral op de asielprocedures uiteraard, en de opvangplaatsen voor zwakkeren in het algemeen.

De antwoorden van Demoor zijn steeds extra opvangplaatsen, extra opvangplaatsen, extra opvangplaatsen. Dan begin ook ik me af te vragen of deze houding op de duur houdbaar is voor een relatief klein land als Belgie, en op welke grond we de populistische reacties van op HLN kunnen weerleggen... En ook: wat zouden we beter doen? Zijn er alternatieven voor het Australisch model waar Vivaldi blijkbaar niets moet van weten of heeft den Theo daarin gelijk?

Ik hoop dat het tekort aan opvang plaatsen hier wel wat een positief effect op heeft.

Het is toch helemaal niet vreemd dat 80% van die vluchtelingen vluchten naar het land dat hen destijds gekoloniseerd heeft? Dat is het enige Europese land waarmee ze enige band hebben...

Het is toch helemaal niet vreemd dat 80% van die vluchtelingen vluchten naar het land dat hen destijds gekoloniseerd heeft? Dat is het enige Europese land waarmee ze enige band hebben...
Goed punt, daar had ik inderdaad niet aan gedacht.

Dat kan het al voor een stuk verklaren, maar zou onderstaande vergelijking met bvb Nederland ook niet kunnen meespelen? Want dat staat een beetje haaks op het Belgische dossier van de Burundese vrouw in Belgie in 2022:
In Nederland is men in 2006 gestopt met de tijdelijke verblijfsstatus op humanitaire gronden.
"Tot 2006 kregen alle Burundese asielzoekers minstens een tijdelijke verblijfsstatus op humanitaire gronden in het kader van het landgebonden asielbeleid. Dit hield in dat de Nederlandse overheid de situatie in Burundi als te onveilig beschouwde om asielzoekers naartoe terug te sturen. In 2006 is dit categoriale beschermingsbeleid opgeheven en zijn de tijdelijke verblijfsvergunningen ingetrokken"

Het lijkt wel of het veilig of onveilig verklaren van een land pure willekeur is binnen de EU of gewoon meer bepaald door politieke houding dan objectieve criteria.

Ik geloof er niks van dat dit handbalteam in gevaar was omdat ze als opposanten worden aanzien. Als ze echt geviseerd werden door het regime zouden ze enerzijds nooit hun land uitgeraakt zijn (tenzij illegaal) noch in het nationaal handbalteam geraakt zijn.
En zouden ze op een andere manier hun land uitgevlucht zijn.

Het feit dat ze spoorloos verdwenen om hier op te duiken is op zich nu wel al veraad voor het regime, en al zeker als ze politiek asiel aanvragen. Als ze effectier politiek asiel aanvragen of eender wat is het mijn inziens 1 grote leugen en is DVZ op hun kop gevallen dit toe te laten.

Hoe dan ook was hun reis wellicht al door de EU gesponsord met ons belastinggeld (met ons bedoel ik EU-burgers).

Dit zijn puur economische vluchtelingen, wat ze ook zeggen. Ze hebben dit met voorbedachte rade gepland, dit kan haast niet anders.

Zelf al zeker 6-tal keer in Burundi geweest.

Ik geloof er niks van dat dit handbalteam in gevaar was omdat ze als opposanten worden aanzien. Als ze echt geviseerd werden door het regime zouden ze enerzijds nooit hun land uitgeraakt zijn (tenzij illegaal) noch in het nationaal handbalteam geraakt zijn.
En zouden ze op een andere manier hun land uitgevlucht zijn.

Het feit dat ze spoorloos verdwenen om hier op te duiken is op zich nu wel al veraad voor het regime, en al zeker als ze politiek asiel aanvragen. Als ze effectier politiek asiel aanvragen of eender wat is het mijn inziens 1 grote leugen en is DVZ op hun kop gevallen dit toe te laten.

Hoe dan ook was hun reis wellicht al door de EU gesponsord met ons belastinggeld (met ons bedoel ik EU-burgers).

Dit zijn puur economische vluchtelingen, wat ze ook zeggen. Ze hebben dit met voorbedachte rade gepland, dit kan haast niet anders.

Zelf al zeker 6-tal keer in Burundi geweest.
Ergens is die opdeling tussen economische en politieke vluchtelingen ook wel wat bizar.

Ik herinner ooit een interview gezien te hebben van een vrouw die bij (ik denk) de dienst vreemdelingenzaken aankwam. Er was een duidelijke mismatch tussen wat die vrouw dacht dat ze moest zeggen en wat ze echt moest zeggen. De reden die ze gaf voor haar asielaanvraag was dat ze er in haar thuisland niet elke dag in slaagde om haar kinderen eten te geven, dat ze schrik had dat ze misschien zelfs ooit zouden kunnen verhongeren. Dat leek haar, logisch eigenlijk, een heel goed excuus om te vluchten en bij een ander land aan te kloppen. Mensen van de dienst vreemdelingenzaken probeerden echter constant te vissen naar mogelijk politieke motieven. Had ze haar uitgesproken voor vrouwenrechten?, Waren er politieke dissidenten in de familie?, Had ze een conflict met een lokale politicus? De vrouw ontkende dat allemaal met kracht omdat zij duidelijk het gevoel had dat ze er haar aan het inluizen waren: Als ze had moet vluchten om dit soort redenen had ze het ergens zelf gezocht en had ze maar gewoon moeten zwijgen, dat was in haar zienswijze, opnieuw niet helemaal onlogisch, een goeie reden om haar asielaanvraag te weigeren.

Laatst bewerkt:
Ergens is die opdeling tussen economische en politieke vluchtelingen ook wel wat bizar.

Ik herinner ooit een interview gezien te hebben van een vrouw die bij (ik denk) de dienst vreemdelingenzaken aankwam. Er was een duidelijke mismatch tussen wat die vrouw dacht dat ze moest zeggen en wat ze echt moest zeggen. De reden die ze gaf voor haar asielaanvraag was dat ze er in haar thuisland niet elke dag in slaagde om haar kinderen eten te geven, dat ze schrik hadden ze misschien wel ooit gingen verhongeren. Dat leek haar, logisch eigenlijk, een heel goed excuus om te vluchten en bij een ander land aan te kloppen. Mensen van de dienst vreemdelingenzaken probeerden echter constant te vissen naar mogelijk politieke motieven. Had ze haar uitgesproken voor vrouwenrechten?, Waren er politieke dissidenten in de familie?, Had ze een conflict met een lokale politicus? De vrouw ontkende dat allemaal met kracht omdat zij duidelijk het gevoel had dat ze er haar aan het inluizen waren: Als ze had moet vluchten om dit soort redenen had ze het ergens zelf gezocht en had ze maar gewoon moeten zwijgen, dat was in haar zienswijze, opnieuw niet helemaal onlogisch, een goeie reden om haar asielaanvraag te weigeren.
Het is effectief vreemd dat "ik ga verhongeren" geen reden is om te vluchten. Ik snap waarom, maar voor die mensen moet dat heel raar lijken

Allez, bij de BRIC-conferenties zullen ze ook wel lachen. Dan zal het BRBC worden. Dit zal enkel door een West-Vlaming vlot uitgesproken kunnen worden.

Typische EU, ff zeggen tg ZA via Cites wat ze moeten doen met hun olifanten. Terwijl ze nu zelf gaan wolven willen gaan schieten. Beiden zijn nochtans CiTES listening appendix II.

Allez, bij de BRIC-conferenties zullen ze ook wel lachen. Dan zal het BRBC worden. Dit zal enkel door een West-Vlaming vlot uitgesproken kunnen worden.

Die naamsveranderingen. Het zal nooit niet een moody teenager vibe hebben voor mij

Die naamsveranderingen. Het zal nooit niet een moody teenager vibe hebben voor mij
Ik begrijp het ergens wel. Perzië werd ook veranderd naar Iran en Congo kreeg een tijdlang de naam Zaïre. Bepaalde namen hebben nu eenmaal een koloniale bijsmaak vanuit het standpunt van de lokale bevolking en worden veranderd naar een authentieke volkseigen naam.

Ik denk dat je dat van Indië zeker moet kaderen in het feit dat ze als grootmacht meer in de wereld wil staan. Dat ze recent een succesvolle maanlanding hebben ondernomen zal hen daarin zeker helpen. Mensen die continu afgeven op "de Chinezen" moeten dit toch aanmoedigen, want het is een geopolitieke rivaal van China. Lokaal tegengewicht.

Iemand samenvatting hiervan of kan iemand zeggen waarom ze vrijuit gaan? Klinkt super absurd en doet het geloof in justitie weer kelderen als ik afga op het kleine stukje die ik kan lezen.

Iemand samenvatting hiervan of kan iemand zeggen waarom ze vrijuit gaan? Klinkt super absurd en doet het geloof in justitie weer kelderen als ik afga op het kleine stukje die ik kan lezen.
Kort gezegd door een foute/slordige dagvaarding.

Ik begrijp het ergens wel. Perzië werd ook veranderd naar Iran en Congo kreeg een tijdlang de naam Zaïre. Bepaalde namen hebben nu eenmaal een koloniale bijsmaak vanuit het standpunt van de lokale bevolking en worden veranderd naar een authentieke volkseigen naam.

Ik denk dat je dat van Indië zeker moet kaderen in het feit dat ze als grootmacht meer in de wereld wil staan. Dat ze recent een succesvolle maanlanding hebben ondernomen zal hen daarin zeker helpen. Mensen die continu afgeven op "de Chinezen" moeten dit toch aanmoedigen, want het is een geopolitieke rivaal van China. Lokaal tegengewicht.

Niet onbegrijpelijk dat je als land niet meer geassocieerd wil worden met een de klassieker der Vlaamsen Trouwfeesten :unsure:

Zaïre was wel de naam die Mobutu eraan gaf, nà de onafhankelijkheid.

Hier is nog een lijstje met landen/steden die ook al van naam zijn veranderd. Het is wat langer dan ik had gedacht, maar hier komt het:

• Abyssinië, een oud Afrikaans koninkrijk, werd Ethiopië in 1931 toen keizer Haile Selassie de soevereiniteit van het land herstelde na de Italiaanse bezetting.
  • Angora, de thuisbasis van angorageiten, werd Ankara, de hoofdstad van Turkije, in 1930 als onderdeel van de moderniseringsinspanningen van de Turkse Republiek.
  • Bohemen was een Europees koninkrijk. Na de Eerste Wereldoorlog voegden de Tsjechische mensen van Bohemen en Moravië zich bij de Slowaken van Slowakije om het land Tsjechoslowakije te vormen in 1918 (het land werd in 1993 verdeeld in de Tsjechische Republiek en Slowakije).
  • Burma, een land in Azië, werd in 1989 door de militaire regering hernoemd naar Myanmar. Sommige landen en organisaties gebruiken echter nog steeds Burma als de officiële naam of als een synoniem voor Myanmar.
  • Ceylon werd in 1972 een republiek en veranderde haar naam in Sri Lanka, wat "prachtige zaak" betekent.
  • Constantinopel was vernoemd naar de Romeinse keizer Constantijn. Toen de Turken de stad veroverden, hernoemden ze deze in 1453 naar Istanbul. Veel mensen noemden het nog steeds Constantinopel tot 1930, toen het officieel Istanbul werd.
  • Kampuchea is nu Cambodja. De naam Kampuchea werd gebruikt door het regime van de Rode Khmer van 1975 tot 1979 en door de Volksrepubliek Kampuchea van 1979 tot 1989. In 1990 keerde het land terug naar zijn oorspronkelijke naam Cambodja.
  • Mesopotamië, de vruchtbare vlakte tussen de Tigris en de Eufraat, is nu Irak (evenals kleinere delen van Syrië, Turkije en Iran). De naam Mesopotamië werd door oude Griekse en Romeinse schrijvers gebruikt om naar de regio te verwijzen. De moderne naam Irak is afgeleid van het Arabische woord voor Uruk, een van de oudste steden in Mesopotamië.
  • Peking, China, heet nu Beijing. De naam Peking is gebaseerd op een oudere romanisatiesysteem dat door westerlingen werd gebruikt tot de jaren 1980. De naam Beijing is gebaseerd op het pinyin-systeem dat in 1958 door China werd aangenomen als het officiële romanisatiesysteem.
  • Het koninkrijk van Perzië is nu Iran. De naam Perzië werd door westerlingen gebruikt om naar het land te verwijzen tot 1935, toen Reza Shah Pahlavi vroeg dat de internationale gemeenschap in plaats daarvan Iran zou gebruiken. Iran is afgeleid van het woord Aryana, wat "land van de Ariërs" betekent in het Oud-Perzisch.
  • Pruisen bestaat niet meer. Na de Tweede Wereldoorlog werd het verdeeld tussen Polen, Duitsland, en de USSR. Pruisen was een Duitse staat die bestond van 1525 tot 1947. Het was een belangrijke macht in Europa en speelde een sleutelrol in de Duitse eenwording in 1871.
  • Rhodesië in Afrika werd vernoemd naar Cecil Rhodes, een Engelsman die Europese blanken aanmoedigde om zich in Afrika te vestigen. Vandaag is Zuid-Rhodesië Zimbabwe en Noord-Rhodesië is Zambia. Zuid-Rhodesië verklaarde zich in 1965 onafhankelijk van Groot-Brittannië en nam de naam Rhodesië aan. In 1979 veranderde het kort zijn naam in Zimbabwe Rhodesië voordat het in 1980 Zimbabwe werd. Noord-Rhodesië werd in 1964 onafhankelijk van Groot-Brittannië en werd Zambia.
  • Saigon, de hoofdstad van Zuid-Vietnam, werd Ho Chi Minhstad toen de communisten het land in 1975 overnamen. Ho Chi Minh was een communistische leider die de Viet Minh leidde tegen het Franse kolonialisme en later vocht tegen Zuid-Vietnam en zijn bondgenoten tijdens de Vietnamoorlog.
  • Sint-Petersburg, Rusland, werd gebouwd door de Russische tsaar Peter de Grote. De naam werd in 1914 tijdens de Eerste Wereldoorlog gewijzigd in Petrograd om minder Duits te klinken. In 1924, na de dood van Vladimir Lenin, werd het hernoemd tot Leningrad om hem te eren. In 1991, na de ineenstorting van de Sovjet-Unie, keerde het terug naar zijn oorspronkelijke naam Sint-Petersburg.
  • Siam is nu Thailand. De naam Siam werd door westerlingen en buurlanden gebruikt om naar het land te verwijzen tot 1939, toen het zijn naam veranderde in Thailand, wat "land van de vrijen" betekent in het Thais. In 1945 keerde het kort terug naar Siam voordat het in 1949 opnieuw Thailand werd.
  • Tanganyika en Zanzibar, in Afrika, verenigden zich tot één land, Tanzania, in 1964. Tanganyika was een voormalig Brits grondgebied dat in 1961 onafhankelijkheid verwierf. Zanzibar was een voormalig Brits protectoraat dat in 1963 onafhankelijk werd.
  • Zaïre, de naam van een van de grootste landen in Afrika, werd in 1997 gewijzigd in de Democratische Republiek Congo. De naam Zaïre werd aangenomen door de dictator Mobutu Sese Seko in 1971 als onderdeel van zijn campagne voor "authenticiteit" om het koloniale erfgoed uit te wissen. De naam Congo verwijst naar de Congo-rivier, die door het land stroomt.

Het is dus inderdaad niet zo ongewoon, maar er gaat ook meestal wat aan vooraf.

Het is in deze gewoon zeer raar aangezien het niks te maken heeft met het koloniaal verleden.
De vraag is vooral waarom nu.

Nog eentje, maar minder opvallend:

Türkiye​

The Republic of Türkiye changed its official name from The Republic of Turkey on 26 May 2022 in a request submitted to the Secretary-General by the country's Minister of Foreign Affairs.

Terug
Bovenaan