Kleine nieuwtjes

Sorry maar dat is echt nonsens. Files worden veroorzaakt door structurele verzadiging van het wegennet en ongevallen. Een lang inhaalmanoeuvre door een camion is zeker irritant indien het niet al te druk is, maar dat veroorzaakt geen files. Op een quasi verzadigde autostrade ligt de snelheid amper hoger dan 90 km/u - ik denk dat velen tegenwoordig al blij zijn als ze in de spits constant aan 90-100 kunnen rijden.
Echte flessenhalzen ontstaan bij punten waar veel verkeer samenkomt, zoals verkeerswisselaars of een oprit die een autostrade op het punt van verzadiging brengt.
Dit is voor mij een statement zoals 'moest iedereen gewoon aan 140 doorrijden op het linkervak, de files zouden direct wegzijn', wat ik onlangs van een collega hoorde :unsure:

dat zijn zo van die veralgemeningen die ook gewoon niet waar zijn.
files zijn er eerder door de overdaad van op-en-afritten (om dan nog niet te spreken over die aan tankstations waar op minder dan 200m vóór de oprit nog een beperking geldt van 50km/u), middenvakrijders, asociaal rijgedrag, slechte infrastructuur, overdaad aan werkzaamheden (ik passeer straks op weg naar mijn werk 3 grote werven)

het gewoon steken op "een camion die aan het inhalen is" is gewoon belachelijk. die camions rijden dan aan 90/u, daardoor gaat ge op de R0 met 3 rijvakken geen file hebben hoor.

Jullie hebben nog niet gehoord van het fenomeen accordion files?

Al ben ik het er mee eens dat het niet enkel door de vrachtwagens komt die inhalen maar door de combinatie van alles dat de verkeerstroom onderbreekt
(opritten, afritten, tragere inhaalmaneuvers, zicht op de tegengestelde richting igv een ongeluk, ...)

dat zijn zo van die veralgemeningen die ook gewoon niet waar zijn.
files zijn er eerder door de overdaad van op-en-afritten (om dan nog niet te spreken over die aan tankstations waar op minder dan 200m vóór de oprit nog een beperking geldt van 50km/u), middenvakrijders, asociaal rijgedrag, slechte infrastructuur, overdaad aan werkzaamheden (ik passeer straks op weg naar mijn werk 3 grote werven)

het gewoon steken op "een camion die aan het inhalen is" is gewoon belachelijk. die camions rijden dan aan 90/u, daardoor gaat ge op de R0 met 3 rijvakken geen file hebben hoor.
Ooit al vlak voor de ochtendspits op de E19 gereden. Je kan daar overal 120 rijden. Tot er Zemst een vrachtwagen beslist dat hij een andere wil inhalen. Plots gaat die 3 rijvaksbaan naar een 1 rijvaksbaan en ontstaat daar wel een file. Dat is wel degelijk de oorzaak van de ochtendspits hoor.

Wie durft Trump nog een slechte zakenman noemen: een mugshot weten om te zetten in hard cash... well played, Trump. En ja, dat zegt genoeg over zijn volgelingen, maar hij weet het geld toch maar mooi uit hun zakken te slaan met iets wat normaal als negatief wordt beschouwd. Zijn PR-machine werkt vlotjes in het bespelen van zijn doelpubliek.

Wie durft Trump nog een slechte zakenman noemen: een mugshot weten om te zetten in hard cash... well played, Trump. En ja, dat zegt genoeg over zijn volgelingen, maar hij weet het geld toch maar mooi uit hun zakken te slaan met iets wat normaal als negatief wordt beschouwd. Zijn PR-machine werkt vlotjes in het bespelen van zijn doelpubliek.

Ik zie die nog es president worden en zichzelf een presidentieel pardon geven.

Wel grappig dat ge middenvakrijders wel aanduidt als onderdeel van het probleem, maar voor zover dat ik weet rijden die meestal toch nog sneller dan een camion. Middenvaksrijder aan 100-110 is een probleem, maar een camion aan 92 niet. Checks out.
Middenvakrijders zorgen wel voor een flessenhals die heel lang blijft meegaan. Vrachtwagen flessenhalzen zijn een stuk korter.

Trouwens wat versta je onder files? Dat iedereen 90 rijdt door een inhalende vrachtwagen?
En vergeet ook niet dat sommige vrachtwagens zelfs maar 80 doen. Dan gaat het wel om meer dan 2km/u verschil.

Middenvakrijders zorgen wel voor een flessenhals die heel lang blijft meegaan. Vrachtwagen flessenhalzen zijn een stuk korter.

Trouwens wat versta je onder files? Dat iedereen 90 rijdt door een inhalende vrachtwagen?
En vergeet ook niet dat sommige vrachtwagens zelfs maar 80 doen. Dan gaat het wel om meer dan 2km/u verschil.
Dat klopt niet, want het is niet die inhalende vrachtwagen die de oorzaak is, maar de iets trager rijdende. Alle vrachtwagens die daar achter rijden, halen die in en bijgevolg is zo 1 vrachtwagen ook een continue flessenhals die de facto onze autostrades limiteren op 1 rijvak.

Dat klopt niet, want het is niet die inhalende vrachtwagen die de oorzaak is, maar de iets trager rijdende. Alle vrachtwagens die daar achter rijden, halen die in en bijgevolg is zo 1 vrachtwagen ook een continue flessenhals die de facto onze autostrades limiteren op 1 rijvak.
Maar dan noem je een trein van auto’s aan 90km/u een file? Want dat krijg je op zo’n 2 baans autostrades als er inhalende vrachtwagens zijn.

Maar dan noem je een trein van auto’s aan 90km/u een file? Want dat krijg je op zo’n 2 baans autostrades als er inhalende vrachtwagens zijn.
Achter die eerste krijg je een harmonica-effect he. Waardoor het vanachter helemaal stil valt.

En ik vind 90 waar 120 kan eigenlijk file ja (of nuja "vertraging" zoals ze dat op de radio is zeggen. Net zoals ik 20 in een zone 30, 30 in een bebouwde kom en 50 in een zone 70 ook een vertraging en vervelend vind.

Ik heb het hier wel specifiek over de files op bvb de E19, die op de R0 is gewoon saturatie van de weg, die trekt zich 's morgens door tot ergens achter Brucargo, maar er is heel vaak nog een extra "file" rond Mechelen door inhalende vrachtwagens.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/29/asielopvang-de-moor/
Enkele dagen na de opruimactie in Brussel-Zuid... Gaan we even duizenden mensen op straat zetten :crazy:
Wat je 'uitspaart' aan asielbeleid betaal je gewoon overal in de maatschappij dubbel terug.

Daarnaast "vrouwen en kinderen eerst" goldt misschien op de Titanic, maar is volgens mij geen humaan beleid, laat staan dat dit niet discriminerend is...

Ongelooflijk wat een debiele beslissing.

Hoezo, ik zag in een ander topic dat bestrijding van corruptie geen item was waar belgie aan mee deed.

Er werd beweerd dat dit soort incidenten een topje zijn van een ijsberg, anderen spraken dit tegen.
Ik neig in het geval van België misschien ook niet richting een gigantische ijsberg... maar dat er nog politici zijn waarvan de corruptie voor eeuwig en altijd in een gedekt potje zal blijven zitten (een mini-ijsberg dus) lijkt mij wél erg waarschijnlijk. Zelf al gehoord van zo'n "miniem" (denk aan de waarde van een middenklasse wagen) voorbeeld hier uit de gemeente bijvoorbeeld.

Maar ja, dat is in vergelijking met wat hier in het geval van de zoon van Marie Arena gevonden is natuurlijk al klein bier.

Ik denk niet dat iemand beweert dat België volledig corruptievrij is of dat er hier niemand met macht is die zijn/haar positie misbruikt om zichzelf of naasten te verrijken. Dat kan je gewoonweg niet vermijden, tenzij je Big Brother-gewijs iedereen's doen en laten controleert, en dat willen we ook weer niet.

De reacties in dat topic kwamen er naar mijn gevoel vooral omdat het voor de achtduizendste keer een bericht betrof dat compleet onnodig en off-topic de 'jamaar wij zijn zelf geen haar beter' kaart trok. Geen land is perfect, en ook ik heb weet van gemeenteraadsleden die vrolijk hun positie misbruiken om de eigen projecten te steunen (maar goed, wie niet denk ik dan) maar qua corruptie en schimmige zaakjes zit België lang niet in dezelfde liga als Oekraïne, Rusland, etc. Dat durf ik nu wel beweren.

De russische maanlanding was mislukt zeker?

Bekende Russische raketwetenschapper sterft na eten giftige paddenstoelen

Terug
Bovenaan