Kleine nieuwtjes

Maar dat is dus niet waar. Als een agent geweld gebruikt om iemand neer te halen dan is (of kan) dat zinvol geweld zijn. Als iemand geweld gebruikt om zichzelf te beschermen tegen iemand die (zinloos) geweld gebruikt dan is dat zinvol geweld (ergo Oekraïene) of als die 2 personen zich verdedigd hadden en met hun tweetjes die volledige groep van 10 of whatever personen het waren de vloer ermee hadden aangeveegd.

Anonymous zou gelijk gehad hebben indien het effectief een groep was die uit het niets ineens 2 personen ineenklopte. Op het moment dat je x tijd ervoor als groep zware ruzie (inclusief geweld op vorige gelegenheden) had, je daarnaast x uur ervoor ook nog eens als beperkte groep een zwaar uit de hand lopende woordenwisseling had waarbij er vermeld wordt ik zal u weten te vinden (vb) en dan x uur later er al dan niet een grotere groep terugkomt en die 2 personen, waarmee men ervoor in een hoogoplopende ruzie is geëindigd, ineen begint te kloppen. Dan is dat gewoon geen zinloos geweld volgens die definitie. Je kan dat geweld zinloos vinden. Maar volgens de pure definitie van de uitdrukking zinloos geweld voldoet het daar gewoon niet aan.

Aangezien de daad :
incidenteel (dus toevallig/spontaan) van aard moet zijn en de willekeurige wijze dat het slachtoffer gekozen wordt. In dit voorbeeld is dat gewoon helemaal niet het geval.
https://repository.wodc.nl/bitstrea...-tekst_tcm28-77510.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Idd, we bedoelen hetzelfde, ik wou niet zeggen dat er geen zinnig geweld bestaat maar dat er ook geweld is dat volgens de definitie niet "zinloos" is maar dat toch niet graag als zinvoller benoemen. Iemand die zijn vrouw slaat of een roofoverval pleegt doet niet aan zinloos geweld, maar het voelt wat raar aan omdat zo te stellen.
 
Idd, we bedoelen hetzelfde, ik wou niet zeggen dat er geen zinnig geweld bestaat maar dat er ook geweld is dat volgens de definitie niet "zinloos" is maar dat toch niet graag als zinvoller benoemen. Iemand die zijn vrouw slaat of een roofoverval pleegt doet niet aan zinloos geweld, maar het voelt wat raar aan omdat zo te stellen.
Ja, maar grofweg gezegd wil de vermelding zinvol of zinloos als adjectief gewoon zeggen of er een verklaarbare reden (eender welke, hoe vergezocht ook) voor kan gevonden worden waarom dit gebeurd is.

Om meer draait het in mijn ogen niet echt. Het draait niet om een waardeoordeel te vellen over het nut van het geweld. Waar sommigen het wel mee gelijk proberen te schakelen.
 
Ja, maar grofweg gezegd wil de vermelding zinvol of zinloos als adjectief gewoon zeggen of er een verklaarbare reden (eender welke, hoe vergezocht ook) voor kan gevonden worden waarom dit gebeurd is.

Om meer draait het in mijn ogen niet echt. Het draait niet om een waardeoordeel te vellen over het nut van het geweld. Waar sommigen het wel mee gelijk proberen te schakelen.
Idd, ik denk dat als we het willekeurig geweld zouden noemen, want dat is wat we eigenlijk bedoelen, er heel wat minder verwarring zou zijn.
 
Het ziet er naar uit dat de VRT misschien wel een nieuw bestuur nodig heeft. Ook "Godvergeten" was bijna 'uitgesteld' wegens niet "verstandig"


Over de directeur content Jansegers "Verschillende mensen die hem kennen, zeggen dat hij niet hoog oploopt met de opdracht van de VRT om maatschappelijk relevante programma’s te brengen. De ex-VTM-directeur zou liever inzetten in op entertainment"

"Ook ceo Delaplace zou een voorkeur hebben voor ongevaarlijk entertainment. “Ze zijn allergisch voor alles wat stof doet opwaaien”, klinkt het bij een welgeplaatste bron, een inschatting die door verschillende anderen wordt bevestigd."

De VRT is een openbare zender, entertainment komt wel van VT4 en VTM. Ik verwacht van een openbare omroep meer dan alleen maar entertainment.
 
Laatst bewerkt:
Oprechte vraag:
Heeft een raad van bestuur enig beslissingsrecht wat wel/niet uitgezonden mag worden?
Dit bedrijf, VRT, met een dominant conservatieve raad van bestuur (50% van raad van bestuur VRT zijn afgevaardigden van NVA en VB) dat tegen kritiek op de kerk is, de docu van BDP dat in eerst instantie tegengehouden werd, ... .
Je zou je vragen kunnen beginnen stellen.
 

Nog een argument in de vuilbak voor de bedrijfswagen. Gelukkig sponseren we door onze debiele fiscaliteit de vergroening van het buitenlands wagenpark.

Bedrijfswagens hebben altijd al maar één en enkel één argument nodig gehad: een fundamenteel netto-voordeel geven aan werknemers, zonder daar kapot op belast te worden.

Zolang de fiscale druk in BE blijft wat die is, gaat dat argument ook niet weg trouwens.
 

Nog een argument in de vuilbak voor de bedrijfswagen. Gelukkig sponseren we door onze debiele fiscaliteit de vergroening van het buitenlands wagenpark.
Lijkt me eerder dat Nederland en Noorwegen onze overheid klopt op het gebied van vergroening.
We hebben de auto's en dan nog is het buitenland interessanter.
Conclusie. We moeten nog meer belastingen betalen. Dat lost het wel op. (Want daar komt het in de realiteit uiteindelijk op neer. Men gaat dat netto voordeel nooit compenseren, nooit. Dat is fantasie)
 
Dat filmpje over zinloos geweld… voor hetzelfde geld hebben die een meisje van 13 verkracht en hebben ze het daar op de bus eens geregeld ipv ouders / politie te verwittigen. Waarmee ik dit niet goedkeur, maar de quote van de mama altijd dat hun zoon ‘geshokkeerd’ is door de daden… hm toch altijd met een korrel zout nemen neen?
 

Nog een argument in de vuilbak voor de bedrijfswagen. Gelukkig sponseren we door onze debiele fiscaliteit de vergroening van het buitenlands wagenpark.
vergroening is het zowieso of het nu hier is of 100km verderop.
zonder die elektrische/hybride bedrijfwagens zou het trouwens nog véél slechter zijn met de vergroening van het belgische wagenpark.
 
vergroening is het zowieso of het nu hier is of 100km verderop.
zonder die elektrische/hybride bedrijfwagens zou het trouwens nog véél slechter zijn met de vergroening van het belgische wagenpark.
Dus in andere landen, met minder bedrijfswagens, is het slechter qua vergroening van hun wagenpark?
 
Jan modaal moet hier in Belgie geen elektrische wagen hebben, maar met bedrijfswagens is men wel (quasi) verplicht om er een te nemen.
Die autos gaan dan na de lease veelal naar het buitenland, omdat ze daar meer gesubsidieerd worden? en verkopers verkopen aan de hoogste bieder.
 
Dus in andere landen, met minder bedrijfswagens, is het slechter qua vergroening van hun wagenpark?

Lijkt dat het enige wat werkt is klassieke wagens kapot belasten (Scandinavie/Nederland in mindere mate) of elektrische heel hard subsidiëren.
Voor de rest is er een vrij laag maximum van de bevolking die bereid is elektrische wagens te adopteren. Studie in VS plaatst dit op 20%, en je ziet dat ook in rondvragen in Belgie: https://www.hln.be/auto/meer-partic...-dan-een-elektrische-wagen-te-kopen~a82534e0/

Zonder dat ingrijpen is de total cost of ownership nog altijd hoger voor de elektrische wagen en dan heb je nog alle nadelen (lastige lange ritten, minder plek in auto).
 
Jan modaal moet hier in Belgie geen elektrische wagen hebben, maar met bedrijfswagens is men wel (quasi) verplicht om er een te nemen.
Die autos gaan dan na de lease veelal naar het buitenland, omdat ze daar meer gesubsidieerd worden? en verkopers verkopen aan de hoogste bieder.
subsidiering van tweedehandswagens in het buitenland? Daar wil ik wel eens voorbeelden van zien.


Noorwegen heeft >80% EV-marktaandeel
 

Ik snap niet goed waarom die mensen in de krant willen komen.
Ze laten hun hond ontsnappen, die dan 22 (!!) kippen doodbijt.

En dan nog het lef hebben om te zeggen "Ik mag er niet aan denken dat de kogel een van de kinderen had geraakt”

Euh, ik mag er niet aan denken dat uw slecht opgevoede hond een kind zou doodbijten?
 
of hoe zelfs het beroep winkelbediende naar lage loonlanden overhevelen... il faut le faire.... :unsure:

self-servicekiosks, selfscans, drivein die bediend wordt vanop remote uit Honduras,...

Maar je gaat nog altijd moeten schoonmaken, iemand fysiek aanwezig hebben daar, bevoorraden,... Zo'n dingen heeft eigenlijk weinig impact op personeelskosten.

In België zijn er ook een aantal selfservice winkels (Colruyt heeft er ééntje in Gent). Maar eigenlijk lost dat niet zoveel op qua personeel en het enigste dat het beconcurreert, zijn nachtwinkels in mijn ogen omdat het 24/7 open is.

Je hebt nog altijd iemand nodig die schoonmaakt,
je hebt nog altijd een "helpdesk" nodig (en in België is dat dus met kennis van Nederlands, Frans, Engels,... Veel geluk om zoéén te vinden in een lageloonland :p.),
je hebt altijd iemand nodig die security speelt (camerabeelden, politie bellen bij diefstal/vandalisme,daklozen uit de winkel halen,...)
je hebt nog altijd iemand nodig die de bevoorrading doet en de rekken vult,...
 
subsidiering van tweedehandswagens in het buitenland? Daar wil ik wel eens voorbeelden van zien.


Noorwegen heeft >80% EV-marktaandeel
Noorwegen heeft dit niveau van >80% gehaald door een groot aantal voordelen, waarvan uiteraard een deel te maken heeft met de aankoop van nieuwe wagens.
Echter ook een groot aantal voordelen voor elektrische wagens in het algemeen, of ze nu nieuw of tweedehands zijn.
Vandaag zijn een groot aantal van die voordelen reeds afgebouwd omdat ze hun doelstellingen hebben gerealiseerd, namelijk die mindset overzetten van fossiele brandstof naar ZEV (elektrisch/waterstof).
Hieronder de "voordelen" die ook betrekking hebben/hadden op alle elektrische voertuigen, of ze nu nieuw of 2de hands zijn, in bold/italic.
Zie ook de jaartallen, zij zijn daar dus al véél langer mee bezig, en veel diepgaander dan enkel maar op gebied van belastingen.

The Norwegian EV incentives:

  • No purchase/import tax on EVs (1990-2022). From 2023 some purchase tax based on the cars’ weight on all new EVs.
  • Exemption from 25% VAT on purchase (2001-2022). From 2023, Norway will implement a 25% VAT on the purchase price from 500 000 Norwegian Kroner and over
  • No annual road tax (1996-2021). Reduced tax from 2021. Full tax from 2022.
  • No charges on toll roads (1997- 2017).
  • No charges on ferries (2009- 2017).
  • Maximum 50% of the total amount on ferry fares for electric vehicles (2018)
  • Maximum 50% of the total amount on toll roads (2018-2022). From 2023 70%
  • Free municipal parking (1999- 2017)
  • Access to bus lanes (2005-). New rules allow local authorities to limit the access to only include EVs that carry one or more passengers (2016-)
  • 25% reduced company car tax (2000-2008). 50% reduced company car tax (2009-2017). Company car tax reduction reduced to 40% (2018-2021) and 20 percent from 2022.
  • Exemption from 25% VAT on leasing (2015-)
  • The Norwegian Parliament decided on a national goal that all new cars sold by 2025 should be zero-emission (electric or hydrogen) (2017).
  • «Charging right» for people living in apartment buildings was established (2017-)
  • Public procurement: From 2022 cars needs to be ZEV. From 2025 the same applies to city buses
Hoeveel voordelen krijgen gebruikers van 2de hands elektrische wagens in België? Voor zover ik weet enkel op gebied van wegentaks...
 
Terug
Bovenaan