Kleine nieuwtjes


Zorgsector waarschuwt: "Ook u zal moeten betalen voor faillissement van commerciële woonzorgcentra​


De Orpea-crisis maakt het debat over zorg als een commercieel product weer brandend actueel. Blijven we toelaten dat je op zorg ongebreideld winst kan maken, met alle risico’s daaraan verbonden? Vinden we het normaal dat commerciële bedrijven kwetsbare mensen en medewerkers in de kou laten staan wanneer het bedrijf op een bepaald moment te weinig opbrengt of te veel gaat kosten?
De meeste commerciële woonzorgcentra maken deel uit van internationale groepen, die ook vaak beursgenoteerd zijn. Ze vormen een almaar groter deel binnen het totale aanbod van woonzorgcentra in Vlaanderen. In 2013 bedroeg hun marktaandeel van het totaal aantal erkende woongelegenheden nog 18,5%, in 2020 was dat al 27%. Let wel: er zijn ook woonzorgcentra met een (nep) vzw-statuut die deel uitmaken van een commerciële groep. Ook zij behoren tot de “for profit” sector.


De commerciële woonzorgcentra weten goed door te rekenen aan de gebruiker. Uit de jaarlijkse dagprijsmeting van het Agentschap Zorg en Gezondheid van mei 2022 blijkt dat de gewogen gemiddelde dagprijs in een openbaar woonzorgcentrum 60,6 euro bedroeg, in een social profit woonzorgcentrum 61,9 euro en in een commercieel woonzorgcentrum 69,6 euro. Een bewoner betaalt dus in een commercieel woonzorgcentrum algauw per maand ruim 250 euro meer dan in de andere types. Ondanks hun hogere dagprijzen zetten de commerciële woonzorgcentra minder personeel in.
De mogelijke gevolgen voor de mensen, voor bewoners én personeel, zijn niet te overzien. Zij zijn de slachtoffers wanneer het misloopt. En ook de belastingbetaler. Want de overheid zal niet anders kunnen dan bijspringen. Net zoals bij de bankencrisis.
Toen werd duidelijk wat er gebeurt bij een al te groot vertrouwen in het zelfregulerend vermogen van de marktprincipes. De torenhoge winsten vloeiden in de wonderjaren naar de investeerders. Maar toen de zeepbel uiteenspatte mocht de overheid, en dus de belastingbetaler, opdraaien voor de verliezen.
Dat is in de zorg niet anders. Het is privé-investeerders niet te doen om de mensen en de zorg, maar om rendement. De winstlogica eist altijd haar rechten op. Ten koste van de meest kwetsbaren.
Het staat op VRTnws dus vrij beschikbaar, maar enkele citaten hierboven.

Voor mij toch een extra teken aan de wand dat bepaalde zaken echt niet geprivatiseerd moeten worden, want "de markt regelt het wel" is niet iets waarop je het welzijn van onze -sowieso al wat verwaarloosde- ouderen wil wedden.
 

Zorgsector waarschuwt: "Ook u zal moeten betalen voor faillissement van commerciële woonzorgcentra​





Het staat op VRTnws dus vrij beschikbaar, maar enkele citaten hierboven.

Voor mij toch een extra teken aan de wand dat bepaalde zaken echt niet geprivatiseerd moeten worden, want "de markt regelt het wel" is niet iets waarop je het welzijn van onze -sowieso al wat verwaarloosde- ouderen wil wedden.

Absoluut mee akkoord.

Je zit in de gezondheidszorg sowieso altijd met een onmogelijke spreidstand. Het is niet mogelijk om én mensen de allerbeste zorg te bieden én daar het allerhoogste rendement op te halen. Dat gaat gewoon niet.
 
Denk zelf dat het -helaas- niet beperkt blijft tot commerciële voorzieningen.

Mijn vrouw heeft nog gewerkt in een voorziening voor mensen met een beperking. Voor de nachten was daar 'slapende waak' dus je mocht slapen tussen bepaalde uren. Maar als je moest opstaan om iemand te helpen werd dit onmiddellijk minstens een halfuur overuren.

Toen ze daar iemand hadden die 's nachts regelmatig moest (geholpen worden met) opstaan om te plassen, mochten ze die zijn nodige medicatie niet meer geven omdat die vochtafdrijvend was en omdat hij dus moest plassen. Om zo de overuren te beperken
 
Voor mij toch een extra teken aan de wand dat bepaalde zaken echt niet geprivatiseerd moeten worden, want "de markt regelt het wel" is niet iets waarop je het welzijn van onze -sowieso al wat verwaarloosde- ouderen wil wedden.

Niet mee eens. De goederen zijn enorm schaars, de vraag enorm. De markt kan dat efficienter organiseren dan de overheid. Dat is het probleem niet. Het echte probleem ten gronde is dat we allemaal een bepaald idee hebben van de kwaliteit van zo een wzc, maar we kunnen (sommigen willen) dat gewoon niet betalen - pay peanuts, gets monkeys. De gesubsidieerde wzc betalen we allemaal mee, maar ook daar is de kwaliteit gewoon ook enorm beperkt, daar zou je ouder ook niet vrolijk worden hoor.

Uiteindelijk is het enige alternatief ofwel genoeg betalen, ofwel mantelzorg(/ouder in huis halen).

Het is natuurlijk maar een opiniestuk, maar ik vind het altijd jammer als ze de privé zo tendentieus voorstellen. Er iets niets mis met winstbejag, winst is goed, want dat maakt het product (i.e. wzc) op termijn enkel beter.
 
Niet mee eens. De goederen zijn enorm schaars, de vraag enorm. De markt kan dat efficienter organiseren dan de overheid. Dat is het probleem niet. Het echte probleem ten gronde is dat we allemaal een bepaald idee hebben van de kwaliteit van zo een wzc, maar we kunnen (sommigen willen) dat gewoon niet betalen - pay peanuts, gets monkeys. De gesubsidieerde wzc betalen we allemaal mee, maar ook daar is de kwaliteit gewoon ook enorm beperkt, daar zou je ouder ook niet vrolijk worden hoor.

Uiteindelijk is het enige alternatief ofwel genoeg betalen, ofwel mantelzorg(/ouder in huis halen).

Het is natuurlijk maar een opiniestuk, maar ik vind het altijd jammer als ze de privé zo tendentieus voorstellen. Er iets niets mis met winstbejag, winst is goed, want dat maakt het product (i.e. wzc) op termijn enkel beter.
Winst kàn goed zijn en kàn het product beter maken. Maar het enige alternatief is genoeg betalen. En wat als je dat niet kunt? Is die zorg dan iets wat je wilt laten afhangen van hoeveel je vergaard hebt in je leven, zolang dat vergaren geen afspiegeling is van je bijdrage aan de maatschappij?
 
Het is natuurlijk maar een opiniestuk, maar ik vind het altijd jammer als ze de privé zo tendentieus voorstellen. Er iets niets mis met winstbejag, winst is goed, want dat maakt het product (i.e. wzc) op termijn enkel beter.
er zijn genoeg waar privatisering het omgekeerde betekent hoor. als uw loonkosten en materiele kosten zo hoog zijn, dat uw product onbetaalbaar heb je de keuze tussen het exclusief maken, of besparen op het product zelf.

tenzij je niet naar de winst moet kijken.
 
Niet mee eens. De goederen zijn enorm schaars, de vraag enorm. De markt kan dat efficienter organiseren dan de overheid. Dat is het probleem niet. Het echte probleem ten gronde is dat we allemaal een bepaald idee hebben van de kwaliteit van zo een wzc, maar we kunnen (sommigen willen) dat gewoon niet betalen - pay peanuts, gets monkeys. De gesubsidieerde wzc betalen we allemaal mee, maar ook daar is de kwaliteit gewoon ook enorm beperkt, daar zou je ouder ook niet vrolijk worden hoor.

Uiteindelijk is het enige alternatief ofwel genoeg betalen, ofwel mantelzorg(/ouder in huis halen).

Het is natuurlijk maar een opiniestuk, maar ik vind het altijd jammer als ze de privé zo tendentieus voorstellen. Er iets niets mis met winstbejag, winst is goed, want dat maakt het product (i.e. wzc) op termijn enkel beter.
Ik ben persoonlijk niet echt overtuigd van het feit dat "de markt" iets sowieso efficiënter organiseert dan de overheid. Ja in principe kan het wegens wendbaarder, maar in de praktijk zijn dat ook maar (grote) bedrijven waar mensen werken die niet 100% efficiënt zijn. Het commercieel WZC waar mijn vrouw werkt was zo tot voor kort compleet mismanaged.

Natuurlijk is het maar een opiniestuk, maar winst maken de facto als iets goed zien, is dit niet een beetje naïef ook? Wanneer dit voornamelijk voor aandeelhouders is, en er dan na bv. het uitbreken van een schandaal een schuldenberg "ontstaat", die eigenlijk enkel opgelost kan worden door de overheid omdat er anders mensen op straat staan, lijkt het mij dat er meer is dan marktwerking die speelt.

En wat is dan eigenlijk de meerwaarde voor de maatschappij aan dat soort centra? Ze maken winst door ofwel te besparen waar dit mogelijk ongewenst is, of door hogere prijzen aan te rekenen (of sowieso beide want meer winst is goed), en die winst gaat naar enkelen. Tegelijkertijd kunnen we ze niet gewoon op de fles laten gaan want het gaat over mensen, dus indien het verkeerd loopt springt de overheid=de maatschappij toch bij. Zouden we dan niet beter het gewoon van in het begin als een taak van maatschappelijk nut zien?
 
Winst kàn goed zijn en kàn het product beter maken. Maar het enige alternatief is genoeg betalen. En wat als je dat niet kunt? Is die zorg dan iets wat je wilt laten afhangen van hoeveel je vergaard hebt in je leven, zolang dat vergaren geen afspiegeling is van je bijdrage aan de maatschappij?

Dat is allemaal vanuit de assumptie dat je je ouder/ouders absoluut naar een wzc stuurt. Er is een culturele ontwikkeling geweest de laatste decennia waar we die "zorg" gewoon massaal outsourcen. Kinderopvang is nog zo een voorbeeld, met eigenlijk dezelfde problemen. Als je niet genoeg vergaard hebt in een geprivatiseerde situatie, dan bestaat toch nog altijd het alternatief om je ouder in huis te halen en zelf in staan voor de zorg? Maar dat gebeurt bijna niet meer.

Uiteindelijk is de zorg voor die ouder en iemand moet die "kost" betalen. Die kost kan je individualiseren (privé) of collectiviseren (publiek), maar hoe dan ook, altijd je goede kwaliteit wil, ga je gewoon veel mogen betalen. En dat doen we niet vandaag, waardoor de kwaliteit gewoon laag ligt, waar je ook gaat.

Ik ben persoonlijk niet echt overtuigd van het feit dat "de markt" iets sowieso efficiënter organiseert dan de overheid. Ja in principe kan het wegens wendbaarder, maar in de praktijk zijn dat ook maar (grote) bedrijven waar mensen werken die niet 100% efficiënt zijn. Het commercieel WZC waar mijn vrouw werkt was zo tot voor kort compleet mismanaged.

Natuurlijk is het maar een opiniestuk, maar winst maken de facto als iets goed zien, is dit niet een beetje naïef ook? Wanneer dit voornamelijk voor aandeelhouders is, en er dan na bv. het uitbreken van een schandaal een schuldenberg "ontstaat", die eigenlijk enkel opgelost kan worden door de overheid omdat er anders mensen op straat staan, lijkt het mij dat er meer is dan marktwerking die speelt.

En wat is dan eigenlijk de meerwaarde voor de maatschappij aan dat soort centra? Ze maken winst door ofwel te besparen waar dit mogelijk ongewenst is, of door hogere prijzen aan te rekenen (of sowieso beide want meer winst is goed), en die winst gaat naar enkelen. Tegelijkertijd kunnen we ze niet gewoon op de fles laten gaan want het gaat over mensen, dus indien het verkeerd loopt springt de overheid=de maatschappij toch bij. Zouden we dan niet beter het gewoon van in het begin als een taak van maatschappelijk nut zien?

De markt is efficienter, maar dat wil niet zeggen dat ieder bedrijf in die markt efficienter is (cfr je vrouw). Maar die inefficienten vergaan uiteindelijk ten voordele van de efficienten. De winst gaat ook niet noodzakelijk naar de aandeelhouders hé. Dat gaat ook naar lonen, investeringen, innovatie, anders blijf je ter plekke trappelen en ga je uiteindelijk op de fles en kan een ander wzc profiteren van je mismanagement.
Of het naief is, zo werkt de markt gewoon, en daarom wonen we in zo een welvarend land. Het is gewoon een gegeven in Belgie dat we altijd heel kritisch kijken voor alles wat mogelijk mis kan lopen daar, maar dat we alles wat misloopt in de publieke centra maar gewoon accepteren.

Onderliggend is het gewoon een feit dat we stilaan op de grenzen botsen van ons sociaal model en daardoor de zorg gigantisch onder druk komt te staan. Daar moeten oplossingen voor komen, en meer publieke middelen zie ik niet echt als een zinvolle oplossing.
 
Dat is allemaal vanuit de assumptie dat je je ouder/ouders absoluut naar een wzc stuurt. Er is een culturele ontwikkeling geweest de laatste decennia waar we die "zorg" gewoon massaal outsourcen. Kinderopvang is nog zo een voorbeeld, met eigenlijk dezelfde problemen. Als je niet genoeg vergaard hebt in een geprivatiseerde situatie, dan bestaat toch nog altijd het alternatief om je ouder in huis te halen en zelf in staan voor de zorg? Maar dat gebeurt bijna niet meer.
Dat gebeurt deels niet meer omdat beide partners van het gezin gaan werken hé, dan wordt een inwonende ouder onmogelijk als die (zwaar) hulpbehoevend wordt. Het lijkt me nogal contradictorisch om dat dan als alternatief voorop te stellen voor wie het outsourcen niet kan betalen.
De markt is efficienter, maar dat wil niet zeggen dat ieder bedrijf in die markt efficienter is (cfr je vrouw). Maar die inefficienten vergaan uiteindelijk ten voordele van de efficienten.
Ja, in theorie, in een perfect vrije markt zeker, op een onbekende tijdsschaal? Dat lijken mij toch altijd van die theoretische algemeenheden waar je je praktische vragen bij kan stellen hoor. Wat is de eindsituatie trouwens, care-amazon die als enige speler overblijft en als monopolist zijn zin kan doen?
De winst gaat ook niet noodzakelijk naar de aandeelhouders hé. Dat gaat ook naar lonen, investeringen, innovatie, anders blijf je ter plekke trappelen en ga je uiteindelijk op de fles en kan een ander wzc profiteren van je mismanagement.
Ik sprak inderdaad maar over een deel van de winst, maar dan blijft de kritiek toch gewoon overeind? Een minderheid deelt in de winst van een bedrijf dat opereert onder bescherming van de overheid, want wie wil zo'n bedrijf failliet laten draaien en mensen op straat zien terecht komen? Verder weet ik nu ook niet echt of WZC aan veel innovatie doen.
Of het naief is, zo werkt de markt gewoon, en daarom wonen we in zo een welvarend land. Het is gewoon een gegeven in Belgie dat we altijd heel kritisch kijken voor alles wat mogelijk mis kan lopen daar, maar dat we alles wat misloopt in de publieke centra maar gewoon accepteren.

Onderliggend is het gewoon een feit dat we stilaan op de grenzen botsen van ons sociaal model en daardoor de zorg gigantisch onder druk komt te staan. Daar moeten oplossingen voor komen, en meer publieke middelen zie ik niet echt als een zinvolle oplossing.
We wonen in een welvarend land waar de markt sterk gereguleerd is hé, niet in de ideale zelfregulerende vrije markt, die afhankelijk van wie je het vraagt een even grote mythe is als het perfecte communisme.

Verder heb ik eigenlijk nooit anders gehoord dat het OCMW-rusthuis als een soort van vergeetput voor arme mensen, in tegenstelling tot de commerciële instellingen. Maar zijn die laatsten niet gewoon gelijk geworden aan de eersten?
 

Los van het dossier zelf. Het is ergens toch eigenaardig dat je in beroep een uitspraak kan krijgen die voor een groot deel afwijkt van de originele uitspraak?

Een beetje als twee keer hetzelfde examen afleggen en bij de ene prof grandioos buizen maar bij de andere erdoor met 15/20.

Zitten we met enige willekeur in onze rechtspraak?
 

Los van het dossier zelf. Het is ergens toch eigenaardig dat je in beroep een uitspraak kan krijgen die voor een groot deel afwijkt van de originele uitspraak?

Een beetje als twee keer hetzelfde examen afleggen en bij de ene prof grandioos buizen maar bij de andere erdoor met 15/20.

Zitten we met enige willekeur in onze rechtspraak?

Ah, maar nee hé, wie het laatste woord heeft in een discussie heeft altijd gelijk, zo gaat dat op dit forum ook. Om ter laatst reageren.

Maar ik geef je eigenlijk absoluut gelijk hoor, behoudens nieuwe elementen in het dossier, zou er nooit zo'n grote marge (factor 8!) tussen 2 uitspraken voor dezelfde feiten mogen zitten.
 
wat hier toch gewoon gebeurd is he. voor het merendeel van zijn uitspraken, en aanzetten tot haat en geweld, was hij in eerste aanleg veroordeeld, en nu vrijgesproken.
 
Ah, maar nee hé, wie het laatste woord heeft in een discussie heeft altijd gelijk, zo gaat dat op dit forum ook. Om ter laatst reageren.

Maar ik geef je eigenlijk absoluut gelijk hoor, behoudens nieuwe elementen in het dossier, zou er nooit zo'n grote marge (factor 8!) tussen 2 uitspraken voor dezelfde feiten mogen zitten.
Mja, dat maakt het een beetje lastig, hè...
Hij wordt te zwaar gestraft: het systeem werkt niet. Het systeem zet zijn eigen fouten recht: het systeem werkt niet. Wat is wel nog een goeie uitkomst?
 
Het feit dat Hoeyberghs nu een lichtere straf krijgt dan in eerste aanleg wijt de advocaat aan een procedurefout. "Het Openbaar Ministerie heeft in eerste aanleg de uitspraken die zij strafrechtelijk wou vervolgd zien specifiek afgebakend. In eerste aanleg heeft de rechter zich voor zijn oordeel niet gebaseerd op die samenvatting van het Openbaar Ministerie, maar op de hele uiteenzetting van de heer Hoeyberghs. Dat was volgens het hof van beroep niet correct."
Ligt dus blijkbaar aan een procedurefout.

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/02/21/beroep-rechtszaak-jeff-hoeyberghs/
 

De briefschrijver eiste dat Stabel, die hij in zijn e-mail aanspreekt als ‘vuile marxist’, voortaan uitlegt ‘hoe rijk de Vlaamse en andere Europese cultuur is’ en ‘waarom de cultuur van de islam, de negers, de joden, de homo’s, zigeuners et cetera des duivels en barbaars is’. ‘Als ik de aanpak van mijn lessen niet veranderde, zouden de gevolgen “bloederig” zijn’, aldus Stabel.

Stabel zelf noemt het een teken van de tijdsgeest, ik hoop toch vooral dat het van iemand komt die niet goed in zijn hoofd is.
 



Stabel zelf noemt het een teken van de tijdsgeest, ik hoop toch vooral dat het van iemand komt die niet goed in zijn hoofd is.

Ik had dit eerst gelezen als StaTbel en was grondig in de war hoe een statistisch instituut marxist kon zijn
 



Stabel zelf noemt het een teken van de tijdsgeest, ik hoop toch vooral dat het van iemand komt die niet goed in zijn hoofd is.
Mensen zijn ook nog nooit zo gemakkelijk anoniem bereikbaar geweest. Ik hoop dat hij voornamelijk daar op doelt. Want ik denk dat we in België toch nog een redelijk mooie balans hebben.
 
Stabel zelf noemt het een teken van de tijdsgeest, ik hoop toch vooral dat het van iemand komt die niet goed in zijn hoofd is.
Mensen zijn ook nog nooit zo gemakkelijk anoniem bereikbaar geweest. Ik hoop dat hij voornamelijk daar op doelt. Want ik denk dat we in België toch nog een redelijk mooie balans hebben.
Het is inderdaad zeer gemakkelijk om als (niet zo stabiele) medemens anoniem berichten te sturen. Al heb ik de indruk nu ook wel dat "anti-establishment" zijn bij deze tijdsgeest past, maar in plaats van een soort wantrouwen tegen de overheid zoals altijd lijkt het breder te gaan richting alles op vlak van onderwijs of wetenschap.

Anderzijds, toen ik in mijn eerst jaar universiteit zat, projecteerde mijn prof. fysica eens een brief van een gekende rare vogel die geloofde in een perpetuum mobile, wat tegen de thermodynamica ingaat. Dat was ook een vlammende brief gericht tegen de "wetenschappelijke holocaust" die de waarheid verzweeg.
 
Terug
Bovenaan