Groen wil dat wie net buiten het sociaal tarief valt 300 netto euro per maand extra krijgt om onder meer de energiefactuur te betalen. Dat hebben de twee covoorzitters van de partij, Jeremie Vaneeckhout en Nadia Naji, zaterdag gezegd op de nieuwjaarsreceptie van Groen in Hoboken. Het geld...
www.hln.be
Allez hop, groen is weer daar met de volgende belachelijke maatregel. We zitten al met het grootste deficit sinds een lange tijd in onze begroting. Er worden al miljarden voorzien om de energiefactuur te temperen. De loonspanning tussen de hoogste en laagste lonen is al relatief klein tov andere Europese landen. Iets van factor 3.5 tov 6 of 11 of zo.
België wordt al gezien als 1 van de landen met de zwaarste belastingen.
En dan hebben ze ineens het lumineuze idee om een belasting te heffen op de sterkste schouders. Allez daar zou ik nog iets voor kunnen opbrengen, samen met een hervorming voor het zelfstandigenstatuut (zwaarder belasten dan nu - korter in lijn met de personenbelasting voor een groter bedrag dan 50k - zodanig dat je de belastbare basis vergroot en de tendens van verzelfstandiging van werknemerschap terugdringt of op zijn minst de inkomsten ervan op hetzelfde pijl houdt), in functie van een taxshift (ergo verlaging belasting op arbeid). Maar toch niet om hetgeen je daarbij bijeen zou harken even uit te geven dmv ze 300€ / mnd netto extra te geven aan de mensen die net... je weet wel... net langs het sociaal tarief grijpen. Ongeacht of die een eigendom, huureigendom, pensioen, etf,... hebben. Gewoon, plop, hier is 300€ per maand extra. Graag gedaan.
Een idee om dat sociaal tarief misschien te beperken waarbij je een geschrankte overgang (of via een curve) voorziet. Zodanig dat die overgang niet zo abrupt is. En mensen om te gaan werken niet zo direct afgestraft worden. Nope, daar denkt men niet aan.
Neen, gewoon eventjes 300€ per maand extra geven terwijl de mensen die dan iets verder zijn als er net langs grijpen geen rotte eurocent krijgen en dus in principe die mensen die vb 50€ minder krijgen als hen wel 300€ extra zien krijgen elke maand. Terwijl zij noegabollen krijgen.
Waar halen die groenen die idiote ideeën toch wel niet vandaan... Om zich dan tegelijkertijd op de borst te kloppen dat zij voor waarden staan en niet op buikgevoel reageren en die partijen enkel gemakkelijk willen scoren...
Ik weet dat zo niet hé... maar zo eventjes zeggen van je krijgt 300€ extra, maand na maand, komt bij mij ook over als gemakkelijk scoren. Zeggen dat je dat bij de sterke schouders (1% best verdienende) gaat halen... kom bij mij ook redelijk populistisch/gemakkelijk over om niet te zeggen extremistisch... volgens mij is dat nogal PVDA achtig, conform ook die hun uitspraken als de gewone man kan dat niet meer "betaaaaaalllllleeeeeeen".
Zucht...