Kleine nieuwtjes

Ik kwam eerst bij een andere persoon uit, acteur 51 jaar en wat kaal. Is een gevaarlijk spelletje. Echter doormiddel van het gespreksonderwerp van de dag en bij enkele vrienden die wisten te vertellen wie het was, daarenboven zou hij ook niet aan zijn proefstuk toe is, zeker niet op het internet en in het mannelijke milieu.

Nu als hij wordt vrijgesproken voor grootspraak, dan denk ik dat er een nieuw precedent komt open staan. Want waarom zou het dan geen grootspraak kunnen zijn bij een ander als een verkrachting nog nauwelijks kan bewezen worden.

Nu het parket werkt wel degelijk met 2 maten en 2 gewichten. Als het gaat over de info van de dader vrijgeven of niet. Zoals ze het nu doen vind ik het best ok. Maar vaak gebeurt het niet en zetten ze foto, verwijzing en functie er al bij in.
Op sociale media wordt zijn naam en foto al lustig gedeeld, mensen spreken zich erover uit.
Met andere woorden zijn dagen zijn geteld en zijn proces is bij deze gemaakt.
 
mja en dan en dezer dagen een artikel op HLN van "x beneemt zich van het leven , was gekend van ....." met dan met onderaan een booschap bij vragen over zelfmoord bel de zelfmoordlijn om dan hun handen in onschuld te wassen maar wel de eerste willen zijn om een artikel te kunnen schrijven voor kliks.
 
Jup. Die mens zijn carrière zit er nu al op. Het zou maar eens iemand anders moeten zijn. Damage is done.
Ja speculeren is soms erger als gewoon de naam noemen. Ik vind het wel niet zo slim om zo iemand terug naar huis te sturen. Die mens is ziek en heeft ook recht op behandeling, maar zal waarschijnlijk geen uitweg meer zien. Ik zie dat fout aflopen.
 
Al snel bleek echter dat de man zelfs nog nooit een rijbewijs heeft gehad én al drie keer veroordeeld werd tot een levenslang rijverbod.

Ik weet niet of de wet het toelaat, maar kunnen ze zo'n mensen niet gewoon effectief gevangenisstraffen geven alsook zware boetes? Hen verbieden te rijden helpt toch geen lap als straf. Ze zitten er niet mee in om zonder rijbewijs (en dikwijls verzekering) rond te rijden, waarom zouden ze er dan mee inzitten om met een verbod rond te rijden?
 
Ik weet niet of de wet het toelaat, maar kunnen ze zo'n mensen niet gewoon effectief gevangenisstraffen geven alsook zware boetes?
Dat kan zeker bij een dergelijke recidivist, maar hoe lang en hoe hoog wil je de gevangenisstraf en boete hebben om zeker te zijn dat die dat nooit meer zal proberen?
 
Dat kan zeker bij een dergelijke recidivist, maar hoe lang en hoe hoog wil je de gevangenisstraf en boete hebben om zeker te zijn dat die dat nooit meer zal proberen?
Dat weet ge natuurlijk nooit he. Maar dat is bij elke straf en misdaad zo.

Om te starten moet dat niet lang zijn van mij. Misschien dat een jaar cel al genoeg aan schrikeffect heeft (maar ze moet dan wel uitgevoerd worden natuurlijk). Tweede keer betrappen: 5 jaar.
Maar eigenlijk geen idee: ik ben geen rechtsexpert, maar het is duidelijk dat een verbodspapiertje nul effect heeft.
 
Al snel bleek echter dat de man zelfs nog nooit een rijbewijs heeft gehad én al drie keer veroordeeld werd tot een levenslang rijverbod.

Ik weet niet of de wet het toelaat, maar kunnen ze zo'n mensen niet gewoon effectief gevangenisstraffen geven alsook zware boetes? Hen verbieden te rijden helpt toch geen lap als straf. Ze zitten er niet mee in om zonder rijbewijs (en dikwijls verzekering) rond te rijden, waarom zouden ze er dan mee inzitten om met een verbod rond te rijden?
Vraag is ook hoe die mensen uberhaupt aan een wagen geraken.
 
Dat weet ge natuurlijk nooit he. Maar dat is bij elke straf en misdaad zo.
Tuurlijk, alleen is er hier (nog) geen slachtoffer, wat imo de morele drempel voor effectieve opsluiting serieus verhoogt.

Maximumstraf voor "rijden spijts verval" is slechts 2 jaar. Korte effectieve gevangenisstraffen (van 6 maanden tot 3 jaar) worden zelden als dusdanig uitgevoerd, maar ingekort en/of vervangen door elektronisch toezicht. Rechtbank moet dus al bijzonder zwaar straffen om daadwerkelijk in de gevangenis te belanden.
 
Gewoon vervolgen voor poging tot moord, daar komt het uiteindelijk op neer als je zonder enige bewezen bekwaamheid je met een auto op de baan begeeft, geen medelijden hebben met dergelijk tuig.

Dit is eigenlijk één van de symptomen van hoe onze rechtstaat te zwak is op heel wat punten. 3 keer een levenslang rijverbod maar toch nog durven rondrijden? Ik bond hem een enkelband aan met een snelheidsmeter - laatste kans om de rest van z'n leven alles te voet of per fiets te doen - en als hij ooit nog sneller dan 50 km/h ging, zelfs per taxi/trein/vliegtuig, dan smeet ik hem levenslang in de cel.
 
Moet jij om een wagen te kopen een rijbewijs laten zien ?

Ikke niet hoor. Gewoon bij jos op den hoek die zijn peugeot 207 verkoopt de vraagprijs geven en het is geregeld.
Dan zouden ze dat ook beter wat regelen, maar goed, ik had niet aan particuliere doorverkopers gedacht, dat krijg je nooit in een wet gegoten...
 
Dan zouden ze dat ook beter wat regelen, maar goed, ik had niet aan particuliere doorverkopers gedacht, dat krijg je nooit in een wet gegoten...

Waarom eigenlijk niet als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Je moet een auto nu toch ook laten keuren voor tweedehandsverkoop? Je past die procedure aan, en zorgt ervoor dat de potentiële koper zich ofwel moet melden met een rijbewijs, of een verklaring op eer afleggen dat hij zich niet met de wagen op de openbare weg mag begeven, maar je verbiedt de verkoop van wagens aan mensen die een (levenslang) rijverbod gekregen hebben.

Rechters verbieden nu toch ook reeds dierenmishandelaars om opnieuw dieren in huis te halen?
 
Waarom eigenlijk niet als ik zo nieuwsgierig mag zijn?

Je moet een auto nu toch ook laten keuren voor tweedehandsverkoop? Je past die procedure aan, en zorgt ervoor dat de potentiële koper zich ofwel moet melden met een rijbewijs, of een verklaring op eer afleggen dat hij zich niet met de wagen op de openbare weg mag begeven, maar je verbiedt de verkoop van wagens aan mensen die een (levenslang) rijverbod gekregen hebben.

Rechters verbieden nu toch ook reeds dierenmishandelaars om opnieuw dieren in huis te halen?
Leuk, 6 miljoen belgen met een wagen kloten omdat 1000 ervan hun manieren niet kunnen houden

Disclaimer: cijfers volledig uit min gat getrokken.
 
Leuk, 6 miljoen belgen met een wagen kloten omdat 1000 ervan hun manieren niet kunnen houden

Disclaimer: cijfers volledig uit min gat getrokken.

In welk opzicht word je gekloot? Die keuring voor verkoop is nu reeds verplicht, je krijgt inderdaad wat extra administratieve last, maar het lijkt mij allesbehalve onhaalbaar.

Toegegeven, mocht ik volledig vrij kunnen kiezen, dan herhaal ik mezelf:
Ik bond hem een enkelband aan met een snelheidsmeter - laatste kans om de rest van z'n leven alles te voet of per fiets te doen - en als hij ooit nog sneller dan 50 km/h ging, zelfs per taxi/trein/vliegtuig, dan smeet ik hem levenslang in de cel.

Nu goed, mensenrechtenadvocaten en dergelijke zouden waarschijnlijk daar aanstoot aan nemen, zelfs wanneer het uiteindelijk slechts een kwestie van tijd is voor deze persoon een dode in het verkeer op z'n geweten heeft.
 
Enkelbanden zijn al goed onderbouwd met gps signalen. Ge kunt perfect onderscheiden of ge fietst, openbaar vervoer neemt of de auto neemt.
Zo'n idioot gedacht is dat nog niet, maar zal wel een probleem zijn rond privacy, continu wetende waar die man zit ondanks hij geen opgelegde straf daarvoor heeft.

Gewoon 3 j en 1 maand geven. Alles boven de 3 j moet toch effectief uitgezeten worden en hem dan geen kans geven op vervroegde vrijlating. Of hem niet vrijlaten voor hij alles op alles heeft op zijn theorie examen. Continu met zijn daden confronteren....
 
Terug
Bovenaan