Kleine nieuwtjes

Moest die van 19 jaar een job doen in de zorg ging hij wel niet doodvallen van ontbering he. Ge kunt niet pleiten voor iedereen toegang te geven tot de welvaartstaat zonder te willen dat nieuwkomers ook meewerken aan die welvaartstaat. Onmogelijk gewoon.
 
Welvaart heeft nu eenmaal een gezonde merderheid aan mensen nodig die deze in stand kunnen en willen houden.
Niet door meer en meer mensen te laten profiteren
Als er morgen door de vergrijzing meer en meer gepensioneerden bijkomen en daarbovenop ook nog meer en meer mensen die zich richten op andere sociale vangnetten, zie ik dat onze welvaart niet ten goede komen.
Men zit nu al met de handen in het haar hoe de pensioenen blijven te betalen (lees; mensen die zich 40 jaar en meer krom hebben gewerkt voor onze welvaart te behouden).
Wat geeft dan een nieuweling het recht om hier een vervanginkomen te krijgen als deze niet de wil heeft om ook maar iets te willen betekenen voor ons land
Waarom een gezonde meerderheid en niet de happy few veel meer laten bijdragen? Of hun minder belastingsvoordelen geven.

Waarom toelaten dat er mensen 300.000 per week kunnen verdienen, terwijl er andere moeten toekomen met minder dan 15.000/jaar?
 
En hoe weerlegt dat mijn punt, moest Jordy aanstalten gemaakt hebben om een job of opleiding te zoeken ging hij toch niet moesten sterven van ontbering.
 
Waarom een gezonde meerderheid en niet de happy few veel meer laten bijdragen? Of hun minder belastingsvoordelen geven.

Waarom toelaten dat er mensen 300.000 per week kunnen verdienen, terwijl er andere moeten toekomen met minder dan 15.000/jaar?
Waarom verwachten dat de ene een job doet en de ander niet? Waarom verwachten dat de ene na zijn studies gaat werken en de ander geen vinger uitsteekt? Waarom toelaten dat de ene 4 kinderen heeft en de andere niet?
 
En hoe weerlegt dat mijn punt, moest Jordy aanstalten gemaakt hebben om een job of opleiding te zoeken ging hij toch niet moesten sterven van ontbering.
Ik geloof er trouwens ook niets van dat Jordy nu dood zou zijn, moest die zich hebben aangemeld bij een CAW of andere ondersteunende overheidsinstelling voor dit soort problemen.
 
Waarom een gezonde meerderheid en niet de happy few veel meer laten bijdragen? Of hun minder belastingsvoordelen geven.

Waarom toelaten dat er mensen 300.000 per week kunnen verdienen, terwijl er andere moeten toekomen met minder dan 15.000/jaar?
Ik heb totaal geen probleem als een ceo of hoog opgeleide veel meer verdient dan mij. Die mensen hebben ervoor geleerd of door wilskracht hogerop gekomen
Dankzij deze mensen hebben vele anderen een job.
Sporters daarentegen is decadent. (Maar dat doet hier niet ter zake nu)
Het staat iedereen vrij om ook deze funties te bereiken en te genieten van hun lonen

Dus waarom moeten deze mensen dan luierikken en profiteurs gaan onderhouden?
 
Ik geloof er trouwens ook niets van dat Jordy nu dood zou zijn, moest die zich hebben aangemeld bij een CAW of andere ondersteunende overheidsinstelling voor dit soort problemen.
hell, moest hij zelf nog maar naar een daklozenopvang geweest zijn ging hij toch iets te drinken en te eten gekregen hebben.
 
hell, moest hij zelf nog maar naar een daklozenopvang geweest zijn ging hij toch iets te drinken en te eten gekregen hebben.
in het artikel zelf staat dan nog doodleuk dat hij nog 2 jaar langer in die instelling mocht verblijven, maar dat geweigerd heeft.
 
in het artikel zelf staat dan nog doodleuk dat hij nog 2 jaar langer in die instelling mocht verblijven, maar dat geweigerd heeft.
Ja maar nee, hij viel door de mazen van het net, kon er niets aan doen en het is de schuld van de maatschappij.
 
tjah kijk, extremen hebde in elke maatschappij, maar dan op basis van 1 voorbeeld dan maar zeggen "allez en waarom kunnen we niet gewoon ff half de wereld eten geven en geen verplichtingen opleggen" is ook maar een hele vreemde hersenkronkel
 
Waarom een gezonde meerderheid en niet de happy few veel meer laten bijdragen? Of hun minder belastingsvoordelen geven.
Net zoals bij migratie, is dit een probleem dat internationaal dient opgelost te worden.
Frankrijk voerde bijvoorbeeld een rijkentaks in en moest deze terug afvoeren omdat de rijken massaal het land ontvluchtten.

Ze zijn trouwens naar een gedeeltelijke oplossing daarvoor aan het werken: een wereldwijde minimumbelasting op winst van bedrijven van 15%.

Waarom toelaten dat er mensen 300.000 per week kunnen verdienen, terwijl er andere moeten toekomen met minder dan 15.000/jaar?
Dat is toch gewoon kapitalisme? Onze getemperde vorm dan nog met enorm uitgebreide overheidsvoorzieningen etc.
Tot nu toe in de geschiedenis is dat het minst slechte systeem gebleken voor de gewone burger.
 
tjah kijk, extremen hebde in elke maatschappij, maar dan op basis van 1 voorbeeld dan maar zeggen "allez en waarom kunnen we niet gewoon ff half de wereld eten geven en geen verplichtingen opleggen" is ook maar een hele vreemde hersenkronkel
Plus dat men ook lijkt te vergeten dat er altijd wel iemand nodig is om die welvaarstaat in leven te houden. Het is nu niet alsof elke voorziening of levensnoodzaak er uit zijn eigen is he. Als men morgen zegt tegen iedere belg: aub 2000 euro per maand en doe wat je wil geloof ik niet dat je de dag erna nog in een winkel, restaurant of wat dan ook zal moeten zijn om die 2000 euro uit te geven.
 
Dat is toch gewoon kapitalisme? Onze getemperde vorm dan nog met enorm uitgebreide overheidsvoorzieningen etc.
Tot nu toe in de geschiedenis is dat het minst slechte systeem gebleken voor de gewone burger.
Dat is inderdaad 'gewoon kapitalisme'. Dan kan je je natuurlijk wel de vraag stellen of het ethisch te verantwoorden is dat bv. een Jeff Bezos zo'n groot vermogen heeft en een minimale hoeveelheid aan belastingen betaalt terwijl andere Amerikanen hun maandelijke voorraad insuline niet kunnen betalen.

Het feit dat ons huidige economische systeem welvaart en technologische vooruitgang creëert, mag ons niet blind maken voor de grote tekortkomingen ervan.
 
Dat is inderdaad 'gewoon kapitalisme'. Dan kan je je natuurlijk wel de vraag stellen of het ethisch te verantwoorden is dat bv. een Jeff Bezos zo'n groot vermogen heeft en een minimale hoeveelheid aan belastingen betaalt terwijl andere Amerikanen hun maandelijke voorraad insuline niet kunnen betalen.
Maar aan hoeveel amerikanen verschaft hij werk en komt er daardoor brood op de plank komt?
 
Maar aan hoeveel amerikanen verschaft hij werk en komt er daardoor brood op de plank komt?
Daar heb je deels gelijk. Maar laten we nu ook niet doen alsof hij daarmee een groot weldoener is. Want als er 1 van die gigantische bedrijven bekend staat voor hun miserabele werkomstandigheden dan is het wel Amazon. Van mensen die in hoeken urineren omdat ze de tijd niet krijgen om naar het toilet te gaan, zeer lage lonen tegenover het volume aan werk dat ze moeten verzetten . En overlaatst is aan het licht gekomen dat chauffeurs via algoritmes ontslagen worden vanwege omstandigheden waar zij niets aan kunnen doen zoals bijvoorbeeld een platte band of bestemmingen waar men niet open doet. En als een chauffeur hier tegenin wilt gaan moeten ze eerst 200$ neertellen.

Maar het feit dat Amerikanen problemen hebben met hun medicatie en zorg te betalen ligt niet zozeer aan het kapitalisme. Wij hebben ook het kapitalisme maar gebruiken dit als bron om ons sociaal stelsel te financieren. Als je zoals de Amerikanen het een primeert tegenover het andere krijg je situaties waarin mensen hun medicijnen niet meer kunnen betalen. Maar als je zoals Pardal dan weer het tegenovergestelde wilt kom je ook weer in de problemen omdat uw sociaal stelsel nu eenmaal afhankelijk is van het kapitalistisch gedeelte om aan zijn geld te raken. Zoals hier al eerder werd aangehaald, dat geld komt niet zomaar uit de lucht vallen eh. Maar ik denk, of hoop alleszins, dat hij het anders bedoelt dan dat hij verwoord. Ik veronderstel dat hij ook wel doorheeft dat je niet ongebreideld mensen kan blijven toevoegen aan dat sociaal stelsel zonder een gelijke toevoeging aan het kapitalistische stelsel om het zo te stellen. Want denken dat je het een kan zonder het ander is gewoon het licht van de zon ontkennen.

Het probleem van bedrijven als Amazon, Google en Facebook is niet zozeer dat hun CEO's bakken geld verdienen. Zij hadden een idee, namen het risico en kunnen daar nu de vruchten van plukken. Het grotere probleem is dat die bedrijven anno 2021 dergelijke proporties aangenomen hebben dat ze in elke sector waar ze zich in smijten de grootste zijn en kleinere, innovatieve bedrijven gewoon opkopen om zo concurrentie de kop in te drukken. Maar dat is een andere discussie.
 
Net zoals bij migratie, is dit een probleem dat internationaal dient opgelost te worden.
Frankrijk voerde bijvoorbeeld een rijkentaks in en moest deze terug afvoeren omdat de rijken massaal het land ontvluchtten.

Ze zijn trouwens naar een gedeeltelijke oplossing daarvoor aan het werken: een wereldwijde minimumbelasting op winst van bedrijven van 15%.


Dat is toch gewoon kapitalisme? Onze getemperde vorm dan nog met enorm uitgebreide overheidsvoorzieningen etc.
Tot nu toe in de geschiedenis is dat het minst slechte systeem gebleken voor de gewone burger.
Helemaal akkoord dat die dingen internationaal dienen aangepakt te worden. Maar ergens is het erg dat we kiezen voor de minst slechte oplossing, niet voor een goede oplossing.
 
Maar aan hoeveel amerikanen verschaft hij werk en komt er daardoor brood op de plank komt?
Anderzijds kan je je ook afvragen wat de invloed van globale e-commerce bedrijven zoals Amazon is geweest op lokale retail winkels en de sociale cohesie in de samenleving. Het is toch duidelijk dat Amazon probeert om een zo groot mogelijke service aan te bieden met minimale overhead kosten. De stelling dat de opkomst van Amazon een positieve zaak is geweest voor netto jobcreatie durf ik eigenlijk te betwijfelen.

Of je kan je afvragen hoe giganten zoals Amazon en Facebook hun winsten gebruiken om de democratie te beïnvloeden. Dat zijn toch allemaal zaken die inherent zijn aan een economisch systeem waarbij de waarde van het menselijk leven verre van centraal staat.

Mijn inziens is dat, vanuit ethische overwegingen (mijn economische kennis is vrij beperkt), toch een zeer zorgwekkende evolutie. En net zo zorgwekkend dat we dit als business as usual of 'gewoon kapitalisme' beschouwen.
 
Ik ben voorstander dat er beleid wordt gevoerd op basis van kennis en onderzoek en niet door dogma's. Maar of die politieker of zijn functionaris al dan niet een hoofdoek draagt, dreadlocks draagt, of skinhead is maakt mij op zich niet uit.
U maakt dat misschien niet uit in dit geval. Een homo, Jood of ex Moslim denkt daar misschien al heel anders over. Neutraliteit van de staat heeft niets met uw persoonlijke voorkeur te maken, wel in tegendeel.
 
Terug
Bovenaan