Kleine nieuwtjes

Excuseer, "controversieel" noemt het artikel dat, wat ik citeer. En dat is het ook. Ga me hier geen dingen in de mond leggen, je moet maar een pagina terug lezen om te lezen waar ik het veroordeel.

Ik ben het trouwens niet eens met bovenstaande analyse, dat als iemand opstapt, dat zogezegd een uithangbord zou worden voor die partij. Als zij niet was opgestapt, en het was inderdaad waar, dan was ze afgezet. Alleen door de timing is dat nu niet zo. Alsof de regering zou moeten vallen voor dit.

Ik spreek nergens van uithangbord, wel van een signaal over de positie van de groenen in deze. Vergelijkbaar met de hypocriete houding van Ecolo en hun Brusselse brochure over ritueel slachting.

De regering zou niet moeten vallen voor dit, maar dit is wel opnieuw een politieke flater waarvoor dezelfde staatssecretaris verantwoordelijk is, dus een terechtwijzing is op z'n plaats. Helaas bestaat politieke verantwoordelijkheid in dit land niet meer, dus ze kan zo'n fouten blijven maken natuurlijk.

Dat Ihsane Haouach de eer aan zichzelf heeft mogen houden is ook een toevallige timing waar alleen naïevelingen in geloven. Op hogere niveaus is de kans eerder groter dat zoiets als damage control in overleg gebeurd is.
 
Excuseer, "controversieel" noemt het artikel dat, wat ik citeer. En dat is het ook. Ga me hier geen dingen in de mond leggen, je moet maar een pagina terug lezen om te lezen waar ik het veroordeel.

Ik ben het trouwens niet eens met bovenstaande analyse, dat als iemand opstapt, dat zogezegd een uithangbord zou worden voor die partij. Als zij niet was opgestapt, en het was inderdaad waar, dan was ze afgezet. Alleen door de timing is dat nu niet zo. Alsof de regering zou moeten vallen voor dit.
Het ging hier niet over of je het veroordeeld of niet. Ik denk dat iedereen dit wel veroordeeld.

De regering moet niet vallen hierover. Uiteraard niet, dat zou wel helemaal te gek zijn. Maar dit is gewoon weer een gigantische blunder. Zeker voor diegene die ze voorgedragen heeft en verdedigt heeft. Sommige partijen of politici zouden dus beter hun conclusies trekken hieruit.
 
Misschien ook een discussie waard?

Onderzoek wijst dus uit dat de Belgische overheid 1 miljard EUR per jaar uitgeeft aan 'innovatieve' kankermedicijnen waarvan het Federaal Kenniscentrum voor Volksgezondheid, de effectiviteit controleerde. Bij amper één derde van de kankergevallen de levensduur verlengen, en dat met slechts een povere 2,7 maanden. In 90 procent van de gevallen was er geen enkel bewijs dat het medicijn ook de levenskwaliteit van de patiënt kan opkrikken.
Lijkt me toch logisch dat deze medicijnen dan in vraag gesteld worden.
 
Misschien ook een discussie waard?

Onderzoek wijst dus uit dat de Belgische overheid 1 miljard EUR per jaar uitgeeft aan 'innovatieve' kankermedicijnen waarvan het Federaal Kenniscentrum voor Volksgezondheid, de effectiviteit controleerde. Bij amper één derde van de kankergevallen de levensduur verlengen, en dat met slechts een povere 2,7 maanden. In 90 procent van de gevallen was er geen enkel bewijs dat het medicijn ook de levenskwaliteit van de patiënt kan opkrikken.
Lijkt me toch logisch dat deze medicijnen dan in vraag gesteld worden.
Volledig objectief gezien heb je 100% gelijk en ben ik ook akkoord.
Maar leg maar eens uit aan een familie dat met dat medicijn er een 1/10 kans is dat er alsnog 3 maanden langer tijd kan gekocht worden. Dan mag je met alle mogelijke cijfertjes langskomen..
 
Volledig objectief gezien heb je 100% gelijk en ben ik ook akkoord.
Maar leg maar eens uit aan een familie dat met dat medicijn er een 1/10 kans is dat er alsnog 3 maanden langer tijd kan gekocht worden. Dan mag je met alle mogelijke cijfertjes langskomen..
Dat is de taak van de overheid. Af en toe beslissingen nemen waar niet iedereen het mee eens is.
 
Dat is de taak van de overheid. Af en toe beslissingen nemen waar niet iedereen het mee eens is.

Zoals toen met baby Pia, waar half het land het niet begreep dat er eerst een procedure moet gevolgd worden voor het kon worden terugbetaald? Dat was ook een heel heisa. En beide kampen zijn te begrijpen.
 
Eerder een ergernis, maar gezien dat topic niet meer bestaat. Jambon met zijn 11-juli toespraak weer een kans gemist om een MP te zijn voor alle Vlamingen, in plaats van enkel eentje voor zijn eigen achterban. Onze feestdag zou een feest moeten zijn, een moment van eenheid. Geen moment om, als MP, je politieke gedachtegoed en gefabriceerde identiteit proberen op te dringen aan de rest van het land.

Geen probleem mee wanneer hij zijn seperatistische boodschap brengt in eigen naam, of als vertegenwoordiger van zijn partij. Dan kan ik gewoon eens met mijn ogen rollen, net zoals bij Van Grieken zijn jaarlijkse geschiedverkrachting van 1302. Maar wanneer je spreekt als MP, dan spreek je in naam van alle Vlamingen. En dan zijn er sommigen bij de Vlaamse beweging verbaasd dat niet alle Vlamingen meestappen in hun gefabriceerde en geforceerde identiteitsvorming, en integendeel net een afkeer krijgen voor symbolen als de Vlaamse feestdag of de leeuwenvlag.
 
Laatst bewerkt:
Eerder een ergernis, maar gezien dat topic niet meer bestaat. Jambon met zijn 11-juli toespraak weer een kans gemist om een MP te zijn voor alle Vlamingen, in plaats van enkel eentje voor zijn eigen achterban. Onze feestdag zou een feest moeten zijn, een moment van eenheid. Geen moment om, als MP, je politieke gedachtegoed en gefabriceerde identiteit proberen op te dringen aan de rest van het land.

Geen probleem mee wanneer hij zijn seperatistische boodschap brengt in eigen naam, of als vertegenwoordiger van zijn partij. Dan kan ik gewoon eens met mijn ogen rollen, net zoals bij Van Grieken zijn jaarlijkse geschiedverkrachting van 1302. Maar wanneer je spreekt als MP, dan spreek je in naam van alle Vlamingen. En dan zijn er sommigen bij de Vlaamse beweging verbaasd dat niet alle Vlamingen meestappen in hun gefabriceerde en geforceerde identiteitsvorming, en integendeel net een afkeer krijgen voor symbolen als de Vlaamse feestdag of de leeuwenvlag.
En hoe dient er dan wel gesproken te worden.
Ik denk dat we met Jambon effectief wel een MP die die spreekt voor de Vlaming. Het probleem is dat niet elke Vlaming dit graag hoort. Je kan nooit iedereen naar de mond praten, iedereen plezieren. Dat kan je alleen als je zwijgt.
 
En hoe dient er dan wel gesproken te worden.
Ik denk dat we met Jambon effectief wel een MP die die spreekt voor de Vlaming. Het probleem is dat niet elke Vlaming dit graag hoort. Je kan nooit iedereen naar de mond praten, iedereen plezieren. Dat kan je alleen als je zwijgt.

Door van de feestdag geen politiek statement te maken, maar er welja, een feest van te maken? Een moment van eenheid in plaats van een moment van verdeeldheid? Hij had inderdaad op dat punt gewoon moeten zwijgen.

En Jambon is echt wel de meest verdelende MP die we ooit hebben gehad hoor. Op 11 juli doen ze het allemaal helaas, een van de redenen imo waarom veel Vlamingen een afkeer krijgen van die feestdag en bijhorende symboliek, maar vergelijk Jambon gewoon al met voorganger en partijgenoot Bourgeois. Wereld van verschil.
 
Misschien ook een discussie waard?

Onderzoek wijst dus uit dat de Belgische overheid 1 miljard EUR per jaar uitgeeft aan 'innovatieve' kankermedicijnen waarvan het Federaal Kenniscentrum voor Volksgezondheid, de effectiviteit controleerde. Bij amper één derde van de kankergevallen de levensduur verlengen, en dat met slechts een povere 2,7 maanden. In 90 procent van de gevallen was er geen enkel bewijs dat het medicijn ook de levenskwaliteit van de patiënt kan opkrikken.
Lijkt me toch logisch dat deze medicijnen dan in vraag gesteld worden.

Dat lijkt me heel vreemd als je weet hoe uitgebreid medicijnen getest worden op hun veiligheid en werkzaamheid...
 
Dat lijkt me heel vreemd als je weet hoe uitgebreid medicijnen getest worden op hun veiligheid en werkzaamheid...
Is dat effectief zo?
Je hoort nochtans vaak dat onderzoeksresultaten verdraaid werden/worden zodat een medicijn toch maar kan verkocht worden.

Vaak hebben zij die het moeten beoordelen/voorschrijven connecties met of worden ze zelfs rechtstreeks betaald door fabrikanten van geneesmiddelen. In het verleden zijn daar al veel reportages/artikels over verschenen, maar daar wordt bij mijn weten weinig mee gedaan...
Hier bijvoorbeeld: artikel

"Wij van Wc-eend adviseren: Wc-eend!"
 

Zoals toen met baby Pia, waar half het land het niet begreep dat er eerst een procedure moet gevolgd worden voor het kon worden terugbetaald? Dat was ook een heel heisa. En beide kampen zijn te begrijpen.

Niet helemaal akkoord, in het geval van baby Pia, speelde tijd wél een rol. Dat kind heeft ook vooruitgang geboekt. Of de prijs daarmee gerechtvaardigd was en over bij wie dan de schuld ligt voor de verloren tijd (overheid of farmabedrijf) dat is een andere discussie, maar de ouders die om hulp vroegen en de crowdfunders waren zeker niet in fout, je kan die laatsten hooguit verwijten dat ze de onderhandelingspositie van de overheid ondergraven hebben, maar dan wel voor een goed doel.

Trouwens die vergelijking is minder pertinent omdat het daar ook ging voor een geneesmiddel voor een weesziekte, bij een kind dan nog. Dat vind ik toch héél wat anders dan het leven van een kankerpatiënt (vaak op hogeren leeftijd) nog een paar maanden rekken zonder dat daarbij levenskwaliteit gegarandeerd kan worden (aan een redelijke prijs).
 
Eerder een ergernis, maar gezien dat topic niet meer bestaat. Jambon met zijn 11-juli toespraak weer een kans gemist om een MP te zijn voor alle Vlamingen, in plaats van enkel eentje voor zijn eigen achterban. Onze feestdag zou een feest moeten zijn, een moment van eenheid. Geen moment om, als MP, je politieke gedachtegoed en gefabriceerde identiteit proberen op te dringen aan de rest van het land.

Geen probleem mee wanneer hij zijn seperatistische boodschap brengt in eigen naam, of als vertegenwoordiger van zijn partij. Dan kan ik gewoon eens met mijn ogen rollen, net zoals bij Van Grieken zijn jaarlijkse geschiedverkrachting van 1302. Maar wanneer je spreekt als MP, dan spreek je in naam van alle Vlamingen. En dan zijn er sommigen bij de Vlaamse beweging verbaasd dat niet alle Vlamingen meestappen in hun gefabriceerde en geforceerde identiteitsvorming, en integendeel net een afkeer krijgen voor symbolen als de Vlaamse feestdag of de leeuwenvlag.

Inderdaad, vond dat ook een gemiste kans en een plaats waar de agenda van uw eigen partij niet thuis hoort.
Op zo een moment moet je je bewust zijn van je partij-overstijgende functie.

De rest houdt ge maar voor uw partijtoespraken of de ijzerwake.
 

Ik vond het raar dat een korpschef zo maar eventjes zonder boe of bah shiften van 12 uur kan instellen. Dacht dat het maximum officieel 11 uur was ?
 

Dat voor zulke zaken zelfs subsidies worden voorzien... Ongelooflijk.
 

Ik vond het raar dat een korpschef zo maar eventjes zonder boe of bah shiften van 12 uur kan instellen. Dacht dat het maximum officieel 11 uur was ?
12 uur is in de privé mogelijk in bepaalde gevallen, bvb voor veiligheidsredenen.

Maar sowieso spreken we hier over openbare dienst. In theorie kan je een ambtenaar of andere overheidspersoneel 24 uur/dag laten werken (ja, natuurlijk een hele hoop "maar..." erbij, maar voor een ambtenaar met een héél slecht statuut kan dit in theorie beslist worden en moet je je dan als ambtenaar al beroepen op mensenrechten, niet op gewoon je statuut :). En mensenrechten gelden bvb niet altijd in oorlogssituaties voor bvb militairen.
 
Is dat effectief zo?
Je hoort nochtans vaak dat onderzoeksresultaten verdraaid werden/worden zodat een medicijn toch maar kan verkocht worden.

Vaak hebben zij die het moeten beoordelen/voorschrijven connecties met of worden ze zelfs rechtstreeks betaald door fabrikanten van geneesmiddelen. In het verleden zijn daar al veel reportages/artikels over verschenen, maar daar wordt bij mijn weten weinig mee gedaan...
Hier bijvoorbeeld: artikel

"Wij van Wc-eend adviseren: Wc-eend!"
Zo gebeuren tests voor medicijnen helemaal niet. De fabrikanten van de geneesmiddelen hebben absoluut geen band met de artsen die het beoordelen. Daar is een heel specifiek vastgelegde organisatiestructuur voor. En je hoort zoveel, maar dat maakt het nog niet waar. Onderzoeksresultaten bij pharma worden nooit aangepast om een medicijn op de markt te krijgen. Het kan zijn dat een medicijn amper effect heeft (hoestsiroop bvb), maar dat staat dan ook zo in de resultaten van het onderzoek.

Uw artikel gaat over artsen die merk-medicatie voorschrijven. Je kan als patiënt altijd vragen om op actieve stof voor te schrijven (al moet je dat wel weten).

En ivm die kankermedicatie, ze verlengen de levensduur misschien niet, maar dat wil niet zeggen dat het geen medicijn is. Er zijn 1000-en medicijnen die enkel symptomen verhelpen...
 

Ik zie hier veel commotie over, maar onterecht nochtans. Teleurgesteld in de Tijd voor hun sensatiezoekende titel.
Het blijft 0% BTW voor alle therapeutische behandelingen, dus er verandert in de praktijk weinig hoor. Ze gaan dat ook ruim genoeg interpreteren. In tegendeel: de 0% BTW gaat nu voor alle medische en paramedische beroepen gelden en rechtszekerheid geven, wat tot nu toe niet het geval was.
De titel had dus even goed mogen zijn: "BTW-vrijstelling voor medische verzorging wordt uitgebreid en eindelijk in lijn gebracht met uitspraken Grondwettelijk Hof en Hof van Justitie van EU"
 

Dat voor zulke zaken zelfs subsidies worden voorzien... Ongelooflijk.

Ondanks dat het een kwal van een gozer is en ik hem echt niet moet hebben binnen V-B.
Maar hij verwoordt het hier wel zeer scherp :


En toegegeven, dat lijstje dat daar wordt opgesomd is hallucinant wat wij met de Vlaamse overheid allemaal niet subsidiëren. Op federaal niveau kan ik nog zo'n hulp aan Mozambique verwachten.
 
Terug
Bovenaan