Kleine nieuwtjes

Men heeft daar toen wel een kerstboom geplaatst maar een spuuglelijke moderne interpretatie ervan. En een kerststal stond er ook. En vandaag de dag staat er gewoon weer een 'normale' boom op de Grote Markt.

Dat het zwemuurtje voor vrouwen een religieuze ondertoon heeft, dat geloof ik graag. Maar dit? Incompetentie, ja, maar ik zie hier echt geen religieus motief in. En ondertussen zijn we bijna 10 jaar verder en voor zover ik weet staat er in elke Vlaamse stad nog een kerstboom.
Het gaat er mij gewoon om dat men hier in het westen veel te snel toegeeft om ‘anderen’ niet te schofferen en welkom te laten voelen.
Nog zo iets is halal op scholen. Ik neem aan dat er dan geen ‘gewoon’ geslacht’ vlees te krijgen is?
Dus mensen die tegen onverdoofd slachten zijn moeten dan maar thuis gaan eten?
 
De "omvolkingstheorie" klinkt wetenschappelijk omdat er het woordje "theorie" achter staat, maar is niet meer dan iets wat uitgevonden is door de neonazi's om hun politiek goed te praten. Het is geen legitieme "theorie", zoals je het hier voorstelt.

In Brussel zien we een demografische evolutie van steeds meer moslims, een groot succes van Ecolo en PS, standpunten die pro moslim zijn, zoals een Ecolo die onbegrijpelijk pro onverdoofd slachten is, en een algemeen laissez-faire beleid om hun kiezers niet te schofferen. En deze demografische evolutie schrijdt gestaag verder, en in onze hoofdstad is dat dus al merkbaar in het beleid en in het gedrag van de burgemeesters.

Als die evolutie steeds verder gaat, moeten we het zeggen zoals het is, en kan een totaal islam georienteerd beleid daar via demografische en democratische weg tot stand komen. Misschien op korte termijn niet echt via de wet, maar wel al deels in de praktijk, zoals we nu al zien via Ecolo en PS, of gewoon op straat in sommige wijken waar veel vrouwen niet meer willen te voet door wandelen.

De islam zelf maakt volgens mij ook geen geheim van die demografische strategie, het is hun goed recht. Evenals sommige partijen de mensen mogen bewust maken van deze evolutie en er een programmapunt van maken. Over de manier waarop sommige partijen dat doen ga ik me niet uitspreken. Maar we leven in een land waar alles openlijk kan en mag besproken worden.

Ontken jij die evolutie of elk verband tussen die zaken die ik opsomde uit Brussel? En indien niet, hoe zou jij die evolutie dan noemen met een betere term? Simpelweg islamisering dan?
 
Laatst bewerkt:
Het gaat er mij gewoon om dat men hier in het westen veel te snel toegeeft om ‘anderen’ niet te schofferen en welkom te laten voelen.
Nog zo iets is halal op scholen. Ik neem aan dat er dan geen ‘gewoon’ geslacht’ vlees te krijgen is?
Dus mensen die tegen onverdoofd slachten zijn moeten dan maar thuis gaan eten?
of het gaat erom dat wij niet meer in de maatschappij leven van 50 a 100 jaar geleden en we geconfronteerd worden met andere culturen en waarden en normen.

De klok terugdraaien gaat niet en we leven nu eenmaal in een multi-culturele maatschappij. De enige manier is om hiermee om te gaan, deze mensen hebben immers hun plaats in de maatschappij.

In dit debat wordt nu de Islam geviseerd, maar als dit het niet is, dan zijn het werklozen of mensen met een andere geaardheid of personen met een handicap.

Vanuit mijn visie hebben we in de geschiedenis genoeg geprobeerd om personen bepaalde waarden en normen op te dringen of hun te assimileren, het heeft nog nooit gewerkt.

De enige manier voor mij is om iedereen een plaats te geven binnen onze maatschappij en obstakels weghalen die dit bemoeilijken.
 
Vanuit mijn visie hebben we in de geschiedenis genoeg geprobeerd om personen bepaalde waarden en normen op te dringen of hun te assimileren, het heeft nog nooit gewerkt.

De enige manier voor mij is om iedereen een plaats te geven binnen onze maatschappij en obstakels weghalen die dit bemoeilijken.
Dus alle strijd voor scheiding van kerk en staat, gelijke rechten voor vrouwen,... Weet je wat laten we maar ophouden met dat op te leggen aan wie hier nieuw is en van onze verworvendheden wil mee profiteren?
 
Ik ga met niet mengen met de discussie tussen u en Loser, maar ik vind het wel grappig dat ge hier subtiel een 'zelfs mensen als Douglas Murray' insteekt. Ik heb zijn boek niet gelezen, maar ik herinner me wel deze absurd alarmistische Prager U (zegt ook al veel vind ik) van hem. Deze video is basically The Great Replacement ietwat intellectueel voorgesteld. Je zegt dat je niet achter die theorie staat, maar wat Murray zegt is toch exact hetzelfde als wat DVL zegt?

Ik ga een dubieus platform zoals PragerU hier niet verdedigen. Ik ben echter niet van mening omdat er troep op dat platform staat, dat alles wat op dat platform staat troep is. Toon mij één van die hun creationisme-video's en ik toon u de foute argumenten aan. Ik zie echter de grote foute argumenten in die video van Douglas Murray niet in deze. De alarmistische toon kan je kritiek op leveren, die gaf ik als je gaat terugzoeken in één van mijn posts over het boek ook. Ik zou ook graag meer cijferwerk zien, maar de realiteit is natuurlijk dat dergelijk vulgariserend werk het enerzijds moet hebben van de toon en anderzijds (en dat is erger) cijfermateriaal vergaren op dat vlak vaak wordt tegengewerkt door de praktijk.

Zo zijn er geen cijfers over hoe tijdens de tweede coronagolf in verschillende Belgische ziekenhuizen hun coronavleugel quasi vol lag met mensen die géén Nederlands of Frans spreken, want dat wordt niet geregistreerd, maar ondertussen weten we het wel natuurlijk via anekdotes. Een zoveelste voorbeeld van het falen van de multiculterele samenleving: hele gemeenschappen die niet bereikt kunnen worden via de binnenlandse media.

Ik kan de vergelijking met DVL ook moeilijk maken, ik heb die al bijna een jaar ofzo niet meer bezig gezien en zou dat graag zo houden.
 
De enige manier is om hiermee om te gaan, deze mensen hebben immers hun plaats in de maatschappij.
Da's waar... Maar er is nog wel een principe/recht van "jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint", iets waar niet aan te tornen valt... maar da's wel iets dat hoe langer hoe meer geërodeerd wordt. Waarmee ik wil zeggen dat eenieder vrij is om te doen wat hij/zij wil (binnen het wettelijk kader dat onze gehele maatschappij ondersteunt en maakt tot een maatschappij), maar dat dat geen vrijbrief mag zijn om aan de vrijheden van anderen te gaan tornen omdat die tegen uw wereldbeeld ingaat... iets wat de laatste tijd meer en meer aan het gebeuren is, en wordt ook meer en meer toegedekt of erger nog: expliciet toegestaan. En dat is een gigantisch gevaarlijke situatie. Dat er echt regels opgelegd worden komende vanuit de persoonlijke levenssfeer die zware impact hebben op de maatschappij en de functionaliteit. Dat statement van Haouach bvb is echt de deur open zetten voor een aantasting van het feitelijke weefsel en grondslagen van onze maatschappij.
 
of het gaat erom dat wij niet meer in de maatschappij leven van 50 a 100 jaar geleden en we geconfronteerd worden met andere culturen en waarden en normen.

De klok terugdraaien gaat niet en we leven nu eenmaal in een multi-culturele maatschappij. De enige manier is om hiermee om te gaan, deze mensen hebben immers hun plaats in de maatschappij.

In dit debat wordt nu de Islam geviseerd, maar als dit het niet is, dan zijn het werklozen of mensen met een andere geaardheid of personen met een handicap.

Vanuit mijn visie hebben we in de geschiedenis genoeg geprobeerd om personen bepaalde waarden en normen op te dringen of hun te assimileren, het heeft nog nooit gewerkt.

De enige manier voor mij is om iedereen een plaats te geven binnen onze maatschappij en obstakels weghalen die dit bemoeilijken.
Dit heeft in de verre verste toch niets te maken met werklozen of gehandicapten? Wat voor volstrekte nonsens is dit.

Het gaat hier net, in het kader van deze regeringscommissaris en haar uitspraken, over de (mijns inziens terechte) tegenreactie op een poging van een fundamentalistische minderheid om hun waarden en normen aan onze samenleving op te dringen. Waarden en normen die volstrekt onverenigbaar zijn met waar wij voor zeggen te staan.
 
Da's waar... Maar er is nog wel een principe/recht van "jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint", iets waar niet aan te tornen valt... maar da's wel iets dat hoe langer hoe meer geërodeerd wordt. Waarmee ik wil zeggen dat eenieder vrij is om te doen wat hij/zij wil (binnen het wettelijk kader dat onze gehele maatschappij ondersteunt en maakt tot een maatschappij), maar dat dat geen vrijbrief mag zijn om aan de vrijheden van anderen te gaan tornen omdat die tegen uw wereldbeeld ingaat... iets wat de laatste tijd meer en meer aan het gebeuren is, en wordt ook meer en meer toegedekt of erger nog: expliciet toegestaan. En dat is een gigantisch gevaarlijke situatie. Dat er echt regels opgelegd worden komende vanuit de persoonlijke levenssfeer die zware impact hebben op de maatschappij en de functionaliteit. Dat statement van Haouach bvb is echt de deur open zetten voor een aantasting van het feitelijke weefsel en grondslagen van onze maatschappij.
Ik blijf het moeilijk hebben, dat je neutraliteit niet kunt uitdragen door iets te verbieden, maar enkel door het gelijk te stellen. Ik heb absoluut geen probleem om geholpen te worden door iemand met een religieus symbool, zolang deze zijn job doet en mij behandeld als een gelijke.

Want bijvoorbeeld geen religieuze symbolen dragen zou ook uiting kunnen geven van atheïsme, hier kunnen ook mensen aanstoot aan geven. OF bepaalde religieuze symbolen zijn zo miniem dat ze u nog niets een opvallen.

Dit heeft in de verre verste toch niets te maken met werklozen of gehandicapten? Wat voor volstrekte nonsens is dit.

Het gaat hier net, in het kader van deze regeringscommissaris en haar uitspraken, over de (mijns inziens terechte) tegenreactie op een poging van een fundamentalistische minderheid om hun waarden en normen aan onze samenleving op te dringen. Waarden en normen die volstrekt onverenigbaar zijn met waar wij voor zeggen te staan.
In het verleden werden personen met een handicap geweerd uit de maatschappij, letterlijk buiten de maatschappij gezet omdat ze anders waren. Veel voorzieningen voor personen met een handicap liggen in bossen, weg van de stad om zo uit het zicht te zijn.

Doen we dan niet hetzelfde als we een hoofddoek verbieden in een overheidsfunctie? Denk je dat haar opvattingen over waarden en normen veranderen als haar hoofddoek af is?
 
In het verleden werden personen met een handicap geweerd uit de maatschappij, letterlijk buiten de maatschappij gezet omdat ze anders waren. Veel voorzieningen voor personen met een handicap liggen in bossen, weg van de stad om zo uit het zicht te zijn.

Doen we dan niet hetzelfde als we een hoofddoek verbieden in een overheidsfunctie? Denk je dat haar opvattingen over waarden en normen veranderen als haar hoofddoek af is?
Je maakt hier toch wel een grote fout door zaken die je kiest gelijk te stellen met dingen die je overkomen zijn/waarmee je geboren bent.
 
Ik blijf het moeilijk hebben, dat je neutraliteit niet kunt uitdragen door iets te verbieden, maar enkel door het gelijk te stellen. Ik heb absoluut geen probleem om geholpen te worden door iemand met een religieus symbool, zolang deze zijn job doet en mij behandeld als een gelijke.

Want bijvoorbeeld geen religieuze symbolen dragen zou ook uiting kunnen geven van atheïsme, hier kunnen ook mensen aanstoot aan geven. OF bepaalde religieuze symbolen zijn zo miniem dat ze u nog niets een opvallen.


In het verleden werden personen met een handicap geweerd uit de maatschappij, letterlijk buiten de maatschappij gezet omdat ze anders waren. Veel voorzieningen voor personen met een handicap liggen in bossen, weg van de stad om zo uit het zicht te zijn.

Doen we dan niet hetzelfde als we een hoofddoek verbieden in een overheidsfunctie? Denk je dat haar opvattingen over waarden en normen veranderen als haar hoofddoek af is?
Da's niet hoe die principes over scheiding van kerk en staat zijn ingevoerd. Die dateren van een tijd dat er amper atheïsten waren, die regels zijn ingesteld door mensen die vaak zelf een sterke mening hadden over welke religie de juiste was maar desondanks wel een inclusievere maatschappij wilden waar je gelijk behandeld zou worden door de overheid, eender wat je persoonlijke geloofsovertuigingen waren.

Het is geen door atheïsten opgelegde regel om gelovigen te weren, ook atheïstische symbolen zijn niet toegelaten.
 
Ik heb absoluut geen probleem om geholpen te worden door iemand met een religieus symbool, zolang deze zijn job doet en mij behandeld als een gelijke.
In een ideale wereld zou dat kunnen werken. Maar de praktijk leerde ons al meermaals dat de volgende stap dan is: "ja, maar ik wil alleen maar geholpen worden door persoon X, want dat is een Y". In bepaalde situaties is men al in dat stadium beland. Bvb dat vrouwen in hoge barensnood hun benen worden dichtgebonden met broeksriemen door hun mannelijke familieleden, en die riemen er maar af komen als het verplegend personeel vrouwelijk & moslim is, want blanken zijn haram. Ik spreek hier over Stuivenbergziekenhuis anno 2019.
 
Ik blijf het moeilijk hebben, dat je neutraliteit niet kunt uitdragen door iets te verbieden, maar enkel door het gelijk te stellen. Ik heb absoluut geen probleem om geholpen te worden door iemand met een religieus symbool, zolang deze zijn job doet en mij behandeld als een gelijke.

Want bijvoorbeeld geen religieuze symbolen dragen zou ook uiting kunnen geven van atheïsme, hier kunnen ook mensen aanstoot aan geven. OF bepaalde religieuze symbolen zijn zo miniem dat ze u nog niets een opvallen.


In het verleden werden personen met een handicap geweerd uit de maatschappij, letterlijk buiten de maatschappij gezet omdat ze anders waren. Veel voorzieningen voor personen met een handicap liggen in bossen, weg van de stad om zo uit het zicht te zijn.

Doen we dan niet hetzelfde als we een hoofddoek verbieden in een overheidsfunctie? Denk je dat haar opvattingen over waarden en normen veranderen als haar hoofddoek af is?
Deze mensen worden niet geweerd uit de maatschappij, noch uit overheidsfuncties. Wel zijn we het aan onszelf verplicht de neutraliteit die we van onze overheid verwachten door te trekken naar al zijn functionarissen. Ik alvast ben niet bereid daar ook maar één duimbreed op toe te geven. Want je weet dan wel waar je begint maar absoluut niet waar je eindigt. Bovendien is de hoofddoek an sich zo een zwaar symbool van onderdrukking en ongelijkheid dat ik het eigenlijk helemaal niet zo onbeduidend vind.
 
Je maakt hier toch wel een grote fout door zaken die je kiest gelijk te stellen met dingen die je overkomen zijn/waarmee je geboren bent.
Niet echt, ik ben mening dat er maar bitter weinig zaken zijn, waar je helemaal individueel voor kiest. Kan je kiezen waar je wordt geboren? In welke cultuur? Welke opvoeding je krijgt? In welke omgeving je opgeleid? Deze dingen dragen volgens mij toch mee in je waarden en normen, je mens en maatschappij beeld.
 
Niet echt, ik ben mening dat er maar bitter weinig zaken zijn, waar je helemaal individueel voor kiest. Kan je kiezen waar je wordt geboren? In welke cultuur? Welke opvoeding je krijgt? In welke omgeving je opgeleid? Deze dingen dragen volgens mij toch mee in je waarden en normen, je mens en maatschappij beeld.
En als volwassen mens kan je leren. Als je dat niet wil of kan doen dan mag je daar ook de gevolgen van dragen. ( behalve als je mentale problemen hebt natuurlijk. en ik wil graag meegaan in het idee dat religieuze mensen ergens 'problemen' hebben. )
 
Da's niet hoe die principes over scheiding van kerk en staat zijn ingevoerd. Die dateren van een tijd dat er amper atheïsten waren, die regels zijn ingesteld door mensen die vaak zelf een sterke mening hadden over welke religie de juiste was maar desondanks wel een inclusievere maatschappij wilden waar je gelijk behandeld zou worden door de overheid, eender wat je persoonlijke geloofsovertuigingen waren.

Het is geen door atheïsten opgelegde regel om gelovigen te weren, ook atheïstische symbolen zijn niet toegelaten.
Ik ben voorstander dat er beleid wordt gevoerd op basis van kennis en onderzoek en niet door dogma's. Maar of die politieker of zijn functionaris al dan niet een hoofdoek draagt, dreadlocks draagt, of skinhead is maakt mij op zich niet uit.
 
In een ideale wereld zou dat kunnen werken. Maar de praktijk leerde ons al meermaals dat de volgende stap dan is: "ja, maar ik wil alleen maar geholpen worden door persoon X, want dat is een Y". In bepaalde situaties is men al in dat stadium beland. Bvb dat vrouwen in hoge barensnood hun benen worden dichtgebonden met broeksriemen door hun mannelijke familieleden, en die riemen er maar af komen als het verplegend personeel vrouwelijk & moslim is, want blanken zijn haram. Ik spreek hier over Stuivenbergziekenhuis anno 2019.
Mag ik naïef zijn, en dromen van een ideale wereld. En dat er nog veel inspanningen nodig zijn, langs beide kanten?
 
Deze mensen worden niet geweerd uit de maatschappij, noch uit overheidsfuncties. Wel zijn we het aan onszelf verplicht de neutraliteit die we van onze overheid verwachten door te trekken naar al zijn functionarissen. Ik alvast ben niet bereid daar ook maar één duimbreed op toe te geven. Want je weet dan wel waar je begint maar absoluut niet waar je eindigt. Bovendien is de hoofddoek an sich zo een zwaar symbool van onderdrukking en ongelijkheid dat ik het eigenlijk helemaal niet zo onbeduidend vind.
Ik ga niet akkoord dat een katoenen doek op uw hoofd een symbool van onderdrukking is op zich. Wel als dit opgelegd wordt door iemand of iets anders. Maar dan kan een trouwring ook gezien worden als symbool van onderdrukking als ik bepaalde getrouwde mannen mag geloven.

Ik heb genoeg studiegenoten, collega's gehad die gesluierd waren en alles behalve onderdrukt waren. Had eerder medelijden met hun partners.
 
En als volwassen mens kan je leren. Als je dat niet wil of kan doen dan mag je daar ook de gevolgen van dragen. ( behalve als je mentale problemen hebt natuurlijk. en ik wil graag meegaan in het idee dat religieuze mensen ergens 'problemen' hebben. )
Wat kan je leren? Dat ge moet luisteren en doen wat de andere zegt, los van uw eigen waarden en normen.

Denk dat er nog bepaalde strekkingen zijn die hetzelfde denken, alleen vinden die dat zij aan het rechte eind hebben.

Samenleven is voor mij iets anders dan assimilatie.
 
Wat kan je leren? Dat ge moet luisteren en doen wat de andere zegt, los van uw eigen waarden en normen.

Denk dat er nog bepaalde strekkingen zijn die hetzelfde denken, alleen vinden die dat zij aan het rechte eind hebben.

Samenleven is voor mij iets anders dan assimilatie.
Goh je kan leren dat je belissingen baseren op iets waar geen enkele feitelijke basis voor is niet echt verstandig is. Dat is iets dat misschien sommige mensen in het voorbije jaar geleerd hebben, maar ik betwijfel het.
 
of het gaat erom dat wij niet meer in de maatschappij leven van 50 a 100 jaar geleden en we geconfronteerd worden met andere culturen en waarden en normen.

De klok terugdraaien gaat niet en we leven nu eenmaal in een multi-culturele maatschappij. De enige manier is om hiermee om te gaan, deze mensen hebben immers hun plaats in de maatschappij.

In dit debat wordt nu de Islam geviseerd, maar als dit het niet is, dan zijn het werklozen of mensen met een andere geaardheid of personen met een handicap.

Vanuit mijn visie hebben we in de geschiedenis genoeg geprobeerd om personen bepaalde waarden en normen op te dringen of hun te assimileren, het heeft nog nooit gewerkt.

De enige manier voor mij is om iedereen een plaats te geven binnen onze maatschappij en obstakels weghalen die dit bemoeilijken.

Een openbaar zwembad dat gefinancierd wordt door de hele gemeenschap, dient toegankelijk te zijn voor de hele gemeenschap en niet op bepaalde uren religieus gesegregeerd te worden.

Werklozen krijgen in België een mooie vergoeding om naar werk te zoeken, waarvan je op z'n minst tijdelijk kan leven. Daar mag de samenleving iets voor terug verwachten. Idem voor leefloners overigens.

Mensen met een handicap kiezen daar niet voor. Zie Zarathustra's punt. Religie is een keuze. (Verkeerde) Keuzes mogen gevolgen hebben. Kies jij voor een opzichte tatoeage, zal je je overigens ook diskwalificeren voor héél wat jobs.

Trouwens de klok niet kunnen terugdraaien... dat is maar hoe je het bekijkt. Het moet daarbij heus niet gaan om mensen met Marokkaanse roots of Turkse roots na 3 of 4 generaties terug te sturen naar een land dat ze overigens ook niet altijd terug zou willen (anders zouden we zéér gemakkelijk een groot deel van onze gevangenissen kunnen leegmaken), maar je kan wél gericht maatregelen nemen om integratie te bevorderen, op bepaalde vlakken zelfs af te dwingen en de uitwassen van de multicultulturele samenleving op te vangen. Laat het verbieden van religieuze symbolen bij overheidsdiensten daar nu ook één van zijn.
 
Terug
Bovenaan