Kleine Beursfeiten

Wegovy YoY +225%. NVO is toch naar beneden wegens... productie die de vraag niet kan bijbenen.
Ik ga klein bedragje in zowel NVO als LLY steken. Het is inderdaad al fel omhoog gegaan, maar denk dat de markt nog niet doorheeft hoe groot dit wordt.

50-70% upside, is dat niet genoeg? :)

En zowat de veiligste bank ter wereld, want 35B 5y lening gekregen van de FDIC aan 3,5% (lager dan de US treasuries :laugh:) die gewoon puur in cash zit ter korte termijn reserve.
Én loss sharing van 50% boven bepaalde potentiële verliezen
Én een liquidity facility on demand van de FDIC die ze maar moeten vragen als ze ze nodig hebben.
Én geen enkele underwater investment security (long term obligaties die nu ferm gezakt zijn door de renteverhogingen, de oorzaak van het faillissement) moeten overnemen van Silicon Valley Bank.

Grappig dat hier mensen in BABA, Prosus, en allerhande speculatieve tech zitten rond te roeien, terwijl hier een
- kwantitatief (want puur assets-liabilities winst)
- en kwalitatief (want CEO is een overname beest met tonnen ervaring en succesvol trackrecord in éxact dit)
- en quasi risicoloos (want downside bank risico afgedekt)
koopje staat rond te dartelen voor uw neus.
Nog wat bijgekocht, is nu een 22% positie.

Wat is er aan de hand met "datahond" en "winkeltje spelen"?

DDOG +14%, SHOP +27% ??
DDOG had -gezien de omstandigheden -vrij goede resultaten: lichte beat van groei en earnings + guidance voor volgend Q gaat uit van een QoQ versnelling van de groei.
Als dat genoeg is voor een +15%, moet je niet vragen hoeveel negativisme er al was ingeprijsd... In 2021 was dit -15% in plaats van +15%:p

1683174859756.jpg

Lijkt me toch tricky met een bankencrisis net om de hoek?
Door de overname van SVB is FCNCA ondergewaardeerd en FCNCA lijkt wel een veilige bank dus de huidige prijs is interessant. Wat er in de korte termijn gebeurt maakt niet uit als je op 2 jaar 50% rendement kan halen :)

bron: Janus

Iemand die US Bancorp (USB) in de gaten houdt? Als 5de grootste bank in USA, met deposits die na de crash van SVB quasi onveranderd bleven (met name -3%). Een deel van die outflows zijn gelinkt aan de overname van Union Bank. Normaal dat sommige mensen geld weghalen als hun bank overgenomen wordt zeker? Maar van een bankrun is hier zeker geen sprake.
Maar door de algemene trend in de US bankensector wel -40% gegaan.
Bank kan ook vrij easy aan geld geraken indien nodig en 50% vd deposited geld is <250k, dus safe.

En zij kunnen net zoals de grootbanken nu wel geld maken door de hogere interestrates.

Sinds 2010 groeit dividend ieder jaar en in laatste earnings call werd dividendgroei als een topprioriteit bevestigd.

Is er iets dat ik over het hoofd zie? Ben geen bankexpert, gewoon boerenverstand hier gebruikt...

Ik zie de overname van Telenet ook nog verkeerd aflopen - toch niet normaal dat de koers haast 10% lager noteert. Lijkt gratis geld maar na de Recticel saga ... denk ook dat er ergens iets was gezegd over de markomstandigheden / koers van Proximus.

Ik zie de overname van Telenet ook nog verkeerd aflopen - toch niet normaal dat de koers haast 10% lager noteert. Lijkt gratis geld maar na de Recticel saga ... denk ook dat er ergens iets was gezegd over de markomstandigheden / koers van Proximus.
Iedereen verwacht scherpe concurrentie van de 4de speler die op de markt gaat komen. Dat tegelijkertijd met grote uitgaven:
- fiber
- 5G (itt Proximus en Orange die de investering hierin delen door de joint venture genaamd Mwingz)

Telenet krijgt via de Orange overname van VOO volgend jaar wel toegang tot de Waalse markt. Maar omgekeerd telt dat ook: Orange zal toegang hebben tot het netwerk van Telenet in Vlaanderen.

Op lange termijn zie ik echt geen groei in de telecommarkt in België.

Toch lijken de kleine beleggers niet content met het bod, het zal voor Liberty Global moeilijk worden alle de noodzakelijke aandelen te kopen.
Misschien loopt het af zoals bij Orange (mislukte overname). Orange Group heeft nu 77% vh aandeel in handen.

pre-market alles groen, zouden we "the bottom" nu gezien hebben gisteren?
Zou best kunnen dat er dit weekend weer iets geregeld wordt voor die 2 west-amerikaanse banken die in problemen zitten, en dan hopelijk gedaan met heel dat bankengedoe en terug focus op werkelijke resultaten?

Het bod bedraagt 22 eur inclusief dividend, oftewel 21 eur na dividend. Gezien het aandeel reeds ex dividend is gegaan op 3 mei, zit er momenteel minder dan 5% verschil tussen koers en bod.

pre-market alles groen, zouden we "the bottom" nu gezien hebben gisteren?
Zou best kunnen dat er dit weekend weer iets geregeld wordt voor die 2 west-amerikaanse banken die in problemen zitten, en dan hopelijk gedaan met heel dat bankengedoe en terug focus op werkelijke resultaten?
Alsof de werkelijke resultaten een nog hogere market multiple verantwoorden…

Grote delen van de markt staan heel duur. Coke, P&G, Apple, Microsoft, Atlassian, AMD, Nvidia, Datadog, Visa, Amazon, Tesla, Walmart, Costco, … the list goes on and on.
Buiten financials/energie/sommige farma zie ik in de VS bij de grote bedrijven amper koopopportuniteiten.

De enorme risk appetite in de VS blijft me verbazen. Je verwacht toch wat meer voorzichtigheid in een omgeving van fors stijgende rentevoeten, een nakende recessie, omvallende banken en oorlogstaal tussen grootmachten.

Terug
Bovenaan