Kleine Beursfeiten

Maar ik dacht dat het bankendrama nu voorbij ging zijn.

Ik ken iemand die veel van zijn geld bij FRC had (omwille van lening daar).
Die hun business model is wel heel fragiel bij hogere rentevoeten en voor QT.

Basically als ge een lening via hen kreeg vroegen ze 30% (of zoiets) van uw cash bij hen hield.
Maar bij QT en hogere rentevoeten betekent dat geld sowieso verdwijnt van bankrekeningen en minder nieuwe leningen aangegaan worden om verdwijnend geld te vervangen.

Die kerel betaalt nu ook al maanden vrijwel enkel kosten via zijn FRC rekening (ipv zijn geld daar gewoon weghalen).

Vader vroeg onlangs om een deel van zijn ptf te beheren, daar tot een tijdje geleden hij alles liet beheren door een private banker, maar de laatste jaren de returns maar pover waren (no surprise there :/)
Dus een deel naar bolero gebracht, vandaag eerste aankopen gedaan.
10% FCNCA @980
10% OXY @59,2

Die 16B mag je er uiteraard niet zomaar bijtellen, maar uiteindelijk komt het er wel op neer.
Ik hield het eenvoudig.

Die 16B van silicon valley bank zijn alleszins puur equity.
De huidige equity van FCNCA wordt aan >1,5 keer hun boekwaarde gewaardeerd, net omdat de bank zo goed gerund wordt en winstgevend is.

- Daarnaast hebben ze de slechtere assets (de investment securities) niet moeten overnemen.
Die zouden inderdaad minder waard zijn dan 'boekwaarde'.

- Daarnaast kregen ze ook een loss sharing van de FDIC voor eventueel slechte assets.
Het gedeelte van de assets dat verliezen zou opleveren, wordt dus voor 50% ingedekt.
Het gedeelte dat bovengemiddeld oplevert, telt daarentegen voor 100% mee.

- Daarnaast kregen ze funding van +30B aan 3,5% van de FDIC voor 5 jaar.
Als je weet dat de gemiddelde 5-jaars obligatie voor een regionale bank nu +5% is, en dat de duration van de overgenomen SVB uitstaande leningen +- 6 jaar is,, dan weet je dat die leningen ten belope van +30B al winstgevend zullen zijn.
In feite komt die FDIC lening neer op een extra cadeau van 2 à 3B.

Uit al het bovenstaande concludeer ik dat de 16B equity effectief aan 16B mag gewaardeerd worden.

Waarschijnlijk is het meer. (Kostenbesparingen, kregen vele branches erbij, voet in silicon valley wat in principe zeer lucratief was (hadden ze maar niet full gegokt op laag blijvende interestvoeten...) ).

Maar die 'extra's' beschouw ik gewoon als een extra margin of safety.
Ik ga die equity dan ook niet waarderen aan de >1,5 van FCNA, dat zou gewoon nog icing op de cake zijn.

Slimste vraag die ik op BG al gekregen heb by the way.
Merci, opnieuw wat slimmer.
Positie in FCNA genomen vandaag.
Dit weekend nog een grondigere deepdive doen om potentieel positie te vergroten.

Van Buffett gesproken, heeft iemand een interessante vraag voor onzen dikken op de annual meeting van dit weekend?

Want ik ga er zijn, nadat mijn eerste pelgrimstocht uitgesteld werd door corona :)
Ja, overtuig hem maar dat hij oxy moet overnemen aan 100$/aandeel en liefst zo snel mogelijk.
Dank bij voorbaat.

Earnings beat, after hours +2%
Belangrijkste is

- cheniere contract gaat van start vanaf midden 2023
- sapakara en Krabdagou zijn nu + 800 million barrels (“in place”), en de appraisal wells van Krabdagou 2 en 3 gaan deze nog aanvulllen. FID is zo goed als zeker een feit.
Er zit van Suriname nog niks in de koers nu, integendeel.

Laatst bewerkt:

PacWest Bancorp (PACW) (-31,2%)​

De volgende in de rij?
image.png

Ze overwegen "strategic options", waaronder hunzelf verkopen.

Ik denk dat er nog wel wat meer lijken uit de kast gaan vallen de volgende weken en maanden.
van mij mag het anders wel eens gaan stoppen, heb het wel gehad met dat Amerikaans banken gezever, wordt eigenlijk nauwelijks nog naar de werkelijke Q1 cijfers gekeken

anyway, binnenkort lekker wat dividend dat binnenkomt, ongeacht wat er over de plas met nog wat banken gebeurt :wink:

Terug
Bovenaan