Kleine Beursfeiten

Klopt... maar zowel de portfoliomanager aan de buyside als de analist aan de sellside hebben intussen dik hun boterham verdiend, tot spijt van wie het benijdt.
Ik benijd het allerminst :)

En iedereen mag voor mijn part zijn geld naar wens steken in alle flutfondsjes ter wereld.

Waar ik wel schijt van krijg, is als de maatschappij die latent werklozen betaalt, omdat pensioengelden (sommige 1e, alle 2de, alle 3de pijler) verplicht moeten beheerd worden door hen.
Waardoor dat wereldje blijft draaien.

Ik benijd het allerminst :)

En iedereen mag voor mijn part zijn geld naar wens steken in alle flutfondsjes ter wereld.

Waar ik wel schijt van krijg, is als de maatschappij die latent werklozen betaalt, omdat pensioengelden (sommige 1e, alle 2de, alle 3de pijler) verplicht moeten beheerd worden door hen.
Waardoor dat wereldje blijft draaien.

Dat is weer een andere discussie. Maar als het een troost mag wezen: het zijn niet de fees die de belgische pensioenfondsjes aanrekenen die dit wereldje draaiende houden.

Dat is weer een andere discussie. Maar als het een troost mag wezen: het zijn niet de fees die de belgische pensioenfondsjes aanrekenen die dit wereldje draaiende houden.
Voor België alleen kwam ik aan 1-2 miljard euro per jaar aan verliezen voor de pensioenen doordat de 1e-2de-3de pensioenpijler verplicht actief beheerd moeten worden door de latent werklozen in de plaats van dit in een simpel indexfonds te steken.

Dat kan al eens tellen.

Voor België alleen kwam ik aan 1-2 miljard euro per jaar aan verliezen voor de pensioenen doordat de 1e-2de-3de pensioenpijler verplicht actief beheerd moeten worden door de latent werklozen in de plaats van dit in een simpel indexfonds te steken.

Dat kan al eens tellen.
peanuts in vergelijking met het geld dat "verloren" wordt door inflatie doordat de Belg zijn spaargeld bij de bank laat staan ipv in een indexfonds te steken

peanuts in vergelijking met het geld dat "verloren" wordt door inflatie doordat de Belg zijn spaargeld bij de bank laat staan ipv in een indexfonds te steken
Economie groeit -> meer deposito's wegens lossere kredietverlening.
Economie krimpt -> minder deposito's.

Dat is gewoon een wetmatigheid van endogene geldcreatie (kwestie van eens pseudo intellectueel te klinken, maar het is zo).

Als 'de Belg' zijn deposito's in aandelen steekt, dan is er iemand anders die deposito's krijgt in ruil voor zijn aandelen.
De totale cash hoeveelheid blijft dus dezelfde.

Wat wel kan wijzigen, is de compositie van waar die deposito's zitten, nl. bedrijven/particulieren/hedge funds/ECB...

En voor elke kredietverstrekker (zoals een depositohouder) die geld verliest door inflatie, is er ook een ontlener die wint bij inflatie.
Dus het geld gewonnen = het geld verloren.
Maar opnieuw, de compositie kan wijzigen.

Kortom, de berichten dat 'er veel geld op de spaarrekeningen staat' zullen elke cyclus terugkeren :)

Laatst bewerkt:
Onlangs nog van een Nederlander gehoord die als PM bij een NL pensioenfonds is begonnen.
Eerste job ervaring.
Job inhoud: de consenses van sell side analisten bijhouden.

Sell side en fondsen zijn een shit show.

Net eens de balans van Belfius bekeken.

Meeste assets zijn op lange termijn (1-5+ jaar, waaronder hypotheken aan 1-3%) maar de meeste liabilities zijn depositos.

Laat ons zeggen dat ik benieuwd ben als de rente naar 4,5-5% zou gaan, en ze verplicht worden om de depositorente mee op te trekken. (wat misschien niet hoeft, de luie gemiddelde Belgische spaarder kennende. Maar in dit tijdperk van mobiele apps en in 30 seconden een overschrijving doen, who knows).
@Shrek , wel touché (ik zag uw bericht nog net), in zekere zin is dit uiteraard een functie van een bank, borrow short en lend long :)

Laatst bewerkt:
De familie zal een slank, gefocust retail bedrijf willen.

Met enkel winkels in Belgie? Toch kwestie van jaren vooraleer die irrelevant worden of failliet draaien met hun huidige laagste prijs strategie imo.

Carrefour, Ahold, Aldi, Lidl, Jumbo kunnen toch sowieso meer gewicht in schaal werpen bij aankoop producenten. En dan laten we eventuele komst Amazon nog buiten beschouwing.

Ik geloof ook wel dat de familie dat aandeel nu naar beneden praat om het spel van de beurs te halen.

Laatst bewerkt:
Met enkel winkels in Belgie? Toch kwestie van jaren vooraleer die irrelevant worden of failliet draaien met hun huidige laagste prijs strategie imo.

Carrefour, Ahold, Aldi, Lidl, Jumbo kunnen toch sowieso meer gewicht in schaal werpen bij aankoop producenten. En dan laten we eventuele komst Amazon nog buiten beschouwing.

Ik geloof ook wel dat de familie dat aandeel nu naar beneden praat om het spel van de beurs te halen.

Lidl draait al jaren verlies in België.
Carrefour verdiende jaren terug 1 euro op een kassaticket van 100 euro en een retailexpert gokt dat Jumbo de Belgische markt terug zal verlaten.

Colruyt is nog altijd winstgevend en maakt nu iets minder winst omdat ze de prijzen bewust laag houden.

Als er slachtoffers vallen in de retailsector lijkt Colruyt me beter gewapend dan heel wat concurrenten.

Dat de familie het spel van de beurs wil halen lijkt me wel een reële optie.

Ik denk dat er nog verkopen zullen volgen alvorens het mogelijks van de beurs verdwijnt - echter persoonlijk niet geheel overtuigd van dat laatste - kansen op groei worden dan toch wat afgeremd, de laatste jaren lukt dat voor geen meter - maar de jaren daarvoor is was dat zeer succesvol. Dus mss eerst eens orde op zaken stellen en alle niet core / niet voldoende rendabele zaken afstoten en hopelijk verder gaan op een ander elan. Uitbrieding in België is geen optie meer.

Waar zou je moeten in investeren als je denkt dat de brede markt het mis heeft wat betreft de inflatie en dat deze véél langer hoog zal blijven?
- short gaan op verlieslatende groei? (ARK fonds etc)
- banken?
- verzekeringen?
- andere?

Waar zou je moeten in investeren als je denkt dat de brede markt het mis heeft wat betreft de inflatie en dat deze véél langer hoog zal blijven?
- short gaan op verlieslatende groei? (ARK fonds etc)
- banken?
- verzekeringen?
- andere?
Landbouw zie ik long -term ook sterk evolueren, ook een sector waarin massaal zal geïnvesteerd worden, dat laatste ook ondersteund door vergroening/automatisatie en een toenemende wereldbevolking.

Bepaalde grondstoffen en materialen om zaken duurzamer, lichter, .. te maken, ook de productie van batterijen lijkt toch een toekomst te hebben.

Landbouw zie ik long -term ook sterk evolueren, ook een sector waarin massaal zal geïnvesteerd worden, dat laatste ook ondersteund door vergroening/automatisatie en een toenemende wereldbevolking.

Bepaalde grondstoffen en materialen om zaken duurzamer, lichter, .. te maken, ook de productie van batterijen lijkt toch een toekomst te hebben.

Maar dan vermoedelijk landbouw in China, e.d. dus niet evident om daarin te beleggen?

Productie van batterijen lijkt me een evident thema voor de komende jaren, maar lijkt me ook een zeer lastige om de juiste ETF of bedrijven uit te kiezen - niet negatief bedoeld voor alle duidelijkheid :)

Maar dan vermoedelijk landbouw in China, e.d. dus niet evident om daarin te beleggen?

Productie van batterijen lijkt me een evident thema voor de komende jaren, maar lijkt me ook een zeer lastige om de juiste ETF of bedrijven uit te kiezen - niet negatief bedoeld voor alle duidelijkheid :)

M.b.t. landbouw - niet noodzakelijk China hoor, ik denk bvb. aan Nutrien, John Deere, The Andersons...

Juiste bedrijven kiezen in segment batterijen (of eigenlijk eender wat) is uitdagend, relatief nieuwe sector, de rol van China ... heb al lang een positie in AMG maar tot dusver is dat geen succes geweest ...

Ivm het vetgedrukte: ja nogmaals, dat is jouw ervaring. Dat zijn anekdotes maar zegt verder weinig.

Ik had gehoopt op een artikel van Testaankoop of een krant die de proef op de som nam voor tientallen producten en dus een iets bredere steekproef neemt.

Aged like milk...

Anyway. Ik vind de boedel verkoop van Colruyt een beetje eigenaardig (eerst de windmolens, nu dit). Het maakt het "van de beurs halen" scenario onwaarschijnlijker.

Je boel streamlinen voor een uitkoop zou wat weird zijn, tenzij je graag teveel betaalt.

But then again, misschien hebben ze geen geld genoeg in de familie en willen ze eerst alle "non-public stuff" cashen en dan de overschot overnemen terwijl er 3/4 cash in het bedrijf zit. Of misschien willen ze eerst alles verkopen, dan splitten en enkel de winkels van de beurs nemen. Many scenarios possible...

Het geld voor de uitkoop staat sebiet gewoon cash op de rekening van Colruyt terwijl de koers niet gestegen is.

Telenet bis.

Terug
Bovenaan