Kleine Beursfeiten

Het is niet echt mijn sector, ik ken eigenlijk niks specifiek over diabetes.

Maar ik ken iets van health economics en de sector in het algemeen.

Healthcare succes = terugbetaling = aan het overheidsinfuus. Ik geloof nooit dat ze 50bln/y gaan terugebetalen. De prijs is al giga aan het zakken om de terugbetaling erdoor te krijgen.

Het is een semi biological en injectable, dat heeft een cost. Dat is iets anders dan een blauwe pil die je per ton kunt manufacturen in een random chemische fabriek en waar geen alternatieven voor zijn.

Maar goed, Eli zal er wel veel aan verdienen. Maar het zal niet de nr1 drug ever worden die Eli to the moon brengt.

Gilead gaat al 10y to the moon, quod non.

Dat FRC stuk is wel gokken in mijn ogen, misschien gokken met een positieve EV maar toch gokken.
Met een positieve EV geld uitleggen, is niet gokken.
Gokken is met negatieve EV of bewust onbekende EV.

FRC maakte deel uit van een groep regionale banken die ik snel gekocht heb. Bij nader inzien had ik FRC daar misschien niet moeten bij steken.
Maar de tijd was kort.
En de groep is +35% op 2 weken tijd.
Ik vind dat niet slecht, aangezien gebeurd is wat ik dacht op moment van aankoop.
Er was dus geen lucky deus ex machina die mij gered heeft.

Herbalife heb ik nooit gesnapt
Waarom niet? De forward P/E is momenteel 3,5 of zo, moest je het puur kwantitatief willen bekijken.
Kwalitatief heb ik het hier gepost en een link gegeven naar een hedge fund manager die werkelijk niemand gelezen heeft.

Al ben ik niet geneigd om tegen cege in te gaan in zijn eigen sector...
Dat is zijn sector niet.
En een reactie genre "er is een betere methode: de loopband", helpt alleszins niet met mijn perceptie.

En mijn grootste winners van de laatste 5 jaar komen er precies door regelrecht in te gaan tegen de consensus in de brede sector zelf.
Maar dan moet ik wel gelijk hebben of ik krijg uiteraard op mijn doos. Contrair zijn is alleen lucratief als je gelijk hebt.

In energy was er geen kat (noch analisten, noch sectorkenners, zelfs de CEO van Shell) die nog een moer gaf om olie E&P in 2020-2021. Dat was afgeschreven.
Ik had echter wel gelijk, en dat was zowel een kwalitatieve als kwantitatief gebaseerde investering.
Hell, de nieuwe CEO van Shell gaat nu doen wat ik al 3 jaar zit te zeggen. Na een paar miljard over de balk gekegeld te hebben...
Je mag dat gokken noemen, ik kijk gewoon naar de feiten en mijn interpretatie ervan.
Ik wacht nog altijd op @Nesjamag om te bevestigen dat hij er compleet naast zat en ik er compleet op.

Prijzen van aandelen zijn de consensus van de markt aan de marge hé. Als alle sectorspelers X denken, dan zit dat in de prijs verwerkt.
Als ik dan denk dat die prijs niet klopt, dan betekent dat de facto dat ik er een andere mening op na hou dan X (meestal).

Wat de consensus in de markt is over die weight loss heb ik hier gepost, alsook waar mijn mening verschilt met die consensus.

Laatst bewerkt:
Ik snap @JanusDR zijn redenering, ik ga er niet mee akkoord. Maar moest iedereen altijd gealigneerd zijn, dan bougeerde de koers niet en waren er geen transacties. Elke transactie is per definitie gepasseerd op een verschil in toekomst visie.

De major flow in de redenering is volgens mij de veronderstelling dat iemand 10 of 15k zou willen betalen. Dat kan waar zijn, maar het zal toch goedkoper verkocht worden. Usa 800 usd, UK 20 gbp, in europe veel landen zonder (voorlopig) terugbetaling.

Zonder terugbetaling, geen markt. Al wil je dan 10k betalen, die 10k zal nooit bij de manufacturer terecht komen.

Btw, UBS is een obvious EV+ bet. Alsof zwitserland zijn bank systeem zal laten verdwijnen. CS is onder de bus geflikkerd aan braderieprijzen om de sector te redden. Er is nog nooit iemand arm geworden van een cadeau open te doen.

Met een positieve EV geld uitleggen, is niet gokken.
Gokken is met negatieve EV of bewust onbekende EV.
Niet mee eens. Als ik u 51% vs 49% geef, is dat EV+.
Maar uw kans op falen is groot genoeg om 10x op rij de mist in te gaan en het grootste deel van uw portfolio kwijt te spelen.
Dat blijft gokken...

Je wist goed genoeg dat FRC best naar 0 had kunnen gaan... :)

En ter verduidelijking, ik heb het enkel over FRC, niet over O&G (daar zat ik zelf ook in 2020-2021)

Niet mee eens. Als ik u 51% vs 49% geef, is dat EV+.
Maar uw kans op falen is groot genoeg om 10x op rij de mist in te gaan en het grootste deel van uw portfolio kwijt te spelen.
Dat blijft gokken...
Neen. Als je zeker bent van uw 51% vs 49%, dan ben je absoluut niet aan het gokken en word je steenrijk.

Als je bij dergelijke bets op 10x failliet bent, dan waren uw bets te groot versus uw statistisch voordeel.

Daarvoor dient het Kelly Criterion.
Je bet maximum de Kelly amount, of om zeker te zijn een halve Kelly bet.

De hoogte van die bet is afhankelijk van de grootte van uw statistisch voordeel.
Wat bij investeren uiteraard totaal geen precisiewerk is waardoor je met een margin of safety werkt.

Aangezien mijn inzicht bij LLY in mijn perceptie minder groot is dan bij bv. UBS of Oxy, is mijn bet daar ook kleiner.
10% is waarschijnlijk zelfs iets te veel, misschien is 5% passender.
Het is rond de 7-8% als ik mijn niet zelf beheerde portefeuille meetel, dus ca va.

Laatst bewerkt:
Al de hele dag bezig met chatgpt en de Bing gpt-4.

Niets lukt, slechte antwoorden, soms gewoon geen antwoorden. Trekt echt op geen bal.
Ja, soms wat zaken uit stackoverflow die er half iets mee te maken hebben, maar dat is het dan ook.

Dall-e en Midjourney zijn indrukwekkender.

Op het eerste zicht een bedreiging voor grafisch ontwerpers, game graphic/sound designers, voice generating, etc.
Die zogenaamde bedreiging voor andere intellectuele jobs, en zelfbewuste AI: hahaha :rofl:

Laatst bewerkt:
In energy was er geen kat (noch analisten, noch sectorkenners, zelfs de CEO van Shell) die nog een moer gaf om olie E&P in 2020-2021. Dat was afgeschreven.
Ik had echter wel gelijk, en dat was zowel een kwalitatieve als kwantitatief gebaseerde investering.
Hell, de nieuwe CEO van Shell gaat nu doen wat ik al 3 jaar zit te zeggen. Na een paar miljard over de balk gekegeld te hebben...
Je mag dat gokken noemen, ik kijk gewoon naar de feiten en mijn interpretatie ervan.
Ik wacht nog altijd op @Nesjamag om te bevestigen dat hij er compleet naast zat en ik er compleet op.
Niets te bevestigen.
Shell is nog altijd een goedkoper aandeel. En zoals alle majors doen ze hun PR.

Al de hele dag bezig met chatgpt en de Bing gpt-4.

Niets lukt, slechte antwoorden, soms gewoon geen antwoorden. Trekt echt op geen bal.
Ja, soms wat zaken uit stackoverflow die er een beetje op trekken en dat is het dan ook.

Dall-e en Midjourney zijn indrukwekkender.

Op het eerste zicht een bedreiging voor grafisch ontwerpers, game graphic/sound designers, voice generating, etc.
Die zogenaamde bedreiging voor andere intellectuele jobs, en zelfbewuste AI: hahaha :rofl:
De AI zal exponentieel verbeteren in de komende jaren. Het is vooral zot dat het nu al op een deftig niveau zit, terwijl dit echt nog maar het prille begin is.

Of het nu chatgpt of iets anders is, de bedreiging is zeer reëel.

Ik snap @JanusDR zijn redenering, ik ga er niet mee akkoord. Maar moest iedereen altijd gealigneerd zijn, dan bougeerde de koers niet en waren er geen transacties. Elke transactie is per definitie gepasseerd op een verschil in toekomst visie.

De major flow in de redenering is volgens mij de veronderstelling dat iemand 10 of 15k zou willen betalen. Dat kan waar zijn, maar het zal toch goedkoper verkocht worden. Usa 800 usd, UK 20 gbp, in europe veel landen zonder (voorlopig) terugbetaling.

Zonder terugbetaling, geen markt. Al wil je dan 10k betalen, die 10k zal nooit bij de manufacturer terecht komen.

Btw, UBS is een obvious EV+ bet. Alsof zwitserland zijn bank systeem zal laten verdwijnen. CS is onder de bus geflikkerd aan braderieprijzen om de sector te redden. Er is nog nooit iemand arm geworden van een cadeau open te doen.
De betere middenklasse gaat misschien wel pakweg 300 euro per maand willen betalen om hun buikje te doen verdwijnen maar ik heb moeite om te geloven dat dit ook zo zal zijn bij de mensen met een gemiddeld/lager inkomen.

De gemiddelde amerikaan leeft nu al pay check to pay check…

Voor sommige jobs ja. Grafische stuff, copywriting niches, talige zaken.
Intellectuele jobs? Dat zal nog een serieus tijdje duren. Decades serieus.
Volledige vervanging zal zeker nog even duren. Er zal wel al sneller een overgangsfase zijn waarbij AI dagelijks gebruikt wordt als een soort van adviseur.

De betere middenklasse gaat misschien wel pakweg 300 euro per maand willen betalen om hun buikje te doen verdwijnen maar ik heb moeite om te geloven dat dit ook zo zal zijn bij de mensen met een gemiddeld/lager inkomen.
300?
Doe dat maar minstens maal 3. En de rest.
De gemiddelde amerikaan leeft nu al pay check to pay check…
De top 40% alleszins niet.
En dan nog, dan zullen andere zaken wijken om dit te kunnen betalen.

Lap.

Vannacht en op deze zonnige zondag een nobrainer gespot met minstens evenveel opwaarts initieel potentieel als LLY, maar met een quasi nul risico, en kortere termijn opbrengst.
En zonder kwalitatieve interpretatie, gewoon kwantitatief voor de neus liggende value.

Alles behalve oxy en ubs gaan weg morgen, 25% in de nieuwe positie.
Had ik geen oxy (en moest ik dus nu niet op margin moeten gaan), dan zou deze 50% van de portefeuille worden.

Aangezien nobrainers slechts 1 keer om de 5 jaar passeren, moeten die keihard geramd worden.
Dus nu even geen tijd om clevere spelletjes te proberen spelen in de fatty business.
Op LLY en HLF komen we later wel terug, nadat deze binnengeharkt is.

Naam is voor morgen want ik ga er ook een paar opties op nemen en die zijn niet zo liquide :-)

Ow ow ow...

Meerdere Opec landen doen een gezamenlijke en vrijwillige surprise cut tot eind 2023 van 1,15m barrels.
Edit: Rusland verlengt zijn vrijwillige cut die oorspronkelijk maar tot juni ging lopen, ook tot eind 2023.
Dus 1,65m in totaal.

Met wat chance peert Oxy naar omhoog.

Wat een toeval, net op het moment dat ik wil peren in een nobrainer met margin.

Heerlijk zij onze God Here Jezus, onze almachtige Schepper met zijn perfecte timing.

Lap.

Vannacht en op deze zonnige zondag een nobrainer gespot met minstens evenveel opwaarts initieel potentieel als LLY, maar met een quasi nul risico, en kortere termijn opbrengst.
En zonder kwalitatieve interpretatie, gewoon kwantitatief voor de neus liggende value.

Alles behalve oxy en ubs gaan weg morgen, 25% in de nieuwe positie.
Had ik geen oxy (en moest ik dus nu niet op margin moeten gaan), dan zou deze 50% van de portefeuille worden.

Aangezien nobrainers slechts 1 keer om de 5 jaar passeren, moeten die keihard geramd worden.
Dus nu even geen tijd om clevere spelletjes te proberen spelen in de fatty business.
Op LLY en HLF komen we later wel terug, nadat deze binnengeharkt is.

Naam is voor morgen want ik ga er ook een paar opties op nemen en die zijn niet zo liquide :)
Zonder kwalitatieve interpretatie...
Dat is het belagrijkste en moeilijkste deel, zeker voor risico.
Dat zomaar negeren past wel bij gokken.

OPEC+ announce surprise oil cuts of around 1.16 mbpd from May to year-end​

Saudi Arabia and other OPEC+ oil producers on Sunday announced further cuts in their production amounting to around 1.16 million barrels per day in a surprise move that analysts said would cause an immediate rise in prices.

Petrol terug omhoog en oxy?

OPEC+ announce surprise oil cuts of around 1.16 mbpd from May to year-end​

Saudi Arabia and other OPEC+ oil producers on Sunday announced further cuts in their production amounting to around 1.16 million barrels per day in a surprise move that analysts said would cause an immediate rise in prices.

Petrol terug omhoog en oxy?
Alle energie omhoog.
Ook EV en hernieuwbaar, en solar.

Terug
Bovenaan