Kleine Beursfeiten

vraagje ivm belastingen.

acacia pharma is vorig jaar overgenomen voor peanuts. ik heb daar dus ongeveer 70% ( een dikke 4K euro) op verloren. daarvan is een deel uitgedeeld in aandelen van de overnemer ( EGRX) en de overige 70% is uitgekeerd als dividend.

moeten wij dit dividend aangeven zoals bij andere soorten dividend? Dat zou toch compleet idioot zijn om nog eens 30% te moeten betalen op die peulschil die we gekregen hebben....

uiteindelijk is dit toch geen dividend in de zin van een meerwaarde zoals rente?
Lijkt me van wel als het een dividend is: https://financien.belgium.be/nl/particulieren/belastingvoordelen/vrijstelling-dividenden
Staat niks in van vrijstelling bij bepaalde constructies/acquisitie/... dus zou ik er van uitgaan dat je belasting moet betalen.

Je kan je hier nog in proberen verdiepen, maar geen idee of je hiermee wijzer zal worden: https://acaciapharma.com/files/download/226
Staat in dat je voor uw eigen situatie een belastingsexpert moet inschakelen.

Alé, UBS krijgt een nieuwe CEO vanaf volgende week (de oude van 2011-2020 die terug komt).
Heeft ervaring in crississen, afstoten van activa en onderdelen, en grote ontslagenrondes.

De huidige CEO was mede een element van twijfel voor mij, aangezien die van ING komt en dat een notoir brakke bank is.

Eerste (maar serieus) positief konijn dat al uit de hoed komt piepen.
Veel belangrijker dan de al te verwachten boetes en litigation die ongetwijfeld nog volgen voor een miljard of 10.

Alé, UBS krijgt een nieuwe CEO vanaf volgende week (de oude van 2011-2020 die terug komt).
Heeft ervaring in crississen, afstoten van activa en onderdelen, en grote ontslagenrondes.

De huidige CEO was mede een element van twijfel voor mij, aangezien die van ING komt en dat een notoir brakke bank is.

Eerste (maar serieus) positief konijn dat al uit de hoed komt piepen.
Veel belangrijker dan de al te verwachten boetes en litigation die ongetwijfeld nog volgen voor een miljard of 10.
Wat is je gemiddelde aankoopkoers van UBS? Heb je de NYSE of SW aandelen gekocht?

Koopjes van voorbije weken

UBS 18.06 CHF
Telenet: 20.5 EUR
GBL: 74.4
Vandevelde: 31.55 en 31.3 en 30.8
Engie: 12.93
IWDA: 71.3 en 72.89

Pingeling easy money

is het wisselkoersrisico USD/EUR niet hoger dan FS/EUR?
Je hebt exact hetzelfde wisselkoersrisico, nl. op de currencies waar UBS zijn winsten haalt, en dat is vooral wereldwijd.

De hoofdzetel of plaats van beursnotering van een bedrijf heeft niets te maken met het achterliggende wisselkoersrisico dat je loopt.
Idem bv. eenzelfde ETF kopen in USD of EUR. Uw wisselkoersrisico zit hem in de onderliggende aandelen (voor beide ETF's identiek), waarvan de waarde op hun beurt zal afhangen van welke currencies de winst bepalen.

Maar dat is een vaak terugkerend misverstand.
Mijn vroegere 'manager beleggingen' bij een Belgische grootbank wist dit ook niet.
Go figure welke experten daar zitten :biglaugh:

Je hebt exact hetzelfde wisselkoersrisico, nl. op de currencies waar UBS zijn winsten haalt, en dat is vooral wereldwijd.
Ja dat is het risico op bedrijsniveau, maar ik bedoelde - en ik vermoed dat je dat wel doorhad:p- dat de wisselkoers van de FS/€ minder schommelt dan die van de $/€... Soit enkel relevant misschien als je zinnens bent om bij een verkoop dollars niet te herinvesteren en ze op korte termijn terug om te wisselen

Ja dat is het risico op bedrijsniveau, maar ik bedoelde - en ik vermoed dat je dat wel doorhad:p- dat de wisselkoers van de FS/€ minder schommelt dan die van de $/€... Soit enkel relevant misschien als je zinnens bent om bij een verkoop dollars niet te herinvesteren en ze op korte termijn terug om te wisselen
Maar je hebt geen FS vs USD wisselkoersrisico, dat is het net.

Enige reden waarom ubs nyse niet in bolero zit? Ik heb mijn roche winsten moeten aanspreken om ubs te kopen -_-

Als chf zakt, je investering minder waard. Maar hun inkomsten in andere munten, dus meer chf. En vice versa. International bedrijven maakt niet uit in welke munt ze noteren

@LaCucaracha Janus, de gratis BG beursforum zoekmachine.

Hedgen jullie op één of andere manier tegen usd/eur en indien ja, op welke manier ?

Ik heb me dit een vijftal jaar geleden afgevraagd maar niets mee gedaan.

Ik kocht bv. Vorig jaar 10k euro nasdaq 100, een etf gebaseerd in EU. De wisselkoers is 1,20.
Deze kopen dan shares aan achterliggend in US vermoed ik.
Vandaag verkoop ik die 10k euro value maar terwijl mijn acct bij mijn broker altijd in Euro heeft gestaan, de wisselkoers is nu 1 eur/usd. Dan zal ik toch 20 procent kwijt zijn ?

Wat had ik hiertegen kunnen doen ? Future kopen ? Euro hedged etfs kopen ?

Je bent niks kwijt hoor. Uw ETF in euro stijgt en daalt mee met de wisselkoersen.

Wat ik bedoel is, ik kocht als Belg nasdaq 100, die is met 20 procent gestegen maar de wisselkoers is 20 procent gedaald.

Een Amerikaan deed dezelfde beweging en heeft dus geen wisselkoers want hij koopt de erf gewoon in usd. Dan heeft die toch 20 procent meer winst ?

Mijn 10k eur zal gewoon 10k gebleven zijn maar Als ik hem in usd had gekocht en in usd laten uitbetalen was ik beter af.

lijkt me al moeilijk om daartegen in te dekken maar wou toch eens horen.

1) Nee, jij hebt extra winst tegenover een Amerikaan (gegeven dat de Amerikaan naar zijn winst in USD kijkt en jij naar winst in EUR). Als de euro daalt, is een USD meer waard in euro, dus uw winst in euro stijgt.
2) Als je de ETF in USD koopt dan zitten wisselkoersverschillen niet in de koers van de ETF. Als je de ETF in EUR koopt zitten de wisselkoersverschillen wel in de prijs van de ETF. Op het einde van de rit houd je exact evenveel over.

"Mijn 10k eur zal gewoon 10k gebleven zijn maar Als ik hem in usd had gekocht en in usd laten uitbetalen was ik beter af."

Onzin. Je zou exact evenveel hebben als je gewoon in EUR investeert, in EUR laat uitbetalen en dit dan omwisselt naar USD. (Behoudens een mogelijke FX fee)

Ik denk dat mijn voorbeeld een beetje fout is.

Mijn vraag is eigenlijk, als ik SP 500 koop genoteerd op Amsterdam. Wat doet mijn broker dan achterliggend ? Die zal dan toch die US aandelen aankopen en dan hou ik eigenlijk US aandelen aan die vertaald worden in EUR op mijn acct.

Een heel simpel voorbeeld.

Ik koop vandaag 1 ETF die een korf bevat met US aandelen en die kost mij 10 EUR. De wisselkoers is 1 EUR = 5 DOLLAR
Morgen verkoop ik die 1 ETF. Die is in waarde exact dezelfde gebleven MAAR de wisselkoers is drastisch veranderd en nu is 1 EUR = 4 DOLLAR.

Gaat de broker hier achterliggend die aandelen in usd aankopen voor mij waardoor ik nu 12,5 EUR terugkrijg ipv. 10 EUR ? Of zal ik gewoon 10 EUR krijgen ?

Je krijgt 12.5 EUR terug omdat de koers van de ETF in EUR is gestegen omwille van de stijgende USD. Daarom dat ik zeg dat het niet uitmaakt waar je de tracker koopt.

Vergelijk de performance van de S&P 500 EUR tracker eens met een S&P 500 USD tracker voor dit jaar. Die in EUR doet het beter omwille van de gunstige wisselkoers. Die in USD doet het minder goed (in USD) maar omdat je uiteindelijk uw resultaat bij uw broker in EUR ziet (en niet in USD) doe je het finaal net even goed.

Het punt van @Racing_Genk is dat het niet uitmaakt in welk devies je de etf koopt.

Het zijn de onderliggende bedrijven in de etf die zullen bepalen welk muntrisico je loopt.
Bv. KO zit in een s&p500 etf (die gerust in euro genoteerd kan zijn). Dat is een Amerikaans bedrijf, maar 80% van de inkomsten komt in andere munten binnen, dus ook de winsten van KO zijn voor 80% afhankelijk van ex-usd factoren, en dus ook de koers.

Dus voor dat deel van de S&p500 heb je geen specifiek muntrisico in eur (van de etf), of usd (van de registratie van de hoofdzetel van KO), maar verdeeld over diverse munten over de hele wereld.

Los daarvan bestaan er 'hedged' etfs die inderdaad de onderliggende munten weghedgen nr een andere munt, maar 1 blik op de resultaten daarvan toont dat de kosten van de hedging zodanig hoog zijn dat het totaal de moeite niet loont.

Tenzij je de korte termijn koers kan voorspellen.
En dat kan je in 99% van de gevallen niet.

Niet te vergeten dat de eur/usd in 2000 nog naar 0,8 ging, en in de jaren 80 naar 0,65 (gewogen gemiddelde van toenmalige munten).
Dus denk niet dat je de koers kan voorspellen op basis van historische grafieken over de laatste 15 jaar of zo.

Ik denk trouwens dat we van UBS nog wat gepercipieerde verrassingen zullen krijgen.

Want stel je in de plaats van het management.
Je hebt net de koop van de eeuw gedaan, met nog wat garantie van de overheid erbovenop.

Je zou moeten een absolute dommekloot zijn om dan in de volgende kwartalen af te komen met gigantische meerwaarden, want dan zie je van hier dat je bakken kritiek krijgt en misschien wat overwinst belasting wetgeving onder druk van de menigte.

Wat je dus doet is alle verliezen in de komende kwartalen pompen, nu het geheugen nog te vers is.
Dan komt er geen kritiek van bevolking of overheid, want : "zie je wel, wij UBS hebben wel degelijk veel probleem-assets gekregen, we maken verliezen door deze overname, dus de goedkope prijs en de garanties waren zeker niet overdreven!".
Misschien worden dat nog bijkoopmomenten in het aandeel.

Om daarna vanaf 2024 rustig de winsten beetje bij beetje te laten inkicken bij geleidelijke verkoop van de andere assets, geamortiseerd over een paar jaar.
Waarbij het de bevolking niet meer interesseert want het is al te lang uit het nieuws.

Terug
Bovenaan