Kleine Beursfeiten

Op het eerste zicht zal de korf bij gelijke verdeling nogal meevallen, niet?

In de slides hierna prijst hij nog SVB aan. :oi22:

Hij vergelijkt investeren in SVB, zoals de Mont Ventoux beklimmen, de stijgingsgraad vlakt af, maar uiteindelijk zit je wel op hoog niveau en heb je een prachtig uitzicht.

Ervoor werd trouwens Biocartis getipt.

In de slides hierna prijst hij nog SVB aan. :oi22:

Hij vergelijkt investeren in SVB, zoals de Mont Ventoux beklimmen, de stijgingsgraad vlakt af, maar uiteindelijk zit je wel op hoog niveau en heb je een prachtig uitzicht.

Ervoor werd trouwens Biocartis getipt.
Oei, 2 faillissementen - dat Is geen toeval maar kunde.

Als ik maximum zo'n 100 transacties doe op een jaar (1 of 2 per week), moet ik de winst aangeven bij de belastingen?
Is op één aandeel.
Wordt dit gezien als traden?

Je verricht 100 transacties (koop en verkoop) per jaar op één aandeel?

Dat is een element om het als speculatief te zien maar dat hangt af ook van de bedragen, tijdsinvestering, je beroepsactiviteit, hoeveel van je financieel vermogen daarin steekt, of je daarvoor geld leent,...

Dat is dezelfde vraag als hier: https://www.beyondgaming.be/threads/voorzichtig-en-redelijk-persoon-de-goede-huisvader.10473/

Onlangs nog een uitspraak gepubliceerd over dezelfde vraag maar in plaats van crypto of aandelen, ging het over flessen whisky :p

Je verricht 100 transacties (koop en verkoop) per jaar op één aandeel?

Dat is een element om het als speculatief te zien maar dat hangt af ook van de bedragen, tijdsinvestering, je beroepsactiviteit, hoeveel van je financieel vermogen daarin steekt, of je daarvoor geld leent,...

Dat is dezelfde vraag als hier: https://www.beyondgaming.be/threads/voorzichtig-en-redelijk-persoon-de-goede-huisvader.10473/
Ik doe dit maar vrij recent. Het is een aandeel dat momenteel in een soort prijskanaal zit. Ik verwacht niet dat het aandeel zo in dat kanaal zal blijven. (Omdat het momenteel een research bedrijf is, wordt er nog niet geproduceerd en geen winst gemaakt. Daarom wordt er geshort op het aandeel, vandaar de schommelingen.)

Als ik zo verder doe als nu voor een jaar, zit ik aan 50-100 transacties. Maar ik verwacht dat het eens een week langer kan duren voor een cyclus, of dat het per seizoen kan verschillen. Of ik doe eens een paar maanden niets, omdat ik even geen zin heb. Dus wellicht valt het totaal aantal dan onder de 50 transacties.

Je kan het als speculatie zien. Je kan het ook als 'money management' zien: als het ondergewaardeerd is (onderkant van prijskanaal), koop ik bij, als het te snel gestegen is (bovenkant van het prijskanaal) dan verkoop ik. Maar hoe de fiscus dit ziet, is het belangrijkste.

Ik doe dit maar vrij recent. Het is een aandeel dat momenteel in een soort prijskanaal zit.

Je kan het als speculatie zien. Je kan het ook als 'money management' zien: als het ondergewaardeerd is (onderkant van prijskanaal), koop ik bij, als het te snel gestegen is (bovenkant van het prijskanaal) dan verkoop ik.
Zoals gewoonlijk mijn klassieke gezaag, dat exact 0 zoden aan de dijk zal zetten: technische analyse werkt niet als je het consequent doet.

Er is geen enkele rijke technische analist in de top 100 investeerders van de wereld.
Er is geen enkel succesvol technische analyse fonds in de wereld.
Geen enkel.
Als dat je niet overtuigt...

Maar hoe de fiscus dit ziet, is het belangrijkste.
100 transacties op een jaar valt 100% zeker onder speculatieve verrichting.

Als dit echter beperkte winst oplevert, gaat de fiscus daar nooit iets over vragen.

Verdien je daarmee 100k, terwijl je slechts 50k spaargeld hebt en 1500 netto verdient, dan kan de fiscus dit wel eens toevallig tegenkomen bij bv. een andere controle of als je plots een auto koopt van 100k.

Verdien je diezelfde 100k terwijl je 5000 netto verdient en al 600k spaargeld had, dan ziet dat er niet abnormaal uit qua vermogen (bv als je 300k als inbreng gebruikt om een woning te kopen) en zal er bij de fiscus geen rood licht gaan branden.

Je kan het als speculatie zien. Je kan het ook als 'money management' zien: als het ondergewaardeerd is (onderkant van prijskanaal), koop ik bij, als het te snel gestegen is (bovenkant van het prijskanaal) dan verkoop ik. Maar hoe de fiscus dit ziet, is het belangrijkste.

Je speculeert in dat geval dus op korte termijnschommelingen op zelfde aandeel --> belastbare winst

Imo is alles boven 12 transacties per maand op zelfde inkomen als speculatie en dus belastbaar. Overheid zou hier wel eens wat duidelijkheid voor moeten brengen om zo'n discussies te vermijden

Bij momenten is het best wel straf:

Een US bank die aan minder strenge regels moet voldoen - blijkbaar heeft Trump die wat bijgeschaafd, die ook nog eens sterk is gefocust op tech .. in de US, die ook nog eens best veel long term financiering heeft, waar de rente veel sterker is gestegen - gevolg is dat Europa de grootste klap incasseert, je weet wel, dat continent met veel strengere regels, kortere financiering … in de US staat ondertussen het gros in het groen - want in Europa hebben ze schrik voor een nieuwe bankencrisis.
Waarom is dat raar?

Banken in Europa zijn gemiddeld veel zwakker, veel minder eigen vermogen, veel hogere leverage, veel zwakker management, hebben veel meer overheidsinmenging/kapitaalmisallocatie dan US banken.

Verschillende huizenmarkten in Europa zijn ook nog eens zwaar overgewaardeerd.

Van Belgische banken blijf ik al zeker weg, want blootgesteld aan de Belgische huizenmarkt, met een hypotheekrente die naar 5-6% gaat volgend jaar.
(Check het huizentopic, het enige wat nog ontbreekt is 500k betalen voor een tuinhuis).

Als ik zo verder doe als nu voor een jaar, zit ik aan 50-100 transacties. Maar ik verwacht dat het eens een week langer kan duren voor een cyclus, of dat het per seizoen kan verschillen. Of ik doe eens een paar maanden niets, omdat ik even geen zin heb. Dus wellicht valt het totaal aantal dan onder de 50 transacties.
Doe je dit in Belgie? Anders vreet de taks op beursverrichtingen toch enorm veel weg van je eventuele winst?

Ik ben vrij zeker van dat de wetgever, rechter en fiscus dat niet aanzien als "money management" maar als speculatief. :p
Maar het hangt dus ook af van andere factoren. (Zoals JanusDR ook vermeldt.)

In het verhaal van de whiskyliefhebber kocht en verkocht hij ook continue flessen whisky. Maar wel niet telkens dezelfde op basis van prijsfluctuaties :p.
En was zijn collectie nog redelijk beperkt (116 flessen whisky wordt nog aanzien als een hobby blijkbaar :p.)
Ik kan wel snappen dat ze achter hem zaten want alcohol verkopen is sowieso al heel gevoelig. (Iedereen die beroepsmatig bezig is met alcohol, weet dat maar al te goed. De accijnzen)

Van Belgische banken blijf ik al zeker weg, want blootgesteld aan de Belgische huizenmarkt, met een hypotheekrente die naar 5-6% gaat volgend jaar.
(Check het huizentopic, het enige wat nog ontbreekt is 500k betalen voor een tuinhuis).
maar ondertussen verdienen die wel feestelijk geld met 0% op de zovele miljarden op het spaarboekje en wel interesten op de hypotheken/obligaties

Ik weet dat je KBC overpriced vindt, maar die hun winsten zullen er weer niet naast zijn dit jaar. Ze zitten ook nog eens op een berg cash (extra dividend vermoedelijk), dus vooralleer de shit de fan hit moet er toch al veel gebeuren

maar ondertussen verdienen die wel feestelijk geld met 0% op de zovele miljarden op het spaarboekje en wel interesten op de hypotheken/obligaties
En de voorbije 10j bakken verlies met de negatieve rentes en waar ze nog eens 0,11% rente moesten betalen aan de spaarders + een depositotaks?

Verder worden er vanuit de EU nog tal van wetgevingen/screenings gelanceerd die banken moeten implementeren zonder extra kosten ervoor te mogen aanrekenen, maar die ook nog eens bakken geld kosten...

En de voorbije 10j bakken verlies met de negatieve rentes en waar ze nog eens 0,11% rente moesten betalen aan de spaarders + een depositotaks?

Verder worden er vanuit de EU nog tal van wetgevingen/screenings gelanceerd die banken moeten implementeren zonder extra kosten ervoor te mogen aanrekenen, maar die ook nog eens bakken geld kosten...
en ondanks dat alles maken ze toch zoveel winst... dan toch niet zo'n slechte bank [Bolero daarentegen en hun stock picks :crazy:]

Waarom is dat raar?

Banken in Europa zijn gemiddeld veel zwakker, veel minder eigen vermogen, veel hogere leverage, veel zwakker management, hebben veel meer overheidsinmenging/kapitaalmisallocatie dan US banken.

Verschillende huizenmarkten in Europa zijn ook nog eens zwaar overgewaardeerd.

Vooral een soort van conclusie trekken, uitgaande van SVB naar een klassieke Europese bank vind ik nog steeds raar. Het kan mss wel kloppen dat gemiddeld de Europese banken wat zwakker - voor KBCA zie ik echter wel verzachtende omstandigheden:
  • Nog steeds wat korting op KBC (zal niet verdwijnen, doch wel bufferend werken
  • KBCA heeft net een buy -back programma afgerond waardoor het dividend nog iets aantrekkelijker wordt
  • KBC maakt ook best wat winst, rond de 6,5 €/aandeel in 2023 te verwachten
  • Die rentestijgingen zouden toch ook wat positieve gevolgen moeten hebben voor hun netto rente-inkomsten
  • Grootste poot in België, hoe belachelijk duur ik de woningmarkt ook vind - ik zie deze niet significant dalen, ook zit er nog rek op de gemiddelde duur van een lening - niet uitgesloten dat deze wat dichter bij 25 jaar zal komen te liggen.
  • Ook hun verzekeringsactiviteiten doen het redelijk goed
  • Sterke balans, zowel voor de bank activiteiten als de verzekeringsactiviteiten
  • Mgmt is best positief, maar mss is dat gewoon de taak van van het mgmt natuurlijk
  • Maar er zijn ook waardeverminderingen, strengere regels en extra taksen, nog steeds kans op recessie
Het is 1 van de 3 posities (naast WEHB en Ageas) die ik in port heb voor hoofdzakelijk dividend, sporadisch koop ik 1 van die 3 bij op koerszwakte - al is het al even geleden.

En wanneer ga je trakteren? 😎
Ik had er wel meer gekocht hé :)
2% positie aan 29, heb een deftig kooporder aan 27.50 (5%) en 25 (5%).
3% positie KRE (regional banking etf) gekocht aan 43.50.
Volgende en laatste aan 35.
1,5% oxy erbij aan 58.50
1% elk in bank indexen KBE, DPST, BNKU.

Edit: nog 1% extra in KBE.
En gisteren nog 1% elk in Bank of Hawaï, Western Alliance bank, First horizon corp ook trouwens.

Trakteren als het x3 is hé, nu slechts +60%.
Alle anderen zijn ook wel +10% en meer.

Maar ik ken dat van tijdens covid, eind 2011 of 2008.
Kan vanavond of morgen weer -50% staan als Credit Suisse omvalt of zo :)

Terug
Bovenaan