contextbinder
Well-known member
Op het eerste zicht zal de korf bij gelijke verdeling nogal meevallen, niet?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Oei, 2 faillissementen - dat Is geen toeval maar kunde.In de slides hierna prijst hij nog SVB aan.
Hij vergelijkt investeren in SVB, zoals de Mont Ventoux beklimmen, de stijgingsgraad vlakt af, maar uiteindelijk zit je wel op hoog niveau en heb je een prachtig uitzicht.
Ervoor werd trouwens Biocartis getipt.
Ontex en Mithra waren ook lang preferred picks van Bolero
Oei, 2 faillissementen - dat Is geen toeval maar kunde.

Als ik maximum zo'n 100 transacties doe op een jaar (1 of 2 per week), moet ik de winst aangeven bij de belastingen?
Is op één aandeel.
Wordt dit gezien als traden?

Ik doe dit maar vrij recent. Het is een aandeel dat momenteel in een soort prijskanaal zit. Ik verwacht niet dat het aandeel zo in dat kanaal zal blijven. (Omdat het momenteel een research bedrijf is, wordt er nog niet geproduceerd en geen winst gemaakt. Daarom wordt er geshort op het aandeel, vandaar de schommelingen.)Je verricht 100 transacties (koop en verkoop) per jaar op één aandeel?
Dat is een element om het als speculatief te zien maar dat hangt af ook van de bedragen, tijdsinvestering, je beroepsactiviteit, hoeveel van je financieel vermogen daarin steekt, of je daarvoor geld leent,...
Dat is dezelfde vraag als hier: https://www.beyondgaming.be/threads/voorzichtig-en-redelijk-persoon-de-goede-huisvader.10473/
Zoals gewoonlijk mijn klassieke gezaag, dat exact 0 zoden aan de dijk zal zetten: technische analyse werkt niet als je het consequent doet.Ik doe dit maar vrij recent. Het is een aandeel dat momenteel in een soort prijskanaal zit.
Je kan het als speculatie zien. Je kan het ook als 'money management' zien: als het ondergewaardeerd is (onderkant van prijskanaal), koop ik bij, als het te snel gestegen is (bovenkant van het prijskanaal) dan verkoop ik.
100 transacties op een jaar valt 100% zeker onder speculatieve verrichting.Maar hoe de fiscus dit ziet, is het belangrijkste.
Je kan het als speculatie zien. Je kan het ook als 'money management' zien: als het ondergewaardeerd is (onderkant van prijskanaal), koop ik bij, als het te snel gestegen is (bovenkant van het prijskanaal) dan verkoop ik. Maar hoe de fiscus dit ziet, is het belangrijkste.
Waarom is dat raar?Bij momenten is het best wel straf:
Een US bank die aan minder strenge regels moet voldoen - blijkbaar heeft Trump die wat bijgeschaafd, die ook nog eens sterk is gefocust op tech .. in de US, die ook nog eens best veel long term financiering heeft, waar de rente veel sterker is gestegen - gevolg is dat Europa de grootste klap incasseert, je weet wel, dat continent met veel strengere regels, kortere financiering … in de US staat ondertussen het gros in het groen - want in Europa hebben ze schrik voor een nieuwe bankencrisis.
Ik ken hedge funds die dat doen.Dat dacht ik ook toen ik dit zag:
https://finance.yahoo.com/news/silicon-valley-bank-exec-lehman-000556735.html
Jammer dat je niet bepaalde personen kan shorten![]()
Doe je dit in Belgie? Anders vreet de taks op beursverrichtingen toch enorm veel weg van je eventuele winst?Als ik zo verder doe als nu voor een jaar, zit ik aan 50-100 transacties. Maar ik verwacht dat het eens een week langer kan duren voor een cyclus, of dat het per seizoen kan verschillen. Of ik doe eens een paar maanden niets, omdat ik even geen zin heb. Dus wellicht valt het totaal aantal dan onder de 50 transacties.
Je kan het als speculatie zien. Je kan het ook als 'money management' zien: als het ondergewaardeerd is (onderkant van prijskanaal), koop ik bij, als het te snel gestegen is (bovenkant van het prijskanaal) dan verkoop ik. Maar hoe de fiscus dit ziet, is het belangrijkste.

.
.)maar ondertussen verdienen die wel feestelijk geld met 0% op de zovele miljarden op het spaarboekje en wel interesten op de hypotheken/obligatiesVan Belgische banken blijf ik al zeker weg, want blootgesteld aan de Belgische huizenmarkt, met een hypotheekrente die naar 5-6% gaat volgend jaar.
(Check het huizentopic, het enige wat nog ontbreekt is 500k betalen voor een tuinhuis).
En de voorbije 10j bakken verlies met de negatieve rentes en waar ze nog eens 0,11% rente moesten betalen aan de spaarders + een depositotaks?maar ondertussen verdienen die wel feestelijk geld met 0% op de zovele miljarden op het spaarboekje en wel interesten op de hypotheken/obligaties
en ondanks dat alles maken ze toch zoveel winst... dan toch niet zo'n slechte bank [Bolero daarentegen en hun stock picksEn de voorbije 10j bakken verlies met de negatieve rentes en waar ze nog eens 0,11% rente moesten betalen aan de spaarders + een depositotaks?
Verder worden er vanuit de EU nog tal van wetgevingen/screenings gelanceerd die banken moeten implementeren zonder extra kosten ervoor te mogen aanrekenen, maar die ook nog eens bakken geld kosten...
]0,5% PacWest en 0,5% First Republic gekocht.
Extreem speculatief, dus zeer kleine positie.
Kans is reeel dat 1 van de 2 failliet gaat, en misschien beide. Maar als 1 van beiden overleeft, is het een x3 x4.

Waarom is dat raar?
Banken in Europa zijn gemiddeld veel zwakker, veel minder eigen vermogen, veel hogere leverage, veel zwakker management, hebben veel meer overheidsinmenging/kapitaalmisallocatie dan US banken.
Verschillende huizenmarkten in Europa zijn ook nog eens zwaar overgewaardeerd.
Van Belgische banken blijf ik al zeker weg, want blootgesteld aan de Belgische huizenmarkt, met een hypotheekrente die naar 5-6% gaat volgend jaar.
(Check het huizentopic, het enige wat nog ontbreekt is 500k betalen voor een tuinhuis).
Ik had er wel meer gekocht héEn wanneer ga je trakteren?![]()

2% positie aan 29, heb een deftig kooporder aan 27.50 (5%) en 25 (5%).
3% positie KRE (regional banking etf) gekocht aan 43.50.
Volgende en laatste aan 35.
1,5% oxy erbij aan 58.50
En gisteren nog 1% elk in Bank of Hawaï, Western Alliance bank, First horizon corp ook trouwens.1% elk in bank indexen KBE, DPST, BNKU.
Edit: nog 1% extra in KBE.