Kleine Beursfeiten

Uiteraard, het is makkelijk om op een portfolio in te zoomen, naar de laatste 10 dagen te kijken, en zeggen dat het een slechte strategie is omdat alles 15-25% gezakt is. Dat is het omgekeerde van wat beleggen omvat: waardecreatie op de lange termijn. En die lange termijn toont in het geval van mijn strategie, althans in het verleden (de toekomst kennen we nog niet) heel heel mooie returns.

Maar bon het is logisch dat je bij iedere correctie dit soort opmerkingen krijgt. Wanneer de nieuwe highs worden bereikt hoor je natuurlijk niets meer.
Ik heb niet gezegd dat je een slechte strategie hebt hé. Ik zeg gewoon dat je beter niet alles in 1 sector steekt. Ik heb het dan ook voornamelijk over de nieuwelingen. Je moet oppassen wat je op een forum allemaal post.

En wie zegt dat dit louter een correctie blijft ? Wat velen ook vergeten is dat de situatie vorig jaar heel uitzonderlijk is hoor, bij zo'n grote dalingen duurt het doorgaans veel langer dan een paar maanden hoor. Kon evengoed een bear market van 5 jaar zijn.

Maar hey, niemand wil het woordje correctie horen, the sky is the limit, FOMO, de enige weg is UP,... maar zo werkt het niet altijd.

Er zijn nu al berichten dat de cheque van Biden alleen maar voor de bevolking met de laagste inkomens zal zijn, dus veel minder centjes die naar de beurs vloeien. De beurs is al serieus gestegen op al die hoop, dus kan wel eens dik tegenvallen. Buy the rumour, sell the news. En als we allemaal naar de uitgang rennen kan het snel gaan.

Ach, alles krijgt het nu zware te verduren.
Nee hoor, is vooral tech die het zwaar heeft. Mijn aandelenportefeuille staat zelfs hoger dan eind februari (heb enkel Prosus als tech). Fondsenportefeuille is iets minder aangezien daar wat meer tech inzit. Die ga ik binnenkort bijkopen.

Je weet toch zo dat die belachelijke waarderingen bij sommige techbedrijven niet houdbaar waren.

Ik zeg trouwens ook niet dat je alles moet verkopen of moet stoppen met beleggen. Gewoon beetje risico bewust blijven en nadenken, en niet alles kopen aan om het even welke prijs. Beetje cash aanhouden voor opportuniteiten, want die kunnen er binnenkort wel eens aankomen.

Ik ben een high growth investor en dan moet je een hogere beta accepteren, als je daar niet tegen kan moet je er niet mee beginnen en moet je inderdaad naar een defensievere strategie gaan zoals cege.

En ik koop zeker niet alles aan eender welke prijs, ik heb hier al wat excels gepost met de analyses die ik maak. Er zijn genoeg sectoren waarvan ik weg blijf wegens te duur en ook binnen mijn sector (voornamelijk software) heb ik bijvoorbeeld SNOW lange tijd niet gekocht wegens te duur.

Gemiddeld is er trouwens 2x per jaar een pullback van 15-30% in growth stocks, dus dit stelt nog helemaal niets voor hoor.

Laatst bewerkt:
Ik ben een high growth investor en dan moet je een hogere beta accepteren, als je daar niet tegen kan moet je er niet mee beginnen en moet je inderdaad naar een defensievere strategie gaan zoals cege.

En ik koop zeker niet alles aan eender welke prijs, ik heb hier al wat excels gepost met de analyses die ik maak. Er zijn genoeg sectoren waarvan ik weg blijf wegens te duur en ook binnen mijn sector (voornamelijk software) heb ik bijvoorbeeld SNOW lange tijd niet gekocht wegens te duur.
Zie je dat als momentum/ tech belegger als een extra instapkans?

Zie je dat als momentum/ tech belegger als een extra instapkans?
Momentum belegger ben ik absoluut niet. Vandaar dat ik ook heel wat bedrijven zoals die reddit hypes en alles wat met EV te maken heeft heel hard mijd. De waarderingen kloppen daar niet volgens mij, zelfs niet als je een paar jaar optimistische groei in rekening neemt.

En ik ben in principe bijna altijd fully invested (90% op dit moment) en doe dus niet aan market timing en "instapmomenten". Het spreekt voor zich dat als je exact hetzelfde bedrijf als gisteren vandaag 8% goedkoper kunt aankopen, de toekomstige returns er vandaag beter uitzien.

Na dit topic enkele weken gelezen te hebben op de achtergrond:
Wat mij hier opvalt is de enorme focus van de meerderheid op Belgische aandelen. Bekaert, Xior, Barco, Kinepolis, Sofina, Greenyard...

Mijn vraag aan jullie: zouden de mensen die hier posities in hebben gelijkaardige bedrijven kopen in het buitenland?
Is dit een nationalistische reflex, of gewoon omdat deze aandelen aandacht krijgen in De Tijd?

Het lijkt me beter om de beste aandelen te zoeken, niet alleen in België maar ter wereld?
De Tijd heeft me zelf een antwoord gegeven :ROFLMAO::ROFLMAO:

Nee hoor, is vooral tech die het zwaar heeft. Mijn aandelenportefeuille staat zelfs hoger dan eind februari (heb enkel Prosus als tech). Fondsenportefeuille is iets minder aangezien daar wat meer tech inzit. Die ga ik binnenkort bijkopen.

Je weet toch zo dat die belachelijke waarderingen bij sommige techbedrijven niet houdbaar waren.
Ehm, je kent mijn portefeuille op mijn blog? Is alles behalve alleen maar tech. Vandaag was enkel HOMI in het groen...

Nu, het is wel zo dat vooral mijn tech (NVDA, ASML, BABA, CRSR) en growth ( LMND, PLTR, FREQ) het sterkst zijn gedaald, maar zelfs SOF staat al 15% lager t.o.v. mijn ATH.

Racing Genk zijn portefeuille zal nu wel dik klappen krijgen, ik zie allemaal dikke minnetjes op al zijn aandelen. Nog maar eens het bewijs dat je niet enkel in 1 sector moet beleggen. En FREQ is precies ook gene vetten de laatste weken.

Gewoon zoals Cege al zei saaie aandelen pakken die hun trackrecord al bewezen hebben en niet te veel laten meeslepen door de laatste hype en zoveelste tech bedrijf in dit of dat.
Bewijst vooral dat je instapkoers zeer belangeijk is.

Reminder voor de groei- of momentum beleggers dat buy the dip in een overgewaardeerde markt werkt, tot het niet meer werkt en dan wordt het meeste geld verloren, door er meer en meer te blijven insteken...
Net zoals je niet met je hoofd in de wolken moet gaan lopen na een goeie periode moet je nu ook niet depri doen. Als ik daarnet Yahoo finance opende stond er een rode balk bovenaan. Sell-off, stocks are thumbling. Als je dan even rustig in - en uitademt en uitzoomt zie je dat we op hetzelfde niveau staan als begin februari.
Uiteraard dat we nog een eind verder naar beneden kunnen gaan maar misschien ook niet. Ik koop gewoon bij zoals ik dat op andere momenten zou doen. Ik investeer zoals ik drink, met mate.

Net zoals je niet met je hoofd in de wolken moet gaan lopen na een goeie periode moet je nu ook niet depri doen. Als ik daarnet Yahoo finance opende stond er een rode balk bovenaan. Sell-off, stocks are thumbling. Als je dan even rustig in - en uitademt en uitzoomt zie je dat we op hetzelfde niveau staan als begin februari.
Uiteraard dat we nog een eind verder naar beneden kunnen gaan maar misschien ook niet. Ik koop gewoon bij zoals ik dat op andere momenten zou doen. Ik investeer zoals ik drink, met mate.
Ik ben niet depri, ik zit 100% in aandelen.

Maar bepaalde gedeeltes van de markt (bepaalde tech en vooral EV en andere esg aandelen) zijn, *volgens mij*, serieus overgewaardeerd en dan kan het heel gevaarlijk zijn om te blijven 'buy the dippen'.
Meer was het niet :-)
Voor hetzelfde geld gaat het toch nog een paar keer hoger, maar het is volgens mij spelen met vuur.

Ehm, je kent mijn portefeuille op mijn blog? Is alles behalve alleen maar tech. Vandaag was enkel HOMI in het groen...

Nu, het is wel zo dat vooral mijn tech (NVDA, ASML, BABA, CRSR) en growth ( LMND, PLTR, FREQ) het sterkst zijn gedaald, maar zelfs SOF staat al 15% lager t.o.v. mijn ATH.
Heb je mijn bericht over LMND gelezen een paar pagina's terug?
Waarom geloof je erin?

Deze post vat het goed samen:
LMND wordt gewaardeerd als een high-margin software business maar in feite is het maar een gewone verzekeraar met dito marges.
Inderdaad.
+ underpricen hun verzekeringen en underreserven voor toekomstige verliezen. Wat in het geval van verzekeraars dan uitkomt binnen de 1 tot 10 jaar, waarbij er veel kans is dat het failliet is als het nog niet genoeg eigen vermogen opgebouwd heeft.

LMND is echt rommel. Van weg blijven en wie het heeft, verkoop het asap.

Anyway,
Forward SPY p/e is 17-18.
SPY staat aan forward earnings yield van ~5.5%
10 year staat aan 1.5%
De SPY yield ligt dus 4% hoger, wat gigantisch is. Normaal is het 2.5-3%.

SPY zou terecht aan een 25 p/e mogen traden met 10yr aan 1.5%, wat een yield zou betekenen 2.5% boven die 1.5% 10yr rates.
25 p/e zou betekenen SPY 5500 eind dit jaar als 10yr dan nog op 1.5% staat.

Betekent ook dat "zotte" multiples op sterke groei aandelen niet zo zot zijn als ze lijken.

Zelden zijn aandelen zou goedkoop geweest als vandaag.
De verkoopdruk van laatste weken is dan ook raar. Zeker als ge buiten die yields ook nog in beschouwing neemt dat alles momenteel verkocht wordt (bonds, equities, goud,... alles naar beneden, behalve olie omwille van opec). Extra daarnaast nog is dat er gdp groei van 7-10% verwacht wordt.

Dat is allemaal Amerikaanse markten.
Europese markten, als ge die vergelijkt tegenover de 0 of zelfs negatieve rates in Europa zouden veel hoger mogen staan. Maar Europa sucks, Europa suckt al 20 jaar nu.
Stoxx 50 staat sinds 2000 nog altijd een 30% lager dan toen en een 17% lager dan voor de gfc.
Stoxx 600 staat mss 5% hoger dan voor de gfc.
Schaamtelijk echt. Extra beschamend als ge dan ziet dat bij grote sell offs in Amerikaanse markten Europa meestal gewoon volgt naar beneden.

LMND specifiek was een gok. Beetje mee gaan op de hype, spijtig dat ik natuurlijk in stap een hoogtepunt. De positie is 1.94% van mijn portefeuille.

Mijn "moonshot" aandelen zakken de laatste weken door de grond (Palantir, Virgin Galactic, Schrodinger, etc.), maar rest van de portefeuille doet het verrassend goed.
Status quo/lichte plus voor de week.
De vraag is natuurlijk hoe lang de value trade (groot deel van mn portefeuille) de overhand behoudt. De voorbije jaren was elke korte periode van value outperformance een koopkans voor tech.

In elk geval weer leuke tijden op de beurs.
Vind die piek(jes) in volatiliteit altijd fijn, spannender dan enkel up up up.
Flow Traders en andere trading firma's gaan er weer volop de vruchten van plukken :p

Mensen die hier al tech koopkansjes zien? Misschien dat ik binnenkort mijn eigen sectorrotatie ga doen: beetje snoeien in value die mooi in het groen staan en wat techdips kopen.

Terug
Bovenaan