Kleine Beursfeiten

Ja zo zie je maar dat ik op de beurs nog een groentje ben. Hard zijn, incasseren en bijleren zeker. Dan denk je dat je een technische analyse doet en ok zit qua support en resistance lijnen. Maar als ik zag hoe snel ze gestegen zijn de voorbije maanden had ik beter moeten weten, volatiel aandeel en winst moeten nemen vermoed ik? Ik dacht ik blijf erin zitten omdat dit toch wel toekomst is. Groeiaandeel. Maar misschien beter om de winst te nemen en later als t laag staat en terug aan n klim begint opnieuw te kopen?

Dat XFAB nu ook naar beneden tuimelt vind ik jammer. Ze zijn ook terug ferm gestegen in het najaar maar is toch een solide aandeel (als ik dat baseer op wat ik las de voorbije maanden)? Deze ga ik bijhouden. Al kan t ook nog wel n eind dalen.

Excuses op voorhand, maar technische analyse is ook een triggerpoint van mij :)

Daar waren ze al mee aan het lachen in 1940 ('where are the customers' yachts'), in 1932-1943 ('security analysis') , 1949 ('the intelligent investor'), Buffett (tot op heden).
En zelfs al in 1688 ('confusion de confusiones' over de beurs van Amsterdam) :oops:
Merk ook op dat geen enkele 'technische analist' een audited trackrecord kan voorleggen of bij de top 100 beste investeerders zit of miljardair is geworden op lange termijn, in tegenstelling tot 100den anderen.

Het houdt dus noch empirisch nog rationeel gezien steek...
Begrijp ik ergens wel. Heb je echter dan wel tips die ik kan meenemen? Zit hier om bij te leren.

Ik weet dat fastned en plug power overhyped waren de laatste maanden. Dit kom ik nu echter net tegen:

"Berenberg heeft het koersdoel voor het aandeel Fastned verhoogd van 80,00 naar 91,00 euro met handhaving van het koopadvies. Dit bleek woensdag uit een analistenrapport van de zakenbank."
Maar dan zie je FASTNED nu op 56 euro staan. Begrijpen wie begrijpen kan.
Sell side analyse trekt in het algemeen op niets. Gewoon negeren.

Hier al 13% af van ATH 3 weken geleden en terug op het niveau van begin januari. Alle aandelen tezamen volgt mijn portefeuille dus nog vrij goed de nasdaq, zij het met hogere beta.

Hier de grootste posities
AMD: Afgelopen 6 maand qua koers ondermaats (koers liep qua PE fors voor op de resultaten). Zit momenteel qua fundamentele resultaten en groei wel goed. Zowat alles dat ze verkopen is vrijwel direct uitverkocht. Is dus eerder een probleem van gelimiteerd aanbod (zie TSM) in plaats van beperkte vraag. Niet ideaal voor omzet en winst maar ergens nog een soort luxe positie.
NET: Groeiaandeel. Stevige koerswinst de afgelopen maanden maar kent forse terugval de laatste weken met de rotatie.
TSM: Doet het als DE high-end chip gigant voor o.a. Apple en AMD (en binnenkort ook Intel, ironie) gewoon uitstekend en kan de vraag niet bijhouden. Stevige voorsprong op de concurrentie (Intel en Samsung). Is ook extra fabs aan het bijbouwen om verder door te groeien.
In het verleden hebben we nog al dergelijke rotaties gezien dus niets om zorgen over te maken...

Wat neem jij als moment om xfab bij te kopen? Als het onder je GAK komt of?
Als je denkt dat het aandeel ondergewaardeerd is.
Dit kan zijn als de koers onder jouw GAK is maar ook als de koers boven jouw GAK is, GAK maakt niet uit om aan te kopen.

Als je denkt dat het aandeel ondergewaardeerd is.
Dit kan zijn als de koers onder jouw GAK is maar ook als de koers boven jouw GAK is, GAK maakt niet uit om aan te kopen.
Inderdaad. GAK is irrelevant.
Aan de fundamentals van xfab is de laatste weken niets veranderd en toch is de prijs nu lager als voor hun kwartaalresultaten (op 11 feb) die erg goed waren. Tov van hun high is er meer dan 25% af. Uiteraard jammer voor het geld dat ik al in xfab had steken maar wel een koopkans gezien de algemene 'malaise'.

Reminder voor de groei- of momentum beleggers dat buy the dip in een overgewaardeerde markt werkt, tot het niet meer werkt en dan wordt het meeste geld verloren, door er meer en meer te blijven insteken...

Racing Genk zijn portefeuille zal nu wel dik klappen krijgen, ik zie allemaal dikke minnetjes op al zijn aandelen. Nog maar eens het bewijs dat je niet enkel in 1 sector moet beleggen. En FREQ is precies ook gene vetten de laatste weken.

Gewoon zoals Cege al zei saaie aandelen pakken die hun trackrecord al bewezen hebben en niet te veel laten meeslepen door de laatste hype en zoveelste tech bedrijf in dit of dat.

Racing Genk zijn portefeuille zal nu wel dik klappen krijgen, ik zie allemaal dikke minnetjes op al zijn aandelen. Nog maar eens het bewijs dat je niet 1 sector moet beleggen. En FREQ is precies ook gene vetten de laatste weken.

Gewoon zoals Cege al zei saaie aandelen pakken die hun trackrecord al bewezen hebben en niet te veel laten meeslepen door de laatste hype en zoveelste tech bedrijf in dit of dat.
Uhm...Ik sta op het niveau van eind november en meer dan 100% hoger dan 1 januari 2020?

Dit soort correcties doen zich ieder jaar voor hoor, stelt toch nog niet veel voor momenteel?

En FREQ zal volledig afhangen van hun fase 2 resultaten deze maand, wat de koers in tussentijd doet maakt nu eens letterlijk niets uit. Die fase 2 zal een binair event zijn. :p

Uhm...Ik sta op het niveau van eind november en meer dan 100% hoger dan 1 januari 2020?

Dit soort correcties doen zich ieder jaar voor hoor, stelt toch nog niet veel voor momenteel?

En FREQ zal volledig afhangen van hun fase 2 resultaten deze maand, wat de koers in tussentijd doet maakt nu eens letterlijk niets uit. Die fase 2 zal een binair event zijn. :p
Inderdaad binair, dus kan ook slecht zijn en -30%

November tot eind januari waren wel enorme verwenning met elke dag quasi nieuwe highs.
Doet de huidige pullback erger aankomen dan het echt is.

Er is wel ook dommigheid te zien. Sommige bedrijven die niet overvalued zijn en toch snel gestegen zijn voorbije maanden die nu plots 10% verliezen op een dag op zeer licht volume.
Lijkt dat institutions gewoon hersenloos aan het verkopen zijn op basis van modellen waarbij rentestijgingen nogal veel invloed hebben blijkbaar. Is dom. Maar creëert wel opportuniteiten voor wie cash heeft.

November tot eind januari waren wel enorme verwenning met elke dag quasi nieuwe highs.
Doet de huidige pullback erger aankomen dan het echt is.

Er is wel ook dommigheid te zien. Sommige bedrijven die niet overvalued zijn en toch snel gestegen zijn voorbije maanden die nu plots 10% verliezen op een dag op zeer licht volume.
Lijkt dat institutions gewoon hersenloos aan het verkopen zijn op basis van modellen waarbij rentestijgingen nogal veel invloed hebben blijkbaar. Is dom. Maar creëert wel opportuniteiten voor wie cash heeft.
Uiteraard, het is makkelijk om op een portfolio in te zoomen, naar de laatste 10 dagen te kijken, en zeggen dat het een slechte strategie is omdat alles 15-25% gezakt is. Dat is het omgekeerde van wat beleggen omvat: waardecreatie op de lange termijn. En die lange termijn toont in het geval van mijn strategie, althans in het verleden (de toekomst kennen we nog niet) heel heel mooie returns.

Maar bon het is logisch dat je bij iedere correctie dit soort opmerkingen krijgt. Wanneer de nieuwe highs worden bereikt hoor je natuurlijk niets meer.

Terug
Bovenaan