Kleine Beursfeiten

Van degenen die ik ken zijn wellicht Tesla-bashers van het eerste uur op Reddit die stiekem nooit zelf een Tesla hebben gehad? Je kan veel zeggen over de bouwkwaliteit in het begin maar als er iets positief is aan de bedrijfscultuur van Elon is dat ze enorm agile en oplossingsgericht zijn. Het interieur blijft minimalistisch (is een stijlkeuze) maar ze beginnen nu echt wel qua bouwkwaliteit aan het niveau te komen van de andere A-merken.

Welke nieuwe mainstream autofabrikant ken je überhaupt sinds de jaren 70? Eigenlijk is het verbazingwekkend in welke korte tijdsperiode ze zo relevant geworden zijn. Ik heb het woord spijt nog niet gehoord binnen ons bedrijf waar er al meer dan 20 rondrijden en er nog eens zoveel in bestelling staan.

De bashing heeft meer te maken met de persoon en de visie van Elon Musk dan het product zelf.
Ik heb al gereden met een model S en 3. Op het rijden zelf geen kritiek, op het interieur en afwerking wel. De nonkel van mijn vriendin was zijn xc90 beu en wou eens iets anders en had hem een model S gekocht. hij heeft er nog geen jaar mee gereden ( vooral de lage instap dat uiteindelijk zijn ding niet was) En die doorgeschoven naar zijn zoon en om de andere niet jaloers te maken hem ook een 3 gekocht. Hij heeft in de plaats een cayenne gekocht omdat een suv toch plezanter rijd.

die teslas zijn eind 2021 Aangekocht. mij maak je niet wijs dat ze op een jaar tijd issues zoals:
- koffers die niet deftig sluiten met waterschade als gevolg
- deuren waar de rubbers uitvallen
- ratelende deuren terwijl je rijd
- en de veel andere kleine zaakjes zoals deuren die fout uitgelijnd zijn hebben aangepakt.

allemaal dingen die voorgevallen zijn met enkel die 2 auto's.

Dan heb ik ook nog een vriendin waar een tesla een deel auto is voor het werk. Daar is ook al van alles mee misgegaan maar ken ik de details niet van.

Nummer 4, een vriend ( degene die wel content is) heeft er eentje als bedrijfswagen doorgeschoven door iemand die vertrok. (boven zijn klasse). Die kreeg op zijn vorige job een opel astra... Die heeft nog nooit met een premium merk gereden en kan imo ook niet vergelijken.

vrij zeker trouwens dat mijn bumper er niet afvalt als ik door een plasje water rijd. en dat is nog maar het zoveelste van enkele maanden geleden dat in het nieuws kwam.

Het is ook gemakkelijk om een tablet en een ( imo lelijk) stuur in het midden van uw cabine te zetten en zeggen dat het af is en minimalistisch is. er zijn andere merken die dit beter en mooier doen. Ik ben ook geen fan van volvo en hun minimalistische interieurs, de EX90 gaat dezelfde kant op als tesla maar die ziet er wel pakken beter uit dan tesla.

wij hebben een bmw x3 en mazda cx-5 op de oprit staan en ik zou geen enkel van beide willen omruilen voor een tesla.

Laatst bewerkt:
Goh, het is zoals vaak, het is allemaal wat meer genuanceerder dan zowel Musk zelf als de (sociale) media doet uitschijnen.

Tesla als merk staat er nu wel en dat is erg knap en wat ze bewerkstelligd hebben is geld waard, maar de vraag is, hoeveel?

Hun theoretische range is hoger dan de realiteit waarbij het bij andere merken dit verschil minder uitgesproken is. Van hun geweldige, speciale batterijen is nog niet veel in huis gekomen, waardoor legacy fabrikanten echt wel in de buurt komen (dan niet beter) van de range (EGE en EQS, EV6, Ioniq 5, etc.) van een 3/Y.
Hun software is wel beter uitgewerkt en heeft een stapje voor 'in het algemeen'.

Wat dit allemaal waard is de markt nu aan het uitzoeken. Wat duidelijk is, is dat Tesla niet "een magisch tech bedrijf" is, maar weldegelijk een autofabrikant zoals BMW, VAG, Stellantis, etc. en zonder robotaxis, of autonoom rijden.

Ja en nee.

-Musk zijn roadmaps zijn altijd super onrealistisch.
-twitter deal
- musk is een aandachtshoer en handelt irrationeel
- Kwaliteit en afwerking is nog steeds ondermaats. Iedereen die ik ken met een tesla behalve één iemand heeft spijt van aankoop en die één iemand heeft blijkbaar een zwaar geval van copium opgedaan sinds die aankoop Want niemand begrijpt het.
- van degenen die ik ken heeft niemand een tesla zonder gebreken, alles stond scheef en je ziet duidelijk dat hun quality checking belange nog niet op punt staat. veel van die fouten moesten ze trouwens tegen betaling laten herstellen. Bij elk degelijk merk valt zo iets onder garantie. Sterker nog, die vertrekken niet vanuit de fabriek.
- infotainment is ondertussen al lang ingehaald door andere merken. Te veel bloat en te veel handelingen voor de simpelste dingen
- interieur moet onderdoen voor de gemiddelde duitse wagen en zelf een merk zoals mazda/hyundai ziet er beter uit van binnen.

Akkoord dat tesla een voorsprong had op self driving en batterijen maar die krimpt met de dag. Volgens mij gaat musk zelf niet meer de eerste zijn die level 3 self driving bereikt.

Dat is een aandeel dat puur op hype en fanboisme tot in het astronomische gekatapulteerd zoals die andere meme stocks. Niet meer niet meer.
rij zelf met een ID4 van het werk en hij mag van mij dit jaar ecologisch afbranden

Wat dit allemaal waard is de markt nu aan het uitzoeken. Wat duidelijk is, is dat Tesla niet "een magisch tech bedrijf" is, maar weldegelijk een autofabrikant zoals BMW, VAG, Stellantis, etc. en zonder robotaxis, of autonoom rijden.

Er zijn ook nog de "zonnedaken" en "thuisbatterijen" als je dan een Tesla hebt en je kan die drie koppelen en een soort van "ecosysteem" creëren zoals Apple waar je moeilijk kan uitstappen of dat bepaalde voordelen heeft dan hebben ze wel een stapje voor op de andere autofabrikanten.

Verder is en blijft een grote troef van Tesla dat het Amerikaans is en daardoor een streepje voor heeft in de USA tov bv BMW

Ik hoor dat die zonnedaken brol zijn?

Zolang ze maar verkopen he.

De batterijen vliegen de deur uit en de zonnepanelen kwakkelen maar verkopen nog

tesla-energy-storage-deployment.jpg

tesla-solar-deployment.jpg

De batterijen vliegen de deur uit en de zonnepanelen kwakkelen maar verkopen nog

tesla-energy-storage-deployment.jpg

tesla-solar-deployment.jpg
Is zwak.
Enphase, concurrent in die zaken, in die periode:

Income Statement | TIKR.com31-12-1831-12-1931-12-2031-12-21LTM
Revenues316,16624,33774,431.382,052.018,92
Total Revenues316,16624,33774,431.382,052.018,92
% Change YoY10,5%97,5%24,0%78,5%

Tesla heeft inferieur product. En veruit inferieure support, hetgeen enorm belangrijk is voor deze producten.

$MSFT staat 33% lager sinds de piek. Dat is imo niet het einde van de wereld. Er zijn nog tal van bedrijven die nog maar net begonnen zijn met de migratie naar de public cloud (=Azure).

- Geen enkele competitieve edge in die arbeidsintensieve zonnepanelen business.

Die waren trouwens compleet failliet aan het gaan (solarcity) maar Musk heeft ze dan aan een veel te hoge prijs snel preventief overgekocht met Tesla om zijn aura van visionaire entrepreneur geen knauw te laten krijgen.

- Thuisbatterijen zijn enkel nuttig voor afgelegen gebieden, ofwel als soort 'selfsufficiency' delusion.
De markt voor beiden lijkt me niet supergroot.

- Bij EV's is gigantische concurrentie incoming.
Tesla teerde de voorbije jaren op de nieuwigheids/innovatie factor.

En bengelen steevast onderaan in de betrouwbaarheidsstatistieken (zal wel gerelateerd zijn aan de bouwkwaliteit zoals enkelen hier al aanhaalden).

Nog een klap voor Meta:
Op een of andere manier zijn m'n Meta aandelen van 72% naar 69% verlies gaan. :LOL:
Wel nog steeds m'n slechtste aandeel in mn portefeuille.

Maar de "normale" fondsen in de bank doen het ook slecht zu, amaai.

Laatst bewerkt:
Er is toch niks uniek aan de batterijen of zonnepanelen van Tesla? Panelen en batterijen zijn commodity. Vraag aan 100 PV eigenaars het merk van panelen, omvormer en eventuele batterij. Hoeveel gaan er merk en model weten?

Dus ik zie 0,0 "ecosystem" voordelen zoals bij apple of Android. Het is een PV paneel, wat kun je als additionele benefit geven aan een gebruiker? Niks. Het maakt elektriciteit en that's it.

Er is toch niks uniek aan de batterijen of zonnepanelen van Tesla? Panelen en batterijen zijn commodity. Vraag aan 100 PV eigenaars het merk van panelen, omvormer en eventuele batterij. Hoeveel gaan er merk en model weten?

Dus ik zie 0,0 "ecosystem" voordelen zoals bij apple of Android. Het is een PV paneel, wat kun je als additionele benefit geven aan een gebruiker? Niks. Het maakt elektriciteit en that's it.
Het zit toch anders dan dat in elkaar.
Maar Tesla is gewoon zwak in die dingen.

Ge moet maar naar Enphase kijken.

Wat zijn hier de top ideeen voor 2023?

Ik blijf bij olie: OBE, CNQ en OXY.
Daarnaast ga ik geleidelijk terug in tech stappen... meta en google. Apple is ook interessant maar heb ik al genoeg van via BRK.

idd. ze mogen nu nog de porsche of de ferrari van de panelen/batterijen hebben. kijk naar sunpower/maxeon. geen enkel paneel komt in de buurt qua levensduur en efficientie en toch is dat bedrijf al meermaals op het randje van failiet geweest.

Ik ben enorm blij met mijn sunpowers (klein dak en had elk beetje opbrengst nodig), maar 99% van de mensen die ik ken geven daar geen fuck om of het nu sunpower of jing hang dong solar is .

die willen gewoon zo weinig mogelijk betalen voor zoveel mogelijks opbrengst en die geven niks om levensduur en efficiëntie.

Terug
Bovenaan