Kleine Beursfeiten

Kan je een samenvatting geven, want ik ga geen uur en kwart video bekijken van iemand zijn olie outlook, wiens publiek energy-fonds zowel de energy-, olie-, als gewone index zwaar underperformde over de laatste 7 jaar sinds inception:

Kort samengevat:
- Schuldgraad van meest oliebedrijven ferm omlaag, verandert hun profiel. Betekent dat veel kapitaal naar aandeelhouders zal beginnen gaan.
- Earningskracht ligt hoger dan de waarderingen, zelfs na dit jaar.
- Huidige capex indiceert dat productie niet op peil kan gehouden worden.
- Personenwagens zijn slechts 26% van olieconsumptie. Transitie naar EV gaat hier gestaag uit eten, maar echt maar kleine stukken over een periode van 20-30 jaar. Gaat uiteindelijk niet de grote impact maken waardoor oil demand zou dalen.

Noorwegen had beloofd de olie- en gaskraan open te draaien.

Echter:

The NPD’s production report, released on Tuesday, showed that crude production slipped to 1.74 million barrels per day in November, down from an average of 1.75 million bpd in October and well short of the forecast 1.9 million bpd.

= > voorspelling ferm gemist.

On a yearly basis, however, Norway’s crude output was higher, compared with the average rate of 1.73 million bpd registered in November last year.

=> woohoow, maar als we kijken is deze plus 10.000 vaten per dag gegaan tov 2021.
Das niks.

Gas:

Gas production for November 2022 averaged at 346.4 million cubic metres per day, down from 349.4 MMcmd in October and short of the NPD forecast of 352.8 MMcmd.

Gas output was higher than the rate of 346.3 MMcmd registered in November 2021

=> ik zie geen boost in de productie.

Operators in Norway have responded to government calls to supply more natural gas to European customers increasingly deprived of Russian gas, but some analysts have suggested that output has now peaked and will start tailing off in 2024, if not before.

=> goed geprobeerd dus.

Fixed that for ya.
Dit inderdaad ook wel.
Olie en gas oppompen is niet zoals een regenton waar je de kraan eens wat verder van opendraait.

Als je ineens de productie verhoogt heeft dat ook vaak invloed op de lengte van de levensduur van het olie/gasveld.
Weinig deftige oliemaatschappijen die zomaar eventjes daaraan gaan rommelen.

Het zal van nieuwe velden moeten komen, maar dat heeft tijd nodig.
Noorwegen heeft nu wel John Sverdrup dat volledig onstream is dacht ik,
Maar de rest zijn vaak veel kleinere velden.

Daarom spreek ik dus over 'Excelridders'. Je haalt wat cijfers uit Yahoo Finance, en denkt dat je hiermee een soort waardering gemaakt hebt, waarop je je beslissingen baseert.

Zoals Charon hieronder zegt, dat is compleet fout voor een holding zoals Berkshire en redelijk ogen-openend dat je zoiets basic niet weet.

Dat je nog nooit deftig het jaarrapport gelezen hebt van de beste investeerder aller tijden, bevestigt voor mij alle observaties dat uw groei-investeringen gewoon wat kort-door-de-bocht oppervlakkig cijferwerk zijn. (zoals uw triple-digit winsten bij Upstart en Futu, 2 bedrijven die op voorhand quasi waardeloos waren maar waar je gewoon een retail bullmarkt mee reed onder de illusie dat het goede bedrijven waren).

En dan nog is het iets ingewikkelder dan dat, maar dat zou ons te ver leiden.
Met Berkshire heb je aan de huidige prijs +- een 10% korting op een bedrijf dat aan intrinsieke waarde (+- 360 momenteel) ongeveer 5-6% nettorendement oplevert).
Veel meer dan een oppervlakkig berekende P/FCF van 23 zou laten vermoeden.
Wildcard: dollarkoers.

Futu +100% sinds deze post van Janus op 11 mei.

Als Janus zijn victory lap doet is het tijd om te kopen zeker?

(Heb zelf al lang geen Futu meer, maar ik zag nu toevallig dat ze dit jaar goed presteren)

2023:

Ik blijf in de olie: APA, OVV.

APA: als FID een feit is kan deze plus 50% gaan
OVV: 100% potentieel nog qua koers en ook qua dividend kan deze van 1 dollar p/a naar 2 dollar p/a gaan.

Heb nog wat cash en zou een startpositie nemen in oxy.

Ik ga ervanuit dat de onderwaarderingen gaan wegvallen (momenteel PE’s van 5 of 6) en naar normale waarden gaan van rond de 10.
Gekoppeld aan massale inkoopprogramma’s eigen aandelen (10% van uitstaande is geen uitzondering) en hogere dividenden.
Olie is saai; maar denk dat het al bij al klaar en duidelijk is.

Verder als het sentiment zou keren: wat AMD, Nvidia ? Maar in beiden moet ik me eerst inlezen.

Jullie?

Laatst bewerkt:
Futu +100% sinds deze post van Janus op 11 mei.
Mja.

1) Van de 20 aandelen die ik vermeldde die ondertussen allemaal -80% zijn, haal je er nu 1 uit die van zijn low wat terug opgeveerd is nadat Chinese aandelen algemeen omhoog zijn.
Chinese aandelen die ik nota bene een tijd geleden nog vermeldde na lange tijd enkel bearish geweest te zijn.

2) Je zei toen zelf dat je voordien al verkocht had met winst (zonder dit op het forum te vermelden) , omdat de groei vertraagd was.
Dan moet je nu niet afkomen met 'het is weer gestegen, zie je wel', terwijl je geen positie hebt omdat je ondertussen blijkbaar zelf niet overtuigd genoeg was...

3) contra indicator? Zoals met SaaS vorig jaar?
Het had u een -60% op uw portefeuille kunnen besparen hé :)

Ps. zie Tesla gaan :woohoo:

ik ook, wel oxy.
Apa (en deels ook OVV) vind ik echt shitco's.

Niets saai aan.
Interessante geschiedenis, levensnoodzakelijk en strategisch.
Apa behoort bij de beste performers vd S&P dit jaar (samen met oxy).
Herbalife is blijkbaar een meer betrouwbaar aandeel volgens u... :oink:

@Brt : apa is wel iets volatieler gezien e&p en het Suriname-verhaal.

Janus doelt vooral op de CEO, die in het verleden af en toe eens uitspraken deed die al teveel beloofden. Het feit dat hij nog steeds CEO is, weegt ook op de koers.

Desalniettemin ben ik mij daar ten volle van bewust, maar ik zie ook meer dan voldoende positieve punten in apa, los van de ceo.

@Brt : apa is wel iets volatieler gezien e&p en het Suriname-verhaal.

Janus doelt vooral op de CEO, die in het verleden af en toe eens uitspraken deed die al teveel beloofden. Het feit dat hij nog steeds CEO is, weegt ook op de koers.

Desalniettemin ben ik mij daar ten volle van bewust, maar ik zie ook meer dan voldoende positieve punten in apa, los van de ceo.
Los van e&p/Suriname is APA nog steeds redelijk goedkoop.

Heeft er iemand hier Degiro ervaring? Ik had autoFX uitstaan waardoor ik in dollars handel.

Nu is mijn vreemde valutarekening (dus dollars) in negatief gegaan. Kan ik die dollarrekening terug aanvullen?

ps: ik had euro's maar heeft door autoFX (stond uit) van mijn dollarrekening genomen bij aankopen van een aandeel.

Heb me gisteren Amazon aangekocht, nog steeds niet goedkoop gewaardeerd, maar wel al een stuk goedkoper dan in het begin van het jaar. De exacte bodem gaat niet lukken, maar mijn kleine teen heeft me laten weten dat dit toch al een goed aankoopmoment is geweest :biglaugh:

Als VGP aandeelhouder wederom een bittere pil, niet geheel onverwacht - eeuwige twijfel om tijdje terug te verkopen maar goed, gedane zaken nemen geen keer zeker.

Mede door de drop amper nog een kleine 3% van port "waard", het risico van individuele aandelen/hoge schuldgraad. Op termijn zal de vraag naar logistiek wellicht overeind blijven maar beleggers zullen veel geduld moeten oefenen vrees ik.

Mss hak ik de knoop alsnog door en verkoop ik de positie. Morgen wacht een 2de knip op de koers in elk geval.
KBC securities over VGP: (ik snap niet goed waarom ze een 50% premie op de NTA willen betalen... dat leggen ze niet uit in hun analyse)
Wim Lewi voorspelt een dividend van 3,00 euro over boekjaar 2022, dat geleidelijk
kan stijgen tot 3,82 euro tegen 2025. De markt lijkt het ontwikkelingspotentieel van
VGP te hebben opgegeven. Wim Lewi is een andere mening toegedaan: structurele
investeringen blijven gunstig op langere termijn.
Zijn koersdoel van 150 euro komt overeen met een premie van 51% ten opzichte
van de NTA (98 euro). Het ‘Kopen’-advies blijft behouden. VGP noteert momenteel
tegen een koers van 78 euro, goed voor een opwaarts potentieel van ongeveer 93%.

Terug
Bovenaan