Kleine Beursfeiten

Gemiddeld 5% omhoog. Alles dik groen. Zotjes. Na een jaar van alleen maar naar beneden is deze eindejaarsrally welkom😁

Ik ben benieuwd hoe we het einde jaar in gaan.

Laatst bewerkt:
Die ChatGpt vind ik wel een gevaar voor een stuk van Google Search.

Niet dat die het compleet zou overnemen, maar toch een degelijk stuk van de usecase van search.

Moest ik Google zijn, zou ik daar snel een antwoord op zoeken. (ze hebben DeepMind en een schat aan gestructureerde data, moet lukken...)

Ik ben nu al een dikke week met ChatGPT bezig. Dat ding staat 100x verder dan Google Search, is niet normaal.
Als OpenAI dat kan monetizen zijn die een serieuze threat.
Maar als ik nu iets wil weten (niet van dit jaar) hoe een wiskundige formule werkt, of hoe ik een macro wil maken in excel of een keukenrecept wil maken... ChatGPT is gewoon beter.

Die leveren niet alleen een zoekresultaat op, maar ze leggen het ook uit & hoe je het kan interpreteren. Dat doet Google Search niet.

Ik ben nu al een dikke week met ChatGPT bezig. Dat ding staat 100x verder dan Google Search, is niet normaal.
Als OpenAI dat kan monetizen zijn die een serieuze threat.
Maar als ik nu iets wil weten (niet van dit jaar) hoe een wiskundige formule werkt, of hoe ik een macro wil maken in excel of een keukenrecept wil maken... ChatGPT is gewoon beter.

Die leveren niet alleen een zoekresultaat op, maar ze leggen het ook uit & hoe je het kan interpreteren. Dat doet Google Search niet.
Ik heb het over de basic use case.

Bv 'hoe maak ik brood'.
De meeste mensen typen dit in google, en vinden dan wel iets bruikbaar in de eerste paar url's.

Dat kan chatgpt idd beter, presenteert direct gestructureerd een antwoord.

Maar ik denk dat google daar in principe ook de tools en data voor heeft.
Maar ze moeten het wel doen, en snel.

Die ChatGpt vind ik wel een gevaar voor een stuk van Google Search.

Niet dat die het compleet zou overnemen, maar toch een degelijk stuk van de usecase van search.

Moest ik Google zijn, zou ik daar snel een antwoord op zoeken. (ze hebben DeepMind en een schat aan gestructureerde data, moet lukken...)
Is non-compete.

Google search is talloze keren goedkoper / search dan die chatgpt.
Snelheid en $/search te cruciaal. Chatgpt kan daar niet in schalen.

Kwaliteit van antwoorden laat ook te wensen over.

Is wel goeie content generator.

Ik ken de interne kostenstructuur van 1 googlesearch tov 1 chatgpt search niet, maar ik weet wel dat de mensen de meest nuttige (& dus userfriendly) tool zullen prefereren. Goed dat er eindelijk wat concurrentie komt op die markt. Qua innovatie stelt Google dezer dagen toch niet veel meer voor.

Terug
Bovenaan