Kleine Beursfeiten

Ik zou 50/50 willen doen.
De helft ‘saai’ investeren in een VWCE en eventueel nog een bijkomende ETF (misschien water, semi-conductor, e-sports, …) en het andere deel focus op aandelen. Ik richt me voorlopig op dividend omdat ik wat extra inkomsten wil bekomen.

Blijf weg van thematische ETF's.

Ben het niet echt eens daarmee, je moet een thematische ETF kopen als die sector juist goedkoop staat en ge gelooft dat het gaat stijgen in de toekomst, en niet als het hyped up is in een bullmarket tot en met. Maar om nu te zeggen dat thematische ETF's in het algemeen slecht zijn ...

Wel heel simplistisch gesteld. Hij neemt er paar hype sectoren eruit en maakt zijn conclusie dan daarop...
Na twee minuten gewoon uitgezet.
elk filmpje van Ben Felix is gestaafd met wetenschappelijk onderzoek

wegblijven van individuele aandelen en thematische etf's lijkt mij gedegen advies voor een beginner

Wel heel simplistisch gesteld. Hij neemt er paar hype sectoren eruit en maakt zijn conclusie dan daarop...
Na twee minuten gewoon uitgezet.
"De helft ‘saai’ investeren in een VWCE en eventueel nog een bijkomende ETF (misschien water, semi-conductor, e-sports, …)"

Zijn letterlijk "hypesectoren" :p

Het is niet omdat hij even verwijst naar een wetenschappelijke studie dat daarmee hij gelijk heeft.
Hoe weet je dat hij:
  • een relevant studie heeft genomen
  • rekening heeft gehouden met de nuances en de beperkingen van de studie
  • of andere studies de conclusies bevestigen en was er peer review
  • zijn er andere studies die tot andere conclusies komen
  • .....
Economie is geen exacte wetenschap, je kan met veel studies wel iets proberen te bewijzen.
Enige nuance is altijd nodig. De S&P 500 bestaat uiteindelijk ook maar uit een nest sectoren. Sommige sectoren zullen outperformen, andere underperformen. Het gewogen gemiddelde is dan de S&P 500.
Er wordt ook gemeld in het filmpje dat sector-ETF's pas worden aangemaakt wanneer de hype al lang onderweg is (klinkt logisch).
Een ETF zal maar aangeboden worden als er ook effectief vraag naar zal zijn.

Letterlijk elk filmpje van Ben Felix houdt gewoon steek. Ik kijk al een hele poos niet meer, omdat elk filmpje gewoon uitdraait op het advies: koop een indexfonds met een minimum aan kosten.
En als dat de correcte conclusie is, klopt wat vooraf gezegd is wel. Voor de overgrote meerderheid van de mensen is dat de way forward. Da's al genoeg empirisch aangetoond.

En ik weet wel dat verwijzen naar een studie niet betekent hebt dat je gelijk hebt.
Maar ik acht de kans 99.23% dat jij er nul hebt gelezen, en gewoon op buikgevoel reageert.

Het meeste geld in thematische ETF's vloeit nu eenmaal naar de hypesectoren. Als die dan instorten zoals ARK heeft de gemiddelde belegger wel een bom geld verloren; en is er niets mis met de stelling dat thematische ETF's te vermijden zijn, als toch 90% van het geld naar een handvol sectoren vloeit.

Confirmation bias!
Ik heb genoeg studies gelezen vroeger!
Geen idee of dit sarcastisch is of niet?

Indexbeleggen haalt nu eenmaal de beste resultaten voor de leek (wat meer dan 90% van de mensen behelst).
Die info komt niet alleen, en al helemaal niet oorspronkelijk, van Ben Felix.

Iedereen doet met zijn geld wat die wilt natuurlijk

Mijn punt is dat je perfect een portfolio kunt hebben met etf's en verder kunt aanvullen met bepaalde sector ETF's of individuele aandelen. Als je kennis bvb hebt over een bepaalde sector, uw risk wilt beter spreiden, bepaalde groeilanden, bepaalde bedrijven wilt investeren,...

Niet iedereen underperformed de VMCE.
Inderdaad. 10% van de mensen ofzo...terwijl er veel meer dan die 10% het wel proberen :)

Systematisch dagelijks deleveragen door winsten nemen op die korte plays, want het kan snel gaan. Allemaal terug in common in MSGE, C, BAC, JOE.

Ik zoek een nieuwe entry in EPSN maar blijft het terecht degelijk doen ondanks NG vandaag -7%. Noteert welliswaar onder mijn gemiddelde verkoopprijs van enkele maanden geleden en staat er ondertussen nog beter voor, maar psychologisch knelt het toch altijd om een commodity stock bij de highs te kopen. Hoe dan ook, met oa 25% (+-$41M) van de market cap in cash, geen schulden, grote buybacks en FCF van circa $35M dit jaar zou je verwachten dat de market cap minimaal 75% hoger ligt dan vandaag het geval is.

Ben niet gesprongen deze week op long WTI @ $74 dat zoals verwacht short term XLE serieus outperformed. Can't win em all.

Het zal misschien nog choppy worden maar de komende maanden zijn hopelijk meer van hetzelfde voor bedrijven met onderliggende waarde en cash flows. Ik ben geen macro trader maar het zou mij niets verwonderen dat de inflatiecijfers de komende twee maanden reuze meevallen én dat de US economisch goed blijft boeren, een soort Goldilocks scenario dat waardering terug hoger stuwt. Koffiedik kijken wat daarna gebeurt en zoals altijd bottom up focus anyway.

Laatst bewerkt:
Mijn punt is dat je perfect een portfolio kunt hebben met etf's en verder kunt aanvullen met bepaalde sector ETF's of individuele aandelen. Als je kennis bvb hebt over een bepaalde sector, uw risk wilt beter spreiden, bepaalde groeilanden, bepaalde bedrijven wilt investeren,...

Niet iedereen underperformed de VMCE.

Inderdaad. 10% van de mensen ofzo...terwijl er veel meer dan die 10% het wel proberen :)

Om de zoveel tijd actief traden of beleggen met een deel van de portefeuille (bij een andere bank of toch andere rekening, hou ze gescheiden) kan ook helpen om die itch weg te werken waaraan anders misschien je hele vermogen onderheving zou zijn. Dat pakt soms leuk uit, zoals voor mij de laatste weken, maar als het fout gaat wil je evenzeer geen al te grote impact. Outperformance moet je imo vroeg of laat sowieso doorfilteren naar je passieve holdings. Wat je trouwens met enig gemak met bedrag X doet, wordt mentaal misschien veel te zwaar met bedrag 10X.

Nieuwe ATH vandaag in de portefeuille. Saaie prut is underrated.

1 maand3 maandenYTD1 jaar
Beginwaarde:woohoo::biglaugh::wtf::rofl:
Eindwaarde D-1:support:😏😏😺
Groei portefeuille:hurrr::fingerguns::fingerguns_r::woohoo:
Rendement portefeuille (%)2,27%7,26%0,41%6,63%
Benchmark: BELGIUM BEL-204,71%5,29%-13,20%-9,47%
Benchmark: DAX Performance-Index8,68%13,79%-8,89%-5,04%
Benchmark: DOW JONES US5,42%2,56%-15,76%-11,28%
Benchmark: NASDAQ 1006,14%-3,21%-26,84%-24,05%
Benchmark: iShares Core MSCI World UCITS ETF - USD ACC0,68%-0,43%-7,63%-3,29%

Geen idee of dit sarcastisch is of niet?

Indexbeleggen haalt nu eenmaal de beste resultaten voor de leek (wat meer dan 90% van de mensen behelst).
Die info komt niet alleen, en al helemaal niet oorspronkelijk, van Ben Felix.

Iedereen doet met zijn geld wat die wilt natuurlijk
Wat zijn die resultaten dan gemiddeld voor een indexbelegger?

Wat zijn die resultaten dan gemiddeld voor een indexbelegger?
The%2BAverage%2BInvestor.png

rond de 8% CAGR indien S&P500

Ik heb het filmpje bekeken en ergens zit er wel een waarheid in.
Er zijn veel hype-stocks die na verloop van tijd crashen en misschien nooit meer hun ATH behalen.

Indien ik in de S&P500 zou willen investeren dan zie ik bv de VUSA (dis) en de VUAA (acc).
Logischerwijs zou ik voor de VUAA kiezen vanwege het herinvesteren zonder RV te moeten betalen.
Bij Degiro zit de VUAA echter niet in de kernselectie en de VUSA wel.

De VWCE omvat wereldwijde bedrijven, maar ik ben aan het overwegen om me wat 'dieper' in de US te steken omdat ik meer geloof in hun economie (hoewel ze volgens mij mogelijks nog een serieuze opdoffer kunnen krijgen).
Investeren in zowel de VWCE als een S&P500 lijkt me wat overkill (index overlap)?

ENPH heb ik verkocht. Is te duur en groei gaat normaal afgeremd worden door te weinig installatiecapaciteit (te weinig vakmensen). = mijn verwachting, kan verkeerd zijn.
Echt jammer, want is een super kwaliteit bedrijf, maar echt te duur gewaardeerd.
In algemeen koop ik met de bedoeling nooit meer te verkopen (tenzij de thesis breekt). Iets verkopen omdat de waardering te hard opgelopen is, not fun.

Terug wat olie dingen gekocht.
Ben zelfs naar shipping aan het kijken.
Wel heel moeilijk om die dingen te verantwoorden vanwege echt lage returns in vergelijking met sterke compounders.
Maar belangrijk om open en onbevooroordeeld te blijven.

Grootste positie is nu RICK, mogelijk ook mijn hoogste kwaliteit positie. 20% fcf cagr te verwachten aan ~13x p/fcf aan huidige run rate.

hier ook een all time high (100 euro meer dan de vorige :unsure:). Volgens bolero YTD 41% :woohoo:
Onlangs KBC aan 48 gekocht en staat nu op 55 (+klein dividendje van een euro)
Heb laatste chinese brol er ook uit mijn portfolio gesmeten.

Grootste positie is nu RICK, mogelijk ook mijn hoogste kwaliteit positie. 20% fcf cagr te verwachten aan ~13x p/fcf aan huidige run rate.

:laugh:

Geen Opec cut en de Russen blijven hun petrol verkopen aan China/India/Turkije met of zonder pricecap van 60$...
China economie zal nog wel een tijdje duren voor dat terug begint te bougeren dus olie terug naar de 70$ :thinking:
Of misschien niet :LOL:

FlatexDegiro stuurt winstwaarschuwing uit​

Onrustbarend nieuws bij de onlinebroker FlatexDegiro.
Amper vier weken voor het einde van het jaar stuurt het Duitse bedrijf een omzet- en winstwaarschuwing uit. De omzet zou nu rond 380 miljoen euro uitkomen met 2 procent op- en neerwaartse speling, terwijl de aangepaste ebitda-marge rond 37 procent zou belanden (met 1 procent speling). Eerder stond de omzetverwachting op 400 tot 440 miljoen euro. De aangepaste ebitda-marge bedroeg vorig jaar 42,4 procent.

FlatexDegiro gaat bovendien wijzigingen aanbrengen in het bestuur en het risicobeheer. De Duitse financiële waakhond Bafin heeft bij een doorlichting tekortkomingen vastgesteld in commerciële praktijken en in de bedrijfsvoering.
Bron

Opnieuw problemen met het risicobeheer. Denk toch nog eens twee keer na of je nog langer significante bedragen aan Degiro wil toevertrouwen. Het zou wel eens fout kunnen aflopen.

Terug
Bovenaan