Kleine Beursfeiten

Vandaar dat Charlotje belegt (volgens het artikel in hln) in oa.

- Intel: door haar jarenlange ervaring in de chipsector (via haar pokerverleden)
- Artificial intelligence ETF: via haar doorgedreven ervaring in het doen alsof ze iets kent van een onderwerp.
- Crypto: door haar kennis van criminelen, via haar master criminologie.
Charlotje toch, haar crypto is dan toch verdwenen door criminelen.
Dat zal een keuzevak geweest zijn dat ze niet opgenomen had!

Ah, en haar vriend is crypto expert en heeft een cryptobedrijf.
Vreemd dat hij dit niet kon voorzien zeg :sarcastic:
Dat wordt 2 maanden gene seks!

Laatst bewerkt:
On the other hand. Berkshire, old Dino finance, 8.8% op trailing 12mo.

Misschien moeten de fire daar eens naar kijken. Lijkt wel een beetje dat fire = 🔥 💰 tegenwoordig

Dat Charlotje haar coins weg zijn, als ze al weg zijn gaat haar niet veel kunnen schelen.

Uiteindelijk staat ze weeral in de gazet en heeft ze weeral forum gekregen, waardoor ze wederom meer geld uit bedrijven hun zakken kan kloppen voor actes de presente.

On the other hand. Berkshire, old Dino finance, 8.8% op trailing 12mo.

Misschien moeten de fire daar eens naar kijken. Lijkt wel een beetje dat fire = 🔥 💰 tegenwoordig
Berkshire zeg je?
Exact 1 jaar geleden zaten we op de piek van de tech boom.
Een bloemlezing van de reacties toen ik dan Berkshire aanraadde ipv de Nasdaq:

Speciaal... je vindt het ene aandeel met hoogbejaarde CEOs een top investering maar Colruyt zou je niet doen omwille een CEO die rare teambuildings organiseert.

Dat een CEO nogal belangrijk is, daar ga ik mee akkoord, maar Warren Buffet is nu toch echt wel vergane glorie die is blijven steken in het vorige millennium
Geen idee waar de tegenstelling zit.

Dan stel ik voor dat je Berkshire zeker niet koopt.
Maar dan niet weer klagen als binnen 2 jaar een 'i told you so' komt ;-)

Mijn voorkeur gaat naar de NASDAQ, eveneens een index, maar dan wel gespreid over de topbedrijven (FAANG). Berkshire is goedkoper, maar mist het momentum van de techs compleet en ik betwijfel ten sterkste of de Berkshire top holdings in de buurt gaan komen van de winstgevendheid van een FAANG.

Lijkt mij geen slechte positie, zelfs als Buffett en Munger er binnen een jaar niet meer zijn. Maar ik zie ze het niet halen tegenover pakweg Facebook qua ROI.

Nasdaq heeft Berkshire gecrusht de afgelopen 5 jaar. Waarom denk je dat dat gaat veranderen?

Omdat de nasdaq voor minstens de helft uit overgewaardeerde bedrijven bestaat momenteel, en Berkshire ondergewaardeerd is.

Meer redenen heb ik niet.

Als de bullmarkt nog 5 jaar verder duurt, zal ik fout zijn.
Maar dan zal het relatieve verschil in de jaren erna gewoon nog groter zijn.

Ik snap die Berkshire fetisj toch niet hoor.
Tegenover big tech is het maar een slappe prestatie

Ik denk dat een wereldindex zoals IWDA of VWCE zeker een degelijke keuze is om op consistente wijze in te sparen op lange termijn.

Voor degenen die graag eens een individueel aandeel kiezen, denk ik dat Berkshire aan 270 momenteel een defensieve keuze is met toch een hoger rendement dan die index in de komende 3-5 jaar.

De 2 sluiten elkaar niet uit.

Nasdaq -20%, WCLD (SaaS Etf) -53%.

Saai Berkshire +8%.

Berkshire zeg je?
Exact 1 jaar geleden zaten we op de piek van de tech boom.
Een bloemlezing van de reacties toen ik dan Berkshire aanraadde ipv de Nasdaq:

Saai Berkshire +8%.
Diegene die BRKB hadden gekocht in maart staan nu ook op een kleine minus 20%. Een aantal weken terug zelfs op minus 30%.

Diegene die BRKB hadden gekocht in maart staan nu ook op een kleine minus 20%. Een aantal weken terug zelfs op minus 30%.
Waar staat er ergens dat BRK kopen aan 360 gegarandeerd positieve returns levert, ook op korte termijn?

"Voor degenen die graag eens een individueel aandeel kiezen, denk ik dat Berkshire aan 270 momenteel een defensieve keuze is met toch een hoger rendement dan die index in de komende 3-5 jaar."

Laatst bewerkt:
Waar staat er ergens dat BRK kopen aan 360 gegarandeerd positieve returns levert, ook op korte termijn?

"Voor degenen die graag eens een individueel aandeel kiezen, denk ik dat Berkshire aan 270 momenteel een defensieve keuze is met toch een hoger rendement dan die index in de komende 3-5 jaar."
Je zegt zelf 3-5 jaar maar je gaat wel gaan vergelijken met indexes na 1 jaar :)
Binnen 20 jaar ga ik ook wel periodes van een jaar kunnen selecteren in het verleden waar gelijk welke index het beter of slechter doet dan een andere index of aandeel. Los daarvan zal BRK het wel goed blijven doen maar of er na 20 jaar een groot verschil zal zijn met bvb. een S&P500 moet nog blijken.

Je zegt zelf 3-5 jaar maar je gaat wel gaan vergelijken met indexes na 1 jaar :)
Binnen 20 jaar ga ik ook wel periodes van een jaar kunnen selecteren in het verleden waar gelijk welke index het beter of slechter doet dan een andere index of aandeel. Los daarvan zal BRK het wel goed blijven doen maar of er na 20 jaar een groot verschil zal zijn met bvb. een S&P500 moet nog blijken.

Afspraak binnen 20 jaar in deze thread? ;)

Er is al veel geanalyseerd over BRK vs. S&P500 en ik herinner me van zo'n analyse in 2021 (het moment waarop je terugkijkt, heeft natuurlijk ook invloed) dat BRK het vooral op langere termijn (15+ jaar) structureel beter deed dan de index; de afgelopen 5-10 jaar deden ze het minder (vooral door minder zware weging in tech) of vrij gelijkaardig.

Afspraak binnen 20 jaar in deze thread? ;)

Er is al veel geanalyseerd over BRK vs. S&P500 en ik herinner me van zo'n analyse in 2021 (het moment waarop je terugkijkt, heeft natuurlijk ook invloed) dat BRK het vooral op langere termijn (15+ jaar) structureel beter deed dan de index; de afgelopen 5-10 jaar deden ze het minder (vooral door minder zware weging in tech) of vrij gelijkaardig.
Ja hoor, hopelijk heb je het woord in het vet gezien. Vergeet ook niet dat hoe groter BRK wordt hoe moelijker het is om beter dan de indexes te doen. OXY kan voor veel mensen hier een serieus verschil maken maar voor BRK is het enkele percenten (heb het niet opgezocht) van hun portfolio dus als OXY op $110 staat (100% winst) dan zorgt dit voor een kleine stijging voor BRK.

Saai Berkshire +8%.

Moraal van het verhaal.

(Big) Tech staat laag, kopen die handel !!!

Voor de rest doen defensieve aandelen het in beermarkten beter dan tech, dat is een oud afgezaagd verhaal. Ook mijn defensieve aandelen zijn sterk(er) bezig dan mijn tech momenteel.

(Big) Tech herstelde meer na de 2008 crisis, meer na de 2018 dip, 2020 crisis covid en na deze wrs ook.

Beermarkt gedaan dan neemt tech terug zijn leidersrol op.

Defensieve aandelen kopen speciaal om niet te diep te zakken tijdens beermarkten, zegt me niks, tja 🤷‍♂️

Ja hoor, hopelijk heb je het woord in het vet gezien. Vergeet ook niet dat hoe groter BRK wordt hoe moelijker het is om beter dan de indexes te doen. OXY kan voor veel mensen hier een serieus verschil maken maar voor BRK is het enkele percenten (heb het niet opgezocht) van hun portfolio dus als OXY op $110 staat (100% winst) dan zorgt dit voor een kleine stijging voor BRK.

Dat woord in het vet had ik gezien, durf ik me niet over uitspreken ;) . In die analyses was er pas een groot verschil in performance tussen BRK en S&P500 vanaf 15 jaar. Vandaar dat ik zelf benieuwd ben wat het de komende 15-20 jaar zal geven.
Zelf wed ik trouwens op de 2 paarden, voor alle duidelijkheid: een behoorlijk deel van mijn portefeuille zit in S&P500, S&P500 tech en BRK.

En op termijn wil ik toch nog een aantal losse aandelen verkopen en omzetten in S&P500 en/of BRK, want buiten wat uitzonderingen kan ik realistisch niet verwachten dat ik op lange termijn beter zal doen met individuele stock picking, al is de verleiding soms groot... :thinking:

Iemand die mij een paar boeken kan oplijsten om hiermee te beginnen? Ik ben al een lange tijd VWCE aan het opkopen aangezien dit poepsimpel is.. Momenteel is dit wel een pak minder aangezien we efkes al ons geld aan ons huis moeten spenderen.
Ik ben wel geïnteresseerd om individuele aandelen te kopen van bedrijven waar ik van denk dat die het in de toekomst goed gaan doen.
Ik verst alleen niets van de puts en calls en lingo. Alsook hoe dat geregeld wordt met de belastingen..

Iemand die mij een paar boeken kan oplijsten om hiermee te beginnen? Ik ben al een lange tijd VWCE aan het opkopen aangezien dit poepsimpel is.. Momenteel is dit wel een pak minder aangezien we efkes al ons geld aan ons huis moeten spenderen.
Ik ben wel geïnteresseerd om individuele aandelen te kopen van bedrijven waar ik van denk dat die het in de toekomst goed gaan doen.
Ik verst alleen niets van de puts en calls en lingo. Alsook hoe dat geregeld wordt met de belastingen..

Voor te beginnen (Nederlandstalige beginner friendly podcasts) :
- Jong Beleggen podcast (beginnen met beleggen, concepten, strategien)
- De Beursvoyeurs (meer nadruk op nieuws)
- IEX beleggerspodcast (puur financieel nieuws)

Voor opties is Youtube uw vriend. Komt wel wat terminologie bij kijken.

Peter Lynch - One up on Wall Street

Niet te technisch en ideaal om als beginner de basics & common sense in investing te begrijpen.

Van puts & calls moet je niet al te veel kennen als beginnende belegger, 90% van de beleggers zullen daar op termijn mee verliezen of toch alleszins underperformen.

Laatst bewerkt:
Van puts & calls moet je niet al te veel kennen als beginnende belegger, 90% van de beleggers zullen daar op termijn mee verliezen of toch alleszins underperformen.
Puts en calls en turbo zie ik hier ook soms passeren. Ken er niets van.
Is dat effectief iets waar je beter van weg blijft en is het zo dat gemiddeld gezien de meeste hier geen geld mee verdienen?

Puts en calls en turbo zie ik hier ook soms passeren. Ken er niets van.
Is dat effectief iets waar je beter van weg blijft en is het zo dat gemiddeld gezien de meeste hier geen geld mee verdienen?
goh ivm turbo's -> meer risico = meer rendement hé

je kan perfect een turbo x5 op een aandeel nemen, dus als het aandeel 1% stijgt dan krijg jij +5%. Anderzijds mag het aandeel geen 20% dalen want dan ben je je geld kwijt. Ook is er een bepaald percentage (zeer laag) dat je per dag kwijt bent voor het aanhouden van die turbo.

Heb de petrolboeren q3 is vergeleken:

Cop: fcf 4.7B Marktwaarde: 165B Dit wil zeggen q3 fcf x 35
Devon: fcf 1.5B Marktwaarde : 46B Dit wil zeggen q3 fcf x 30
Oxy: fcf 3.6B Marktwaarde : 67B Dit wil zeggen q3 fcf x 19

Indien oxy zelfde waardering krijgt als Devon cfr q3, marktwaarde: 108B

Dus nog +50% in sp te gaan oftwel sp 110$-120$.

Onderwaardering omwille van minder cash, lager dividend en nog iets hogere net debt to ebitda (en dillution van uitstaande warrants). Andere verklaring vind ik niet.

Nog 1 jaar petrol boven de 80$ en ik verwacht nog + 50% in shareprice.:smile:

Laatst bewerkt:
Nog 1 jaar petrol boven de 80$ en ik verwacht nog + 50% in shareprice.:smile:

Feit is dat de waarderingen inderdaad nog achter lopen op:
- schuldafbouw
- hogere dividenden
- inkoop eigen aandelen tot wel 10% per jaar
- costcutting: average cost per barrel is enorm gezakt
- hogere olieprijs

Duur kan je de olieboeren zeker niet noemen.

Er zit zeker nog rek op de koersen, maar ik verwacht wel grotere volatiliteit doorheen de tijd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan