Kleine Beursfeiten

Verder EPSN positie opgebouwd. Management heeft bijna 5% van aandelen opgekocht in laatste 8 weken.
Waar zie je dat?
Bij de sec filings zie ik alleen maar verkopen.

En de CEO en CFO hebben zopas het bedrijf verlaten waardoor er nieuw management is sinds 1 juli, 2 weken geleden.

Laatst bewerkt:
Alternatieve energie zie je nu vrij vaak geprezen worden als investering to be.

Ergens logisch, nu we meer los willen komen van de evil olielanden.

Mss er toch maar eens voor gaan.

Hedgen jullie op één of andere manier tegen usd/eur en indien ja, op welke manier ?

Ik heb me dit een vijftal jaar geleden afgevraagd maar niets mee gedaan.

Ik kocht bv. Vorig jaar 10k euro nasdaq 100, een etf gebaseerd in EU. De wisselkoers is 1,20.
Deze kopen dan shares aan achterliggend in US vermoed ik.
Vandaag verkoop ik die 10k euro value maar terwijl mijn acct bij mijn broker altijd in Euro heeft gestaan, de wisselkoers is nu 1 eur/usd. Dan zal ik toch 20 procent kwijt zijn ?

Wat had ik hiertegen kunnen doen ? Future kopen ? Euro hedged etfs kopen ?

Hedgen jullie op één of andere manier tegen usd/eur en indien ja, op welke manier ?

Ik heb me dit een vijftal jaar geleden afgevraagd maar niets mee gedaan.

Ik kocht bv. Vorig jaar 10k euro nasdaq 100, een etf gebaseerd in EU. De wisselkoers is 1,20.
Deze kopen dan shares aan achterliggend in US vermoed ik.
Vandaag verkoop ik die 10k euro value maar terwijl mijn acct bij mijn broker altijd in Euro heeft gestaan, de wisselkoers is nu 1 eur/usd. Dan zal ik toch 20 procent kwijt zijn ?

Wat had ik hiertegen kunnen doen ? Future kopen ? Euro hedged etfs kopen ?
Je bent niks kwijt hoor. Uw ETF in euro stijgt en daalt mee met de wisselkoersen.

Je bent niks kwijt hoor. Uw ETF in euro stijgt en daalt mee met de wisselkoersen.
Wat ik bedoel is, ik kocht als Belg nasdaq 100, die is met 20 procent gestegen maar de wisselkoers is 20 procent gedaald.

Een Amerikaan deed dezelfde beweging en heeft dus geen wisselkoers want hij koopt de erf gewoon in usd. Dan heeft die toch 20 procent meer winst ?

Mijn 10k eur zal gewoon 10k gebleven zijn maar Als ik hem in usd had gekocht en in usd laten uitbetalen was ik beter af.

lijkt me al moeilijk om daartegen in te dekken maar wou toch eens horen.

Wat ik bedoel is, ik kocht als Belg nasdaq 100, die is met 20 procent gestegen maar de wisselkoers is 20 procent gedaald.

Een Amerikaan deed dezelfde beweging en heeft dus geen wisselkoers want hij koopt de erf gewoon in usd. Dan heeft die toch 20 procent meer winst ?

Mijn 10k eur zal gewoon 10k gebleven zijn maar Als ik hem in usd had gekocht en in usd laten uitbetalen was ik beter af.

lijkt me al moeilijk om daartegen in te dekken maar wou toch eens horen.

1) Nee, jij hebt extra winst tegenover een Amerikaan (gegeven dat de Amerikaan naar zijn winst in USD kijkt en jij naar winst in EUR). Als de euro daalt, is een USD meer waard in euro, dus uw winst in euro stijgt.
2) Als je de ETF in USD koopt dan zitten wisselkoersverschillen niet in de koers van de ETF. Als je de ETF in EUR koopt zitten de wisselkoersverschillen wel in de prijs van de ETF. Op het einde van de rit houd je exact evenveel over.

"Mijn 10k eur zal gewoon 10k gebleven zijn maar Als ik hem in usd had gekocht en in usd laten uitbetalen was ik beter af."

Onzin. Je zou exact evenveel hebben als je gewoon in EUR investeert, in EUR laat uitbetalen en dit dan omwisselt naar USD. (Behoudens een mogelijke FX fee)

1) Nee, jij hebt extra winst tegenover een Amerikaan (gegeven dat de Amerikaan naar zijn winst in USD kijkt en jij naar winst in EUR). Als de euro daalt, is een USD meer waard in euro, dus uw winst in euro stijgt.
2) Als je de ETF in USD koopt dan zitten wisselkoersverschillen niet in de koers van de ETF. Als je de ETF in EUR koopt zitten de wisselkoersverschillen wel in de prijs van de ETF. Op het einde van de rit houd je exact evenveel over.

"Mijn 10k eur zal gewoon 10k gebleven zijn maar Als ik hem in usd had gekocht en in usd laten uitbetalen was ik beter af."

Onzin. Je zou exact evenveel hebben als je gewoon in EUR investeert, in EUR laat uitbetalen en dit dan omwisselt naar USD. (Behoudens een mogelijke FX fee)
Ik denk dat hij wil zeggen als hij vorig jaar euro naar dollar had omgezet dat hij nu 15%-20% opbrengst zou hebben als hij nu vandaag die dollars nu terug in euro zou omwisselen omwille vd stijging vd dollar...
Edit: nee zijn uitgangspunt is anders...hij heeft nasdaq in euro gekocht en verkocht in euro maar omwille van daling euro minder winst gemaakt vermoed ik...maar als die euro in etf meestijgt met de wisselkoers zoals racing zegt dan maakt het idd niets uit.

Laatst bewerkt:
Currency hedgen indien je op lange termijn investeert lijkt me nutteloos. Als je kijkt naar de laatste 20 jaar dan is de koers van EUR/USD vrij volatiel en is er geen duidelijke trend naar beneden of naar boven.

Mijn gouden kalfje (crude oil ETF - x4 gegaan ongeveer) geslacht en ingeruild voor meer OXY. Hopelijk een goede zet.

Mijn gouden kalfje (crude oil ETF - x4 gegaan ongeveer) geslacht en ingeruild voor meer OXY. Hopelijk een goede zet.

Buffett opnieuw wat oxy gekocht voor 250M onder de 60$...

Wel straf dat iemand een oil etf koopt vlak na de corona dip en verkoopt een aantal weken geleden juist op een hoogtepunt... en nu 'hoopt' op een goede zet met oxy...

Verwacht je dan geen daling?
tenzij al het mogelijk slecht nieuws ondertussen ingeprijsd is... voor sommige bedrijven verwacht ik toch echt wel goede Q2 cijfers en een outlook die niet per sé slechter is door de "recessie".

Check ook maar eens in je port welke Europese aandelen je hebt die omzet in $ halen -> daar gaat een serieuze + impact op winst zijn!

Ik denk dat mijn voorbeeld een beetje fout is.

Mijn vraag is eigenlijk, als ik SP 500 koop genoteerd op Amsterdam. Wat doet mijn broker dan achterliggend ? Die zal dan toch die US aandelen aankopen en dan hou ik eigenlijk US aandelen aan die vertaald worden in EUR op mijn acct.

Een heel simpel voorbeeld.

Ik koop vandaag 1 ETF die een korf bevat met US aandelen en die kost mij 10 EUR. De wisselkoers is 1 EUR = 5 DOLLAR
Morgen verkoop ik die 1 ETF. Die is in waarde exact dezelfde gebleven MAAR de wisselkoers is drastisch veranderd en nu is 1 EUR = 4 DOLLAR.

Gaat de broker hier achterliggend die aandelen in usd aankopen voor mij waardoor ik nu 12,5 EUR terugkrijg ipv. 10 EUR ? Of zal ik gewoon 10 EUR krijgen ?

Ik denk dat mijn voorbeeld een beetje fout is.

Mijn vraag is eigenlijk, als ik SP 500 koop genoteerd op Amsterdam. Wat doet mijn broker dan achterliggend ? Die zal dan toch die US aandelen aankopen en dan hou ik eigenlijk US aandelen aan die vertaald worden in EUR op mijn acct.

Een heel simpel voorbeeld.

Ik koop vandaag 1 ETF die een korf bevat met US aandelen en die kost mij 10 EUR. De wisselkoers is 1 EUR = 5 DOLLAR
Morgen verkoop ik die 1 ETF. Die is in waarde exact dezelfde gebleven MAAR de wisselkoers is drastisch veranderd en nu is 1 EUR = 4 DOLLAR.

Gaat de broker hier achterliggend die aandelen in usd aankopen voor mij waardoor ik nu 12,5 EUR terugkrijg ipv. 10 EUR ? Of zal ik gewoon 10 EUR krijgen ?
Je krijgt 12.5 EUR terug omdat de koers van de ETF in EUR is gestegen omwille van de stijgende USD. Daarom dat ik zeg dat het niet uitmaakt waar je de tracker koopt.

Vergelijk de performance van de S&P 500 EUR tracker eens met een S&P 500 USD tracker voor dit jaar. Die in EUR doet het beter omwille van de gunstige wisselkoers. Die in USD doet het minder goed (in USD) maar omdat je uiteindelijk uw resultaat bij uw broker in EUR ziet (en niet in USD) doe je het finaal net even goed.

BAC is vandaag onder de $30 gedoken. JPM miste vandaag hun earnings, zet hun buybacks op pauze en zet meer geld op zij voor mindere economische tijden in de toekomst (zoals ze dat mooi verwoorden). Maandag earnings voor BAC. @JanusDR

Terug
Bovenaan