Kleine Beursfeiten

Bon, heb de klantendienst van Bolero gecontacteerd en ze willen die 5 € niet terugstorten. Ik denk er sterk aan om alles over te dragen naar een andere broker.

Zijn er brokers die bereid zijn die transferkosten volledig op zich te nemen?

Ik versta dat je principes hebt, maar al de moeite voor 5 euro...

Als die andere broker je eenmaal in t zak zet bij een transactie (wat je waarschijnlijk nooit zal zien) door een spread open te trekken en het order eerst langs de kassa bij hen te laten passeren ben je een veelvoud van die 5 euro kwijt...

Ik versta met beste wil van de wereld niet dat mensen mopperen over 5 euro links of rechts in een portefeuille. Hoeveel zit er in jullie portefeuille? 50 euro of zo? 5 euro op een portefeuille van paar 10k is toch niks. Zet volgende keer een order 1 centje hoger bij de verkoop en fingers crossed en je hebt je 5 euro terug...

Ik heb hier een portefeuille van ~1000 euro voor mijn petekindjes. CFE-->DEME split, ook 5 euro aangerekend en ze hadden elk 1 aandeel CFE. Ja sucken, maar ik stort er 5 euro bij en everybody happy...

Laatst bewerkt:
Bon, heb de klantendienst van Bolero gecontacteerd en ze willen die 5 € niet terugstorten. Ik denk er sterk aan om alles over te dragen naar een andere broker.

Zijn er brokers die bereid zijn die transferkosten volledig op zich te nemen?
No offence maar is het die 5 euro allemaal waard? Staat wss in de terms en conditions dat bolero zulke kost mag nemen.

En hoe weet je of het niet bij andere brokers ook genomen zou worden ?

Voor mij gaat het hier om een principekwestie:

1. Het staat zeer flou in hun tarievenlijst: er staat niet omschreven wat corporate actions precies zijn en dat , enkel voor welke corporate actions de kost niet wordt aangerekend. Op hun website wordt wel een definitie gegeven en daaruit blijkt dat een stocksplit eronder valt, maar echt klantvriendelijk is het niet als je verschillende documenten moet samentellen. En dan spreek ik mij nog niet uit over het juridische aspect, want ik denk dat ik enkel met de tarievenlijst akkoord ben gegaan, niet zozeer met wat op hun website staat.

Ik begrijp perfect dat ze een kost aanrekenen voor een keuzedividend ( daar is effectief opvolging vereiste en moeten ze de keuze registreren en doorgeven), maar toch niet voor een stocksplit.

2. Ze zijn al bij de duurdere brokers op de markt, dan moet je niet afkomen met het riedeltje " ja maar aan die stocksplit is een interne kostprijs verbinden die wij zelfs niet volledig dorrekenen" --> die kostprijs kan je gemakkelijk betalen vanuit de transactiekosten, wisselkoerskosten etc.

3. Het gaat om een portefeuille van 650k (en dan tel ik de portefeuille van mijn ouders nog niet mee voor een nog hoger bedrag) waarop dit jaar al zeer veel transacties zijn gebeurd--> normaal zeg je dan: fuck zeg, hier is uw 5 € (of in mijn geval 15 €, vermits ook Amazon en Shopify in portefeuille) zageman, maar neen hoor, liever wat over en weer ping pongen en mij nog wat ambetanter maken.

4. Key account manager belt mij hier net op om nog eens naar mij te luisteren en te zeggen dat hij het bij het hoger management heeft afgetoetst, maar dat die ook njet zeiden :wtf: --> bel dan niet he kerel.

Dusja, als pakweg een Keytrade, Belfius of Lynx alle transactiekosten op zich zullen nemen, dan ben ik weg.

Je kunt gelijk hebben, maar je moet gelijk krijgen. Veel succes met je 5 euro kruistocht.

Hier hebben ze ooit 2 x 5 euro aangerekend voor een glencore spin off die onmiddellijk nadien nog eens een corporate action onderging. Daar heb ik na 2 weken kruistocht 5 van de 10 euro teruggekregen. Volgende keer bedank ik vriendelijk voor de kruistocht.

Zeer herkenbaar, ook al zo’n gelijkaardige slechte ervaring gehad met Bolero, alles beetje bij beetje aan het overzetten naar Lynx. Nu pas besef ik hoe duur Bolero wel is, en zo premium is hun service toch echt niet

@JanusDR

Ik heb je bedenkingen over Degiro gelezen. Zelf zit ik ook bij Degiro. Ik heb me daar nooit veel vragen bij gesteld gezien de effecten bij een apart bewaarbedrijf worden bewaard. In het verleden zouden er wel te nauwe banden geweest zijn met het bewaarbedrijf, maar dat zou nu van de baan zijn.

Ik begrijp ook niet meteen hoe eventuele problemen bij Degiro zelf zouden kunnen leiden tot bv. de liquidatie van de ETF-portefeuille van de klanten.

Heb jij dit van naderbij bekeken en is er toch een risico aan verbonden?

De vraag is dan natuurlijk aan welke broker het minste risico verbonden is.

Je was ook geen fan van Saxo?
Is Lynx dan wel ok?

Je kunt gelijk hebben, maar je moet gelijk krijgen. Veel succes met je 5 euro kruistocht.

Hier hebben ze ooit 2 x 5 euro aangerekend voor een glencore spin off die onmiddellijk nadien nog eens een corporate action onderging. Daar heb ik na 2 weken kruistocht 5 van de 10 euro teruggekregen. Volgende keer bedank ik vriendelijk voor de kruistocht.
Dat ik geen gelijk zal krijgen, is wel duidelijk. Ik weet zelfs niet of ik juridisch volledig gelijk heb, heb geen zin om het uit te pluizen. Dat is het me niet waard.

Ik kan er gewoon niet bij dat ze - gelet op de onduidelijkheid in de tarievenlijst die ze tussen de lijnen ook zelf toegeven- liever 4 mails sturen en dan nog 1 of andere pipo mij laten bellen om dan gewoon te bevestigen dat ze het niet mogen terugstorten .
Op die tijd hadden ze al lang mijn 3 keer 5 euro kunnen terugstorten. Iedereen content. Nu lopen ze het risico dat ze 2 zeer goede klanten (mijzelf en mijn ouders) kwijt zijn voor ochottekes een paar €'s. Is het niet door alles over te dragen (kans dat een andere broker de kosten van overdracht integraal op zich zal nemen is klein) , dan wel door nieuwe transacties op een ander platform te doen.

Voor mij gaat het hier om een principekwestie:

1. Het staat zeer flou in hun tarievenlijst: er staat niet omschreven wat corporate actions precies zijn en dat , enkel voor welke corporate actions de kost niet wordt aangerekend. Op hun website wordt wel een definitie gegeven en daaruit blijkt dat een stocksplit eronder valt, maar echt klantvriendelijk is het niet als je verschillende documenten moet samentellen. En dan spreek ik mij nog niet uit over het juridische aspect, want ik denk dat ik enkel met de tarievenlijst akkoord ben gegaan, niet zozeer met wat op hun website staat.

Ik begrijp perfect dat ze een kost aanrekenen voor een keuzedividend ( daar is effectief opvolging vereiste en moeten ze de keuze registreren en doorgeven), maar toch niet voor een stocksplit.

2. Ze zijn al bij de duurdere brokers op de markt, dan moet je niet afkomen met het riedeltje " ja maar aan die stocksplit is een interne kostprijs verbinden die wij zelfs niet volledig dorrekenen" --> die kostprijs kan je gemakkelijk betalen vanuit de transactiekosten, wisselkoerskosten etc.

3. Het gaat om een portefeuille van 650k (en dan tel ik de portefeuille van mijn ouders nog niet mee voor een nog hoger bedrag) waarop dit jaar al zeer veel transacties zijn gebeurd--> normaal zeg je dan: fuck zeg, hier is uw 5 € (of in mijn geval 15 €, vermits ook Amazon en Shopify in portefeuille) zageman, maar neen hoor, liever wat over en weer ping pongen en mij nog wat ambetanter maken.

4. Key account manager belt mij hier net op om nog eens naar mij te luisteren en te zeggen dat hij het bij het hoger management heeft afgetoetst, maar dat die ook njet zeiden :wtf: --> bel dan niet he kerel.

Dusja, als pakweg een Keytrade, Belfius of Lynx alle transactiekosten op zich zullen nemen, dan ben ik weg.

Je hebt wat mij betreft gelijk hoor. Het is zelf zo dat je bij bv Lynx gepersonaliseerde tarieven voor transacties kan bekomen eens je op een bepaald transactievolume per maand/kwartaal zit. Daar kan je telefonisch voor informeren eens je zover zou zijn. Dat staat logischerwijs nergens te vinden in hun tarievenoverzicht. Over die 5€ gaan ze dan bij Lynx als principekwestie ook nooit moeilijk doen naar mijn ervaring, laat staan dat ze je gaan treiteren met een extra mailtje of telefoon omdat ze zogenaamd iets nagevraagd hebben. Zo hard kijkt men binnen pakweg retail zelf niet naar een euro en ik heb persoonlijk in beide sectoren gewerkt rond het commercieel gegeven. Met 5€ lacht men normaal eens voor een klant die duizenden euros per jaar genereert. Het is dus quatch dat er geen mogelijkheid zou zijn om hier een mouw aan te passen. Indien geen directe terugboeking, dan wel andere geste als bijzondere kost of tegoed voor toekomstige transacties. Goed gek zijn ze.
Keytrade betaalt oa tot 2500€ kosten voor effectentransfer terug maar ben ervan overtuigd dat je bij Lynx ook zoiets kan bekomen, zeker mits je dit staaft met je kostenoverzicht van voorgaande jaren bv bij Bolero.

Los daarvan trouwens psychologische fallacy om niet moeilijk te doen over 5 euro (200 BEF uiteindelijk voor de ouderen onder ons, daar kon je een avond op uit!) als deel van een groot bedrag (want klein procentueel deeltje) maar om helemaal gefrustreerd te worden als men 5 euro aanrekent teveel voor een artikel in afslag in pakweg een kledingwinkel/supermarkt of een pakketje van zalando dat je zogenaamd te laat betaalde.

Om oa diezelfde reden kan men bij de verkoop van een woning schaamteloos (tien)duizenden euro's commissie verdienen, want dat is toch "amper" 2-3% van het geheel. Idem met afsluiten SSV, hypothecaire lening, aankoop wagen met of zonder diverse opties, ... waar we het geld rijkelijk en veelal zonder veel vergelijken laten vloeien. Maar anderzijds gaan we in de supermarkt edm wel elke eurocent die we besteden vergelijken.

Iedereen is er gevoelig voor en net daarom vind ik het belangrijk soms principieel te zijn in hoe je naar kleine bedragen kijkt bij grotere aankopen/kosten. Zalando & co ga je ook niet met de glimlach 5 euro extra kosten betalen voor laattijdige betaling als de fout bij hun ligt.

Er is wel geen tekort aan gas.
Dit hangt enkel samen met de oorlog in Oekraïne. Dat is mij een veel te hoog right-tail event en puur gebaseerd op een macro gebeurtenis.
Dat is bij olie niet het geval. Daar is een structureel supply-demand issue de komende 5 jaar.

Ja, want de bedoeling is dat we de komende 10 jaar lekker gas van de Russen blijven afnemen? En deze winter was alles ook koek en ei qua gasprijzen, gotcha. Er is gewoon onnoemelijk veel vraag naar (L)NG en de Amerikanen zijn bij de weinigen die dit deels kunnen voorzien aan Europa. Los daarvan zitten ze in de VS met NG voorraden trouwens onder de lows van 5-year average. Aanbod kan vraag niet bijbenen en dat is zelf na het wegvallen van Freeport LNG terminal het geval. En dan heb je steeds extremere weersvoorspellingen die een steeds grotere impact op demand hebben tgv airco en heating.

Dat NG vandaag alweer 10% hoger staat en ondertussen weer vlak bij de prijs pre wegvallen Freeport export staat, toont ook mooi hoe precair de situatie is. Zoals ik al zei verwacht ik dat die trend zich in verhouding tot olie zich eerder doorzet dan omgekeerd. Enige nadeel is dat men an sich niet zo snel meer LNG export capaciteiten kan bijbouwen om de price gap tussen VS en Europa te elimineren. Anders waren de Russen meteen ferm gescheten.

Voor de VS noch Europa gaan uiteindelijke meevallers in Zuid-Amerika bv trouwens al niet voor onverwachte supply zorgen, wat voor olie bijvoorbeeld wel het geval kan zijn.

Er was wel geen enkele sprake van vóór 23 juni, en reeds een week later worden de ceo én cfo vervangen.
En beiden willen ze het toevallig tegelijk kalmer aan doen.
Dat lijkt me nogal heel toevallig en quasi 0% kans dat dit gepland of vrijwillig is.

Bekijk op zijn minst eens de 8-K eens, geen zin in dit heen en weer gedoe, sorry. CEO was zelf betrokken in vinden nieuwe CEO en beiden blijven in consulting rol en houden aanzienlijke financiële belangen. Bedrijf zit nu op een duidelijk traject en daar is de oude CEO vermoedelijk maatje te groot voor geworden. Nieuwe CEO en CFO zijn gezien voormalige werkervaring samen vermoedelijk package deal. Zo'n dingen gebeuren dagelijks, gaat niet altijd om duistere redenen die het licht niet mogen zien...

CEO was zelf betrokken in vinden nieuwe CEO en beiden blijven in consulting rol
Oh my sweet summer child...
en houden aanzienlijke financiële belangen.
Integendeel, accelerated vesting van hun uitstaande opties.
Bedrijf zit nu op een duidelijk traject en daar is de oude CEO vermoedelijk maatje te groot voor
Wat betekent deze zin zelfs.
geworden. Nieuwe CEO en CFO zijn gezien voormalige werkervaring samen vermoedelijk package deal. Zo'n dingen gebeuren dagelijks,
Yeah right :-)

Maar agree to disagree.

/JanusOut

Belgische beurs vandaag gesloten?

Net gezien dat het pakket B~post dat ik aangeschaft had dik in het groen staat, en ik wil van die troep vanaf.

Ik zou toekomstgewijs wat ETF's en hier en daar wat aandelen willen kopen.
Momenteel twijfel ik om dit bij Degiro of Lynx te doen.

Zijn er bepaalde voor- en nadelen aan deze brokers?
Voordeel bij Lynx is dan weer dat je geen buitenlandse rekening moet aangeven, wat bij Degiro wel het geval is.

@JanusDR

Ik heb je bedenkingen over Degiro gelezen. Zelf zit ik ook bij Degiro. Ik heb me daar nooit veel vragen bij gesteld gezien de effecten bij een apart bewaarbedrijf worden bewaard. In het verleden zouden er wel te nauwe banden geweest zijn met het bewaarbedrijf, maar dat zou nu van de baan zijn.

Ik begrijp ook niet meteen hoe eventuele problemen bij Degiro zelf zouden kunnen leiden tot bv. de liquidatie van de ETF-portefeuille van de klanten.

Heb jij dit van naderbij bekeken en is er toch een risico aan verbonden?

De vraag is dan natuurlijk aan welke broker het minste risico verbonden is.

Je was ook geen fan van Saxo?
Is Lynx dan wel ok?

Voordeel bij Lynx is dan weer dat je geen buitenlandse rekening moet aangeven, wat bij Degiro wel het geval is.
Forum BG, rechtsboven "zoeken", 'degiro', eventueel op username.

Degiro zeker niet doen.
Lynx is goed. Lijkt de beste mix van kwaliteit en goedkoop.

Lynx moet je evengoed aangeven als buitenlandse rekening tenzij dat zeer recent gewijzigd zou zijn.

Ik heb ook voor die keuze gestaan en voor Lynx gekozen.
Ietsje duurder maar na o.a. hier rond te lezen dus voor Lynx gekozen.

Dat je bij DeGiro plots niet meer kon kiezen je effecten wel/niet uit te lenen was de druppel.
Dan kies ik liever een broker die wel iets aanrekent dan eentje waar je zogezegd niets van kosten hebt (kernselectie) maar waar ze dan op andere/verdoken manieren aan inkomsten moeten geraken.

Terug
Bovenaan