Kleine Beursfeiten

werkzaam in de sector? of vanwaar de sterke overtuiging?
Werkzaam geweest tot voor enkele jaren en opleiding.
Heb sowieso een sterke tech-portefeuille vooral op basis v fundamentele analyse.

Recent wel (op basis v d forum) me wat meer verdiept in cloud en daar wat ingekocht. Ook wat Oxy.;-)
Met voorlopig goede resultaten.

Oh my sweet summer child...

Integendeel, accelerated vesting van hun uitstaande opties.

Wat betekent deze zin zelfs.

Yeah right :)

Maar agree to disagree.

/JanusOut

Mooie comeback hoor. :rofl:

En weer mooi alles genegeerd mbt punten die je niet kan weerleggen, cute. Ik ga hier ook niet meer op in, wat een simpel gedoe.

Enkel dit nog, nav deze comment van mij, artikel WSJ van vandaag:

Er is gewoon onnoemelijk veel vraag naar (L)NG en de Amerikanen zijn bij de weinigen die dit deels kunnen voorzien aan Europa. Los daarvan zitten ze in de VS met NG voorraden trouwens onder de lows van 5-year average. Aanbod kan vraag niet bijbenen en dat is zelf na het wegvallen van Freeport LNG terminal het geval. En dan heb je steeds extremere weersvoorspellingen die een steeds grotere impact op demand hebben tgv airco en heating.

En dan zit je nog niet eens met de productie roll-over van Marcellus en Haynesville die samen al 37 bcf/dag aan NG produceren en waar blijkbaar amper volk van wakker ligt. Barnett en Fayetteville doorstonden al hetzelfde lot, zij het op veel kleinere schaal. Wanneer dit de komende jaren gebeurt, zal er überhaupt zelf geen sprake meer zijn van veel verschil in de prijs tussen Amerikaanse spotprijs voor NG en de rest van de wereld. Als de shale patches hun productiepiek bereiken, ga je de prijs van NG op enorm korte tijd omhoog zien knallen, en we zitten al aanzienlijk onder het LT gemiddelde qua opslag. De miserie begint daarnaast nog maar qua extreem weer. Deze zomerhitte en winterprik in Texas dit jaar waren al een mooi voorproefje.

Hoe je trouwens een oil bull kan zijn en anderzijds geloven dat US NG pricing zwak zal zijn, gezien centraal deel van uw thesis toch minimaal veel zwakkere shale oil groei moét zijn, waar nagenoeg alle NG productiegroei van komt. Toont mij vooral dat je er wederom geen bal van hebt begrepen.

Van mij moet je evenzeer geen reactie meer verwachten, wat een klucht.

Dat je bij DeGiro plots niet meer kon kiezen je effecten wel/niet uit te lenen was de druppel.
Dan kies ik liever een broker die wel iets aanrekent dan eentje waar je zogezegd niets van kosten hebt (kernselectie) maar waar ze dan op andere/verdoken manieren aan inkomsten moeten geraken.
Maar hoe ben je dan eigenlijk zeker dat de broker die jij kiest niet dezelfde manier van werken zal hanteren als Degiro, al dan niet in mindere mate?

Voor mij gaat het hier om een principekwestie:

1. Het staat zeer flou in hun tarievenlijst: er staat niet omschreven wat corporate actions precies zijn en dat , enkel voor welke corporate actions de kost niet wordt aangerekend. Op hun website wordt wel een definitie gegeven en daaruit blijkt dat een stocksplit eronder valt, maar echt klantvriendelijk is het niet als je verschillende documenten moet samentellen. En dan spreek ik mij nog niet uit over het juridische aspect, want ik denk dat ik enkel met de tarievenlijst akkoord ben gegaan, niet zozeer met wat op hun website staat.

Ik begrijp perfect dat ze een kost aanrekenen voor een keuzedividend ( daar is effectief opvolging vereiste en moeten ze de keuze registreren en doorgeven), maar toch niet voor een stocksplit.

2. Ze zijn al bij de duurdere brokers op de markt, dan moet je niet afkomen met het riedeltje " ja maar aan die stocksplit is een interne kostprijs verbinden die wij zelfs niet volledig dorrekenen" --> die kostprijs kan je gemakkelijk betalen vanuit de transactiekosten, wisselkoerskosten etc.

3. Het gaat om een portefeuille van 650k (en dan tel ik de portefeuille van mijn ouders nog niet mee voor een nog hoger bedrag) waarop dit jaar al zeer veel transacties zijn gebeurd--> normaal zeg je dan: fuck zeg, hier is uw 5 € (of in mijn geval 15 €, vermits ook Amazon en Shopify in portefeuille) zageman, maar neen hoor, liever wat over en weer ping pongen en mij nog wat ambetanter maken.

4. Key account manager belt mij hier net op om nog eens naar mij te luisteren en te zeggen dat hij het bij het hoger management heeft afgetoetst, maar dat die ook njet zeiden :wtf: --> bel dan niet he kerel.

Dusja, als pakweg een Keytrade, Belfius of Lynx alle transactiekosten op zich zullen nemen, dan ben ik weg.
Ben je dan niet een veelvoud kwijt door je portefeuille te verhuizen? Lijkt me ook een vrij nutteloze principe kwestie

Hoe je trouwens een oil bull kan zijn en anderzijds geloven dat US NG pricing zwak zal zijn, gezien centraal deel van uw thesis toch minimaal veel zwakkere shale oil groei moét zijn, waar nagenoeg alle NG productiegroei van komt. \
Neen, Permian shale is 1 van de weinige olievelden ter wereld dat gigantisch kan groeien qua productie.

En ik heb nergens gezegd dat US natgas pricing zwak zal zijn. Ik heb er gewoon geen mening over, want te afhankelijk van Rusland macro.

Maar jij kan dat blijkbaar wel voorspellen dus vandaar veel succes gewenst, ik hoop dat je veel winst maakt! :hug:

Laatst bewerkt:
Neen, Permian shale is 1 van de weinige olievelden ter wereld dat gigantisch kan groeien qua productie.

En ik heb nergens gezegd dat US natgas pricing zwak zal zijn. Ik heb er gewoon geen mening over, want te afhankelijk van Rusland macro.
Gas en olie zijn volgens mij gelijkaardig inzake vooruitzichten.

Olie: In de Permian kan olie enorm groeien maar zoals het er naar uitziet zal die groei beperkt zijn : politiek en milieu. Opec politiek en aandeelhouders (in de zin van sjieks die zoveel mogelijk opbrengst willen), Permian milieu (politiek) en ook aandeelhouders (capex en return).
Gas: ook meer dan genoeg: politiek echter problematisch (Rusland, Qatar,...) en ook voor een deel milieu.

Beiden zijn natuurlijk ook afhankelijk van economie en verbruikers. Demand destruction is er al in de VS bij particulieren inzake petrol gebruik.
'Since then, however, the average price of gas has dropped to $4.40 a gallon, according to the American Automobile Association, as drivers reined in consumption in the face of soaring prices for food and utility bills.'

Laatst bewerkt:
Zoals verwacht - Duitse en Franse economie reeds krimpend - volgende stap is wellicht winstdaling, magere/voorzichtige Outlook en hopelijk een daling van de inflatie.

Maar hoe ben je dan eigenlijk zeker dat de broker die jij kiest niet dezelfde manier van werken zal hanteren als Degiro, al dan niet in mindere mate?
Eerst goed op hun website rondgekeken, bij Lynx bijvoorbeeld heb je de keuze.

Ze kunnen ook wel zeggen dat er voor nieuwe accounts geen keuze meer is zoals DeGiro deed, maar wanneer je al klant bent speelt dat minder denk ik.
Kans daarop lijkt me kleiner gezien ze wel verdienen aan transacties middels (lage) transactiekosten en zo inkomsten binnenhalen.

Pluspunt voor Lynx was bij mij dat mijn baas er ook zit, moest ik eens vragen hebben over het platform is dat wel handig.

Lynx moet je evengoed aangeven als buitenlandse rekening tenzij dat zeer recent gewijzigd zou zijn.

Ik heb ook voor die keuze gestaan en voor Lynx gekozen.
Ietsje duurder maar na o.a. hier rond te lezen dus voor Lynx gekozen.

Dat je bij DeGiro plots niet meer kon kiezen je effecten wel/niet uit te lenen was de druppel.
Dan kies ik liever een broker die wel iets aanrekent dan eentje waar je zogezegd niets van kosten hebt (kernselectie) maar waar ze dan op andere/verdoken manieren aan inkomsten moeten geraken.
Ik wou even kijken op de website om een rekening te openen, maar bij de voorwaarden staat het volgende:

Voor een enkele of gezamenlijke rekening geldt een minimumstorting (of portefeuilleoverboeking) van EUR 3.000 of meer

Ik ben van plan om stelselmatig wat ETF's te kopen, maar niet ineens voor 3000€.
Geen Lynx voor mij dus...

Ik wou even kijken op de website om een rekening te openen, maar bij de voorwaarden staat het volgende:

Voor een enkele of gezamenlijke rekening geldt een minimumstorting (of portefeuilleoverboeking) van EUR 3.000 of meer

Ik ben van plan om stelselmatig wat ETF's te kopen, maar niet ineens voor 3000€.
Los 3000 euro op de beurs zou inderdaad wat risicovol zijn.

Bij IB kan je volgens mij ETF's per stuk kopen (en goedkoper dan bij Lynx).

Forum BG, rechtsboven "zoeken", 'degiro', eventueel op username.
Is Degiro wel nog ok volgens jou als je in het verleden een custody account hebt afgesloten en dat gebruikt?

Aankoop/verkoopkoersen zijn volgens jou mogelijks gerigged omdat er niet zoiets bestaat als een free luch?

Gewoon cash aanhouden is voldoende. In de plaats van op de spaarboek wat op Lynx aanhouden.

Is Degiro wel nog ok volgens jou als je in het verleden een custody account hebt afgesloten en dat gebruikt?

Aankoop/verkoopkoersen zijn volgens jou mogelijks gerigged omdat er niet zoiets bestaat als een free luch?
Free lunches zijn zeldzaam, maar bestaan wel degelijk :)

Maar ik heb wat shady dingen gezien bij degiro in het verleden en de huidige policy om geen niet-custody accounts meer toe te laten geeft mij daar geen vertrouwen in.

En als ik iets geleerd heb in het leven dan is het dat associatie met shady bedrijven/mensen dikwijls eindigt met shit, miserie, kut, geldverlies, of andere zeik.

Dus zou ik dat niet gebruiken als spaarvehikel (wat beursgenoteerde aandelen voor mij zijn).
Als je er 5% van uw vermogen zet, dan maakt dat minder uit want uw downside risico is dan verwaarloosbaar.

Terug
Bovenaan