Kleine Beursfeiten

Je krijgt 12.5 EUR terug omdat de koers van de ETF in EUR is gestegen omwille van de stijgende USD. Daarom dat ik zeg dat het niet uitmaakt waar je de tracker koopt.

Vergelijk de performance van de S&P 500 EUR tracker eens met een S&P 500 USD tracker voor dit jaar. Die in EUR doet het beter omwille van de gunstige wisselkoers. Die in USD doet het minder goed (in USD) maar omdat je uiteindelijk uw resultaat bij uw broker in EUR ziet (en niet in USD) doe je het finaal net even goed.
Ja klopt, dus als je een ETF in een devies koopt pak je altijd een risico op de wisselkoers. De vraag is hoe je je hier tegen indekt en/of dat wel op een goedkope manier kan.

Ja klopt, dus als je een ETF in een devies koopt pak je altijd een risico op de wisselkoers. De vraag is hoe je je hier tegen indekt en/of dat wel op een goedkope manier kan.
Het punt van @Racing_Genk is dat het niet uitmaakt in welk devies je de etf koopt.

Het zijn de onderliggende bedrijven in de etf die zullen bepalen welk muntrisico je loopt.
Bv. KO zit in een s&p500 etf (die gerust in euro genoteerd kan zijn). Dat is een Amerikaans bedrijf, maar 80% van de inkomsten komt in andere munten binnen, dus ook de winsten van KO zijn voor 80% afhankelijk van ex-usd factoren, en dus ook de koers.

Dus voor dat deel van de S&p500 heb je geen specifiek muntrisico in eur (van de etf), of usd (van de registratie van de hoofdzetel van KO), maar verdeeld over diverse munten over de hele wereld.

Los daarvan bestaan er 'hedged' etfs die inderdaad de onderliggende munten weghedgen nr een andere munt, maar 1 blik op de resultaten daarvan toont dat de kosten van de hedging zodanig hoog zijn dat het totaal de moeite niet loont.

Tenzij je de korte termijn koers kan voorspellen.
En dat kan je in 99% van de gevallen niet.

Niet te vergeten dat de eur/usd in 2000 nog naar 0,8 ging, en in de jaren 80 naar 0,65 (gewogen gemiddelde van toenmalige munten).
Dus denk niet dat je de koers kan voorspellen op basis van historische grafieken over de laatste 15 jaar of zo.

BAC is vandaag onder de $30 gedoken. JPM miste vandaag hun earnings, zet hun buybacks op pauze en zet meer geld op zij voor mindere economische tijden in de toekomst (zoals ze dat mooi verwoorden). Maandag earnings voor BAC. @JanusDR
Reminder:
We komen in de buurt van jackpotten.

Brk aan 260, BAC aan 28-30, Oxy aan 50 zou ik zeker durven 33% posities nemen in elk.

Brk aan 240, BAC aan 25, Oxy aan 40 is all-in gaan.
Huis verkopen, savonds en in het weekend flexijobben, uzelf prostitueren, ... om elke roste euro in die bedrijven te steken.
Die prijzen komen immers overeen met de maart 2020 prijzen. Maar toen was er wel een totaal onbekende pandemie met piek onzekerheid waarbij de hele wereld in lockdown moest en we niet wisten hoe we daar ooit zouden uitraken.

Terwijl we nu aan het discussiëren zijn over ochottekes een recessie.

Los daarvan: prijzen zijn volatiel, doe er uw voordeel mee en maak het niet tot een nadeel :)

Hier vurige supporter van Oxy aan 40, Bac aan 25, BRK aan 240 binnen 1,5 maand (incoming cash).

Een algemene vaststelling: Mensen toch vrij terughoudend om te beleggen in individuele aandelen die bediscussieerbaar het goedkoopst staan in vele jaren. Ja, sommigen goedkoper dan 2020. Erger nog, bankaandelen zoals C noteren (noteerden tot gisteren) aan bijna de helft van de TBV en het enige wat velen over dergelijke kansen zeggen is "ja maar, het kan nog altijd goedkoper." of "ja maar, om deze onozele reden en dit en dat is die koersval eigenlijk wel te begrijpen."

Erg typerend ook voor de psychologie van de belegger an sich. In neutrale of stijgende markten gaat men er veelal uit van beurskoers = intrinsieke waarde. Bij dalende markten verandert die denkwijze langzaamaan en als er op voorhand geen aankoopkoers wordt vastgelegd, durft men steeds verder mee te gaan in het spelletje van "het kan nog goedkoper". De onzekerheid vreet aan de mentale rust. Met als gevolg dat men de koopkans compleet dreigt te missen tgv market timing. Erger nog, eens je die kans hebt laten liggen, is het nog veel moeilijker om later aan een hogere prijs in te kopen. Net zoals de korting tot instrinsieke waarde verdwijnen plots ook alle redenen voor de koersval en zorgen over de toekomst, alsof ze nooit bestonden. Gek hoe dat werkt.

Een algemene vaststelling: Mensen toch vrij terughoudend om te beleggen in individuele aandelen die bediscussieerbaar het goedkoopst staan in vele jaren. Ja, sommigen goedkoper dan 2020. Erger nog, bankaandelen zoals C noteren (noteerden tot gisteren) aan bijna de helft van de TBV en het enige wat velen over dergelijke kansen zeggen is "ja maar, het kan nog altijd goedkoper." of "ja maar, om deze onozele reden en dit en dat is die koersval eigenlijk wel te begrijpen."

Erg typerend ook voor de psychologie van de belegger an sich. In neutrale of stijgende markten gaat men er veelal uit van beurskoers = intrinsieke waarde. Bij dalende markten verandert die denkwijze langzaamaan en als er op voorhand geen aankoopkoers wordt vastgelegd, durft men steeds verder mee te gaan in het spelletje van "het kan nog goedkoper". De onzekerheid vreet aan de mentale rust. Met als gevolg dat men de koopkans compleet dreigt te missen tgv market timing. Erger nog, eens je die kans hebt laten liggen, is het nog veel moeilijker om later aan een hogere prijs in te kopen. Net zoals de korting tot instrinsieke waarde verdwijnen plots ook alle redenen voor de koersval en zorgen over de toekomst, alsof ze nooit bestonden. Gek hoe dat werkt.
Gij moet voor Japanse banken gaan, die staan aan 5% van hun TBV.

Beurskoers=intrinsieke waarde? Dat is niet de norm, integendeel...denk maar aan tsla en toestanden...De intrinsieke waarde is ook meestal vrij subjectief...

Gij moet voor Japanse banken gaan, die staan aan 5% van hun TBV.

Met een ROE om mee te lachen ook zeker. :crazy: Verschil is dus dat C misschien niet de allerbeste grootbank ter wereld is, maar wel degelijke resultaten heeft en gewaardeerd wordt alsof de kans op catastrofe absurd groot is. Die TBV is niet uit de lucht gegrepen en perfect vergelijkbaar met concurrentie. Daar de kwaliteit en rendabiliteit van BAC, JPM, ... hoger ligt, is de waardering op (T)BV terecht ook hoger. Dat is an sich correct, maar het verschil is momenteel bij de haren getrokken.

Hoe zit dat hier nog mee?
Waar zie je die 5%?

Via SEDI. Maar dit geeft bv sneller en eenvoudiger overzicht:

900k+ gecancelled sinds mei en alweer 480k klaar om te schrappen als ik het mij goed herinner. Tegen dat de meeste spelers deftig aan inkoopprogramma's begonnen zijn, heeft EPSN 25% teruggekocht en hebben ze nog altijd een net cash positie. Ook meer en meer van overtuigd dat NG > oil de komende maanden en jaren fwiw. Bijkomende exportcapaciteit naar Europa zal oa prijsondersteunende factor zijn van NG in VS. We spreken uiteindelijk over $7 vs $50 per MMBTU he. Die gap gaat nooit sluiten en ook in Europa blijft die misschien niet zo hoog, maar ik zie de twee wel dichter naar elkaar groeien. Mooie tail wind.

Ik zie gewoon een zeer degelijk, conservatief bedrijf met bijkomend verrassend potentieel en uitstekende capital allocation skills en veel ownership door management. CEO/CFO wissel was gepland en blijkbaar package deal. Potentiële overnamekandidaat en overleven nagenoeg elke commodity crash die je voor ogen hebt veel langer dan nagenoeg alle concurrenten.

Beurskoers=intrinsieke waarde? Dat is niet de norm, integendeel...denk maar aan tsla en toestanden...De intrinsieke waarde is ook meestal vrij subjectief...

Ja, mentaal en emotioneel kunnen velen het onderscheid moeilijk maken tussen koers en waarde. Eén bewijs daarvan is de emoties die men ervaart als een effect een (stevige) daling of stijging ondergaat. Rationeel gezien zou die je niet mogen impacteren als je een waardering voor ogen hebt waarin je vertrouwen hebt. Maar we zijn natuurlijk mensen. TSLA en toestanden zijn dan ook het uiterste van de norm en serieuze afwijkingen. 99% van de markt is vele malen rationeler.

Los daarvan is het gewoon een feit dat de markt meestal wél vrij rationeel is en de waarde van een bedrijf vrij correct kan inschatten, gezien de informatie die thans voorhanden is. Excessen zijn er altijd in bepaalde plaatsen van de markt en die kunnen jaren duren. En natuurlijk is de onderliggende waarde nooit éxact te meten. Wisdom of the crowds (onder intelligente marktparticipanten) is dan ook een valabel en eeuwenoud concept dat er niet zomaar kwam. Al zullen systemische fouten en cognitieve biases voor eeuwig en altijd voor problemen (en kansen) blijven zorgen.

Laatst bewerkt:
Ook meer en meer van overtuigd dat NG > oil de komende maanden en jaren fwiw. Bijkomende exportcapaciteit naar Europa zal oa prijsondersteunende factor zijn van NG in VS. We spreken uiteindelijk over $7 vs $50 per MMBTU he. Die gap gaat nooit sluiten en ook in Europa blijft die misschien niet zo hoog, maar ik zie de twee wel dichter naar elkaar groeien. Mooie tail wind.

Dit weekend nog in De Tijd:

Na volgende winter: 'Duur gas is het nieuwe normaal'​

De gasprijzen blijven op de lange termijn hoog en de Europese competitiviteit is in gevaar. Maar mogelijk is er een zilveren randje.
Wat na de winter? Hoewel die zich als een crisistijd aankondigt, is het een illusie te denken dat het leed bij de eerste zonnestralen in de lente geleden is. De oefening om de voorraden zo goed mogelijk aan te vullen begint dan opnieuw.
Dat dat een langetermijnprobleem is, is zichtbaar in de energiemarkten. De prijzen voor gasleveringen de komende jaren liggen door de krapte vier keer hoger dan in minder turbulente tijden. ‘In het begin leek de gascrisis van korte duur, met een hoge piek en dan een normalisering. Maar de curve wordt breed uitgesmeerd. Tot in 2024 en 2025 zijn de prijzen een pak hoger dan voor de oorlog. Je kan spreken van een nieuw normaal’, zegt Detremmerie
De verwachting is wel dat Europa, dankzij de uitbreiding van de lng-invoercapaciteit en contracten met de Verenigde Staten, Qatar en Azerbeidzjan, winter na winter het wegvallen van het Russische gas beter zal opvangen
. De gasnetbeheerder Fluxys overweegt de aanleg van een tweede pijplijn voor de doorvoer van Zeebrugge naar Duitsland.

Kans is dus heel reëel dat we de piek nog niet gezien hebben en dat dit mede in de VS bijkomend opwaarts potentieel genereert. De heropening van freeport lng terminal alleen al is wellicht goed voor $2-3 per MMBTU. Dat zit je bij een EPSN bv niet met $30M CF/year maar betaal je net of cash opeens minder dan 2 keer de CF zonder enige schulden en management dat de cashpositie aanwendt voor zeer accretieve buybacks. Elk miljoen dat ze aan deze prijzen in buybacks pompen is er in waardecreatie potentieel 4+ waard volgend jaar.

Ook meer en meer van overtuigd dat NG > oil de komende maanden en jaren fwiw. Bijkomende exportcapaciteit naar Europa zal oa prijsondersteunende factor zijn van NG in VS. We spreken uiteindelijk over $7 vs $50 per MMBTU he. Die gap gaat nooit sluiten en ook in Europa blijft die misschien niet zo hoog, maar ik zie de twee wel dichter naar elkaar groeien. Mooie tail wind.
Er is wel geen tekort aan gas.
Dit hangt enkel samen met de oorlog in Oekraïne. Dat is mij een veel te hoog right-tail event en puur gebaseerd op een macro gebeurtenis.
Dat is bij olie niet het geval. Daar is een structureel supply-demand issue de komende 5 jaar.
CEO/CFO wissel was gepland en blijkbaar package deal.
Er was wel geen enkele sprake van vóór 23 juni, en reeds een week later worden de ceo én cfo vervangen.
En beiden willen ze het toevallig tegelijk kalmer aan doen.
Dat lijkt me nogal heel toevallig en quasi 0% kans dat dit gepland of vrijwillig is.

Komende winter misschien met hout verwarmen:crazy:

Verwarming zal nog wel OK zijn, het noodplan van landen zoals Duitsland en België bij gastekort is eerst de motor van hun economie (grote industrie) plat leggen, voor ze de gasbevoorrading aan particulieren stopzetten.

Best ironisch dat zoveel energieproducenten vorig jaar nog massaal gas uit hun voorraad verkocht hebben omdat dat meer winst opleverde dan elektriciteitsproductie...

Telenet nog altijd niet goedkoop.
Maar ook niet meer duur nu.
Veruit mijn grootste fout van het jaar. Imploderende koers en nu een dividendverlaging van 60% op de koop toe. Wat een ellende zeg...
Het zal een hele tijd duren voor mijn portfolio dit te boven komt (was/is mijn 3de positie, puur als dividendwaarde:wallbash:).

De Fluvius deal zelf kan volgens mij onmogelijk de enige reden zijn voor de enorme dividend cut. Want de financiele implicaties daarvan waren al langer gekend, in grote lijnen.
Ik vermoed dat het ligt aan hun schrik dat Citymesh/DIGI doorbreekt in de komende jaren. Het nieuws van hun intrede op de consumentenmarkt kwam als een donderslag bij heldere hemel, en het is nu alle hens aan dek bij de concurrentie. Broekriem aan door 200 miljoen EUR (!) aan dividend uit te sparen per jaar, om de verwachte lagere prijzen en lager marktaandeel een beetje op te vangen.

Veruit mijn grootste fout van het jaar. Imploderende koers en nu een dividendverlaging van 60% op de koop toe. Wat een ellende zeg...
Het zal een hele tijd duren voor mijn portfolio dit te boven komt (was/is mijn 3de positie, puur als dividendwaarde:wallbash:).

De Fluvius deal zelf kan volgens mij onmogelijk de enige reden zijn voor de enorme dividend cut. Want de financiele implicaties daarvan waren al langer gekend, in grote lijnen.
Ik vermoed dat het ligt aan hun schrik dat Citymesh/DIGI doorbreekt in de komende jaren. Het nieuws van hun intrede op de consumentenmarkt kwam als een donderslag bij heldere hemel, en het is nu alle hens aan dek bij de concurrentie. Broekriem aan door 200 miljoen EUR (!) aan dividend uit te sparen per jaar, om de verwachte lagere prijzen en lager marktaandeel een beetje op te vangen.
Is gewoon eigen aan de business.
Het is capex intensief.
Ze staan voor een grote investeringsgolf en dat gaat gewoon niet samen met het dividend dat toch een groot deel van hun fcf was geworden.
Zou anders zijn moest het zo geen berg schulden hebben.

Wat misleidend bij telenet is dat het tegenover EV niet zo goedkoop is als het op eerste zicht lijkt.
Ik zou ook nooit iets kopen voor het dividend. Groei en share price wegen zoveel zwaarder dan dividend.

Jammer idd, maar we hadden het er al 100 keer over op dit forum, dat aandelen kopen louter voor het optische dividend geen steek houdt.
Het zijn de toekomstige winsten van de business en kwaliteit management die tellen.
if it sounds too good to be true ... dus probably dividend verlaging incoming ;)

Wat telt zijn de toekomstige winsten van de business hé, of ze dat nu uitkeren in dividend of niet.
Je bent niet vet met een longterm holding bedrijf (bv. Proximus) dat wel telkens 4% dividend uitkeert, maar uiteindelijk momenteel een lagere beurskoers heeft dan in het jaar 2000.

Terug
Bovenaan