Kleine Beursfeiten

EDIT: melding eerste deftige daling vastgoedtransacties: -12% in Juni, ook licht dalende prijzen, maar ook die hebben een hoge vlucht genomen - echt verrassend niet maar had je deze vraag 6 maand geleden gesteld ... Ook een daling in de verkoop van PC's -ook niet echt verrassend na Corona maar goed. Mss als de verkoop van Iphones eens een significante daling zou kennen dat Apple ook eens aan redelijke prijs kan aangekocht worden.

De conclusies die worden getrokken over vastgoed zitten er toch altijd volledig naast?

Mensen worden wat nerveus door stijgende rentes waardoor een maand of 2-3 geleden er weer een piek was, ok begrijp ik.
Maar dat de maand erna het dan eens 12% rustiger is moet wel in grote letters in de krant komen.
Was hetzelfde toen de woonbonus werd afgeschaft, iedereen koopt nog snel zijn huis voor het einde van het jaar, uiteraard piek in de cijfers.
Maand erna 'Daling van X in de transacties' precies of gans de markt is ingestort en niemand moet nog een huis hebben :wallbash:

Er zijn naar mijn mening ook gewoon amper woningen te koop, dan wordt het sowieso moeilijk om transacties te hebben.

Zou ook kunnen dat oxy zijn eigen inkoopprogramma begonnen is.
Want ze gingen dat doen als de schuld onder de 20B kwam, en dat is ondertussen gebeurd in Q2.

3B aan huidige prijzen is 5,5% van de aandelen, op een half jaar.
Samen met Buffett geeft dat nogal koopondersteuning.

APA, ET, Devon, EOG, allemaal 30-40% naar beneden sinds de highest close een maand geleden.
Oxy slechts -17%.

Maar goed, niet te snel conclusies trekken uit random koersbewegingen.
Hoe kom jij aan die schuld onder 20B? Na q2 toch nog 22B schuld...?

De conclusies die worden getrokken over vastgoed zitten er toch altijd volledig naast?

Mensen worden wat nerveus door stijgende rentes waardoor een maand of 2-3 geleden er weer een piek was, ok begrijp ik.
Maar dat de maand erna het dan eens 12% rustiger is moet wel in grote letters in de krant komen.
Was hetzelfde toen de woonbonus werd afgeschaft, iedereen koopt nog snel zijn huis voor het einde van het jaar, uiteraard piek in de cijfers.
Maand erna 'Daling van X in de transacties' precies of gans de markt is ingestort en niemand moet nog een huis hebben :wallbash:

Er zijn naar mijn mening ook gewoon amper woningen te koop, dan wordt het sowieso moeilijk om transacties te hebben.

Het is allemaal nog vroeg en bovenstaande heeft een invloed maar de daling (zowel in aantal als in vraagprijs) is een cijfermatige zekerheid: dure elektriciteit, dure benzine, hoge inflatie, strenge(re) normen, dure bouwmaterialen, oplopende rente - minstens 20% van de werkende bevolking ziet hier de kans op een eigen woning aan huidige prijzen verdampen.

- ook op de arbeidsmarkt: er is zogezegd een tekort aan personeel, zelfs bij een kleine recessie ontstaat instant een overschot aan personeel - op een aantal niche's na. Wat er nu reeds vervat zit in de koersen - heb geen glazen bol maar of er al een paar negatieve banenrapporten, winstwaarschuwingen en saneringen in vervat zitten - daar ben ik wel van overtuigd dat dit niet het geval is.

EDIT: melding eerste deftige daling vastgoedtransacties: -12% in Juni, ook licht dalende prijzen, maar ook die hebben een hoge vlucht genomen - echt verrassend niet maar had je deze vraag 6 maand geleden gesteld ... Ook een daling in de verkoop van PC's -ook niet echt verrassend na Corona maar goed. Mss als de verkoop van Iphones eens een significante daling zou kennen dat Apple ook eens aan redelijke prijs kan aangekocht worden.
Zelfs bij een (beperkte) recessie zal er personeelstekort zijn, komende 10 jaar gaan de laatste boomers op pensioen en er komt minder volk bij (vaak ook nog eens van mindere kwaliteit).

Huizenprijzen zullen ook blijven stijgen, steeds meer volk op dezelfde kleine ruimte; prijzen kunnen wat schommelen maar geen significante dalingen op langere termijn.
Door het algehele crisisklimaat houden mensen nu (tijdelijk) de vinger aan de knip.

Ik krijg op Saxo de booschap dat de risicobeoordeling van OXY van 3 naar 2 gaat

Ivm vastgoed:

--> Daar kan je de historische huizenprijzen zien ten opzichte van het inkomen of de huur. (optie aanklikken rechts-onder)

Je ziet dat België momenteel duur is en dat het historisch gezien nu, ex ante, niet echt een topmoment is om te kopen.

Maar kan het zotter? Uiteraard, zie Canada of Australië, waar mensen soms kamperen om als eerste op een veiling van een huis te kunnen inschrijven.

(je ziet daar trouwens ook dat de huizenprijzen in België tussen 1979 en 1986 eens 40% gezakt zijn in reële termen!)
(en je ziet ook waarom elke huizenkoper tussen 1986 en vandaag een tevreden man is. Logisch, als de asset die je koopt met een x5 hefboom in waarde stijgt.)
(en je ziet ook waarom vandaag een andere startsituatie is als 20-30 jaar geleden. Dus die verhalen van 'koop een huis met lening' en 'koop 5 jaar later weer een nieuw' en wordt 10 jaar later vastgoedmiljonair vertrekkende van 0 euro, zijn niet meer realistisch aan de huidige price/rent ratios.)

9lives beursthread powered by OXY.
Mijn aantal goede ideeën of 'tips' zijn idd nogal schaars, maar dat is vrij normaal. Dikke winsten zijn dun gezaaid (behalve in bullmarkten, dan is iedereen king).

Ik kan ook gerust een losse flodder schieten over 15 aandelen per week, dan komen juichen als er wat stijgen, om dan met de noorderzon te verdwijnen als ze op -60% staan een jaar later.

Het forum beslist! ;)

Eigenlijk viel dat best mee tussen 2017 en 2021 (op de corona dip na). Zonder recessie (vrees) was de downside relatief beperkt terwijl we nu worst case aan productiekost zitten tegen eind dit jaar.

Vanaf Q3 zullen de effecten meer zichtbaar worden - dat is mijn grote vrees, als het goed/slecht gaat wordt er in alles overdreven - ook op de arbeidsmarkt: er is zogezegd een tekort aan personeel, zelfs bij een kleine recessie ontstaat instant een overschot aan personeel - op een aantal niche's na. Wat er nu reeds vervat zit in de koersen - heb geen glazen bol maar of er al een paar negatieve banenrapporten, winstwaarschuwingen en saneringen in vervat zitten - daar ben ik wel van overtuigd dat dit niet het geval is.

Het lijkt er voorlopig op dat op macro-economisch nieuws (zelfs indien slechter dan verwacht) niet zo veel impact meer heeft op de koersen.
Dan lijkt het enige aspect dat op korte termijn nog een aanzienlijke impact kan hebben op de koersen, de earnings over Q2 ( en outlook voor de rest van het jaar) te zijn .
Ondertussen staan echter de meeste aandelen toch weer (ruim) boven hun bodem, dus zelfs als er owv tegenvallende earnings terug een rit naar beneden aankomt, dan denk ik -generally speaking- dat zelfs bij een verdere downturn we in de buurt zullen blijven van de huidige lows.

Ik vraag mij af of het het een bewuste strategie is van de analisten om nu nog niet te veel te knippen in koersdoelen en de pre-recessie verwachtingen voor Q2 earnings te handhaven? Als je verslechterende economische omstandigheden negeert bij de ramingen, is het natuurlijk gemakkelijk om te zeggen " presteert onder verwachtingen" met een koersval tot gevolg. Bewuste tactiek zodat de beurshuizen/banken waarvoor zij werken goedkoper kunnen inkopen?

United steel X : eps 17.5 en pe 0.97.
Iemand enig idee waarom dit zo goedkoop is?
Als de staalprijs laag is maken ze verlies en lijkt het aandeel heel duur. Cyclisch bedrijf dus de winstmarges van nu zijn niet duurzaam. Daarom dat die altijd zo goedkoop lijken te staan in goede markten met hoge commodity prijzen, hetzelfde voor olie en andere commodities.

Als de staalprijs laag is maken ze verlies en lijkt het aandeel heel duur. Cyclisch bedrijf dus de winstmarges van nu zijn niet duurzaam. Daarom dat die altijd zo goedkoop lijken te staan in goede markten met hoge commodity prijzen, hetzelfde voor olie en andere commodities.
Teutteut, olie niet deze keer :-)

Het lijkt er voorlopig op dat op macro-economisch nieuws (zelfs indien slechter dan verwacht) niet zo veel impact meer heeft op de koersen.
Dan lijkt het enige aspect dat op korte termijn nog een aanzienlijke impact kan hebben op de koersen, de earnings over Q2 ( en outlook voor de rest van het jaar) te zijn .
Ondertussen staan echter de meeste aandelen toch weer (ruim) boven hun bodem, dus zelfs als er owv tegenvallende earnings terug een rit naar beneden aankomt, dan denk ik -generally speaking- dat zelfs bij een verdere downturn we in de buurt zullen blijven van de huidige lows.
Je bent volgens mij veel te veel bezig met macro calls over recessie of niet, zware recessie of niet.
Dat is toch quasi niet te voorspellen en zelfs dan nog doet de markt niet altijd wat je dan zou verwachten. (Zie inval rusland 24 februari).
Ik vraag mij af of het het een bewuste strategie is van de analisten om nu nog niet te veel te knippen in koersdoelen en de pre-recessie verwachtingen voor Q2 earnings te handhaven? Als je verslechterende economische omstandigheden negeert bij de ramingen, is het natuurlijk gemakkelijk om te zeggen " presteert onder verwachtingen" met een koersval tot gevolg. Bewuste tactiek zodat de beurshuizen/banken waarvoor zij werken goedkoper kunnen inkopen?
Dat is zijn sellside analisten, dat is al 50 jaar gekend dat je die best compleet negeert...

Laatst bewerkt:
Ranzige dikken Buffett heeft weeral 0,7 miljard usd aan oxy gekocht gisteren en eergisteren.

Jongens, koop eens wat meer of mobiliseer jullie vrienden op Reddit Wallstreetbets...
Anders is hij er echt mee vandoor aan een belachelijk bod van 75 of zo :(

Laatst bewerkt:
Ranzige dikken Buffett heeft weeral 0,7 miljard usd aan oxy gekocht gisteren en eergisteren.

Jongens, koop eens wat meer of mobiliseer jullie vrienden op Reddit Wallstreetbets...
Anders is hij er echt mee vandoor aan een belachelijk bod van 75 of zo :(
Yep, 12M shares, wel steeds onder 60$. Dat er nog verkopers zijn aan deze prijs is ook ridicuul...Dat wordt een groen dagje🚀

Terug
Bovenaan