Kleine Beursfeiten

Ranzige dikken Buffett heeft weeral 0,7 miljard usd aan oxy gekocht gisteren en eergisteren.

Jongens, koop eens wat meer of mobiliseer jullie vrienden op Reddit Wallstreetbets...
Anders is hij er echt mee vandoor aan een belachelijk bod van 75 of zo :(
Ik zal nog eens een vislijn uitleggen - mijn loon is gestort :)

Hier ingestapt in april, 85% ETFs en dan een paar aandelen voor de lol en omdat ik nog een stabiele stroom inkomsten heb in dollar uit dividenden van mijn vorige werkgever. Die herinvesteer ik dan in USD aandelen.

De ETFs staan momenteel bijna terug break-even met dank aan de recente goeie dagen voor de S&P500. Op mijn aandelen gaat het nog alle richtingen uit, de grootste groeier heb ik alweer verkocht (+35%, 500 EUR :D) omdat ik er niet echt in geloof op lange termijn.

Tessenderlo en Picanol gaan fuseren, lijkt me niet direct goed nieuws voor de kleine aandeelhouder... maar zat er wel aan te komen natuurlijk.

Upstart weer wat dichter bij de nul, zijn uiteindelijke koers die al vaststond van bij de IPO.
Kwamen gisteren met een serieuze miss:

Second Quarter 2022 Preliminary Unaudited Financial Results:

• Revenue is expected to be approximately $228 million, previously guided at $295 to $305 million
  • Contribution margin is expected to be approximately 47%, previously guided at approximately 45%
  • Net Income (loss) is expected to be in the range of ($31)-($27) million, previously guided at ($4) to $0 million

In het corona kwartaal Q2 2020 (toen ze nog private waren) zakte de omzet met ongeveer 80% YoY, dus Upstart is inderdaad extreem onderhevig aan de macro-omgeving. Ik durf zeker niet te zeggen dat Upstart een nul is, maar de toekomst zal het wel uitwijzen zeker.

Wat ik wel - achteraf gezien - durf te zeggen is dat Upstart nooit een plaats verdiende tussen mijn overige aandelen die net allemaal met heel voorspelbare, recurrente omzet zitten (itt Upstart). Nuja, in mijn geval is het Upstart verhaal goed afgelopen, maar dat was meer geluk dan iets anders.

De vraag is dan, is dat omdat het een scamming company is zoals jij beweert of omdat macro heel ongunstig is momenteel.
Ik heb nooit gezegd dat het een scam is.

Wel dat het businessmodel waardeloos was, en van kilometers ver te voorspellen want gelijkaardige zaken komen om de 5 jaar of zo terug en die zijn allemaal voorspelbaar failliet.

Als de ceo dan ook nog wat doorzichtig uit zijn nek lult en met goedkope buzzwords de retailbeleggers naar de mond praat, dan weet je 99% zeker wat het resultaat zal zijn.

Het was trouwens half oktober dat ik hier de eerste keer Upstart vermeldde als een 0, het stond toen aan 350.

-93% sindsdien.

Gelukkig heeft niemand er verlies op, want daarom zit je op BG beurs, zodat mensen gefundeerd kunnen waarschuwen voor dergelijke total losses.

Graag gedaan iedereen!:hug:

Ranzige dikken Buffett heeft weeral 0,7 miljard usd aan oxy gekocht gisteren en eergisteren.

Jongens, koop eens wat meer of mobiliseer jullie vrienden op Reddit Wallstreetbets...
Anders is hij er echt mee vandoor aan een belachelijk bod van 75 of zo :(
Koop ik dan niet beter BRK.B dan?

Elon Musk is een narcistische kleuter en charlatan, maar tegelijk een succesvolle innovator in elektrische auto's en ruimtevaart (via oa. heel veel overheidssubsidies + het talent om een bepaalde groep retailbeleggers te overtuigen hem miljarden dollars ter beschikking te stellen aan ludieke waarderingen, waardoor hij de beste ingenieurs kan betalen).
Mensen hebben soms moeite om te aanvaarden dat beide eigenschappen tegelijkertijd waar kunnen zijn :)

Als hij Twitter wil kopen, is hij in semi-charlatan modus.
Het is zijn speeltje waarmee hij deels zijn retailbelegger schare aan zich heeft gebonden.
En het zou hem grote politieke clout geven.
Iets wat je zelfs als miljardair normaal gezien niet zomaar kan kopen (zie Bloomberg).

Zijn berichten over de bots zijn quatsch. Hij klaagt er immers al veel langer over, en vermeldde het zelfs expliciet toen hij het bod deed.
Hij zei ook letterlijk dat hij geen due diligence wilde doen en zich enkel baseerde op publiek beschikbare info.
Er is dus 0,0 veranderd sinds zijn bod.

Er zit geen clausule in zijn bod dat hij eronderuit kan bij dergelijke "verrassingen".
Hij geeft ook geen enkel bewijs dat er meer zouden zijn dan verwacht.
Toen de CEO de methodologie uitlegde (die volledig plausibel leek), reageerde Musk met het kaka-emoticon.
Leuk voor zijn schare retailbeleggers die zoiets hilarisch vindt uiteraard, maar nogmaals: het is een charlatan.

En charlatans/narcisten liegen continu en vinden dat de regels niet voor hen gelden.
Zoals Matt Levine mooi zegt "An agreement with Elon Musk is worthless, as Twitter has learned over and over again".
"Musk has a history of ignoring court orders and getting away with it."

Wat hij wil is overduidelijk: gewoon een lagere prijs (bv. Snap is 30% gedaald in de afgelopen maand).
Of er onderuit geraken. (Tesla is ook 30%+ naar beneden)
Het is dus 'er onderuit geraken' geworden.

Charlatans will charlatan.

Fred Durst zou zeggen: your mouth's writing checks that your ass can't cash

:unsure:

Ach ja, Musk is en blijft een mens, en maakt dus af en toe foute beslissingen.

Nogmaals, voor alle duidelijkheid, mijn nickname is van 22 jaar geleden en die kwam dus van de onaangename geur Axe Musk :unsure:

Terug
Bovenaan