Achja, voor die high growth is je instapmoment misschien niet cruciaal voor je returns op LT (als de bull case zich voltrekt that is) maar wel voor je gemoedsrust op KT, zeker als je niet de nodige conviction hebt.
Ik geef grif toe dat ik in 2020/2021/maart 2022 de tips van Racing Genk quasi blind volgde en zijn portefeuille meerdere malen kopieerde. Ik liet mij als het ware leiden door zijn conviction in die aandelen, zijn kennis van de sector en door het feit dat zijn net worth enorm was gestegen.
Omdat ik dan steevast na enkele weken hoogtevrees kreeg, verkocht ik alles weer . Gelukkig was dat de periode dat de bomen tot in de hemel groeiden, waardoor ik nooit met verlies (maar eerder beperkte winst van 10-30%, zelfs FREQ

) heb verkocht . Of hoe impulsief in- en uitstappen in hindsight soms ook kan lonen, maar meer dan puur geluk is dat niet..
Echter, hoe meer ik met hem converseer en hoe meer zaken ik zelf ook opzoek ( ik begin de earning calls te lezen, zoek andere analyses op etc, lees zaken over de cloud, de samenwerking van SNOW, DDOG en MONGDB met big tech cloud providers, subscription vs usage model ) hoe meer ik zelf overtuigd geraak dat dit gewoon stuk voor stuk interessante bedrijven zijn: hoge groei, interessante en toekomstgerichte sectoren, sommigen reeds FCF positief, een zeer gezonde balans met dikwijls een dikke net cash positie ( altlijd handig in barre economische tijden)
. En ja, daar betaal je natuurlijk voor. Maar ondertussen zijn de waarderingen al een stuk interessanter dan enkele maanden geleden/vorig jaar.
Eind april-begin juni ben ik dan ook weer volop ingestapt in heel wat van de bedrijven die hij ook bezit. En nu plan ik dat toch te doen voor de langere termijn.
Weliswaar met dien verstande (en dat is vrij cruciaal imo):
1)dat mijn portefeuille (inclusief cashpositie) groot genoeg is om een eventuele verdere crash van 1 (of zelfs meerdere) aandelen te compenseren
2) dat het "SaaS gedeelte" van mijn portefeuillle over 10 SaaS (en cybersecurity) -bedrijven gespreid zit
3) dat ik de cash had (en terug heb) om gespreid te blijven bijkopen bij dalende koersen
4) dat ik daarnaast nog zeer veel in andere stocks heb steken (51 posities in totaal) en het grootste gedeelte in veiligere value stocks/big tech zit. Ik denk dat high growth SaaS ( mature SaaS reken ik niet meer) op dit moment zo'n 22% van mijn portefeuillee exclusief cash positie. 13% indien ik cash positie meetel.
5) dat mijn gemiddelde aankopkoersen natuurlijk een pak gunstiger zijn dan een jaar (of zelfs enkele maanden) geleden ( sommige posities zit ik al breakeven, andere lichte tot mooie (+20% winst) of beperkt verlies ( max -15%)). En zeker dit punt is gewoon voor een groot stuk geluk (dat ik zo'n impulsieve belegger ben wiens timing toevallig steeds "juist" zat).
En half mei zat ik effectief bij bepaalde posities op zware verliezen (tot zelfs -40%), maar eerlijk: het deed mij weinig tot niets, enerzijds door bovenstaande punten (waardoor ik op portefeuilleniveau nooit onder -10% ben gegaan), maar ook omdat ik gewoon leer met meer volatiliteit om te gaan.
En uiteindelijk is conviction alles: hoe beter je alles uitspit, hoe meer je van de sector kent, hoe beter je met volatiliteit om kan.
En het is zeer gemakkelijk om nu op Racing Genk te schieten nu de koersen van zijn bedrijven stevig gedaald zijn, maar eerlijk is eerlijk: HIJ doet alle analyses en steekt er zijn tijd in. Dan mogen we ons beide pollekes dat hij dat met ons deelt, gratis en voor niets! Er zijn er genoeg die daar geld voor vragen en waar je ook niet tegen moet gaan zagen als de koersen kelderen...
Ik heb vorig jaar geen kritische stemmen gehoord (op onzen Janus na natuurlijk
) toen het feestje niet op kon.
Ga je dan echt nog eens van hem verwachten dat hij bij al zijn posts een disclaimer toevoegt genre " niet verantwoordelijk voor latente verilezen als gevolg van een perfecte macro-economische storm" ? Niemand heeft een glazen bol Voor hetzelfde geld waren de waarderingen nog verder opgelopen... Het zijn immers stuk voor stuk zeer beloftevolle bedrijven, waarvoor het globaal sentiment ( niet omwille van hun business, maar gewoon door de categorie "high growth" waartoe ze behoren) nu even serieus tegenzit.
Uiteindelijk is het ieder zijn verantwoordelijkheid wat hij met alle hier gedeelte stockpick tips en analyses doet. Dat is niet meer dan logisch. Je kan dat blind volgen (zoals ik destijds deed), er toch een minimum aan tijd in steken ( zoals ik nu zelf doe) of een even diepgaande analyse uitvoeren en zelf je conclusies trekken.
Niemand is hier verplicht om te kopen he.