Wat boven de grens hier, die 30% is zuur maar goed - dat zijn de regels. Bepaalde bedrijven zijn nu eenmaal beperkt in groei/investeringen en dan moet je iets doen met de winst. Liever een goede overname/inkoop aandelen maar anderzijds ook liever een dividend dan een slechte overname. Met wat geluk realiseren deze bedrijven ook groei en wat koerswinst. Het dividend -rendement van port is ongeveer een 2%, dus niet heel hoog in feite.
Tevens ben ik niet voldoende belegger om zoals
@Nesjamag te voorspellen welke bedrijven fors gaan groeien, koerswinst genereren en binnen 10-20 jaar dividend gaan uitkeren - dat lijkt me ook een moeilijke opdracht. Het blijft een probleem voor me om succesvol groeiaandelen op te nemen, de multibaggers waar beleggers van dromen heb ik dan ook compleet gemist - mag al blij zijn zeer uitzonderlijk boven de 100% te geraken, omgekeerd moeiteloos naar -75% op een kleine selectie
Dat blijkt ook uit het resultaat: met +/- 0% ytd eerder bescheiden tot dusver
Een interessant boek over het identificeren van moats / competitieve voordelen:
https://www.amazon.com/Little-Book-That-Builds-Wealth/dp/047022651X
Het boek gaat verder in op het identificeren van verschillende type competitieve voordelen (moats zoals Buffett ze noemt), zoals bijvoorbeeld:
- Network effects (Facebook, LinkedIn, MasterCard, Visa, MSCI,...)
- Switching costs (Salesforce, SAP & andere software waar interne processen op zijn afgestemd)
- Intangible assets (Apple, Nike, Johnson & Johnson, Tesla,...)
- Cost & scale advantage (AWS, Azure, Amazon, Walmart, 3M,...)
Heb het boek zelf enkele jaren geleden gelezen. Het helpt je op weg om beter te identificeren waar de sterkte van ieder bedrijf zit en in hoeverre dit ook verdedigbaar is. Je moet als bedrijf niet enkel nu een competitief voordeel hebben als je op lange termijn succesvol wilt zijn, maar ook over 5 of 10 jaar.
Zie bijvoorbeeld de grafiek van MasterCard:
Combinatie van in een mooie groeimarkt te zitten, capital-light model waardoor groei weinig kost, en dan nog het enorme netwerk effect dat ze hebben uitgebouwd waardoor het voor competitie bijna onmogelijk is om market share af te nemen. Een betere lange-termijn grafiek kan je je als belegger niet wensen.
De laatste jaren zie je wel meer en meer FinTech's opduiken die wat proberen te doen aan de dominatie van V / MA, maar vaak kunnen ze toch ook niet helemaal zonder. (Paypal is gelinkt aan je Credit/Debit card van Mastercard/Maestro, Apple Pay is ook gelinkt aan je credit card etc etc).
Zoals Buffett zegt verandert de moat ook iedere dag, ofwel wordt hij wat kleiner, ofwel wat groter.
Als ik naar mijn portfolio kijk bijvoorbeeld, is Snowflake volop aan het bouwen aan een data marketplace waarbij Snowflake de centrale plaats wordt waar bedrijven data verhandelen. Dit heeft een duidelijk netwerk effect: Hoe meer bedrijven reeds aanwezig zijn op deze marketplace, hoe interessanter het wordt voor nieuwe bedrijven om ook te joinen, er is namelijk meer data beschikbaar die ze zelf kunnen kopen, maar ook steeds meer klanten die misschien hun data willen kopen waardoor er nieuwe afzetmarkten ontstaan. Het zal voor de competitie dus moeilijker en moeilijker worden om iets gelijkaardigs op te bouwen. Iedere dag wordt de moat sterker, want iedere dag joinen er nieuwe bedrijven die data beginnen te verhandelen.

(Snowflake noemt dat een 'stable edge', dat is een data-relationship tussen 2 bedrijven waarbij gedurende enkele kwartalen 2 bedrijven dagelijks data tussen elkaar verhandelen. Die stable edges nemen aan een snel tempo toe).