Kleine Beursfeiten

Voor de s&p500:
2002: 638 dagen, -49,2%
2009: 356 dagen, -56,8%

Het kan dus nog véél lager.

Ik zie momenteel weinig reden om te denken dat dit de bodem is. Als ik verhalen begin te lezen van starters die de beurs de rug toe keren word ik opnieuw bullish.
Je pikt er natuurlijk de twee ergste bearmarkten uit en dan stel ik mij de vraag of zowel de globale macro-economische situatie als de individuele situatie van de bedrijven wel voldoende vergelijkbaar zijn? Ik denk dat de financiele crisis mzcro-economisch wel van een heel andere aard was dan nu.
Als we dan kijken naae de dotcomcrisis... Je gaat de Nasdaq van toen (met al die verlieslatende brolbedrijfjes met een wankel bedrijfsmodel) toch niet vergelijken met de nasdaq van nu, waar de toppers ijzersterke balansen combineren met groei en zeer hoge cashflows? Bovendien zijn al heel veel degelijke, winstgevende bedrijven van de Nasdaq al serieus teruggevallen...

Het kan altijd nog wat dieper natuurlijk, maar persoonlijk zie ik het toch wel rond deze niveaus uitbodemen...

Buying all the way to the bottom. Voor mij is mijn beursrekening toch long term (voor binnen 25 jaar ofzo), in die optiek is dit een buitenkansje om bij te kopen. Ik hoop ergens wel dat het -50% gaat, dan vlam ik erin met al mijn geld.

Ik begrijp niet waarom jullie allemaal zoveel verschillende aandelen kopen voor telkens een beperkt bedrag?
Steek dan alles in een paar aandelen? En eventueel een paar kleine posities voor de fun?

In het algemeen is dat wel beter. Maar dan zou ik zeggen, liefst een beperkt aantal trackers ipv een beperkt aantal aandelen om voldoende spreiding te hebben.

Ik ben sowieso mijn evenwicht aan het verleggen van ~45% naar ~55% trackers / fondsen (zoals Berkshire), en van de 8 aandelen die ik nu heb, zijn er 2 die ik toch op vrij korte termijn wil verkopen, zijn ook voor die reden aangekocht. 4 zijn het afgelopen jaar gekocht omdat ik in het lange termijn potentieel geloof (bv. Amazon)
Dan zit ik wel nog met 8 trackers / fondsen wat eigenlijk ook teveel is :tongue: Maar daar zitten wel een paar kleine "fun" posities in, de helft is S&P500

Edit: ik blijf toch om de paar maand bijkopen nu; veel van die posities zijn sindsdien gedaald maar ik ga er ook van uit dat die de komende ~25 jaar nog genoeg winst zullen opleveren

Agree, als iedereen in paniek is en wegloopt van de beurs zijn de mooiste koopjes te doen.

Ik ga vandaag wat Sofina aanschaffen, alleen eens goed moeten nadenken wat ik dan wegdoe in de plaats

Je pikt er natuurlijk de twee ergste bearmarkten uit en dan stel ik mij de vraag of zowel de globale macro-economische situatie als de individuele situatie van de bedrijven wel voldoende vergelijkbaar zijn? Ik denk dat de financiele crisis mzcro-economisch wel van een heel andere aard was dan nu.
Als we dan kijken naae de dotcomcrisis... Je gaat de Nasdaq van toen (met al die verlieslatende brolbedrijfjes met een wankel bedrijfsmodel) toch niet vergelijken met de nasdaq van nu, waar de toppers ijzersterke balansen combineren met groei en zeer hoge cashflows? Bovendien zijn al heel veel degelijke, winstgevende bedrijven van de Nasdaq al serieus teruggevallen...

Het kan altijd nog wat dieper natuurlijk, maar persoonlijk zie ik het toch wel rond deze niveaus uitbodemen...
Elke crisis is anders en valt uiteraard niet te voorspellen. Maar men heeft nooit eerder zoveel geld geprint als post corona. Het is geleden van de jaren 80 dat we nog zo'n inflatie hebben gekend. De huizenmarkten in bepaalde landen of streken is gigantisch opgeblazen.
De markt is in grote mate sentiment driven. In 2021 te positief, in 2022 zou dat gerust kunnen overslaan naar te negatief. Nog eens 15 a 20% lager als vandaag zie ik eigenlijk wel gebeuren.

Ik koop gewoon iedere maand mijn etf 🙂

Dat is voor 99% van de mensen inderdaad de beste optie Airjinx.

Want we kunnen vele kanten op. Ook qua economie. $300 olie, jarenlang torenhoge inflatie,... Evenzeer kan alles binnen 12 maand stabilseren en vraagt een mens zich af waarom hij niet meer GARP bedrijven heeft gekocht. Hoe dan ook geloof ik wel dat de overmatige waarderingen er verder zullen uitgaan maar evenzeer dat bedrijven aan 5-10% FCF met mooie groei hoogstwaarschijnlijk geen 40% meer zullen dalen. Noch zie ik dat gebeuren voor de nog lagere waarderingen met weinig tot geen groei. Die zijn veel minder gevoelig voor die oplopende rente. Je kan dus moeilijk op cash blijven zitten in de hoop dat je goedkoper kan oppikken. Koop kwaliteit en wacht rustig af.

Ik ben de laatste dagen mijn visie wat aan het herbekijken en overweeg toch wat meer in te zetten op oa grondstoffen en banken. Specifiek ook nog een RE inflatie hedge op het oog, een copy van een superinvestor. Derde order Colruyt werd gisteren op 4 eur cent na net niet geraakt maar vandaag overweeg ik al de positie terug te verkleinen. Er zijn risk reward misschien al betere opties te vinden.

Net Sofina kunnen kopen aan €252, stond al even op mijn wishlist
Op spaargids verwoordde iemand het goed:

Over Sofina: eerste indruk is dat dit toch vrij overtrokken is. Kijk de AvA terug, daar werd expliciet hiernaar gevraagd (waarderingen). Op de slides van de beste man rechtvaardigt hij een belachelijk laag koersdoel voor Sofina door te wijzen naar Softbank. Dat bedrijf is een gokpaleis waar met miljarden op derivaten wordt gespeculeerd, een groot China risico (zie onderwaardering Prosus) en een topman met een godcomplex.

Sorry maar als dat je argumenten zijn, mag je nog zo'n goede staat van dienst hebben (alhoewel, hij had slechts 1x een klapper bij Wirecard...), dan heb je er geen kaas van gegeten.

Edtech bedrijven zijn fors in waarde gedaald, lees ik ook als rechtvaardiging. Er zijn veel ontevreden klanten die negatieve berichten online plaatsen, lees ik. Waarom heeft de oprichter en CEO dan 400 miljoen van de 800 miljoen kapitaalronde in maart 2022 op tafel gelegd? Daar komt de laatste waardering van 22 miljard vandaan. Als professionele beleggers kapitaal op tafel leggen, nota bene samen met de oprichter, en die waardering vindt plaats NA de forse tech afstraffing op de beurs, waarom zou die waardering dan niet kloppen?

Al zouden het niet de eerste insiders zijn die kopen ondanks alle overwaardering of zelfs fraude.

Vraag is in welke mate Sofina mogelijk een probleem heeft mbt die waarderingen, wat het draait natuurlijk om meer dan die ene holding.

Eigenlijk een wonder dat die nog klanten heeft...

---

Wel bizar dat Sofina niets van communicatie heeft uitgestuurd trouwens. Niet bepaald een fait divers. Heb het gevoel dat ik break-even (na kosten) eieren voor mijn geld moet kiezen.

Een mes dat langs twee kanten snijdt natuurlijk. Nu het gratis geld niet meer door ramen en deuren wordt gesmeten, zal die PE en bijhorende waarderingen van de laatste jaren misschien wat minder aantrok hebben. Persoonlijk geloof ik in de trage opbouw van dat deel van de portefeuille door GBL. Canyon is daar een topvoorbeeld van maar ze hebben er nog.

Laatst bewerkt:
De huidige bear markt in tech aandelen moet zich nog manifesteren in de private markt inclusief de nodige markdowns op investeringen, dus in die zin kan ik die shorter zijn punt zeker begrijpen. Ik zie dat Byju laatst gewaardeerd is op $22 miljard, de kans is groot dat als ze vandaag publiek gaan, dat die niet meer dan 10B $ waard zullen zijn. En zo heeft Sofina nog wel wat participaties die minder waard zijn nu dan tijdens hun laatste fundraise (dewelke Sofina wellicht gebruikt om hun participatie te waarderen).

Als men nu dus zegt dat Sofina plots aan een discount zou noteren, houdt dat geen rekening met het feit dat de intrinsieke waarde nog niet naar beneden is bijgesteld, terwijl dat wel nodig zal zijn.

Waarbij ik niet wil zeggen dat ik bearish ben op Sofina, wel dat Sofina's koers de evolutie van small & medium cap tech grotendeels zal volgen, aangezien ze daar nu eenmaal vooral hebben geinvesteerd de laatste jaren.

Laatst bewerkt:
Voor mij teveel black box momenteel. Ik heb ze break-even verkocht (enfin, de staat en broker wint een paar euro), al was het maar een kleine (1.5%) positie. Ik kijk wel nog eens als ze naar 150 EUR of zo durven afzakken.

Met huidig sentiment zouden beleggers wel eens heel heftig kunnen reageren op, ik zeg maar, een redelijke daling van de verkoop van Iphone's - niet ondenkbaar gezien de globaal gedaalde koopkracht.

Soms zijn beleggers ook gewoon rare snuiters: de verkopen in retail vallen tegen en de wereld staat op zijn kop lijkt het wel, wat had men dan verwacht vraag ik me af - de wereld betaald zich momenteel blauw aan verplaatsing, vervoer van goederen, verwarming, voeding.

Voor mij teveel black box momenteel. Ik heb ze break-even verkocht (enfin, de staat en broker wint een paar euro), al was het maar een kleine (1.5%) positie. Ik kijk wel nog eens als ze naar 150 EUR of zo durven afzakken.
Als dit teveel black box is, waarom heb je dan initieel geïnvesteerd?
Geen verwijt, gewoon benieuwd naar de redenering.

Als dit teveel black box is, waarom heb je dan initieel geïnvesteerd?
Geen verwijt, gewoon benieuwd naar de redenering.
Black box comment sloeg meer op de onzekerheid omtrent de waarderingen die nu meer naar de voorgrond zijn getreden. Daarnaast, zoals ik in mijn post van deze ochtend ook meldde, beetje focus aan het herzien. Ik dacht initieel dat een afgestraft Sofina mooi upside potentieel kon geven maar ik zie het in deze inflatoire wereld niet direct goed komen met private equity. Dan heb ik meer vertrouwen in de holdings van GBL.

Sofina gisteren trouwens aangekocht nog voor het nieuws van de shorter naar buiten kwam, waardoor ik gewoon rekende op een panic sell die tijdelijk extra korting oplevert. Maar al eerder geleerd om bij twijfel altijd het gevoel te volgen. Ik scheur er mijn broek niet aan door er na een nachtje slapen terug uit te stappen. Beleggen is evenzeer een kunst als iets kwantificeerbaar.

Terug
Bovenaan