Kleine Beursfeiten

Klopt:

Maar tis kort door de bocht. Eigenlijk gaat het om Byju, een investering van Sofina. En, haalt hij aan, Sofina verdient het daarom niet aan een premium te noteren vs anderen volgens hem. Dat is ook mijn insteek en waarom ik wou wachten tot Sofina een pak verder daalt vs bijv een GBL die net met een serieuze discount noteert. Maar ondertussen is er wel al heel wat lucht uit de holding.

"Sofina is geen oplichterij, maar haar bezit wordt gewaardeerd alsof alles perfect is", zegt Perring tegen Capital. Alle concurrenten, zoals Softbank, worden gewaardeerd met een korting van 30 tot 40 procent op de waardering van hun bezit. Er is geen reden voor Sofina om gewaardeerd te worden tegen een dergelijke premie ten opzichte van de aandelenkoers. "Het voorbeeld van Byju's laat zien dat de waarde van de investeringen zeer twijfelachtig is en zelfs de medewerkers van Byju's uiten ernstige twijfels over de investering in video's", zegt Perring. "Dus zelfs als je in Sofina gelooft, moet je onder de oppervlakte kijken."

Sofina is wel veel interessanter dan GBL door hun grotere private equity, ziet er toch wel interessant uit nu, morgen eens meer in detail bekijken 👍

Sofina is wel veel interessanter dan GBL door hun grotere private equity, ziet er toch wel interessant uit nu, morgen eens meer in detail bekijken 👍

Een mes dat langs twee kanten snijdt natuurlijk. Nu het gratis geld niet meer door ramen en deuren wordt gesmeten, zal die PE en bijhorende waarderingen van de laatste jaren misschien wat minder aantrok hebben. Persoonlijk geloof ik in de trage opbouw van dat deel van de portefeuille door GBL. Canyon is daar een topvoorbeeld van maar ze hebben er nog.

Ik heb in die sector gewerkt. Een collega's vader werkt bij Roularta.

Papier kost veel.
Veel tijdschriften worden gesqueezed op kosten, zelfs zonder die papier inflatie.

Dit type bedrijf wordt op zijn beurt gesqueezed tussen input kosten en magazines/tijdschriften/infobladen/kranten die oplages stopzetten of verminderen.

In deze sector moet ge echt overnames doen om geen omzet te verliezen.
Als ik dan bereken wat die waard zijn dan trek ik geld gespendeerd aan overnames/rechten/merken ook af van fcf om te bepalen wat zoiets waard is.
Resultaat is dat die bedrijven pak minder goedkoop zijn dan ze lijken.

Het is misschien niet de meest toekomstgerichte sector, maar dat uit zich ook in de spotgoedkope waardering. Bovendien: kranten/tijdschriften zullen altijd gelezen worden en veel van de magazines/kranten die ze in portefeuille hebben, kan je al quasi volledig online lezen en je kan ook een goedkoper, 100% online abonnement nemen ( Trends/De Tijd om er maar twee te noemen) , dus bepaalde van die magazines hebben die omslag wel gemaakt. Overigens ik blijf ook geloven in papieren magazines, zeker de toiletlectuur:p

Ze halen hun inkomsten overigens ook niet enkel uit de losse verkoop/abonnementen van magazines, maar ook uit de advertenties in die magazines.
40% van de waardering is ook cash, dus dat legt sowieso al een stevige bodem onder de koers.

En ja papier is duur, maar hun drukkerijen zijn ( allemaal?) in eigen beheer, dus de markup van de drukker valt alvast weg. Zou hen toch moeten toestaan om de kosten zo veel mogelijk te drukken. En dan zwijg ik nog over het oerdegelijk, conservatief management.

Neen, mijn centjes zijn goed belegd in deze:)

Nu ga ik niet meer bijkopen, maar ik zie het nog wat verder doorstijgen in de aanloop naar het dividend + sectorrotatie naar value.

En ik ben vrij zeker dat ik op mijn GAK van 14,5 nooit verlies ga maken.

Laatst bewerkt:
Ik begrijp niet waarom jullie allemaal zoveel verschillende aandelen kopen voor telkens een beperkt bedrag?
Steek dan alles in een paar aandelen? En eventueel een paar kleine posities voor de fun?

Ik begrijp niet waarom jullie allemaal zoveel verschillende aandelen kopen voor telkens een beperkt bedrag?
Steek dan alles in een paar aandelen? En eventueel een paar kleine posities voor de fun?
Een gedachte die ik al geruime tijd heb, portefeuille is een beetje meer gefocust maar nog steeds te veel in feite, er zit 50-55% in 8 aandelen maar anderzijds ook een bende aandelen < 1% (waarvan een aantal door organische krimp). Ik probeer ook langzaam wat dividend inkomen te bekomen. Een sterke focus vereist grondige kennis en lef, iets waar het mezelf bij momenten aan ontbreekt - al kunnen ook een paar aandelen een goede spreiding hebben - mits goed gekozen.

Momenteel lijkt er geen voor de hand liggende uitweg voor de schommelingen - met uitzondering van energie, het nieuwe goud. In vergelijking met een klassieke ETF samenstelling valt het nog mee maar goed is uiteraard anders.

Laatst bewerkt:

Wordt er hier ergens in bedragen gesproken dan? Op die post over 40 KBC aandelen na dan. :p

"Toffe" beursdag vandaag, dat wel. Nog een paar van die dagen en we kunnen misschien het niveau en de mentaliteit van een bodem bereiken. Al mogen we die crypto en GME toestanden dan ook veel lager zien, op dat vlak ben ik het volledig eens met Janus. :D

Wel opvallend hoe bv Charter, Cable One etc vandaag mooi overeind blijven. Teveel afgestraft zou je zeggen maar het heel wellicht meer te maken met licht dalende treasury yields.

Ondertussen ook Citigroup en OXY als WEB copy bets toegevoegd aan watchlist.

Het zit in die consumer defensive, "value" basket.
Is een van die aandelen waarom value soms de "" krijgt.
Value investing is investeren in bedrijven die noteren aan een korting met voldoende margin of safety ten opzichte van de intrinsieke waarde.
Geen enkel idee waarom je blijft 'value' door elkaar halen met bepaalde sectoren.
CostCo is de ergste van de overvalued retailers.
Wordt ook vaak beschouwd als "value".
Een van de meest overgewaardeerde aandelen momenteel.
Dat is een steengoed bedrijf dat noteert aan een zeer hoge prijs.
Geen value dus.
Ik heb in die sector gewerkt. Een collega's vader werkt bij Roularta.

Papier kost veel.
Veel tijdschriften worden gesqueezed op kosten, zelfs zonder die papier inflatie.

Dit type bedrijf wordt op zijn beurt gesqueezed tussen input kosten en magazines/tijdschriften/infobladen/kranten die oplages stopzetten of verminderen.
Ik ken er verschilllende van dichtbij die daar werkten.
Het wordt beschreven als letargisch oord van uitgerangeerde 50-60-jarigen.

Daarbovenop in een uitdovende sector.
En ja papier is duur, maar hun drukkerijen zijn ( allemaal?) in eigen beheer, dus de markup van de drukker valt alvast weg. Zou hen toch moeten toestaan om de kosten zo veel mogelijk te drukken. En dan zwijg ik nog over het oerdegelijk, conservatief management.
Eigen drukkerijen die notoir belabberde marges hebben, drukt de kosten?
Hoe gaat dat in zijn werk? Is het kapitaal dat vastzit in die drukkerijen gratis?
En ik ben vrij zeker dat ik op mijn GAK van 14,5 nooit verlies ga maken.
Timestamp binnen de 2 jaar :) (behalve bij private buyout door de hoofdaandeelhouders, die wel eens teveel zouden kunnen betalen want grote lichten zijn dat niet)

Value investing is investeren in bedrijven die noteren aan een korting met voldoende margin of safety ten opzichte van de intrinsieke waarde.
Geen enkel idee waarom je blijft 'value' door elkaar halen met bepaalde sectoren.

Dat is een steengoed bedrijf dat noteert aan een zeer hoge prijs.
Geen value dus.

Ik ken er verschilllende van dichtbij die daar werkten.
Het wordt beschreven als letargisch oord van uitgerangeerde 50-60-jarigen.

Daarbovenop in een uitdovende sector.

Eigen drukkerijen die notoir belabberde marges hebben, drukt de kosten?
Hoe gaat dat in zijn werk? Is het kapitaal dat vastzit in die drukkerijen gratis?

Timestamp binnen de 2 jaar :) (behalve bij private buyout door de hoofdaandeelhouders, die wel eens teveel zouden kunnen betalen want grote lichten zijn dat niet)
Fair enough, ik cash ondertussen wel mijn dividendjes;)

Ik heb niemand genegeerd, ik lees alles met interesse. Ik heb vertrouwen in de bedrijven in mijn portfolio. Achteraf gezien moest ik verkopen in november maar dat is gemakkelijk gezegd nu. Ik probeer de markt niet te timen dus houd ik de bedrijven waarvan ik denk dat ze het nog lang goed zullen doen. Ik blijf er geld in steken en hoe meer ze zakken hoe goedkoper ik ze kan kopen.
beatings-continue.png

Ik zie de Nasdaq toch ongeveer bodemen rond deze niveaus... Sentiment is zeer slecht, maar alle onheil is ondertussen wel gekend...

Fun fact, de beurs mag vanaf hier nog eens halveren voor we over een echte bear market kunnen spreken zoals dot com.

Laatste maanden waren vnl een rerating door hogere rentes. Gun to my head: way more pain to come.
Euhm als dot.com jouw referentie is van een "echte" bear market dan ligt de bear market standaard wel heel hoog:p..
De Nasdag zit al lang in een bear market volgens de conventionele definities:

What Is a Bear Market?​

A bear market is when a market experiences prolonged price declines. It typically describes a condition in which securities prices fall 20% or more from recent highs amid widespread pessimism and negative investor sentiment.

Het pessimisme is nog veel te laag. Een recessie van jaren aan een stuk is nog niet meegerekend in deze huidige koersen. Men denkt nog altijd dat de daling tijdelijk is. Het kan zijn dat de bodem er bijna is maar die kan evengoed in 2025 vallen.

Het pessimisme is nog veel te laag. Een recessie van jaren aan een stuk is nog niet meegerekend in deze huidige koersen. Men denkt nog altijd dat de daling tijdelijk is. Het kan zijn dat de bodem er bijna is maar die kan evengoed in 2025 vallen.
Een 3 jaar durende bear market? Ik zie het niet gebeuren:)

Een 3 jaar durende bear market? Ik zie het niet gebeuren:)
Voor de s&p500:
2002: 638 dagen, -49,2%
2009: 356 dagen, -56,8%

Het kan dus nog véél lager.

Ik zie momenteel weinig reden om te denken dat dit de bodem is. Als ik verhalen begin te lezen van starters die de beurs de rug toe keren word ik opnieuw bullish.

Terug
Bovenaan