Didymus
Well-known member
Sofina wordt onder vuur genomen door een shorter:
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
"Sofina is geen oplichterij, maar haar bezit wordt gewaardeerd alsof alles perfect is", zegt Perring tegen Capital. Alle concurrenten, zoals Softbank, worden gewaardeerd met een korting van 30 tot 40 procent op de waardering van hun bezit. Er is geen reden voor Sofina om gewaardeerd te worden tegen een dergelijke premie ten opzichte van de aandelenkoers. "Het voorbeeld van Byju's laat zien dat de waarde van de investeringen zeer twijfelachtig is en zelfs de medewerkers van Byju's uiten ernstige twijfels over de investering in video's", zegt Perring. "Dus zelfs als je in Sofina gelooft, moet je onder de oppervlakte kijken."
Sofina is wel veel interessanter dan GBL door hun grotere private equity, ziet er toch wel interessant uit nu, morgen eens meer in detail bekijken![]()
Ik heb in die sector gewerkt. Een collega's vader werkt bij Roularta.
Papier kost veel.
Veel tijdschriften worden gesqueezed op kosten, zelfs zonder die papier inflatie.
Dit type bedrijf wordt op zijn beurt gesqueezed tussen input kosten en magazines/tijdschriften/infobladen/kranten die oplages stopzetten of verminderen.
In deze sector moet ge echt overnames doen om geen omzet te verliezen.
Als ik dan bereken wat die waard zijn dan trek ik geld gespendeerd aan overnames/rechten/merken ook af van fcf om te bepalen wat zoiets waard is.
Resultaat is dat die bedrijven pak minder goedkoop zijn dan ze lijken.

Een gedachte die ik al geruime tijd heb, portefeuille is een beetje meer gefocust maar nog steeds te veel in feite, er zit 50-55% in 8 aandelen maar anderzijds ook een bende aandelen < 1% (waarvan een aantal door organische krimp). Ik probeer ook langzaam wat dividend inkomen te bekomen. Een sterke focus vereist grondige kennis en lef, iets waar het mezelf bij momenten aan ontbreekt - al kunnen ook een paar aandelen een goede spreiding hebben - mits goed gekozen.Ik begrijp niet waarom jullie allemaal zoveel verschillende aandelen kopen voor telkens een beperkt bedrag?
Steek dan alles in een paar aandelen? En eventueel een paar kleine posities voor de fun?
Ik begrijp niet waarom jullie allemaal zoveel verschillende aandelen kopen voor telkens een beperkt bedrag?
Steek dan alles in een paar aandelen? En eventueel een paar kleine posities voor de fun?

Value investing is investeren in bedrijven die noteren aan een korting met voldoende margin of safety ten opzichte van de intrinsieke waarde.Het zit in die consumer defensive, "value" basket.
Is een van die aandelen waarom value soms de "" krijgt.
Dat is een steengoed bedrijf dat noteert aan een zeer hoge prijs.CostCo is de ergste van de overvalued retailers.
Wordt ook vaak beschouwd als "value".
Een van de meest overgewaardeerde aandelen momenteel.
Ik ken er verschilllende van dichtbij die daar werkten.Ik heb in die sector gewerkt. Een collega's vader werkt bij Roularta.
Papier kost veel.
Veel tijdschriften worden gesqueezed op kosten, zelfs zonder die papier inflatie.
Dit type bedrijf wordt op zijn beurt gesqueezed tussen input kosten en magazines/tijdschriften/infobladen/kranten die oplages stopzetten of verminderen.
Eigen drukkerijen die notoir belabberde marges hebben, drukt de kosten?En ja papier is duur, maar hun drukkerijen zijn ( allemaal?) in eigen beheer, dus de markup van de drukker valt alvast weg. Zou hen toch moeten toestaan om de kosten zo veel mogelijk te drukken. En dan zwijg ik nog over het oerdegelijk, conservatief management.
Timestamp binnen de 2 jaarEn ik ben vrij zeker dat ik op mijn GAK van 14,5 nooit verlies ga maken.
(behalve bij private buyout door de hoofdaandeelhouders, die wel eens teveel zouden kunnen betalen want grote lichten zijn dat niet)Fair enough, ik cash ondertussen wel mijn dividendjesValue investing is investeren in bedrijven die noteren aan een korting met voldoende margin of safety ten opzichte van de intrinsieke waarde.
Geen enkel idee waarom je blijft 'value' door elkaar halen met bepaalde sectoren.
Dat is een steengoed bedrijf dat noteert aan een zeer hoge prijs.
Geen value dus.
Ik ken er verschilllende van dichtbij die daar werkten.
Het wordt beschreven als letargisch oord van uitgerangeerde 50-60-jarigen.
Daarbovenop in een uitdovende sector.
Eigen drukkerijen die notoir belabberde marges hebben, drukt de kosten?
Hoe gaat dat in zijn werk? Is het kapitaal dat vastzit in die drukkerijen gratis?
Timestamp binnen de 2 jaar(behalve bij private buyout door de hoofdaandeelhouders, die wel eens teveel zouden kunnen betalen want grote lichten zijn dat niet)

Ik heb niemand genegeerd, ik lees alles met interesse. Ik heb vertrouwen in de bedrijven in mijn portfolio. Achteraf gezien moest ik verkopen in november maar dat is gemakkelijk gezegd nu. Ik probeer de markt niet te timen dus houd ik de bedrijven waarvan ik denk dat ze het nog lang goed zullen doen. Ik blijf er geld in steken en hoe meer ze zakken hoe goedkoper ik ze kan kopen.
Fun fact, de beurs mag vanaf hier nog eens halveren voor we over een echte bear market kunnen spreken zoals dot com.Nasd100 -5,58%
Zelfmoorden +5,58%
Euhm als dot.com jouw referentie is van een "echte" bear market dan ligt de bear market standaard wel heel hoogFun fact, de beurs mag vanaf hier nog eens halveren voor we over een echte bear market kunnen spreken zoals dot com.
Laatste maanden waren vnl een rerating door hogere rentes. Gun to my head: way more pain to come.
..Een 3 jaar durende bear market? Ik zie het niet gebeurenHet pessimisme is nog veel te laag. Een recessie van jaren aan een stuk is nog niet meegerekend in deze huidige koersen. Men denkt nog altijd dat de daling tijdelijk is. Het kan zijn dat de bodem er bijna is maar die kan evengoed in 2025 vallen.

Voor de s&p500:Een 3 jaar durende bear market? Ik zie het niet gebeuren![]()